• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

CaptainOats

Patek
2-Faktor
För mig fanns det en tid innan barn, då kunde jag ägna ett par timmar som ren meditation med en polermaskin och en (eller ett par) öl, en sommardag.

Men nu med barn blir det på sin höjd en automattvätt någon gång i månaden. Och i mitt hjärta skäms bilvårdsnörden lite varje gång.
Samma här.
Nu blir det handtvätt då och då kombinerat med att spola av ordentligt mellan varven.

20180518_080602.jpg
 
Låter intressant, berätta gärna mer om hur du använt det?

Det kan användas både vått och torrt.
Kortfattat,

- Tvätta bilen noggrannt
- Spola den helt ren (behöver inte torka av den)
- Ta en vanlig tvättsvamp
- Spraya lite på svampen, stryk ut det på en panel.
- Spola av panelen ordentligt
- Ta nästa panel osv

Tar kanske 15 minuter längre än en vanlig tvätt.
 
Har andra produkter från dom som är riktigt bra. Detta är ett snabb vax då mao? Lägger du det på torr bil efter tvätt eller blöt o torkar in ?

Det finns en anledning till varför jag kör nästan bara ACs grejor och det är att dom är klassledande i princip i vilken kategori man än väljer, samt supersupport om man undrar över något.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det kan användas både vått och torrt.
Kortfattat,

- Tvätta bilen noggrannt
- Spola den helt ren (behöver inte torka av den)
- Ta en vanlig tvättsvamp
- Spraya lite på svampen, stryk ut det på en panel.
- Spola av panelen ordentligt
- Ta nästa panel osv

Tar kanske 15 minuter längre än en vanlig tvätt.


Har kört motsvarande från Autoglym. Tror det heter Aqua Wax. Riktigt smidigt.
 
Har kört motsvarande från Autoglym. Tror det heter Aqua Wax. Riktigt smidigt.

Jag diggar det verkligen!
Förut kunde jag lägga 30 timmar på en helg för att få den perfekta finishen på någon utav bilarna, nu tvättar jag bara två gånger i veckan typ 20 min/gång. I slutändan ser bilen nästan lika bra ut trots att man använder typ en bråkdel av tiden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blev inspirerad av tråden, köpte "ny" bil för nån vecka sen. Fifan blev chockad av skillnaden... Sidostöd, där lädret är söndernött, kan man sminka grisen på något sett? Nu ska köpas hem en arsenal av riktiga bilvårdsprodukter.
MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1527440083062.jpg_1527440084918.jpeg
Rengör även där det är slitet ordentligt och låt torka ordentligt. Fundera på om du kan leva med det. Att måla om stolar är lite lurigt. I teorin är det bara att fylla i där det är slitet men det blir inte jämt. Att måla om en hel hud kräver att färgen/lacken är helt kompatibel med den förra eller att den gamla lacken avlägsnas. Finns få saker som är fulare än ommålade stolar som flagnar. Sedan är nya stolar ofta rätt billigt att köpa beg, men frakt och att bedöma skick är lite lurigt ibland.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Rengör även där det är slitet ordentligt och kåt torka ordentligt. Fundera på om du kan leva med det. Att måla om stolar är lite lurigt. I teorin är det bara att fylla i där det är slitet men det blir inte jämt. Att måla om en hel hud kräver att färgen/lacken är helt kompatibel med den förra eller att den gamla lacken avlägsnas. Finns få saker som är fulare än ommålade stolar som flagnar. Sedan är nya stolar ofta rätt billigt att köpa beg, men frakt och att bedöma skick är lite lurigt ibland.

Tack för svar, var nog något feg vid rengöringen av det området. Kanske ska låta det vara så, trots allt bara på sidostödet där är nött, har inte tänkt behålla bilen längre än till att jag slipper barnvagn heller så det är väl lite waste egentligen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svar, var nog något feg vid rengöringen av det området. Kanske ska låta det vara så, trots allt bara på sidostödet där är nött, har inte tänkt behålla bilen längre än till att jag slipper barnvagn heller så det är väl lite waste egentligen.
Man får ju inte heller borsta hårt för då kan det öppna sig mer. Rejält avfettande och lätt hand. Du har ju redan gjort inredningen stört mycket trevligare. Så många som kör runt med snuskiga inredningar. Man tror att skinnet är ömtåligt när det ofta är extremt tåligt och hårdlackat.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Polering och lackskydd låter jag firma fixa.
Men tvätta gör jag själv, sällan nu med barn men bättre noggrant och sällan än ofta och slarvigt. Självfallet spolas den av ofta dock.
IMG_20180504_122609.jpg

Jag kör gyeon bathe+
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Oh boys. Någon som har lust att guida mig lite? Sitter och tänkte dra hem en beställning för exteriörrengöring från Pingens men jag blir bara mer och mer förvirrad!

Bil: Montego blå 325
Status: I princip helt rostfri men har varit mkt maskintvättad skulle jag tro och gissningsvis inte lackbehandlad senaste åren. Knottrig som fasiken av asfalt och skit och mkt små repor.

Har inget garage kör tvätthall. Slänga in den hos rekondfirma? Hur långt kan jag komma itan att införskaffa polertrissor och garage?

Tacksam för lite guidning och kanske hjälp med shoppinglista. Nedan hann jag plocka på mig.
Screenshot_20180528-203529.png
 
Topp