• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Oh boys. Någon som har lust att guida mig lite? Sitter och tänkte dra hem en beställning för exteriörrengöring från Pingens men jag blir bara mer och mer förvirrad!

Bil: Montego blå 325
Status: I princip helt rostfri men har varit mkt maskintvättad skulle jag tro och gissningsvis inte lackbehandlad senaste åren. Knottrig som fasiken av asfalt och skit och mkt små repor.

Har inget garage kör tvätthall. Slänga in den hos rekondfirma? Hur långt kan jag komma itan att införskaffa polertrissor och garage?

Tacksam för lite guidning och kanske hjälp med shoppinglista. Nedan hann jag plocka på mig.
Screenshot_20180528-203529.png

Alltså du kan göra på två sätt,

1.
Avfetta torr bil med degreaser PRO, spola av. Avfetta igen, men denna gång svampar du avfettningen med en ny tvättsvamp. Spola av. Dra på Autoclean + wax, använd det som ett schampoo, svampa noga nå jävulst och spola av överallt.
Torka torr med en diamantduk. Lägg Arctic Seal enligt instruktion.
Bilen kommer att se bra ut på håll och vara lätt att tvätta, men du har kvar alla små repor.

2.
Exakt som exempel 1, men istället för Arctic seal polerar du bilen med Polish and Sealant och en enkel dubbeltrissig maskin från Biltema, Jula eller Clas Ohlson.

Alternativ 2 tar säkert 7-8 timmar längre, men blir väldigt mycket bättre.
 
Alltså du kan göra på två sätt,

1.
Avfetta torr bil med degreaser PRO, spola av. Avfetta igen, men denna gång svampar du avfettningen med en ny tvättsvamp. Spola av. Dra på Autoclean + wax, använd det som ett schampoo, svampa noga nå jävulst och spola av överallt.
Torka torr med en diamantduk. Lägg Arctic Seal enligt instruktion.
Bilen kommer att se bra ut på håll och vara lätt att tvätta, men du har kvar alla små repor.

2.
Exakt som exempel 1, men istället för Arctic seal polerar du bilen med Polish and Sealant och en enkel dubbeltrissig maskin från Biltema, Jula eller Clas Ohlson.

Alternativ 2 tar säkert 7-8 timmar längre, men blir väldigt mycket bättre.

Tack så mycket för svar! Alt. 2 utomhus är big no-no med allt pollen och damm va? Tvätthallarna här ligger på ca 100kr/h...
 
Alternativ 2 går finfint utomhus. Pollen och allmänt damm är generellt sett inget problem, små mikroskräp hamnar i polertrissan och skadar absolut inte lacken.

Härligt! Lägger en beställning nu och handlar en polermaskin imorgon.

Polertrissorna, "bör" jag köpa någon från Pingens eller duger även de från Biltema, för en hobbypulare som eg. bara tänkt börja träna inför dagen med garage och fin bil. :)
 
Härligt! Lägger en beställning nu och handlar en polermaskin imorgon.

Polertrissorna, "bör" jag köpa någon från Pingens eller duger även de från Biltema, för en hobbypulare som eg. bara tänkt börja träna inför dagen med garage och fin bil. :)

Köp från Pingens, dom håller mycket mycket länge och kostar typ samma.
Köp en uppsättning medelhårda, dom kommer att funka bra för dig.
 
Börjar bli riktigt taggad nu, beställningen på väg från Pingens. Sista fråga, stötfångarna i plast(lackade aom bilen), kan jag köra på dom också? Oscillerande polermaskin med dubbla trissor. Tack igen!
Bara köra som vanligt. Med den utrustning du funderar på är det ingen skillnad*.

* om man bränner på utav h-e med lammull och roterande trissa behöver man tänka på temperaturen på ett annat sätt än karossplåt
 
Har dessa rails på en av bilarna som börjar se bra mjölkiga ut. Något tips på hur man åtgärdar? :)
8C67F7CA-9D7D-47B3-A212-CA2D71F0A6FC.jpeg
 
Enkelt!

Valfritt polermedel och en mjuk polertrissa. Gnugga lite för hand, avsluta med ett vax tex så håller dom sig fräscha lite längre. :)
Jasså? Det är väl klarlack på aluminium? När jag stod och polerade med autosol hände inget, får väl ge det ett försök till. Kändes som hela klarlacken var mjölkig.
 
Enkelt!

Valfritt polermedel och en mjuk polertrissa. Gnugga lite för hand, avsluta med ett vax tex så håller dom sig fräscha lite längre. :)

Fan vad schysst. Vilket medel skall man ha då? Tänkte testa ditt råd vad gäller det där sprej-vaxet i helgen. Mina bilar ser alltid ut som skit så jag tänkte försöka mig på en lat-variant. ;)
 
MaziK och Roxen
Jag har kört med Tershines grejer sen i vintras och är riktigt nöjd med dessa. Är även en kille från Stockholm som startat företaget ur sin hobby och utvecklat produkterna själv med viss hjälp. Purify S shampo och Refract är en riktigt bra combo!

IMG_0875.jpg


 
Senast ändrad:
MaziK och Roxen
Jag har kört med Tershines grejer sen i vintras och är riktigt nöjd med dessa. Är även en kille från Stockholm som startat företaget ur sin hobby och utvecklat produkterna själv med viss hjälp. Purify S shampo och Refract är en riktigt bra combo!

IMG_0875.jpg



Verkar riktigt schysst, tack! Såg jag möjligen dig på söder idag? Åkte från Ringvägen vid 10-rycket. Spottade en silvrig Polo med fälgar breda som fan ;)
 
Verkar riktigt schysst, tack! Såg jag möjligen dig på söder idag? Åkte från Ringvägen vid 10-rycket. Spottade en silvrig Polo med fälgar breda som fan ;)

Tershine är bland det bättre jag provat hittills och blir bara bättre ju fler tvåttar/behandlingar man gör. Det var inte jag denna gång. Rullar just nu på standard 15" då fälgarna är inlämnade hos Intera för ET ändring och montering av däck. Var dock inne och rullade på Ringvägen vid 22. :)
 
Någon som har tips på vad jag kan använda för att tvätta motorn efter en läckande ventilkåpa? Har varit liten läcka ett tag så gammal ingrodd olja, rätt mkt... Något som en dåre kan ge sig på eller bäst att lämna in den?
 
Någon som har tips på vad jag kan använda för att tvätta motorn efter en läckande ventilkåpa? Har varit liten läcka ett tag så gammal ingrodd olja, rätt mkt... Något som en dåre kan ge sig på eller bäst att lämna in den?

Är det olja så är det något som löser olja du måste använda. Alkalisk avfettning, prickbort eller liknande bör funka men beroende på hur mycket det är kanske du behöver köra flera vändor. Det är bra att täcka vissa elektriska komponenter likt motorstyrning, säkringsbox om det sitter i motorrummet. Motorn bör inte vara varm heller samt att innan avspolning startar du motorn. Tänk på att alla olja som du sköljer bort rinner ut på marken så stå inte på finaste stenläggningen när du gör det (det gjorde jag en gång...).
 
Är det olja så är det något som löser olja du måste använda. Alkalisk avfettning, prickbort eller liknande bör funka men beroende på hur mycket det är kanske du behöver köra flera vändor. Det är bra att täcka vissa elektriska komponenter likt motorstyrning, säkringsbox om det sitter i motorrummet. Motorn bör inte vara varm heller samt att innan avspolning startar du motorn. Tänk på att alla olja som du sköljer bort rinner ut på marken så stå inte på finaste stenläggningen när du gör det (det gjorde jag en gång...).

Tack! Jag ska alltså starta bilen medans avfettningen verkar, låta den gå lite varm för att maximera effekt? Älskar bilar men har skamligt dålig koll i motorrummet.
Blir perfekt, har en alkalisk på G hem från Pingens, hoppas jag...
 
Tack! Jag ska alltså starta bilen medans avfettningen verkar, låta den gå lite varm för att maximera effekt? Älskar bilar men har skamligt dålig koll i motorrummet.
Blir perfekt, har en alkalisk på G hem från Pingens, hoppas jag...

Nej.
När du har sprutat på medlet, låtit det verka/bearbetat det så startar du motorn precis innan du börjar spola av motorn. På så vis löper du ingen risk att vattenfylla någon cylinder. Tänkt dock på att det fins mycket känsligt i motorrummet Är bilen relativt ny är det normalt inga problem så håll mig inte ansvarig. :)
 
Är det olja så är det något som löser olja du måste använda. Alkalisk avfettning, prickbort eller liknande bör funka men beroende på hur mycket det är kanske du behöver köra flera vändor. Det är bra att täcka vissa elektriska komponenter likt motorstyrning, säkringsbox om det sitter i motorrummet. Motorn bör inte vara varm heller samt att innan avspolning startar du motorn. Tänk på att alla olja som du sköljer bort rinner ut på marken så stå inte på finaste stenläggningen när du gör det (det gjorde jag en gång...).

Helt rätt bortsett från att en alkalisk avfettning inte funkar på olja, fett eller asfalt. Den ska vara petroleumbaserad, tex prickbort. :)
 
Tillbaka
Topp