• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ska man lägga på något skyddande lager när bilen är tvättad?
Back in the days var det vax som gällde men nu verkar det finnas en uppsjö av enklare produkter.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Ska man lägga på något skyddande lager när bilen är tvättad?
Back in the days var det vax som gällde men nu verkar det finnas en uppsjö av enklare produkter.
köp Hydrosilex som du sprayar efter tvätt på blöt bil sen sköljer du av,så har du ett skydd som håller länge.
Vill du ha ut ännu mer av det lägger du det på blöt bil och torkar av.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Att spruta på blöt bil och sen skölja med högtryck innan torkning med trasa är nog en lösning som passar mig.
Några åsikter om Tershine Refract V2?
https://tershine.com/collections/products/products/refract-v2-ceramic-quick-coat
Tershine ger mycket glans men håller inte så länge. Jag skulle kört speed coat från Pingens.se eller hydrosilex från Ccp. De två har ett skydd som håller någorlunda länge och du behöver inte toppa på mer än kanske någon gång i månaden. Beroende på hur mycket du tvättar, kem osv
 

Tapiren

Cartier
Tyvärr är jag sämst på att ta före/efter men som kontrast till allas finlir i denna tråd gick jag lös på en Citroën igår;

Inledde med avfettning, rikligt, som gnuggades in med diskborste.

Klädseln våtsögs därefter innan jag gick på med Yes diskmedel. Snålade inte. Sen spolade jag av den med trädgårdsslangen, gnuggade, spolade, gnuggade...

Därefter våtsugen igen, denna gång med vanlig klädseltvätt, ungefär 20ggr.

Nu när jag tittade till den på eftermiddagen så hade den torkat nästan helt och klädseln var om inte ny så i alla fall riktigt fräsch. Det trodde jag inte!

Bakgrunden? Det är en arbetsbil så den har en klädsel som förvisso är någon slags tyg men den verkar mer tålig än det man finner i vanliga personbilar.

Dock, framförallt, den har körts av reparatörer i anläggningssvängen så sätena stank diesel och det framgår inte på bilderna men förarstolen var helt täckt av någon slags olje-gegga.

695DAFF2-33E7-4E21-AC2A-69C5E62CBB54.jpeg
DD2ACEC2-9650-4BCA-BEB5-99DDF3B4D3DF.jpeg
52DFED00-9092-47DA-9152-F6193E2DE1BE.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Interiör:
Min gamla Chevapickup luktar rök invändigt. Jag har haft den i snart 10 år, och det lukar fortfarande kedjerökande entreprenör så fort det blir varmt. Trots nysanerat och bytt kupéfilter. Trots ”andra dofter” tillagda (häst, olja, barnkräks, osv).
Kan man få bort eländet?
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Interiör:
Min gamla Chevapickup luktar rök invändigt. Jag har haft den i snart 10 år, och det lukar fortfarande kedjerökande entreprenör så fort det blir varmt. Trots nysanerat och bytt kupéfilter. Trots ”andra dofter” tillagda (häst, olja, barnkräks, osv).
Kan man få bort eländet?
Tygklädsel? Klädseltvätt, du får köra tak med. Sen in med interiör doft. Men det kan bli svårt oavsett att få bort lukten. Sitter överallt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tygklädsel? Klädseltvätt, du får köra tak med. Sen in med interiör doft. Men det kan bli svårt oavsett att få bort lukten. Sitter överallt.

Skinnklädsel. Som jag kört avfettning på, även på alla hårda ytor. Har inte kört någon specifik klädseltvätt, men att tvätta taket lät rimligt.
Finns det någon klädseltvätt att rekommendera?


Är det där en ozonmoj? Kan man hyra en, eller köper man?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skinnklädsel. Som jag kört avfettning på, även på alla hårda ytor. Har inte kört någon specifik klädseltvätt, men att tvätta taket lät rimligt.
Finns det någon klädseltvätt att rekommendera?




Är det där en ozonmoj? Kan man hyra en, eller köper man?
Den är ozon ja, skulle rekommendera att köpa. Man kan ju få bort lukt från allt, hus, kläder, bil osv. Kört den i min bil och på ett kontor nu, effektivt måste jag säga. Denna har jag lånat av min bror så vet inte vad den kostade faktiskt.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Beställde i helgen och paketet från CCP fanns att hämta i tisdags men Tershine behövde två dagar till, båda skickade med DHL.

Hoppas hinna med en tvätt i helgen :)
Oki :) Körde hela kittet från CCP, så det blir projekt nästa vecka, men har familjebussen väntat på tvätt i 18 månader så klarar den helgen också! Jäkligt bra att du lyfte frågan om moderna alternativ. Hade verkligen ingen aning, hoppas det är så bra som det sägs, för jag är så lat som jag minns. :rolleyes:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nån som har tips på prisvärd quick detailer? Tänk er bilen tvättat igår men så regnar det och jag måste ändå hämta ungarna på dagis. Orka tvätta om för det liksom.

Hade en från Sonax som jag var nöjd med men kan inte för mitt liv komma ihåg vart jag köpte den.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Nån som har tips på prisvärd quick detailer? Tänk er bilen tvättat igår men så regnar det och jag måste ändå hämta ungarna på dagis. Orka tvätta om för det liksom.

Hade en från Sonax som jag var nöjd med men kan inte för mitt liv komma ihåg vart jag köpte den.
Jag kör på Mothers wash and wax till fågelskit. Den är jag nöjd med
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tvätthandsken jag fick hem från CCP är ihopsydd en bit ifrån toppen. Känns väldigt märkligt när man stoppar in handen.
Ska det vara så eller är det bara att sprätta upp?
 
Topp