Avfettning
Du bör ha två - Kallavfettning och alkalisk avfettning. Jag har inte lagt någon större vetenskaplig undersökning i ämnet men kört en hel del med Tershines och Autodudes versioner.
Alkaliska är vardags och tar all organisk smuts. den kan man köpa i koncentrat
Kallavfettning är för oljebaserad skit och kanske man får köra nån gång i kvartalet vintertid speciellt och inför pollering.
Schampo
Finns massor jag kör en hel del med Tershine Purify och PurifyS men har även kört med Geyon Bathe+. Tershine Purify S och Gyeon Bathe+ är keramiska schampon och är bra om man sen även kompletterar med någon form av keramisk behandling efteråt. Tershine Refract till tershine tex och Gyeon Wet coat vill Gyeon.
Rubbing
vågar inte säga något här då jag bara kört Menzerna. Det enda jag fått sagt till mig är att hålla sig till ett och inte byta hej vilt. Lär dig medlet du kör med innan du byter fick jag sagt till mig.
Vax/keramisk försegling
Jag kör enbart keramiskt numera av tidsskäl. Tycker det håller bättre och är enklare att "toucha upp" med Tershine Refract eller Geyon Wet coat.
Blast vinyl behandling
Aerospace 303 torkar av efter för jag hatar glansig plast. Om jag ens använder det (tycker det funkar bäst i billiga bilar som har hård plast och inte bilar likt Volvo, Bmw osv.)
Våffelduk/microduk
Ja, det är bra till rutorna. inte märkt någon gigantisk skillnad mellan de jag testat förutsatt dom har samma blandning. Det jag lärt mig är att man måste tvätta trasorna DIREKT om man använt keramiska produkter. låter man dom ligga och torka är dom körda. Biltema har ett 24-pack som jag köpte nyss att ha som buffningstrasor och jag gillar dom riktigt mycket för det pris dom har! (
https://www.biltema.se/hem/stadning...PN6nBbSycXPIY8s1GjibtWDx05s20vjxoChBMQAvD_BwE)
Man ska dock alltid rycka lappen på trasorna då dom kan repa...
Sen kan du ju plöja ner hur mycket pengar som helst.
@MaziK kan nog rekommendera en lövblås eller en dedikerad torkmaskin. En Ozonmaskin är bra med om det luktar apa i bilen, sen kanske du ska ha fler pollermaskiner i olika storlekar så du kommer åt överallt, bättre munstycke till högtrycken, en foamlance, en vinkelbart munstycke till högtrycken, glasförsegling, glaspollering, de-nibber, våtslippapper, däckglans, silikonhandskar....
Ja du listan kan bli lång och svaren lika varierade som antalet svar. köp inte mer än du använder skulle jag säga och krångla inte till det.