• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Har precis köpt svart sommarbil som var polerad av tidigare ägaren och tänkte köpa lite roliga bilvårdsprodukter. Har förstått att BBV verkar vara omtyckt här i tråden så funderar på att ta hem deras kall + alkaliska avfettning samt flygrostborttagare Iron X. Vad ska jag välja för schampo som inte påverkar den polering som är gjord? Har även sett att Arcticlean har speed coat som man kan avsluta tvätten med, är det något som rekommenderas?

Edit: Slog mig nu att avfettningarna kanske påverkar poleringen. Har ingen möjlighet att polera eller liknande själv utan vill bara underhålls-tvätta bilen innan jag lämnar in den för polering senare i höst.

Senast ändrad:
Efter en vända med Arcticleans trim coat. Jäkligt bra resultat hittills. Blivit en hel del grejer från dem på sistone - ser fram att prova inredningsrengöringen härnäst. :)
00FE6A38-2F83-4510-927B-57102EFD64E9.jpeg

Trim coaten är bra.
Bästa inredningsmedlet tycker jag är APC från Tershine. Jag gillar endast två av deras produkter o det är Apc samt det nya kermiska schampot aom heter +
Okej intressant! Har också APC men blev lite nojig att limedoften skulle ta över och sätta sig, så köpte ACs medel också (vilket visade sig dofta ungefär lika starkt av citrus…). Kanske får prova dem back to back och utvärdera för skojs skull :) Deras nya schampo har jag inte provat men har vanliga Purify S som jag tycker var bra

Okej intressant! Har också APC men blev lite nojig att limedoften skulle ta över och sätta sig, så köpte ACs medel också (vilket visade sig dofta ungefär lika starkt av citrus…). Kanske får prova dem back to back och utvärdera för skojs skull :) Deras nya schampo har jag inte provat men har vanliga Purify S som jag tycker var bra
Kör du koncentrat? Du kan ju blanda ut den rätt rejält

För interiören kör för tillfället med

Labocosmetica Derma Cleaner för Läder
Kochchemie Pol Star för Alcantara(ska funka för textil med)
Caropro Inside för övrigt

Grym kombo

För APC interört så bör man späda ut det en del som sagts, brukar finnas tabell/rekommendation på förpackningen. Själv kör jag Carpro Mutli-x som APC.

Utspädningstabell för Multi-x(man får givetvis prova sig fram till det som funkar med mest spädning)
BE8DCF26-CB01-4F6F-83CA-5EF34F705BA0.jpeg

Senast ändrad:
Hur gör ni när ni går över tygstolar? Har ingen klädseltvättmaskin eller något sånt utan det är interiörborstar, vatten, kem och microfiberdukar jag har att jobba med. Spraya på en svag blandning på ytan och gå över med borste för att slutligen torka upp med duk? Att det med den metoden troligen blir lite mer rester av medlet, jämfört med typ klädseltvättmaskin, kanske inte gör något? :)

Hur gör ni när ni går över tygstolar? Har ingen klädseltvättmaskin eller något sånt utan det är interiörborstar, vatten, kem och microfiberdukar jag har att jobba med. Spraya på en svag blandning på ytan och gå över med borste för att slutligen torka upp med duk? Att det med den metoden troligen blir lite mer rester av medlet, jämfört med typ klädseltvättmaskin, kanske inte gör något? :)
Se till att inte få för blöt yta annars kommer det ta lång tid innan det torkar. Överflödet kan du försöka torka upp bäst det går med mf-dukar.

Om du har möjlighet låt bilen stå i garage med flera rutor öppna,bra med avfuktare med om du har så det torkar ut så fort som möjligt.

Se till att inte få för blöt yta annars kommer det ta lång tid innan det torkar. Överflödet kan du försöka torka upp bäst det går med mf-dukar.

Om du har möjlighet låt bilen stå i garage med flera rutor öppna,bra med avfuktare med om du har så det torkar ut så fort som möjligt.
Tack! Då provar jag det och försöker vädra så väl det går :)

Tack! Då provar jag det och försöker vädra så väl det går :)
Om du har en grovdammsugare som klarar väta så kan försöka suga upp så mycket det går med den

Om du har det så kan du blöta lätt med vatten(sprayflaska) efter du rengjort med kem sen suga upp så att du får lite rensning av fribrerna. Kan med fördel upprepa detta

Senast ändrad:
De är billiga, kan rekommendera att köpa en direkt. Tvättade en hel tyginredning i båt, blev riktigt bra.
Ja jäklar, det var de verkligen. Det som sätter stopp är att jag inte har tillgång till el längre för såna här jobb - behöver göra det mesta ute på en parkering numera. Annars hade jag köpt en. Well well, får prova det andra sättet så länge och köra en vända med dammsugarknepet när tillfälle ges

Tack hörni för tipsen :)

Ja jäklar, det var de verkligen. Det som sätter stopp är att jag inte har tillgång till el längre för såna här jobb - behöver göra det mesta ute på en parkering numera. Annars hade jag köpt en. Well well, får prova det andra sättet så länge och köra en vända med dammsugarknepet när tillfälle ges

Tack hörni för tipsen :)
Det är iofs inget som behöver göras mer än kanske en gång per år?

Nä det har du nog rätt i. Kan tänka mig att klädseln inte blivit tvättad på säkert 5 år, om inte mer, så ska bli spännande att se skillnaden. Nu ska jag sätta igång..!
Tror ofta stolar tom är otvättade eller så har de bara lagt på lager med medel som de flesta verkar göra på läder tex. Väldigt tillfredsställande att rengöra bilstolar iaf.

SGA Trading i Veddesta (Sthlm) har något 3-dagars event som började idag.

Arcticlean/Pingens, Tershine, Labocosmetica, Chemicsl Guys osv är där och ställer ut.

Har tänkt åka förbi och se om man kan fynda något kul 🙂 Ingen som har hunnit besöka redan?

SGA Trading i Veddesta (Sthlm) har något 3-dagars event som började idag.

Arcticlean/Pingens, Tershine, Labocosmetica, Chemicsl Guys osv är där och ställer ut.

Har tänkt åka förbi och se om man kan fynda något kul 🙂 Ingen som har hunnit besöka redan?

Tack för tipset gällande SGA. Har letat efter någon butik som har öppet på helgerna då det inte finns tid på vardagarna att åka till tex AutoDude.

Tvättade bilen idag och märkte att jag hade fått massa märken/repor kring fronten under servicen som gjordes förra veckan. Kan inte förstå att Mercedes är så slarviga. Detta har hänt tidigare på en annan Merca jag hade.

Hur som helst så testade jag för första gången att polera och det blev faktiskt hur bra som helst! Är förvånad över hur enkelt det var.

Clas Ohlson-polermaskin, Biltema-trissor och heavy cut + finishing cut från Arcticlean.

Nu ska jag försöka få tag på nån prisvärd "panel wipe" dvs isopropanol för det saknade jag.

Till er som funderar på att polera själva men tvekar: våga pröva!

Tvättade bilen idag och märkte att jag hade fått massa märken/repor kring fronten under servicen som gjordes förra veckan. Kan inte förstå att Mercedes är så slarviga. Detta har hänt tidigare på en annan Merca jag hade.

Hur som helst så testade jag för första gången att polera och det blev faktiskt hur bra som helst! Är förvånad över hur enkelt det var.

Clas Ohlson-polermaskin, Biltema-trissor och heavy cut + finishing cut från Arcticlean.

Nu ska jag försöka få tag på nån prisvärd "panel wipe" dvs isopropanol för det saknade jag.

Till er som funderar på att polera själva men tvekar: våga pröva!
Någorlunda billig

Tänkte bara tipsa om att autodude har stor rea just nu!

Vilket resulterade i en spontanbeställning för 2400kr 😂
Gjorde det misstaget i Julas. 😅
Nu när man flyttat och var tvungen att ta med sig allt "bra att ha" blir det återhållsamhet. Hade ta mig fan 15 liter fälgrengöring, 20 liter ospädd alkalisk avfettning och 20 liter fallavfettning!? Sen ska vi inte prata om allt därefter men det var fan i mig två hala 60 garderober med grejer...

Tillbaka
Topp