Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad använde du?Provslipade en strålkastare på min pundarhäck idag. Inte men för att ha slipat och polerat i 5-6 minuter är jag nöjd. Nästa helg ska det göras ordentligt.
1000-1500 våtslip för hand, sen polerade jag med Rupes lhr75e rupes blå och gul trissa.Vad använde du?
Blev lite sur då en smitare har backat på min bil… trist med 5000 i självrisk precis efter jag lagt 9000:- på nytt tändnings och rattlås…
Är det något jag bör tänka på när jag väljer och pratar med verkstan?
Just precis 2800 i stället för 5000:-Surt! Kolla med Trafikförsäkringsföreningen:
Skadeanmälan
TFF hjälper de som skadats eller fått något förstört av ett okänt, oförsäkrat eller utländskt fordon. Ha trafikförsäkring från första dagen du äger ett fordon. Annars måste du betala en avgift till TFF. Den bidrar till att hjälpa de skadedrabbade.www.tff.se
Min fru råkade ut för något liknande. Visa upp bilen för polisen och få dom att intyga att skadan bör ha gjorts av ett annat fordon så kan du få ersättning. Vill minnas att självrisken är betydligt lägre än för en vanlig försäkring. Lycka till!
Avråder från kapell utomhus. När det börjar blåsa piskar kapellet lacken. Det krävs det att lacken är kliniskt ren när du drar på det varje gång för att undvika repor och det kommer du inte orka.Tänker skaffa ny bil inom kort och planen är att behålla den ett tag. Tyvärr kommer den dock stå utomhus, och ej under tak, kommande vinter i Stockholms trakten. Vad är bästa tipset för att behålla lacken i bra skick? Den kommer användas ett par ggr i veckan. Onödigt dra ett kapell ed, eller vad det heter, över när det väntas snö?
Är inte direkt imponerad utav Ditecs behandlingar.Lite av en nybörjarfråga och det kan ev ha tagits upp tidigare, har inte sökt/skummat igenom hela tråden, men…
Tänker skaffa ny bil inom kort och planen är att behålla den ett tag. Tyvärr kommer den dock stå utomhus, och ej under tak, kommande vinter i Stockholmstrakten. Vad är bästa tipset för att behålla lacken i bra skick? Den kommer användas ett par ggr i veckan. Onödigt dra ett kapell ed, eller vad det heter, över när det väntas snö?
Lackkonservering känns som att det iaf kunde vara värt rent allmänt för att skydda lacken. Är Ditec ceramic ultra då ett bra val eller finns det nåt bättre / mera prisvärt i närheten av Stockholm?
Har möjlighet att spola av med högtryckstvätt hyfsat regelbundet, men skulle helst undvika göra någon regelbunden underhållspolering själv.
Tror även de har att göra vem som utför jobbet. Jag har någon "vanlig" ditecbehandling och jag handtvatt emellanåt med gyeon bathe + schampo och jag har go glans och avrinning.Är inte direkt imponerad utav Ditecs behandlingar.
Hade hellre lagt pengarna på Ceramic pro eller Angelwax Genesis.
Den sistnämda har jag idag.
Grym glans,avrinning.
Absolut det är a och o vem som gör jobbet och hur noggrant.Tror även de har att göra vem som utför jobbet. Jag har någon "vanlig" ditecbehandling och jag handtvatt emellanåt med gyeon bathe + schampo och jag har go glans och avrinning.
Killen som jag lämnar till har en mindre lokal och är noggrann. Säkert olika på olika anläggningar.
Med de sagt så kommer jag ju testa nått annat när det är dags för ny grundbehandling
Kolla in Bigboi dom har en smidig variant.Hej! Tänkte testa att använda en lövblås för att torka bilen, såg att det hade diskuterats tidigare.
Är det någon som kört med en kompaktare variant? Tänker typ en sån här: https://www.bauhaus.se/blasare-ryob...MI_ai6q6SJ9AIVkh4YCh3XHAMbEAQYAiABEgIc_PD_BwE
Är lite osäker på om den blir för klen. Är det någon som testat med den eller liknande från något annat märke?
autodude har annars den här som verkar bra om man kollar på youtube, men eftersom jag tvättar i gds-hallar så hade jag föredragit en batteridriven.
Biltork BLO AIR-S
Mycket kompakt och effektiv biltork för skonsam torkning av lacken. Utrustad med tre olika munstycken och 5 meter lång strömsladd.www.autodude.se
Kolla in Bigboi dom har en smidig variant.
Har inte gds tryckluft? Finns på de okq8 jag har tvättat på hittils iaf. Jäkligt smidigt!Hej! Tänkte testa att använda en lövblås för att torka bilen, såg att det hade diskuterats tidigare.
Är det någon som kört med en kompaktare variant? Tänker typ en sån här: https://www.bauhaus.se/blasare-ryob...MI_ai6q6SJ9AIVkh4YCh3XHAMbEAQYAiABEgIc_PD_BwE
Är lite osäker på om den blir för klen. Är det någon som testat med den eller liknande från något annat märke?
autodude har annars den här som verkar bra om man kollar på youtube, men eftersom jag tvättar i gds-hallar så hade jag föredragit en batteridriven.
Biltork BLO AIR-S
Mycket kompakt och effektiv biltork för skonsam torkning av lacken. Utrustad med tre olika munstycken och 5 meter lång strömsladd.www.autodude.se
Kör på preems och dom har inte det Har tyvärr ingen okq8 näraHar inte gds tryckluft? Finns på de okq8 jag har tvättat på hittils iaf. Jäkligt smidigt!
Men du har en bra torkduk och tänker mer på veck och ställen man inte kommer åt?Kör på preems och dom har inte det Har tyvärr ingen okq8 nära
Nej, tänker på dom gångerna man bara kör en snabb underhållstvätt och vill torka bilem utan att vidröra den. Har ett keramiskt lackskydd så tänker att det bör gå förhållandevis lätt att torka bilen med blås.Men du har en bra torkduk och tänker mer på veck och ställen man inte kommer åt?
Ja har du inte svampat så förstår jag att du inte vill vidröra.Nej, tänker på dom gångerna man bara kör en snabb underhållstvätt och vill torka bilem utan att vidröra den. Har ett keramiskt lackskydd så tänker att det bör gå förhållandevis lätt att torka bilen med blås.
Ja har du inte svampat så förstår jag att du inte vill vidröra.
O andra sidan kan jag väl tycka att torka bilen vid bara avspolning kan kännas lite overkill då bilen inte blir helt ren.
Ja det är skit har själv svart bil.Har fått kalkfläckar innan, det är inte kul och något jag gärna undviker att få igen
Ok fattar. Synd och lite struligare då.Kör på preems och dom har inte det Har tyvärr ingen okq8 nära
Snyggt avspolad
Brukar inte vilja lägga upp på andras bilar men I had too
O lika skitig igenOk fattar. Synd och lite struligare då.
Köp en fullstor blås som går på batterier då. Alternativt ge dig ut på motorvägen en sväng.
När jag bara spolar av så är det precis vid motorvägen halvvägs hem från jobbet. Direkt ut på motorvägen bara och bilen är torr när jag kommer hem
Det bör underhållas med någon form av topplager/sacrificial layer för att få så bra verkan och livslängd som möjligt.Första gången jag provar keramik behandling.
Wow känsla vid första tvätten efter en månad med körning på en hel del grusvägar och skogskörning.
Det mesta rann av vid första spolningen och resten försvann med en snabb svampning. Om behandlingen håller ett år är det ju underbart.
Det skadar ju såklart inte men firman som gjorde jobbet hävdar att det ska hålla ett år även utan någon "extra" skötsel.Det bör underhållas med någon form av topplager/sacrificial layer för att få så bra verkan och livslängd som möjligt.
Du gör som du villDet skadar ju såklart inte men firman som gjorde jobbet hävdar att det ska hålla ett år även utan någon "extra" skötsel.
Ett bra år kanske jag tvättar bilen 10ggr så det blir nog svårt för mig att slita ut något topplager.
Är bara för en gång skull positivt överraskad av att något hokus-pokus medel man betalar för funkar riktigt bra.