• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Någon som skulle kunna tipsa om vilka medel jag behöver för att kunna tvätta bilen ordentligt? Tänkte att jag ska försöka komma bort från de vanliga manuella tvättarnas borstar och medel då de verkar repa lacken enligt han som sköter Ditec-behandlingen.
Du behöver avfettning (petroleum/"kall" på vintern, alkalisk på sommaren), sen ett ordentligt schampo, och helst någon form av efterbehandling (keramiskt spraywax eller likn). Om bilen är rejält skitig så är det bäst att "börja om" genom en ordentlig polering och fläckborttagning med claybar.

Vilket märke det är på produkterna har i sammanhanget låg betydelse så länge du rör dig bland kända märken.

Du behöver avfettning (petroleum/"kall" på vintern, alkalisk på sommaren), sen ett ordentligt schampo, och helst någon form av efterbehandling (keramiskt spraywax eller likn). Om bilen är rejält skitig så är det bäst att "börja om" genom en ordentlig polering och fläckborttagning med claybar.

Vilket märke det är på produkterna har i sammanhanget låg betydelse så länge du rör dig bland kända märken.

Tack för infon :) Vill du tipsa om några kända märken? Det enda jag känner till är Turtle Wax...

Tack för infon :) Vill du tipsa om några kända märken? Det enda jag känner till är Turtle Wax...

Det finns mängder med varianter men jag har använt ovanstående med gott resultat. Förtvättsmedlet ska helst köras i sk "foam lance" men det går fint att köra med enklare tryckspruta också.

Ovanstående förutsätter att bilen är någorlunda fräsch i lacken och bara normalsmutsig. Har den gått flera vintrar utan att göras i ordning så krävs lite fler steg.

Det finns mängder med varianter men jag har använt ovanstående med gott resultat. Förtvättsmedlet ska helst köras i sk "foam lance" men det går fint att köra med enklare tryckspruta också.

Ovanstående förutsätter att bilen är någorlunda fräsch i lacken och bara normalsmutsig. Har den gått flera vintrar utan att göras i ordning så krävs lite fler steg.

Toppen! Bilen fick en "uppföljning" av Ditec:en i höstas, så ovan räcker förhoppningsvis. Tack för hjälpen :)

Efter att i alla år använt sämskskinn, både riktiga och syntetiska, när jag torkat bilar slog jag nu till på en torkduk av microfiber som fått bra kritik. Bör man köra den i tvättmaskin innan man använder den eller är det bara att använda den direkt?

Edit: Snål så det blev den här: ;)

Efter att i alla år använt sämskskinn, både riktiga och syntetiska, när jag torkat bilar slog jag nu till på en torkduk av microfiber som fått bra kritik. Bör man köra den i tvättmaskin innan man använder den eller är det bara att använda den direkt?

Edit: Snål så det blev den här: ;)

Bäste herr @laketwig . Jag använder väl urtvättad handduk/ badlakan köpt på second hand typ myrorna/stadsmissionen för en spotstyver. Fungerar alldeles utmärkt.

Tack för tipset, men då jag redan köpt en microfiberduk var det ju inte riktigt svar på min fråga ... ;)
Fort å fel, jag är ju en gammal "dieselkosack" men oftast blir det rätt. Handduken fyller sin funktion och den tvättar tillsammans med den vanliga tvätten ,som om den är vit eller färgad tvätt i maskinen . Ha re gött å njut av ett ett glas "uisge beatha" ;););)Det är ju helg //🧐

Har ni några tips på hur man fräschar upp/smörjer syntetläder? Bilen har ett par år på nacken och sätena börjar se lite torra ut men jag har ingen koll på vad som skulle vara lämpligt att använda. Kör man samma produkter som till äkta läder eller riskerar man att göra mer skada än nytta med dessa? 😬

Har ni några tips på hur man fräschar upp/smörjer syntetläder? Bilen har ett par år på nacken och sätena börjar se lite torra ut men jag har ingen koll på vad som skulle vara lämpligt att använda. Kör man samma produkter som till äkta läder eller riskerar man att göra mer skada än nytta med dessa? 😬
Ska väl vara torra/matta? Annars lär alla billädervårdsprodukter funka då nästan alla läder är lackade i bilar.

Kan rekommendera att lämna in bilen till https://www.colorglo.se/

Den kan fixa till en eftersatt inredning som börjar se lite sliten ut så att den ser super fräsch ut.

Kan rekommendera att lämna in bilen till https://www.colorglo.se/

Den kan fixa till en eftersatt inredning som börjar se lite sliten ut så att den ser super fräsch ut.

Colorglo är topp!
Dock skulle jag säga att det är med när färgen/topplagret är nedslitet man ska till dom då dom färgar/lackar om skinnet där det är slitet. Det är i vart fall det jag använt dom till. och laga Volvos T-tec tyg...

Colorglo är topp!
Dock skulle jag säga att det är med när färgen/topplagret är nedslitet man ska till dom då dom färgar/lackar om skinnet där det är slitet. Det är i vart fall det jag använt dom till. och laga Volvos T-tec tyg...

Man behöver inte använda dem om man bara vill få inredningen behandlad såklart. De gör det också om man ber dem. Har låtit dem göra det utan att göra något annat om det inte funnits behov för det. De använder rätt produkter för bilens inredning och kan också renovera upp där det behövs som du säger. Färga in, reparera hål eller slitage på utsatta ställen som där man kliver in och ur. Har gjort det på någon bil jag ägt. En där sidostödet på förarsidan hade ett hål. En djup sport stol där det är oundvikligt att det händer med tiden. Det är magi. Man slipper klä om stolen om man åtgärdar sånt i tid.

Poleringsdags av 325an. Men som förra gången jag tvättade bil för hand så lyckas jag på nåt vänster täcka större delen av bilen av såna här märken. Begriper det inte… gör allt ”rätt”. Flera hinkar, sprillans mikrofibervantar, noggranna avspolningar etc. Blir helt nojig för att tvätta bilen för hand. Någon som upplevt något liknande?
71276321730__C14E87BD-B080-470C-89AA-E353210AE6E8.jpeg

Men blankt blir det..!
IMG_8796.jpeg

IMG_8798.jpeg

Poleringsdags av 325an. Men som förra gången jag tvättade bil för hand så lyckas jag på nåt vänster täcka större delen av bilen av såna här märken. Begriper det inte… gör allt ”rätt”. Flera hinkar, sprillans mikrofibervantar, noggranna avspolningar etc. Blir helt nojig för att tvätta bilen för hand. Någon som upplevt något liknande?
71276321730__C14E87BD-B080-470C-89AA-E353210AE6E8.jpeg

Men blankt blir det..!
IMG_8796.jpeg

IMG_8798.jpeg
inte så att de fanns innan men bara syns bättre efter tvätt? Jag handtvättar alltid och har aldrig lyckats få den typen av märken.

Råkat tvätta mikrofiberdukarna som används för glasrutor tillsammans med vanliga kläder, nu när jag ska putsa rutorna på bilen så är det tusentals små tunna ludd från mikrofiberduken som fastnar på rutorna.
Kan man tvätta bort luddet från duken eller är det bara att slänga?
Någon med samma erfarenhet och lyckats ”nollställa” duken?

Jag håller på och snyggar till gammelpickisen. Har frågat tidigare, tror jag, men tipsen räckte inte.
Det luktar cigarettrök i den. Haft den i tio år, aldrig rökt i den, tvättat invändigt, kört en ozon-apparat (Kjell&Co), haft andra grejer som luktar i den, bytt kupéfilter.
Fortfarande illalukt.
Föer tips?

Jag håller på och snyggar till gammelpickisen. Har frågat tidigare, tror jag, men tipsen räckte inte.
Det luktar cigarettrök i den. Haft den i tio år, aldrig rökt i den, tvättat invändigt, kört en ozon-apparat (Kjell&Co), haft andra grejer som luktar i den, bytt kupéfilter.
Fortfarande illalukt.
Föer tips?
Det var en riktig ozonmaskin på 230 v? Då är det illa… hur många timmar körde du? Var bilens ventilation igång? Är det tygklädsel får du nog tvätta även den. Och torka av alla ytor om du inte redan gjort. Finns nog inget mer än det att göra. Sedan är det att dölja lukt med doft, men det blir sällan bra.

Fortfarande illalukt.
Föer tips?
Du kan åka på att byta både matta och innertak om det inte hjälper med klädseltvätt av allt.

På semester, köpte den här för jag fick panik då det blev smutsigt i bagageutrymmet 🤣. Köpte på ICA Maxi för 500

Liten(har den nu undanstoppad i bilen), suger på rätt bra, går på 12 volt

20230806_184815.jpg

Några dagar fick man vara nöjd. Tre rejäla fågelskitar på typ samma ställe har ställt till med detta. Ändå gått på tre vändor med maskinen för att försöka få bort det… någon som har tips..?
Edit: Börjar ge med sig, men det här var fan inte nådigt. Får lägga på skydd så kanske man slipper detta. Hade ändå Pingens polermedel som enl utsago skulle ge lite skydd..
IMG_8840.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp