• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Jag skulle behöva tips på kallavfettning. Kollade in arctics, men allt över en liter var slut.

Har ni något förslag?

Denna kanske: https://www.autodude.se/sv/produkt/kallavfettning_car5_cold_degreaser

Tershine gillar jag men även Mac och autodidakt egna för jobbet. Upplever dock att Tershine är snäppet vassare.

Tershine gillar jag men även Mac och autodidakt egna för jobbet. Upplever dock att Tershine är snäppet vassare.

Tack! Jag läste lite i deras guide, och jag måste säga att jag blir lite förvirrad när de säger att kallavfettning ska appliceras när bilen är ren från "annan" smuts. Jag trodde man börjar att täcka bilen med kallavfettning när den är torr. Efter att den är helt ren så går man på med schampo.

Här skriver de att man ska börja med en förtvätt.

Tack! Jag läste lite i deras guide, och jag måste säga att jag blir lite förvirrad när de säger att kallavfettning ska appliceras när bilen är ren från "annan" smuts. Jag trodde man börjar att täcka bilen med kallavfettning när den är torr. Efter att den är helt ren så går man på med schampo.

Här skriver de att man ska börja med en förtvätt.
Kallavfettning som första steg. Annars får man vänta tills bilen är torr igen.

1. Kallavfettning (tar bort petroleumbaserad smuts. Appliceras upp till rutorna)
2. Alkalisk avfettning (tar bort organisk smuts)
3. Flygrostlösare (tar bort järnpartiklar)

Man kan köra alla tre på en gång men personligen kör jag oftast flygrostlösare separat efter. Sen har man en rätt så bra grund för schamponering efter vintern dream_theater_

Jag skulle behöva tips på kallavfettning. Kollade in arctics, men allt över en liter var slut.

Har ni något förslag?

Denna kanske: https://www.autodude.se/sv/produkt/kallavfettning_car5_cold_degreaser
Biltema duger fint annars. Skrubbade hjulhusen förra veckan när jag bytte till sommardäck. Biltema kall alkalisk och flygrostmedel, då mina ”märkesgrejer” var slut. Blev rent och fint av det också. Biltemas red magic på 2a bilens fälgar blev rent där också
DE7D9D0B-C2C2-4E1A-AB1A-E08BADD21F8E.jpeg

Bilagor

• E20A5D4F-763F-41FC-AE88-CF7ECA84D4E5.jpeg
    E20A5D4F-763F-41FC-AE88-CF7ECA84D4E5.jpeg
    956.4 KB · Visningar: 19
Biltema duger fint annars.
Biltemas Professional serie skulle jag säga är riktigt bra till och med. Särskilt nöjd med deras keramiska sprayvax. Drygt och med väldigt trevlig avrinning som verkar klara lite kallavfettning också utan att försvinna. https://www.biltema.se/en-se/car-care/paint-care/car-wax/ceramic-spray-wax-500-ml-2000045074 För 129kr kostar det hälften av vad "fina" märken kostar och hälften så bra är det definitivt inte.

I den här tråden kanska alla fixar själva..
Men jag pallar inte, nån som har tips på bra rekondfirma i Örebro-trakten?

Om någon är på jakt efter foam-cannon så är det grymt pris på MJJC Pro V2 på SGA.
Jag har KEW på min picka, kanske att dem kan byta till en quickrelease som passar er picka/högtryck

Senast ändrad:
Om någon är på jakt efter foam-cannon så är det grymt pris på MJJC Pro V2 på SGA.
Jag har KEW på min picka, kanske att dem kan byta till en quickrelease som passar er picka/högtryck

snabbfästen finns lättillgängligt på BBV, Pingens mfl också. Kostar typ 100kr.

Biltemas Professional serie skulle jag säga är riktigt bra till och med. Särskilt nöjd med deras keramiska sprayvax. Drygt och med väldigt trevlig avrinning som verkar klara lite kallavfettning också utan att försvinna. https://www.biltema.se/en-se/car-care/paint-care/car-wax/ceramic-spray-wax-500-ml-2000045074 För 129kr kostar det hälften av vad "fina" märken kostar och hälften så bra är det definitivt inte.
Jag kan bara hålla med, har varit väldigt nöjd!

Vad fick du i din mystery box? 😃
Jag öppnade mitt vax nu och såg att det eventuellt verkar vara lite använt redan 🤨

Var din produkt ny/oanvänd? Eller var meningen att man skulle få typ demo-ex?
Fick också vax! Gillar inte vax 🤣 har inte ens öppnat förpackningen. Återkommer

Köpte Tershine i helgen som var. Ingen wow faktor. Det som funkade bäst för mig som amatör var flygprost medlet och wetcoaten. Produkterna kändes vattniga, som dom var utspädda. Gick åt en hel del. Lite som om du råkar köp ett billigare diskmedel, slutar med att du får ta mycket när du doserar istället. Värde för mig som konsument hade varit halva priset efter rabatten.

Bilagor

• 70454947664__7D86BB34-3B0F-46A2-B6DC-DC0EFF397456.jpeg
    70454947664__7D86BB34-3B0F-46A2-B6DC-DC0EFF397456.jpeg
    966.2 KB · Visningar: 23
Vad fick du i din mystery box? 😃
Jag öppnade mitt vax nu och såg att det eventuellt verkar vara lite använt redan 🤨

Var din produkt ny/oanvänd? Eller var meningen att man skulle få typ demo-ex?
Hahahahaha min var också använd så sjukt jävla dåligt!

Håller på att chatta med dem, säger att det var ett problem med den batchen och att Gyeon har problem med sina vaxer och transporter.
Dem frågade om jag ville ha ett nytt vax skickat, men nöjde med mig med återbetalning av de 45kr jag betalade för det.
Hade ändå inte använt vaxet, de kunde inte heller skicka borstar eller dylikt istället. Antar att alla fick ett vax som läcker.... Vet inte hur många 1000-tals kronor jag handlat ifrån dem...

Senast ändrad:
Köpte Tershine i helgen som var. Ingen wow faktor. Det som funkade bäst för mig som amatör var flygprost medlet och wetcoaten. Produkterna kändes vattniga, som dom var utspädda. Gick åt en hel del. Lite som om du råkar köp ett billigare diskmedel, slutar med att du får ta mycket när du doserar istället. Värde för mig som konsument hade varit halva priset efter rabatten.
Gillar själv Tershine skarpt men Purify S+ schampot skummar otroligt lite och är tyvärr en biverkning då det är ett glanschampo. Håller med om att ”Shampoo skummet” helt saknas där. De andra schampona de har är bra. Och sen jobbar de på att just ha 100% märkningsfria produkter.

Gillar själv Tershine skarpt men Purify S+ schampot skummar otroligt lite och är tyvärr en biverkning då det är ett glanschampo. Håller med om att ”Shampoo skummet” helt saknas där. De andra schampona de har är bra. Och sen jobbar de på att just ha 100% märkningsfria produkter.
Ja, hade det på känn och dom säger även det i deras videos. Men känslan är man behöver en rejäl dos för att få effekten. Men kul att ha provat.

Ja, hade det på känn och dom säger även det i deras videos. Men känslan är man behöver en rejäl dos för att få effekten. Men kul att ha provat.
Prövad idag för första gången och tyckte två korkar i 10l vatten och aktiverat med högtrycken räckte bra för en sedan, inte något revolutionerande men ok.

Testade Gyeon Pure Evo + CanCoat förra året och i år blev det Gyeon Q2 One Evo + CanCoat - dock inte hunnit lägga på CanCoat än.

IMG_4811.jpeg
Bra resultat, hade en svart BMW för några år sedan och sa till mig själv aldrig en svart bil igen. Men när svarta bilar och nytvättade är dom magiska.

Senast ändrad:
Någon som skulle kunna tipsa om vilka medel jag behöver för att kunna tvätta bilen ordentligt? Tänkte att jag ska försöka komma bort från de vanliga manuella tvättarnas borstar och medel då de verkar repa lacken enligt han som sköter Ditec-behandlingen.

Tillbaka
Topp