• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Äldre skinnsäten är mer "äkta" läder.
Dagens skinn lackas oftast med en polyuretanlack.
Finns givetvis undantag.
Har äldre bilar som jag behandlar med lädervårdsprodukter från lokala Hööks (hästtillbehörsaffären).
Tyska saker med bivax och honungsdoft.
Väldigt trevligt

Polerat upp fälgkanterna och testar att lägga på Gyeon Q2 Rim, när fälgarna ändå är nylackade.
Någon här som använt sig av Q2 Rim?
940FC1C8-5435-4067-BA00-3C9E2ECA0A74.jpeg

11D511C2-E14F-46C4-93F9-0962AEC88302.jpeg

Tvättade bilen idag. Tyvärr alldeles för sällan…

Det är några märken jag ej får bort. Min gissning är att det är fingeravtryck från barn med solkräm… Troligt? Går det bort med polering?
A09FE006-E1D0-4233-A128-16D9811D50D4.jpeg

Har använt Arctic Cleaning. Avfettning och ”vanlig” tvätt. Verkar ju vara världens gift. Skulle ha handskar…

Tvättade bilen idag. Tyvärr alldeles för sällan…

Det är några märken jag ej får bort. Min gissning är att det är fingeravtryck från barn med solkräm… Troligt? Går det bort med polering?
A09FE006-E1D0-4233-A128-16D9811D50D4.jpeg

Har använt Arctic Cleaning. Avfettning och ”vanlig” tvätt. Verkar ju vara världens gift. Skulle ha handskar…
Gjorde vid en bil som hade samma grej på kanten till taket och vid rutramen på dörren.
Var en handkräm som frätt fast.
Lite 3M med grön kork så var det borta.

Den är faktiskt bra, kör dock ingen svamp efter :D, blåser bara med högtryck

Såhär långt, den bästa jag provat. Har inte högtryck utan bara vanlig trädgårdsslang med ställbart munstycke. Efter att medlet fått verka i några minuter går jag bara på med svampen lite försiktigt samtidigt som jag spolar. Behöver inte gnida alls för att få bort flugorna.

Såhär långt, den bästa jag provat. Har inte högtryck utan bara vanlig trädgårdsslang med ställbart munstycke. Efter att medlet fått verka i några minuter går jag bara på med svampen lite försiktigt samtidigt som jag spolar. Behöver inte gnida alls för att få bort flugorna.
Jag tyckte också den var väldigt bra. Upplevde den dock inte som dryg. Gjorde slut på större delen av flaska när jag använde den senast.

Införskaffade en polermaskin i helgen och tänkte ge mig på att polera bilen men har en fråga som någon här kanske kan svara på :)

Bilen har vanliga tvättrepor men inget mer än så, behöver man då ändå köra med 3 stegsapproach med compound, polermedel och någon finish och olika slags pads?
Finns det något "all in one" medel som fungerar bra nog för att få bort tvättrepor och som lämnar en helt ok finish för en bruksbil (behöver inte vara någon utställningsnivå direkt)?

Införskaffade en polermaskin i helgen och tänkte ge mig på att polera bilen men har en fråga som någon här kanske kan svara på :)

Bilen har vanliga tvättrepor men inget mer än så, behöver man då ändå köra med 3 stegsapproach med compound, polermedel och någon finish och olika slags pads?
Finns det något "all in one" medel som fungerar bra nog för att få bort tvättrepor och som lämnar en helt ok finish för en bruksbil (behöver inte vara någon utställningsnivå direkt)?
Grattis!
Man kör alltid med minsta aggresiva metod nödvändig. Alltså får man testa sig fram och gå från lätta polermedel till grövre. Alltså är det att börja lätt för att sen gå upp till en nivå som man är nöjd med. Men skulle nog säga att man i många fall klarar sig gott och väl med en två-stegs polering. :)

Lycka till!

Grattis!
Man kör alltid med minsta aggresiva metod nödvändig. Alltså får man testa sig fram och gå från lätta polermedel till grövre. Alltså är det att börja lätt för att sen gå upp till en nivå som man är nöjd med. Men skulle nog säga att man i många fall klarar sig gott och väl med en två-stegs polering. :)

Lycka till!
När du säger två-stegs. Då menar du polermedel samt wax? :)

När du säger två-stegs. Då menar du polermedel samt wax? :)
Beroende på hur bilen ser ut så går man med compound(heavy cut) = mer abrasivt till slutpolish = väldigt lite abrasivt samt i kombination med trissor som är anpassade för ändamålet.

Enstegs är att man kör bara en omgång polering av lacken med exv med ett medium medel och gul trissa (färg lite beroende på vlket märke man kör)
När man kör bara på enstengs så finns det en risk lite bereonde på vad val av trissa/medel så kan det i sig skapa lite hologram alternativt att lacken ser lite "dimmig" ut.

Man vill då köra ett steg till med en slutpolish och mjuk trissa oftast svart färg för att få fram lystern och djupet i lacken.
därmed en tvåstegs approach

Som Edin säger så vill man köra med den kombination av varvtal, tryck, trissa och polermdel som är minst aggressiv men som uppnår det man vill uppnå(detta för att du polerar bort ett skikt av klarlacken varje gång), vilket många gånger betyder att man får prova sig fram om det är en ny bil, nytt medel, ny trissor.......

Polermedel med skydd så har du exempelvis Carpros Essence

Senast ändrad:
Tack för svaren. Då tänker jag att jag kör på en tvåstegs approach till en början. Polermedel med medelhård trissa och avslutar med en polish och mjuk trissa.

vad har ni för tankar om det? Såg precis något klipp på youtube där det verkade rätt nice. Inte hundraprocentigt men ändå helt ok.

Du klarar dig med Angelwax Enigma AIO en toppen all in one produkt som dessutom lämnar ett skydd efter sig.

Tillbaka
Topp