• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilvård

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack, har en redan men brukar torka efter med sämskskinn då det alltid rinner lite från lister, yttre backspeglar, bakom nummerplåtar mm när man kör ut från tvätthallen.
Tvätthallen har inte tryckluft att bjuda på? Annars tycker jag det är omöjligt att komma åt överallt nästan oavsett vad man torkar med.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tvätthallen har inte tryckluft att bjuda på? Annars tycker jag det är omöjligt att komma åt överallt nästan oavsett vad man torkar med.

Nix och håller med. Det blir alltid något kvar, vilket är lite trist vid den här tiden på året när man kör hem från tvätthallen på vägar där gruset fortfarande liggger kvar. :confused:
 

nobblan

Omega
Hur förhåller ni er till "ceramic coating" rent generellt och specifikt jämfört med vax? Körde en ganska dyr behandling med det förstnämnda på 911:an men känns lite väl aggressivt för vår daily driver. Räcker väl gott med vax där, eller? Några tips på vad man ska använda? Detta verkar populärt: https://www.chemicalguys.com/
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Den här funkar fint för ett lågt pris.
Nix och håller med. Det blir alltid något kvar, vilket är lite trist vid den här tiden på året när man kör hem från tvätthallen på vägar där gruset fortfarande liggger kvar. :confused:
75364FF5-E578-445C-BC6A-B3B1371F93BE.png
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hur förhåller ni er till "ceramic coating" rent generellt och specifikt jämfört med vax? Körde en ganska dyr behandling med det förstnämnda på 911:an men känns lite väl aggressivt för vår daily driver. Räcker väl gott med vax där, eller? Några tips på vad man ska använda? Detta verkar populärt: https://www.chemicalguys.com/
Jag har tänkt köra vax

Och även komplettera med:

Och

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur förhåller ni er till "ceramic coating" rent generellt och specifikt jämfört med vax? Körde en ganska dyr behandling med det förstnämnda på 911:an men känns lite väl aggressivt för vår daily driver. Räcker väl gott med vax där, eller? Några tips på vad man ska använda? Detta verkar populärt: https://www.chemicalguys.com/
Gränsen är inte knivskarp mellan wax och keramiska produkter. Det finns bra wax och dåliga keramiska behandlingar så att säga.
 

Patriik

Omega
2-Faktor
Hur förhåller ni er till "ceramic coating" rent generellt och specifikt jämfört med vax? Körde en ganska dyr behandling med det förstnämnda på 911:an men känns lite väl aggressivt för vår daily driver. Räcker väl gott med vax där, eller? Några tips på vad man ska använda? Detta verkar populärt: https://www.chemicalguys.com/
Jag har kört en dyrare variant för några år sedan på en svart BMW. Tycker det inte är värt det i rena pengar för vad man får. Men kanske jag som var petig och trodde på ett längre resultat. Kan vara handhavande av personen som gjorde det eller halvtråkiga produkter han använde sig av med.
Men nu kör enbart spray-vax varianterna vid tvätt, såna man sprayar på och spolar/torkar av. För tiden och pengarna är det bra.

+

Snabbförsegling Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating, 500 ml på våren och hösten.​

 

DHLE

Cartier
2-Faktor
En kompis har köpt en gammal Tahoe som är så jävla äcklig invändig. Det är olja på mattorna och andra fläckar, är det kallavfettning som gäller på oljefläckarna eller finns det nåt mirakelmedlet? Mattvätt och vanlig våtdammsugare har jag.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En kompis har köpt en gammal Tahoe som är så jävla äcklig invändig. Det är olja på mattorna och andra fläckar, är det kallavfettning som gäller på oljefläckarna eller finns det nåt mirakelmedlet? Mattvätt och vanlig våtdammsugare har jag.
Kallavfettning löser olja ja. Kan bli lite svårt att få bort petroleumlukten men om mattorna nästan är bortom räddning ändå så är det värt att försöka.
 

Fsjberg

Cartier
En kompis har köpt en gammal Tahoe som är så jävla äcklig invändig. Det är olja på mattorna och andra fläckar, är det kallavfettning som gäller på oljefläckarna eller finns det nåt mirakelmedlet? Mattvätt och vanlig våtdammsugare har jag.
Kan vara värt att testa med https://kcx.se/produkter/proffsseri...erior-cleaner-1l-daimler-specialcleaner-ph125 som finns att köpa hos vissa OKQ8 numera. Men är de riktigt grisiga så är det nog inte så mycket att göra.
 

Edin

Panerai
Köp borstar till skruvdragaren från biltema med för det där lär behöva agiteras och köras flera gånger DHLE. Jisses!

 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Köp borstar till skruvdragaren från biltema med för det där lär behöva agiteras och köras flera gånger DHLE. Jisses!

Har borstar till skruvdragaren flera olika storlekar
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Hur viktigt är det egentligen med högtryck?
Jag har alltid tvättat bilen i GDS-hallen men det blir ju några kronor per år.

I min BRF har vi faktiskt en tvättplats, dock har den endast en klassisk trädgårdsslang kopplad till en kran, så trycket blir inte så högt.

Räcker det eller bör jag fortsätta använda GDS-hallen på macken?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur viktigt är det egentligen med högtryck?
Jag har alltid tvättat bilen i GDS-hallen men det blir ju några kronor per år.

I min BRF har vi faktiskt en tvättplats, dock har den endast en klassisk trädgårdsslang kopplad till en kran, så trycket blir inte så högt.

Räcker det eller bör jag fortsätta använda GDS-hallen på macken?
Rätt viktigt vill jag säga. Du vill spola bort så mycket som möjligt redan innan man använder tvättsvampen.

Sommartid om bilen bara är lätt dammig eller full av pollen tror jag det är lugnt dock. Framförallt om bilen är vaxad ordentligt.
 

Islay

Panerai
2-Faktor
Hur viktigt är det egentligen med högtryck?
Jag har alltid tvättat bilen i GDS-hallen men det blir ju några kronor per år.

I min BRF har vi faktiskt en tvättplats, dock har den endast en klassisk trädgårdsslang kopplad till en kran, så trycket blir inte så högt.

Räcker det eller bör jag fortsätta använda GDS-hallen på macken?
Högtryck på vintern känns i princip som ett måste och man vill ju helst inte gno runt massa skit med tvättduken/svampen som man inte fått bort med spolning. Ett tips kan ju vara att köpa en egen högtryckstvätt och koppla in på slangen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hur viktigt är det egentligen med högtryck?
Jag har alltid tvättat bilen i GDS-hallen men det blir ju några kronor per år.

I min BRF har vi faktiskt en tvättplats, dock har den endast en klassisk trädgårdsslang kopplad till en kran, så trycket blir inte så högt.

Räcker det eller bör jag fortsätta använda GDS-hallen på macken?
Får du inte använda högtryck där? Tänker om du köper en egen som du tar med ner? Kanske inte finns el?
En Active 2.0 Pressure Washer hade varit bra för ändamålet, men man får tyvärr importera som det ser ut nu

Om du inte kan köra högtryck så hade jag fortsatt köra på tvätthallen
 

Andsan

Rolex
Jag har tänkt köra vax

Och även komplettera med:

Och

Jag besökte Tershinebutiken i går och köpte bl.a Refract.
20240402_100318.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Innan jag skiftar över till sommarhjulen tänkte jag försegla dom. Så har ni något bra tips där?

För många år sedan köpte jag sonax fälgförsegling och var nöjd med den men tänkte om man skulle testa nått annat denna gång.
 
Topp