• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Det är definitivt inte på alla, jag var förbi hos en igår som körde borstar. Men jag ska leta upp om det finns någon annan som kan erbjuda det.
Jag vet i allafall runt Stockholmsområdet kan man både på OKQ8 och CirkleK säga till att dom inte ska köra med borstar. Dom i kassan brukar dock vara snabba på att säga till att bilen inte kommer bli ordentligt ren.. :p

Slänger upp en bild på min när den stod i GDS hallen för nån månad sedan (får ångest att den inte tvättad på en månad :D)

Brukar skifta mellan Tershine och Arcticleans produker. Men blev hooked tack vare RWs produkter...

Bilagor

• IMG_2346.JPG
    IMG_2346.JPG
    763.3 KB · Visningar: 10
Jag vet i allafall runt Stockholmsområdet kan man både på OKQ8 och CirkleK säga till att dom inte ska köra med borstar. Dom i kassan brukar dock vara snabba på att säga till att bilen inte kommer bli ordentligt ren.. :p

Slänger upp en bild på min när den stod i GDS hallen för nån månad sedan (får ångest att den inte tvättad på en månad :D)

Brukar skifta mellan Tershine och Arcticleans produker. Men blev hooked tack vare RWs produkter...

Det låter bra! Jag ska höra med dem. Jag kommer fortfarande köra GDS med Tershineprodukter som jag gjort tidigare, men jag känner att jag måste göra 2-3 automattvättar till i månaden nu för att underhålla. Så det räcker fint om den bara blir helt okej på dessa. :)

Det låter bra! Jag ska höra med dem. Jag kommer fortfarande köra GDS med Tershineprodukter som jag gjort tidigare, men jag känner att jag måste göra 2-3 automattvättar till i månaden nu för att underhålla. Så det räcker fint om den bara blir helt okej på dessa. :)
Just när det är som jävligast med salt och skit under vintern så gör jag detsamma! Men kan säga att det nästan är smidigare att svänga in på utomhus högtrycks ställena och blåsa av !!

Jag tvättar min bil I OK&Q8 automattvätt på vintern men GDS på sommaren. Tar ett abonnemang på 299 kr i månaden för 8 tvättar/ mån för automattvätt på OK&Q8. Jag är nöjd med resultatet och jag har inte upptäckt några smårepor efter denna tvätt trots 30 tvättar. Jag använder Tershine produkter på sommaren med väldigt gott resultat.
20240709_093841.jpg

Tvättad med Koch Chemie Prefoam efficient (alkaliskt) och Koch Chemie Ceramic effect schampo.
Oslagbar kombo ;)
Koch Chemies grejer är grymma! Men håller mig the Bilt Hamber Touch-less (speciellt nya versionen) vad gäller förtvätt :)
För mekanisk tvätt så kör jag Geyon Bathe i hink och sen lägger jag även ett lager med Sonax xtreme Rich Foam Shampoo med foam lancen innan jag kör på

Körde borstlös tvätt på OKQ8 förra helgen, men resultatet blev så dåligt så man kan lika gärna låta bli. Bedömer det inte ens fullgott för en underhållstvätt mellan tvättarna. I stället blir det någon snabbtvätt utomhus framöver, där de ändå har högtryck.

Körde borstlös tvätt på OKQ8 förra helgen, men resultatet blev så dåligt så man kan lika gärna låta bli. Bedömer det inte ens fullgott för en underhållstvätt mellan tvättarna. I stället blir det någon snabbtvätt utomhus framöver, där de ändå har högtryck.
Allt beror ju på underarbetet (lackskydd) och hur länge det är mellan underhållstvätt och ordenklig tvätt. Har lackskydd på vår V60cc och den blir absolut ren nog för en underhållstvätt med bara foam och avspolning.

Hade tänkt behandla skinnklädseln i sommarbilen nu när den ställs av. Någon som har tips på medel som gör rent, återfuktar och skyddar? Svart halvskinn i använt skick, Porsche från -87.

Såg dessa på Autodude och tyckte att det kunde vara värt att prova:

Hade tänkt behandla skinnklädseln i sommarbilen nu när den ställs av. Någon som har tips på medel som gör rent, återfuktar och skyddar? Svart halvskinn i använt skick, Porsche från -87.

Köpte den första flaskan för ett tag sedan, gjorde jobbet!

• Like
Reactions: omp
Borstlös är ju självklart utgångspunkten, men jag tycker att det är svårt att hitta. Nästan överallt är det borstar!

Annars funderade jag faktiskt på, blocka mig inte, att köra borstar med anledning av att det är en leasingbil och därmed "inte mitt problem" om tre år. Men jag känner mig samtidigt som en hemsk människa. Däremot, står det mellan att riskera tvättrepor och åka runt med smutsig bil... En smutsig bil är ju inte heller kul.

Så jag är i stort behov av tips på borstlösa tvättar i Stockholmsområdet, i synnerhet Bromma med omnejd!
Du får gärna berätta när du hittat någon lösning. Jag är också ute efter tips i ungefär samma område.
Nu åker jag till GDS i Hallonbergen varannan vecka ungefär.

Du har säkert koll på det men de nya dammsugarna vid nyöppnade OKQ8 Bromma flygplats är riktigt bra.

Du får gärna berätta när du hittat någon lösning. Jag är också ute efter tips i ungefär samma område.
Nu åker jag till GDS i Hallonbergen varannan vecka ungefär.

Du har säkert koll på det men de nya dammsugarna vid nyöppnade OKQ8 Bromma flygplats är riktigt bra.

Tar tacksamt emot tipset, har inte testat dessa dammsugare och det är alltid bra att veta var det finns bra grejer!

I övrigt för tvätt lutar det åt att försöka hitta en tvätt utomhus, eventuellt Glimra alldeles intill Postnord. Eller bara fortsätta tvätta i OKQ8's tvätta själv-hall, men köra någonting riktigt snabbt.

• Like
Reactions: iko

Som alltid, du vill ta bort smuts. Börja med borste och avfettning typ diskmedel/allrengöring. Torka direkt med handduk. Du måste lösa upp smutsen och avlägsna den med handduken. Skulle du sedan ha tur att det inte är plastlack kan man fetta in. Det är typ alltid plastlack och då hamnar bara det ”vårdande” du lägger på endast som ett lager skit på plasten.

• Love
Reactions: omp

Jag kör den här, dock är min bil bara 3år gammal. Tycker den fungerar kanon!

En lackförsegling inför vintern står på to do list. Något tips på vettig firma i sthlm, västerort?
För sådär 20år sedan körde jag en bil som stått 40år i ett kalkgarage till MrCap i Veddesta.

Den hade varit blåmetallic men såg nu ut som ett sandpapper i lacken.
Grov och eländig,full med ytrost och ett lager fågelskit ovanpå det.

Fick tillbaka en bil som I stort sett såg ny ut. Begrep inte hur de fick till det men jag var mäkta imponerad.
Killarna som gjorde jobbet fick en tårta och stort tack. De tyckte inte det var något märkvärdigt....

Finns de kvar rekommenderar jag med varm hand.
Men det kanske är bättre med lite mer uppdaterade recensioner när jag tänker efter...

För sådär 20år sedan körde jag en bil som stått 40år i ett kalkgarage till MrCap i Veddesta.

Den hade varit blåmetallic men såg nu ut som ett sandpapper i lacken.
Grov och eländig,full med ytrost och ett lager fågelskit ovanpå det.

Fick tillbaka en bil som I stort sett såg ny ut. Begrep inte hur de fick till det men jag var mäkta imponerad.
Killarna som gjorde jobbet fick en tårta och stort tack. De tyckte inte det var något märkvärdigt....

Finns de kvar rekommenderar jag med varm hand.
Men det kanske är bättre med lite mer uppdaterade recensioner när jag tänker efter...
Jag lämnade in fruns nya bil på lackförsegling på MrCap i min hemstad och fick bevittna en liknande manöver. Han visade då en bil som stått intill ett brinnande hus och carport. Bilen såg ut som en riktig, ursäkta uttrycket, skithög. Smutsig och i mina ögon totalförstörd. Ett par dagar senare när jag hämtade vår bil var den bilen som ny igen. Helt otroligt.

Vår bil blev kanon, jag kan stå och titta på bilen när det regnar och njuta av avrinningen. Om det är modellen eller behandlingen som gör det vågar jag inte svära på men förvånansvärt lite av regnstänk m.m. fastnar på lacken när vi kör i regn.

Vårt lokala MrCap drivs av en riktig entusiast så jag vågar inte svara för hela kedjan, dock.

Jag lämnade in fruns nya bil på lackförsegling på MrCap i min hemstad och fick bevittna en liknande manöver. Han visade då en bil som stått intill ett brinnande hus och carport. Bilen såg ut som en riktig, ursäkta uttrycket, skithög. Smutsig och i mina ögon totalförstörd. Ett par dagar senare när jag hämtade vår bil var den bilen som ny igen. Helt otroligt.

Vår bil blev kanon, jag kan stå och titta på bilen när det regnar och njuta av avrinningen. Om det är modellen eller behandlingen som gör det vågar jag inte svära på men förvånansvärt lite av regnstänk m.m. fastnar på lacken när vi kör i regn.

Vårt lokala MrCap drivs av en riktig entusiast så jag vågar inte svara för hela kedjan, dock.
Då har vi två positiva omdömen om MrCap.
Du kan ju tillägga var i Sverige din firma finns. Är säkert någon mer än du på KS som bor i närheten.

Pontus Billström tog väl över i Falun eller om det var Borlänge för 10-15år sedan om minnet inte sviker

Huruvida det är MrCap eller inte spelar mindre roll än erfarenheten hos personen som håller i maskinerna. Så nån som varit verksam länge på samma plats brukar vara en bra start. Jörgen Sandell har extremt bra omdöme i Stockholm men är sannerligen inte billigast. Ändå har han fullt upp jämt.

Tar tacksamt emot tipset, har inte testat dessa dammsugare och det är alltid bra att veta var det finns bra grejer!

I övrigt för tvätt lutar det åt att försöka hitta en tvätt utomhus, eventuellt Glimra alldeles intill Postnord. Eller bara fortsätta tvätta i OKQ8's tvätta själv-hall, men köra någonting riktigt snabbt.
Mjukbiltvätt har jag kört nån gång och varit nöjd med, förutom att den verkar ha något inbyggt hat mot mina regskylts hållare (Plexiklick) för dom har sabbat två regskyltar på två olika bilkar :D Men bilen var tillräckligt ren för att jag inte ska klaga nämnvärt på det :D

Såg dock att dom bara har tre ställen två i Täby och en i Vega Haninge...

Är det någon som vet och har erfarenhet av att Autodude sänker priser ytterligare senare i kommande vecka?

Två av mina vinterfälgar ser riktigt fula ut. Är det någon som har tips på bra medel och metod att få dem i bättre skick?

Funderar på om RWs syratvätt kan göra någon skillnad eller om man måste lämna in dem för blästring.
IMG_9046.jpeg

Senast ändrad:
Två av mina vinterfälgar ser riktigt fula ut. Är det någon som har tips på bra medel och metod att få dem i bättre skick?

Funderar på om RWs syratvätt kan göra någon skillnad eller om man måste lämna in dem för blästring.
IMG_9046.jpeg
De där fälgarna ser skadade ut av korrosion, inget medel i världen kommer få tillbaka de där i bra skick tyvärr.

Tillbaka
Topp