• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilvård

Någon som har tips om bra firma i Helsingborgsområdet som kan polera upp och lägga någon slags beläggning på bilen? Behövs inget överdrivet, en bruksbil som rullat runt 8000 mil och behöver kärlek för första gången.

Någon som har tips om bra firma i Helsingborgsområdet som kan polera upp och lägga någon slags beläggning på bilen? Behövs inget överdrivet, en bruksbil som rullat runt 8000 mil och behöver kärlek för första gången.
Har inte Gtechniq ett cener där i krokarna annars finns D. Persson där också tror jag som ska vara mkt bra.

Om du inte får bort med exv det @Norrlänningen rekommenderar så får du använda lera

Precis polerat och lackbehandlat en av bilarna. Frun blir lika tokig varje år när jag lägger två hela dagar på semestern på detta så framöver får det bli en bil per år.
Har kört med BBV fastcut och paint protection men det mest tidskrävande är att få bort all asfaltstänk och flygrost.
Vanlig avfettning tycker jag inte funkar tillräckligt bra så frågan är om det finns något bra medel? Har tidigare kört med lera och såpavatten men tycker det repar för mycket när man ska få bort asfalten.

Fått upp lite glans!!
93E648BB-EDCE-48C7-8B61-361770845D9E.jpeg

Vill höra vad panelen tycker.
Jag köpte CQUK från CarPro och såg att det bara var 3 månader kvar på "bäst före datum" på lackskyddet, av totalt 12 månader.
Jag tycker det var sisådär att få en burk med enbart 1/4 av livstiden kvar.
Jag mejlade CarPro som inte alls förstår problemet, dom anser att jag kommer med klagomål på icke-existerande problem samt att 1st 30ml burk lackskydd skall ändå bara räcka till 1(!) Bil.

Kan verkligen tipsa om att först, för den redan rätt rena och fina lacken, köra en vända "Autosmart Polish med hårdvax" och därefter "Autoglym High Definition Wax"!
Jäkligt bra och hållbart resultat. Båda går bra att använda manuellt, d.v.s. "wax on wax off metoden..."...puhh!
Kört så flera år/gånger och alltid lika nöjd både på bruksisar och sommaråk.
20180726_211509.jpg

Bra tryck i glansen med tershine, att spä ut refract 1:10 med vatten och duscha på bilen innan man torkar av med microfiber trasa är nog det bästa tricket på länge, känns bättre än när man ska ha det på en trasa och applicera på torr bil, känns som större risk för repor då...

image.jpeg

Någon som har tips på vilket sämskskinn man ska köpa? Antar att ”äkta sämskskinn” inte är den kvalitetsstämpel man tänker sig, utan att det finns något mer modernt?

Och svampen, vad ska man handla där?

Jag brukar tvätta bilarna med samma borste vi har till altanen och lite Yes diskmedel, men det är kanske inte helt idealiskt?

Någon som har tips på vilket sämskskinn man ska köpa? Antar att ”äkta sämskskinn” inte är den kvalitetsstämpel man tänker sig, utan att det finns något mer modernt?

Och svampen, vad ska man handla där?

Jag brukar tvätta bilarna med samma borste vi har till altanen och lite Yes diskmedel, men det är kanske inte helt idealiskt?
Våffelduk av något slag helt klart.
Tex
https://www.pingens.se/p/microfiber-13/diamant-torkduk-vaffelduksersattaren.html

Jag använder Biltemas lurviga, blåa mikrofiber duk.
Kan dra av hela bilen utan att behöva vrida ur den. Och kostar typ ingenting.

Och när jag polerar bilen kör jag deras 10-pack från hem avdelningen.

Nån av er som använt bilvax på ytterdörrar? Nåt man bör tänka på?
(Ber om ursäkt för att jag kapat tråden :cool:)

Nu jäklar, som jag väntat.
För många är det bara ett garage för mig är det en dröm :D

20181006_112805.jpg
20181005_155013.jpg

Började igår med preppningen.
Har avfettat och sköljt av, har kört med foamlancen och sköljt av, har kört schamponering med svamp och sköljt av, har kört carpros Ironx och sköljt av, har lerat bilen och sköljt av, har torkat med duk och tryckluft, har tejpat......

Idag så skall jag polera de bitar jag kan polera, har ppf över hela fronten, delar av dörrar, delar av taket, a-stolparna, delar av bakskärmarna. De bitarna går ej att polera.

När det är gjort så skall jag köra en vända med eraser, send bort med tjepen, sen skall jag på med två lager Cquartz UK 3.0, sen en vända med reload sen får den stå över natten..... till på måndag.....

Senast ändrad:

20181006_112805.jpg
20181005_155013.jpg

Har avfettat och sköjt av, har kört med foamlancen och sköljt av, har kört schamonering med svamp och sköljt av, har kört carpros Ironx och sköljt av, har lerat bilen och sköljt av, har torkat med duk och tryckluft, har tejpat......

Idag så skall jag polera de bitar jag kan polera, har ppf över hela fronten, delar av dörrar, delar av taket, a-stolparna, delar av bakskärmarna. De bitarna går ej att polera.

När det är gjort så skall jag köra en vända med eraser, send bort med tjepen, sen skall jag på med två lager Cquartz UK 3.0, sen en vända med reload sen får den stå över natten..... till på måndag.....
Imponerande hur du orkar!
Blev trött bara av att läsa det där :D

20181006_112805.jpg
20181005_155013.jpg

Har avfettat och sköljt av, har kört med foamlancen och sköljt av, har kört schamponering med svamp och sköljt av, har kört carpros Ironx och sköljt av, har lerat bilen och sköljt av, har torkat med duk och tryckluft, har tejpat......

Jag hade verkligen behövt en sånt garage när jag höll på som mest med bilvård. Nu blir det allt för sällan tyvärr men den åker in till firma vartannat år och får kärlek iaf. Jag spolar av den frekvent dock och handtvätt nångång per år

20181006_112805.jpg
20181005_155013.jpg

Knappt något kvar att polera.. :)
Varför har du plasten på. Spar lacken till nästa ägare?

Tillbaka
Topp