Ja är lacken ok så tycker jag det är en helt ok lösningTack för tips.
Keramiska sprayer är nog rutten jag vill gå.
Vill inte stå och gnugga i en timme, utan spraya på, få bort överflödet och åka iväg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja är lacken ok så tycker jag det är en helt ok lösningTack för tips.
Keramiska sprayer är nog rutten jag vill gå.
Vill inte stå och gnugga i en timme, utan spraya på, få bort överflödet och åka iväg.
Ja är lacken ok så tycker jag det är en helt ok lösning![]()
Följ instruktionerna noggrant, men keramiska vax som läggs på blöt bil brukar man skölja bort omgående om jag minns rätt.Om man sprejar och låter det verka(?) några minuter och sköljer bort, blir effekten god? Tänker mig att vattendropparna stoppar vaxet från att nå ner till lacken?
Nu har jag dåligt minne, men har för mig det ska funka på våt lack med.Så den ska alltså sprejas på våt lack. Låter du överflödigt vatten torka bort innan du börjar gnida med duken?
Om man sprejar och låter det verka(?) några minuter och sköljer bort, blir effekten god? Tänker mig att vattendropparna stoppar vaxet från att nå ner till lacken?
Följ instruktionerna noggrant, men keramiska vax som läggs på blöt bil brukar man skölja bort omgående om jag minns rätt.
Vill du ha något som läggs på torr bil och har något bättre effekt så kan du titta på: https://tershine.com/sv/products/refract-keramiskt-spraylackskydd Den är toppen men den är något jobbigare att lägga. Man sprejar på, gnuggar med trasa, sen tar bort överskottet med annan trasa.
Kör ordentlig tvätt, kemisk dekon (flygrostmedel), potentiellt även en schampo som är mer på syrliga sidan för att få bort salter etc (carpro descale, Koch Chemie reser). Helst av allt vill man ju även köra lera och polering för att få så bra sammanfogning av medel och klarlack.
Jag gillar Gyeon wetcoat, man kör en panel eller två i taget sen spolar av noggrant(även lite på intilliggande paneler) den kan lämna avrinningsmärken om man inte spolar i tid. Använder även Koch Chemie S0.03 Hydro Foam (kör den i Foam Lancen), kan lägga på hela bilen på en gång. Finns även två likadana som wet coat som också är ifrån Sydkorea som ska vara bra (kommer dock på vad dem heter, säljs inte av någon i Sverige)
Bästa är ju att spola av/tvätta bilen helt klart.Hehe, nu är allt detta överkurs för mig.
Tack för all matnyttig info!
Jag förstår att Glimra är kanske snäppet bättre än bensinmackarnas automattvätt, men att ligga på din nivå kräver nog en hel del eftertanke, planering och engagemang. Nån gång i framtiden ska jag nog börja fixa detta helt manuellt och på egen hand.
För att framställa mig som lite pedantisk ändå, är jag noga med att använda högtryckslansen till att få bort ev smuts och sand från schamponeringsborsten. Asfaltskorn försöker jag peta bort med nageln.
Hur gör ni förresten när måsar har haft diarré-party på bilen? Är det bara att åka in på en Glimra-station direkt eller finns det någon spray man kan ha i bilen som tar bort det värsta? I nuläget har jag en rulle wc-papper och en liten flaska med vatten som åker fram när måsarna vill uträtta sina behov på just min bil.
Bästa är ju att spola av/tvätta bilen helt klart.
Wc-papper hade inte använt (risk för repor i lacken). Isf en microfiber duk extra i bilen.
Meguiars har en ganska bra (och billig) produkt:
![]()
Funkar fint o använda efter tvätt med. Ger bra glans o visst skydd - om än kortvarigt. Kan användas ”on top” på befintlig skydd och löser samtidigt upp lättare smuts.
Köp denna istället för wc papperToppen! Tack för tipset.
WC papper - jag använder en mjuk variant men det kanske inte har någon betydelse.
Köp denna istället för wc papper
Denna har jag i bilen för att snabbt få bort fågelskit. Mjukar upp det med en spraywax eller liknande sen försöker man "lyfta" av det.
Kör en DITECbehandling på bilen.
Glöm att stå och polera för hand.
Ett jävla jobb. Du blir svettig och får ont i ryggen.
Spola av med högtryck.
Jo, har läst om tekniken. Rätt dyr ändå.
Det negativa med teflonbehandlingarna är att bilarna blir prickiga när de blir våta och de torkar inte riktigt lika fort. Märkte rätt stor skillnad på min gamla bil före och efter behandling. Detta om de då står ute såklart.Haft keramiskt lackskydd på mina senste 5 bilar. Värt varenda krona. Dom två sista direkt vid leverans för facila 2k då samma firma även gjorde leveransputsen. Upprepade det på den nuvarande efter ca 2 år då jag hade fått lite ytliga smårepor som bara försvann under behandlingen. Fick ett paketpris på 5k då dom även lackskyddade och invändigt rekondade min frus bil. Dom senaste åren har min bil inte gått så mycket och står i garge när den inte används, men 7 år senare är den lika lättvättad. Smuts och vatten bara rinner av om man använder högtryck i en GDS-hall. Ett drag med en microfiberduk så är den i princip torr. Ett sämskskinn tar det sista lilla som dyker upp när man kör ut från tvätthallen.
![]()
![]()
Haft keramiskt lackskydd på mina senste 5 bilar. Värt varenda krona. Dom två sista direkt vid leverans för facila 2k då samma firma även gjorde leveransputsen. Upprepade det på den nuvarande efter ca 2 år då jag hade fått lite ytliga smårepor som bara försvann under behandlingen. Fick ett paketpris på 5k då dom även lackskyddade och invändigt rekondade min frus bil. Dom senaste åren har min bil inte gått så mycket och står i garage när den inte används, men 7 år senare är den lika lättvättad. Smuts och vatten bara rinner av om man använder högtryck i en GDS-hall. Ett drag med en microfiberduk så är den i princip torr. Ett sämskskinn tar det sista lilla som dyker upp när man kör ut från tvätthallen.
![]()
![]()
Tack för review.
Lockande, men Ditecs priser är nästan inhumana. Nästan 10tkr för the best of the best lackbehandling samt återbesök årligen.![]()
Jo, har läst om tekniken. Rätt dyr ändå.
Köp INTE vanliga Kärcher o Nilfisk i varuhusen. Har kört slut på två av varje. Håller ett par år max. Rekommendationen att satsa på en beg av bättre sort är bra. Själv kör jag en Ryobi nu som förefaller hålla bättre men inte är det någon större kvalitetskänsla i den heller...Ny högtryckstvätt till garaget, tips? Vanliga misstag?
Ska egentligen bara ha den för att tvätta bilar, åkgräsklippare etc.
Är det ens en vettig investering? Jag har aldrig haft någon.
Köp en Kränzle.Köp INTE vanliga Kärcher o Nilfisk i varuhusen. Har kört slut på två av varje. Håller ett par år max. Rekommendationen att satsa på en beg av bättre sort är bra. Själv kör jag en Ryobi nu som förefaller hålla bättre men inte är det någon större kvalitetskänsla i den heller...
Jag har precis en sådan Kränzle. Betydligt högre kvalitetskänsla i allt med mässingskopplingar mm jämfört med standardmärkena.Köp en Kränzle.
Helt annan kvalitet. Exempelvis den här….
![]()
Kränzle K 1152 TST högtryckstvätt i bra skick | Blocket
Sparsamt använd Kranzle K 1152 TST högtryckstvätt med slangvinda och pistolhandtag, max 10 l/min och upp till 60°C. Har manometer fram och tydlig panel med regwww.blocket.se