• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Guden

Cartier
Är i samma sits. Eftersom i vart fall ETH är väldigt volatil förväntar jag mig en "korrigering" såvida inte det kommer någon stor nyhet.


En fråga: hur kommer det sig att många kryptovalutor är kopplade till andra tjänster? Ethereum har ju t.ex. grejen med smarta kontrakt. Vad är det då som driver? Valutan i sig eller vad man kan göra med blockchain-systemet? Bra att veta var fokus ligger. Ethereum verkar lovande, men jag likställer det med vilket annat förhoppningsbolag som helst då teknologin inte riktigt är på plats än.
Jag anser mig inte vara tillräckligt påläst för att kunna ge kvalificerade svar på frågor gällande kryptovalutor, men jag har själv ställt samma fråga. Förstår inte hur valutan i sig utvecklas - om det är användningsområden (vilka sorters transaktioner som kan genomföras) eller om det utvecklas synonymt med potentialen av blockchain-systemet.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Jag har tidigare minat/"byggt" LTC och andra liknande SCRYPT baserade valutor men gav upp det hela för något år sedan då strömkonsumtion och nerlagd tid vs utfall blev för dåligt och varit borta ifrån den hela i kanske 2 år nu. Har några ASIC miners liggande här som samlar damm, kanske ska skrämma igång dem och se om man kan tjäna lite glaspengar på någon intressant valuta.
Spännande även att se hur utveckling på olika valutor skett, tex LTC låg på ca 4USD när jag gav upp där och då och låg när jag sålde lite av mina nu nyfunna mynt jag hade skramlande i min plånbok på 27USD, satte över en del av dessa pengar på andra varianter så får vi se vad det blir av det hela för det är en spännande framtid vi har framför oss. Inte för att det blir någon segelbåt eller trevlig äldre sportbil för ev vinst utan mer kanske en bättre begagnad kajak eller trampbil till barnen.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ethereum har alltså gått upp från 95$ (då jag registrerade mig på Kraken i väntan på verifiering) till 185$ på mindre än en vecka. Känns som att det är för bra för att vara sant, detta avskräckte mig mer än vad det lockade in mig. Väljer nog att observera lite på avstånd - lägger kanske in lite "kaffepengar" så länge. Sjuk utveckling, Bitcoin ligger över 2,2k+ o_O

Edit: ETH strax uppe i 200$ :confused:

Volatiliteten är hög. Ethereum/Bitcoin och andra valutor är hypade nu - de kommer säkert tappa snart igen. Men utveckligen har pekat spiktrakt uppåt under en lång tid och den långsiktiga utvecklingen kommer nog också vara extrem. Många spår att en Bitcoin kommer att hamna på flera tiotusentals dollar när den stora massan börjar vända blickarna. Vissa optimister har ju till och med spått att en Bitcoin kommer att landa på mellan två och fem MILJONER dollar inom 10 år (dock bara en pipedream). Det har varit mycket nyheter kring Ethereum etc under den senaste tiden (nya tjänster som byggs på nätverket) så det driver också upp priset. Men en kul grej är att till och med min farsa - som kan i princip noll om datorer och IT - för någon dag sedan frågade mig om dessa nya valutor. Mainstreammedia har börjat rapportera alltså.

Är i samma sits. Eftersom i vart fall ETH är väldigt volatil förväntar jag mig en "korrigering" såvida inte det kommer någon stor nyhet.
En fråga: hur kommer det sig att många kryptovalutor är kopplade till andra tjänster? Ethereum har ju t.ex. grejen med smarta kontrakt. Vad är det då som driver? Valutan i sig eller vad man kan göra med blockchain-systemet? Bra att veta var fokus ligger. Ethereum verkar lovande, men jag likställer det med vilket annat förhoppningsbolag som helst då teknologin inte riktigt är på plats än.

Grejen med kryptovalutor är just det - att de inte endast är valutor. De är en del av ett stort nätverk som har många olika användningsområden. Valutorna är uppbyggda så att de utgör ett incitament till att nätverket hålls igång. Ethereum exempelvis är i princip en global dator. Extremt många användningsområden (vissa kallar det internet 3.0), och man har byggt in en valuta kallad Ether i nätverket som de som minar (i princip de som håller igång nätverket och registrerar allt som händer) får som betalning för mödan (vilket garanterar att nätverket alltid kommer att vara uppe). Det är dessa underliggande användningsområden som gör att kryptovalutor har ett STORT reellt värde, och att framtiden ser ljus. Det är alltså där det långsiktiga värdet ligger. Själv investerar jag endast i valutor som har stora potential i den underliggande plattformen. I det hänseendet är Bitcoin egentligen rätt tråkigt.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Volatiliteten är hög. Ethereum/Bitcoin och andra valutor är hypade nu - de kommer säkert tappa snart igen. Men utveckligen har pekat spiktrakt uppåt under en lång tid och den långsiktiga utvecklingen kommer nog också vara extrem. Många spår att en Bitcoin kommer att hamna på flera tiotusentals dollar när den stora massan börjar vända blickarna. Vissa optimister har ju till och med spått att en Bitcoin kommer att landa på mellan två och fem MILJONER dollar inom 10 år (dock bara en pipedream). Det har varit mycket nyheter kring Ethereum etc under den senaste tiden (nya tjänster som byggs på nätverket) så det driver också upp priset. Men en kul grej är att till och med min farsa - som kan i princip noll om datorer och IT - för någon dag sedan frågade mig om dessa nya valutor. Mainstreammedia har börjat rapportera alltså.



Grejen med kryptovalutor är just det - att de inte endast är valutor. De är en del av ett stort nätverk som har många olika användningsområden. Valutorna är uppbyggda så att de utgör ett incitament till att nätverket hålls igång. Ethereum exempelvis är i princip en global dator. Extremt många användningsområden (vissa kallar det internet 3.0), och man har byggt in en valuta kallad Ether i nätverket som de som minar (i princip de som håller igång nätverket och registrerar allt som händer) får som betalning för mödan (vilket garanterar att nätverket alltid kommer att vara uppe). Det är dessa underliggande användningsområden som gör att kryptovalutor har ett STORT reellt värde, och att framtiden ser ljus. Det är alltså där det långsiktiga värdet ligger. Själv investerar jag endast i valutor som har stora potential i den underliggande plattformen. I det hänseendet är Bitcoin egentligen rätt tråkigt.

Tack @Kvisten, låter rimligt. Det var också min reaktion avs. Bitcoin och Monero. Fördelen med Bitcoin är ju dess säkerhet i hur valutan "tas fram", och det spås bli det nya guldet / safe harbor. Enklare att likvidera om inte annat. Guld som safe harbor ser jag enbart som fysiskt guld, eftersom man inte vet om gultterminer/ETF:er står 1:1 till existerande guld. En annan bra grej med Bitcoin är dess cap på 21MUSD och att det är den mest kända kryptovalutan, så om det blir en rusning till dessa kryptovalutor så lär Bitcoin dra den stora massan, åtminstone initialt. Begränsningen på 21MUSD gör ju, som idag, att efterfrågan helt styr priset, så där kan man nog se en jävla rush, hehe.

Överlag känns det hela fortfarande för bra för att vara sant. Vore bra med en gemensam sammanställning vilka "hurdles" vi ser framför oss för de stora kryptovalutorna. Om inte annat för att nyansera miljonärsdrömmarna i den här tråden. :D
 
Senast ändrad:
Tack @Kvisten, låter rimligt. Det var också min reaktion avs. Bitcoin och Monero. Fördelen med Bitcoin är ju dess säkerhet i hur valutan "tas fram", och det spås bli det nya guldet / safe harbor. Enklare att likvidera om inte annat. Guld som safe harbor ser jag enbart som fysiskt guld, eftersom man inte vet om gultterminer/ETF:er står 1:1 till existerande guld.

Intressanta tankar angående guld från en hyffsat framgångsrik herre :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Intressanta tankar angående guld från en hyffsat framgångsrik herre :)

Det är ungefär så jag tänker om Bitcoin kontra andra valutor. Folk har ett förtroende för Bitcoin ungefär som för guld, men Bitcoinnätverket är inte lika spännande som andra nätverk. Analogiskt kan man väl säga att Bitcoin = guld och Ethereum = farmland :). Buffet är ju en känd guldhatare - vilket jag håller med om (tycker att köpa guld är bland det tråkigaste som finns, även ur rent konsumentperspektiv). Men det finns ju ett universellt förtroende i guld, och det har funnits i typ alla kulturer i tusentals år, varför det ju är en safe harbour, även om det är en värdelös tillgång rent praktiskt sett.
 

Olaola

Panerai
Det spealar i långa loppet ingen roll. Vi pratar 1000% per år.
Men mitt tips är Ethereum, Ripple, Lumen, Monero och Steem. Köp och fördela jämt. Rör dem ej och ta ut om tre år. Mitt tips.
Totalt novis på krypto men är villig att testa, vart öppnar jag konto? Eller hur går det till liksom?
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Totalt novis på krypto men är villig att testa, vart öppnar jag konto? Eller hur går det till liksom?
Kolla första inlägget. :) Coinbase.com om du vill sätta upp något snabbt. Kraken.com är också en bra handelsplats.

Hur hanterar ni själva pengarna? Offline? Kollat lite på Ledger Nano S.
 

Leif

Cartier
Ni som missat varför ETH går som en raket så är det kopplat till EEA (Enterprice Ethereum Alliance) som bestod av ett gäng stora företag så som Microsoft, Intel, BP, JP Morgan och några tunga namn till. 11 stycken totalt. Detta var ett tag sedan. I går presenterades det att detta sällskap har utökats med ytterligare 86 företag av dignitet större. Vad sägs om företag som Deloitte, National Bank of Canada ING, Toyota Research Institute, och Samsung SDS.

Läs mer här: https://www.ethnews.com/enterprise-ethereum-alliance-announces-new-members
 

Leif

Cartier
Kolla första inlägget. :) Coinbase.com om du vill sätta upp något snabbt. Kraken.com är också en bra handelsplats.

Hur hanterar ni själva pengarna? Offline? Kollat lite på Ledger Nano S.

Jag kör med Ledger Nano S och den är helt fantastisk. Enkel att använda och sjukt säker. Bara att införskaffa imo.
 

Leif

Cartier
Tack för tipset! Vad gör man om stickan skulle krascha? Är pengarna borta då?
Blir den stulen och din 8-siffriga kod inte knäcks på 3 försök så raderar den sig själv. Dina mynt finns kvar och de kan återställas med hjälp av en sträng av 24 ord som du måste ha sparat undan någonstanns. Denna sträng av ord kan återskapa nyckeln till adressen med din kryptos. Förstörs stickan så kan den återskapas med hjälp av orden. Har redan tappat en sticka och återskapat den. Enkelt som bara den.
 

sjodan

Omega
Jag kör med Ledger Nano S och den är helt fantastisk. Enkel att använda och sjukt säker. Bara att införskaffa imo.
Ursäkta en n00b. Stödjer Ledger Nano S flera kryptovalutor eller bara bitcoin? Kan man ha två, varav en som backup. Kan man växla tillbaka kryptovalutan till USD och SEK, någon som vet hur det funkar skattemässigt och praktiskt?
Vänligen.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ursäkta en n00b. Stödjer Ledger Nano S flera kryptovalutor eller bara bitcoin? Kan man ha två, varav en som backup. Kan man växla tillbaka kryptovalutan till USD och SEK, någon som vet hur det funkar skattemässigt och praktiskt?
Vänligen.
Bra frågor. Läste att Ledger Nano S stödjer flera (men inte alla) kryptovalutor. Vet dock inte om du kan ha flera samtidigt på stickan.

Undrar också lver skattemässiga aspekter. Någon skrev att det är vad du tar in och ut från t.ex. Coinbase som är intressant, och inte varje transaktion. Samtidigt tror jag inte att dessa sidor rapporterar in försäljningar till Skatteverket på samma sätt som exempelvis Avanza?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Bra frågor. Läste att Ledger Nano S stödjer flera (men inte alla) kryptovalutor. Vet dock inte om du kan ha flera samtidigt på stickan.

Undrar också lver skattemässiga aspekter. Någon skrev att det är vad du tar in och ut från t.ex. Coinbase som är intressant, och inte varje transaktion. Samtidigt tror jag inte att dessa sidor rapporterar in försäljningar till Skatteverket på samma sätt som exempelvis Avanza?

Här finns en till som funderat på detta.
Men det måste väl fungera som alla andra värdepapper som handlas utanför ISK? Dvs. varje affär ska deklareras för sig?
Har man köpt Bitcoin för 1.000kr och de stiger i värde till 3.000 och man växlar de då mot Ether så ska vinsten på 2.000kr beskattas till 30%.
Sedan kanske dessa Ether går ner och då får förlusten kvittas mot ev. vinst när de säljs eller växlas mot annan valuta.
Även om man för över pengar till sin plånbok och handlar med dem så borde det räknas som en försäljning?
Känns som ett "crypto-valuta" excel-ark där alla affärer med datum och belopp förs in är en bra ide.
Jag har ingen aning utan spekulerar bara men jag aldrig hört talas om att det går att tjäna skattefria pengar i Sverige (Annat än gåva och arv nuför tiden).
Någon mer kunnig får gärna svara :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Här finns en till som funderat på detta.
Men det måste väl fungera som alla andra värdepapper som handlas utanför ISK? Dvs. varje affär ska deklareras för sig?
Har man köpt Bitcoin för 1.000kr och de stiger i värde till 3.000 och man växlar de då mot Ether så ska vinsten på 2.000kr beskattas till 30%.
Sedan kanske dessa Ether går ner och då får förlusten kvittas mot ev. vinst när de säljs eller växlas mot annan valuta.
Även om man för över pengar till sin plånbok och handlar med dem så borde det räknas som en försäljning?
Känns som ett "crypto-valuta" excel-ark där alla affärer med datum och belopp förs in är en bra ide.
Jag har ingen aning utan spekulerar bara men jag aldrig hört talas om att det går att tjäna skattefria pengar i Sverige (Annat än gåva och arv nuför tiden).
Någon mer kunnig får gärna svara :)
Fast frågan är om man gjort en realiserad valutavinst när man går från en kryptovaluta till EUR. Den realiserade vinsten borde väl komma först när man köper SEK? Alternativt så finns det någon annan regel som jag inte kan.
 

oystercase

Cartier
Fast frågan är om man gjort en realiserad valutavinst när man går från en kryptovaluta till EUR. Den realiserade vinsten borde väl komma först när man köper SEK? Alternativt så finns det någon annan regel som jag inte kan.
Skatteverket räknar försäljning av kryptovaluta som just avyttring oavsett i vad du får betalt.
Så om du köper ett bubbelgum för dina bitcoins så uppstår en realiserad vinst som ska vinstbeskattat. (Alt. Förlust).
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Skatteverket räknar försäljning av kryptovaluta som just avyttring oavsett i vad du får betalt.
Så om du köper ett bubbelgum för dina bitcoins så uppstår en realiserad vinst som ska vinstbeskattat. (Alt. Förlust).
Vinstbeskattas det då efter dagens valutakurs EUR/SEK eller är det en fast kurs vid insättningen? Känner att jag är dåligt insatt i privat skatterätt.
 
Mycket bra @Leif, Jag väntar fortfarande på att bli verifierad på Kraken... Sålde av en del bitcoins förra veckan för att testa på andra cryptos så hoppas Kraken snabbar på :) Kul att gå in med småsummor och se vad de kan bli!
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Så jävla spännande. Tankarna mellan att sälja nu innan det sjunker eller bara ligga kvar varierar per minut :nailbiting::D
Ja, det känns som att en dipp inte är omöjlig. Fortfarande inte förstått kursrörelserna / vad som styr. Samtidigt vill man ju inte hoppa av för tidigt. Jag kör långsiktigt och lär snitta ner mig när möjlighet ges. Ganska spännande att det är handel 24/7. :)
 

Jimpa

Panerai
Ja, det känns som att en dipp inte är omöjlig. Fortfarande inte förstått kursrörelserna / vad som styr. Samtidigt vill man ju inte hoppa av för tidigt. Jag kör långsiktigt och lär snitta ner mig när möjlighet ges. Ganska spännande att det är handel 24/7. :)
verkligen! för en som mig är detta ett direkt beroende jag kan använda mig av 24/7. låg i badet med typ 10 webbsidor om hur det ska gå osv. spännande/läskigt. alla känslor är aktiverade hux flux nu :D


 

Leif

Cartier
När ni gått +100% (1 månad) plocka ut insatsen så att ni inte "riskerar" något och gå full retard sen. Jag plockar ut max från Kraken varje månad men kontot på Kraken bara växer och växer. Snacka om ilandsproblem. Välkomna i i värmen av kryptovalutor ;)
 

Jimpa

Panerai
Sålde ethereum 206,73 nyss. Vissa pratar om att nå 220 idag, men jag måste lyssna på magkänslan. Får se om ja går in igen inatt, hoppas bitcoin fortsätter upp nu och ger lite mer :)
 

san

Cartier
2-Faktor
http://www.coindesk.com/icos-going-mainstream-chat-app-kik-launch-token-sale/:
Messaging service Kik has revealed plans to launch its own cryptocurrency and ultimately create a new ecosystem for digital services. The new digital token, called Kin, will be launched on the ethereum blockchain, the second largest cryptocurrency by market cap. […] Kik has 15 million monthly active users and with this userbase, the company claims that Kin can become the “most adopted cryptocurrency in the world”.
 
Senast ändrad:

rdianat

Cartier
2-Faktor
Sålde ethereum 206,73 nyss. Vissa pratar om att nå 220 idag, men jag måste lyssna på magkänslan. Får se om ja går in igen inatt, hoppas bitcoin fortsätter upp nu och ger lite mer :)
Såhär i efterhand, bra magkänsla. :) Jag låg kvar, men börjat störa mig på att Coinbase kraschar hela tiden, så jag väntar bara på verifiering för Tier 2 (och 3) på Kraken så jag kan föra över mina BTC och ETH dit.
 
Topp