• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blancpain fifty fathoms bathyscape, ett år senare

Tycker den är riktigt frän, sen skulle det dock inte vara mitt första val för 70k.

Jag har klurat lite och tycker att det växer och växer. En toolig klocka som är tillräcklig stilren för att passera obemärkt förbi. Roligare än en 114060/116610 (eller nya SDn för den delen) men inte lika blaffig och vulgär som en JLC Diver.

Många tummar upp från mig.

Designmässigt en blandning mella Certina DS diver (eller vad deras sub-liknande dykare kallas) och Sjöö Sandström Landsort. Inget fel med det men för de pengarna vill jag inte få de associationerna. Vanlig Fifty fathims tycker jag är klart bättre!

Tycker den är tuff. Dock för stor för min arma handled. Hade nog valt nåt annat för pengen.

Designmässigt en blandning mella Certina DS diver (eller vad deras sub-liknande dykare kallas) och Sjöö Sandström Landsort. Inget fel med det men för de pengarna vill jag inte få de associationerna. Vanlig Fifty fathims tycker jag är klart bättre!
Utveckla gärna ditt resonemang. Var hittar du likheten med Landsort? Jag utgår från att du inte på fullt allvar tror att Blancpain har sneglat på Certina och S&S när de designade klockan.
Har du sett den första Bathyscaphe'n som Blancpain tillverkade för 60 år sedan?

J

Den har växt på mig också, gillar den betydligt mer än för ett år sedan. Datumfönstrets placering är dock fortfarande ett problem för mig. Tycker de borde skippat datumet eller lagt in det kl3 helt enkelt.

Utveckla gärna ditt resonemang. Var hittar du likheten med Landsort? Jag utgår från att du inte på fullt allvar tror att Blancpain har sneglat på Certina och S&S när de designade klockan.
Har du sett den första Bathyscaphe'n som Blancpain tillverkade för 60 år sedan?

J

Menar så klart inte att Blancpain plankat Certina eller SS utan bara att jag själv ser designelement som jag tycker påminner om de klockorna och om jag skulle köpa en klocka för de pengarna ser jag inte det som ett plus

Pff... det är inte Blancpains Bathyscaph som påminner om Certina eller SS, det är nog tvärtom.

Ja självklart är det så, något annat har jag aldrig sagt. Det jag sa var att jag får de associationer, e.i. det förstör min upplevelse av modellen. Oavsett om Blancpain var först blir jag inte sugen på den när det första jag tänker på är Certina. Bara min åsikt så klart...

Slänger in en lumebild från instagram.
dc69dd7cce2911e386f00002c9cfffee_8.jpg

Sneglade just till på mitt datum som sitter kvart över, kom på att det hade varit rakt om det varit placerat typ så där 22 över. Men det kan ju bero på att jag sitter kraftigt nedsjunken i fåtöljen och bara orkar vrida upp handleden ett kvarts varv ;)

Hmm, känns inte tavlan lite "tom"?
Eller är det just det som gör den så häftig?

Tror det här är en klocka som måste upplevas irl för att kunna göra ett
vettigt uttalande.

/Daniel

Tillbaka
Topp