• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain fifty fathoms bathyscape, ett år senare

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tycker den är riktigt läcker. Gillar funkisstilen! Enkel och ren och sjunger kvalitet på ett enkelt sätt!
Var tveksam när jag såg bilder på den första gången. Designen vinner i längden!
 

Bolio

Panerai
Haft min i ett år nu lite drygt och den ger mig lika mycket glädje nu som när den inhandlades. Mitt sökande efter det rätta tog slut och min winder behövdes inte till detta ur, den slutar aldrig ticka.
Den sitter som en smäck och man kan sitta lääänge och bara titta på urverket. Innan jag köpte den hade många dussin klockor kommit och gått men nu har allt lugnat sig. Flippandet är ett minne blått och själen har fått frid nu saknas bara en VC OS för att jag ska kunna leva de sista åren i den totala lyckan.
 

par

Patek
2-Faktor
Haft min i ett år nu lite drygt och den ger mig lika mycket glädje nu som när den inhandlades. Mitt sökande efter det rätta tog slut och min winder behövdes inte till detta ur, den slutar aldrig ticka.
Den sitter som en smäck och man kan sitta lääänge och bara titta på urverket. Innan jag köpte den hade många dussin klockor kommit och gått men nu har allt lugnat sig. Flippandet är ett minne blått och själen har fått frid nu saknas bara en VC OS för att jag ska kunna leva de sista åren i den totala lyckan.
Ett sådant inlägg kräver bilder!
 

Bolio

Panerai
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Här kommer ett par och som alla säger sorry för kvalitén. Tog ett par med SDn så man ser storleks skillnaden.
image.jpeg
 

matage

Omega
Kul att höra lite förstahandstankar kring en Bathy :)

Jag har aldrig fastnat för den när jag sett den på bild, men när jag var inne hos Rob i somras för att kolla på en blå FF så plockade de även fram en Bathyscape. Jag får erkänna att jag initialt inte var jätteimponerad men ju längre tid den låg på brickan när jag satt där med den blå på armen desto mer nyfiken blev jag.
Och med den på handleden var det inget snack längre - grym klocka som just nu toppar min shortlist för nästa inköp (om jag inte skulle snubbla över en blå Snowflake innan).

@Bolio - köpte du den på Nato eller med vanliga bandet?
 

Boris Balkan

Fark you!
image.jpg


2013 presenterades denna modellen på Basel mässan, en re issue i modern tappning på bathyscape från 60 talet. Tittar man i klocksnacks arkivet från tiden efter basel 2013 så fick denna modell rätt mycket negativ kritik, konstiga visare, för små index, för tunn vridring, datum satt fel, det skall inte vara datum jada jada jada. Även undertecknad klagade på klockan.

Men nu, 12 månader senare så snubblar jag över den igen under det mitt vanliga klocksurfspass så här kl 0430. Tycker den har växt på mig, tycker den ser tuff ut, tycker den hamnar på "vill testa" listan. Vad tycker panelen? Visst fan är det ok att punga ut ca 70k för klocka på nato! Jag menar 120h gångreserv, ftw!

Du har redan den ultimata dykaren?
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Haft min i ett år nu lite drygt och den ger mig lika mycket glädje nu som när den inhandlades. Mitt sökande efter det rätta tog slut och min winder behövdes inte till detta ur, den slutar aldrig ticka.
Den sitter som en smäck och man kan sitta lääänge och bara titta på urverket. Innan jag köpte den hade många dussin klockor kommit och gått men nu har allt lugnat sig. Flippandet är ett minne blått och själen har fått frid nu saknas bara en VC OS för att jag ska kunna leva de sista åren i den totala lyckan.

Såna där beskrivningar är härliga. Skulle också vilja hitta det där som man både blir intensivt förälskad i och som dessutom känns rätt i alla lägen. Det närmaste jag kommit är min Sinn U1 som motsvarar det första kriteriet: det var kärlek från första ögonkastet och klockan är så pass speciell i sin utformning att jag aldrig känner att det finns andra klockor som kvalar in som bättre varianter av den. Den står för sig själv så att säga. Den motsvarar dock inte det andra kriteriet: att vara rätt i alla lägen. Men sin stora boett och biffiga stil är det inte en klocka för en OWG.

När det gäller din BP känns det som om den liknar min upplevelse av U1:an i just det att den är så pass udda att den står för sig själv. Har man fallit för den, så har man fallit för just den och ingen annan. Den kanske dessutom är både dressad och sportig så att den klarar alla lägen.

Anyway - grattis! En riktigt udda klocka!

/Henrik
 

Bolio

Panerai
Kul att höra lite förstahandstankar kring en Bathy :)

Jag har aldrig fastnat för den när jag sett den på bild, men när jag var inne hos Rob i somras för att kolla på en blå FF så plockade de även fram en Bathyscape. Jag får erkänna att jag initialt inte var jätteimponerad men ju längre tid den låg på brickan när jag satt där med den blå på armen desto mer nyfiken blev jag.
Och med den på handleden var det inget snack längre - grym klocka som just nu toppar min shortlist för nästa inköp (om jag inte skulle snubbla över en blå Snowflake innan).

@Bolio - köpte du den på Nato eller med vanliga bandet?

Jag köpte den med det vanliga bandet men beställde natot på Nymans bara för ett par månader sedan och det kom för två veckor sedan el inte. Det kom det vanliga bandet så jag får pröva en gång till, behåller det dock då det som satt på klockan vid inköp blivit lite slitet därav det i skin som nu sitter på. Kvalitén kunde faktiskt vara lite bättre på bandet det är det ända jag kan klaga på framför allt när det kostar 3200kr.
Köper du en blir du inte missnöjd det kan jag lova!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Haft min i ett år nu lite drygt och den ger mig lika mycket glädje nu som när den inhandlades. Mitt sökande efter det rätta tog slut och min winder behövdes inte till detta ur, den slutar aldrig ticka.
Den sitter som en smäck och man kan sitta lääänge och bara titta på urverket. Innan jag köpte den hade många dussin klockor kommit och gått men nu har allt lugnat sig. Flippandet är ett minne blått och själen har fått frid nu saknas bara en VC OS för att jag ska kunna leva de sista åren i den totala lyckan.
Jag måste säga att jag känner likadant om min :) men jag har en 'vanlig' BP FF.
 

Shadyboy

Cartier
Alltså... den här tråden väcker ju visst begär. Fick nyligen syn på någon som införskaffat chronografen och fick feeling. Var sedan inne hos Nymans i veckan och dreglade lite på skyltfönstret medans jag hämtade ut mitt nya band till gamla klockan... blev otäckt sugen nu alltså. Hänger dock inte riktigt med på alla modeller och material, någon som har koll på modellerna?
 

Rivalen

Rolex
Ja, 40 mm hade varit en höjdare. Har ju en Sinn 44mm, men känner mer och mer att 40 mm är ingen tillfällighet om det inte är ren tool utan skall funka till "fint" också.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag gillar mindre klockor generellt o tycker 38a är sweet spot för ur med glasring. Dykare blir dock väldigt små i 38a och jag tror (tror alltså) att många kommer fram till det och flippar. Se bara på Certina DS 38. Många som köpte o många som släppte.... Tycker också den ser liten ut på bilden...
 
Topp