• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain Fifty Fathoms Tribute to Mil-Spec

kmg

Patek
2-Faktor
IMG_0005.JPG


Bakgrund

Den första moderna dykarklockan lanserades av Blancpain 1953 på uppdrag av och utifrån krav ställda från franska militären. Klockan behövde ha envägsvridring med tidsangivelse och lysmarkering, stöttålighet samt en vattentäthet som klarar trycket av det då högsta rekommenderade djupet för dykning utan tryckkammare, alltså 50 fathoms (91,44m).

Bevisligen har kraven stått sig ända tills idag då de är några av de krav som ingår i ISO 6425 vilket är nutidens ISO-krav för dykarklockor.

Därtill bedömdes klockan behöva skruvad bakboett, dubbla packningar i kronan samt automatiskt urverk för att inte slita på kronpackningarna.

IMG_4268.jpg

1957 lanserades Blancpain Mil-Spec 1 vilken hade fuktindikator på urtavlan. När fukt trängde in i klockan ändrade den vita delen på tavlan färg vilket visade att klockan inte längre var tät samt att det hade trängt in vatten. Modellen som recenseras här är alltså en hyllning till ursprungsmodellen med liknande utseende. Tribute to Mil-Spec är limiterad till 500 exemplar.

1961 -SSIH (nuvarande Swatch Group) köper Blancpain.

1981 JCB (Jean-Claude Biver) lämnar Omega och köper tillsammans med Jacques Piguet rättigheterna till Blancpain för CHF22000

1982 Blancpain "Moon Phase" Blancpains reklam proklamerar:

"Since 1735 there has never been a quartz Blancpain watch. And there never will be."

Under 80-talet när de andra tillverkarna var övertygade om att kvarts skulle konkurrera ut de mekaniska klickorna storsatsade Blancpain på klockor med komplikationer.

1985 Blancpain lanserar en Perpetual Calendar.

1988 presenterar Blancpain 6st nya modeller vilka alla inom urmakarbranchen ansågs kräva stor kunskap: Ultraslim klocka, månfasklocka, evighetskalender, split-second kronograf, tourbillon och minute repeater. Detta gjordes givetvis för att visa att Blancpain var på banan igen samt att visa att de var hi end.

1992 säljs företaget tillbaka till SSIH för CHF60 000000 men JCB fortsätter som chef fram till 2002 då JCB lämnar över till Marc Hayek.

Därefter gick JCB över till Hublot för att rädda märket från konkurs och lyckas göra märket till en framgångssaga. Nu är JCB chef hos TAG Heuer och vi ser redan 2016 hur JCB ändrat märkets formspråk och inriktning.


IMG_5370.JPG

1999 lanserar Blancpain "Concept 2000": tre klockor i Fifty Fathoms-stuk, men det var inte förrän 2003 då Blancpain firade 50-års jubileum som de lanserade en 40mm Fifty Fathoms med safirglasinlägg i vridringen. Modellen var väldigt lik originalmodellen från 1953 men med nya materialval och uppdaterad teknik. De sålde slut snabbt och genast uppstod en efterfrågan på en ny olimiterad version i större storlek. Dessa begagnade kostar idag i runda slängar ungefär vad de kostade nya 2003.

Blancpain besvarade efterfrågan på en större modell 2007 med att presentera 3st modeller; Fifty Fathoms Automatique, Fifty Fathoms Tourbillon och Fifty Fathoms Chronographe Flyback. Idag recenserad Fifty Fathoms Automatique (5015-1130-52)

Mer historik kan läsas här:
http://people.timezone.com/jmerino/history50.pdf

Och här:
http://www.watchtime.com/cms/wp-content/uploads/2013/10/WT_Spotlight_Blancpain_fin.pdf

Fabriksbesök här:
http://blog.dreamchrono.com/2014/04/blancpain-manufacture-factory-visit/




Blancpain Fifty Fathoms Tribute to Mil-Spec
DSC_0765.JPG

Referensnummer: 5008-1130-B52A
Diameter: 40,3mm
Höjd: 13,23mm
Lug/lug (vertikalt mått): mm
Band: 20mm "Sailcloth"
WR: 300m
Upplaga: 500 numrerade exemplar.
Listpris: €13400 på sailcloth, €15200 på länk


Urverk
DSC_0867.JPG

Blancpain cal 1151
100 timmar kraftreserv
Frekvens: 21600 vph
Antal fjäderhus: 2st
Antal juveler: 28
Antal delar: 210

Urverket cal 1151 är utvecklat, (mestadels) tillverkat och monterat in house. Många delar finisheras individuellt för hand på traditionellt vis och även verktygen som urmakarna använder är traditionsenligt tillverkade för hand hos Blancpain, varje urmakare har såklart sin egen uppsättning med personliga verktyg. En urmakare sätter ihop och justerar respektive klocka från start till mål. Givetvis finns ett visst samarbete mellan de olika tillverkarna inom Swatch group och Frederic Piguet som från början tillverkade urverk åt Blancpain är nu under samma tak som Blancpain.

Urverket är automatiskt med 2st fjäderhus vilka tillsammans ger en kraftreserv på imponerande 100 timmar (4 dygn). Urverkets frekvens är 21600 vph. Enligt internetz används den äldre versionen Cal 1150 även av Vacheron Constantin, Breguet och Audmars Piguet, då är urverket däremot begränsat till att ha 70 timmars gångreserv.

Urverket är som sagt en vidareutveckling av den tidigare versionen cal 1150. Cal 1151 har fritt liggande balanshjul med ruckningsmekanism för justering av gång via skruvar på balanshjulet.

Enligt flera recensenter syftar denna lösning till att minska att stötar påverkar gången. Jag frågade en kunnig Swatch-urmakare om detta och han menade att det inte har med stötar att göra. Anledningen är att det blir färre saker som stör ballansfjädern och därmed urverkets precision om ruckningsmekanismen finns integrerad i balanshjulet. Skillnaden på gången mellan olika positioner blir helt enkelt bättre.

Cal 1151 har framförallt två tydliga uppgraderingar. Den första är uppgraderingen är en spiralfjäder i kisel vilket förutom bra gång medför att urverket blir väsentligt mindre känsligt för magnetism. En för somliga positiv effekt av detta är att urverket inte behöver kapslas in och att bakboetten kan ha glasinlägg utan att det magnetiska skyddet påverkas. En annan positiv effekt av kiselspiral sägs vara god stöt-tålighet.

Den andra tydliga uppgraderingen är den nya rotorn vilken är i solitt 18k guld och har en finish av NAC, en platinalegering. Rotorn och urverkets generellt diskreta finish ger ett robust intryck och utseendet är i mitt tycke ett diskret långfinger till industrin, där flärd och guld ofta används för att imponera på kunderna.

Urverket är justerat utifrån 6 positioner, på hemsidan står det däremot 5 positioner. Tidhållningen har hittills varit väldigt bra, de första fem dygnen har inte klockan dragit sig en enda sekund.

Mer om urverket och om Nivarox som är inblandade i detta system (från samma moderbolag Swatch Group) går att läsa här:
http://www.ablogtowatch.com/inside-nivarox-the-heart-of-the-swiss-watch-industry/

Och här:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1521718&mid=5237146&rid=0&rev=&reveal=
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=4&ti=439061&pi=2634866


Boett
DSC_0828.JPG

Boetten på Tribute to Mil-Spec är väldigt lik den hos vanliga Fifty Fathoms. Största skillnaden är att Mil-Spec är 40,3mm istället för 45mm som hos standardmodellerna. Kronskyddet har ändrat form till ett kantigt utseende, men utöver ovan nämnda skillnader och glasbaksida är det till synes inget som skiljer. Faktum är att boetten tycks vara identisk utseendemässigt med Fifty Fathoms Concept 2000 samt specialutgåvan som lanserades med safirinlägg i vridringen 2003.

DSC_0834.JPG
DSC_0835.JPG

På boettens långsida står BLANCPAIN graverat och kronan har ett upphöjd ”B”. Hela boetten ger ett rundat intryck och i kombination med kupad vridring och ett kupat glas blir klockan allt annat än platt och tråkig.

DSC_0852.JPG

Den signerade kronan är ser proportionerlig ut på bild men är ganska liten vilket gör hanteringen lite osmidig vid urskruvning och inskruvning. Uppdraget är silkeslent och precisionen vid inställning av tid är bra. Något som säkert kan förvåna många är att urverket inte har hackfunktion, sekundvisaren går däremot att bromsa/stanna via ”mottryck”, precis som på en Seiko med 7s26-urverk. Fattigt med urverk utan hackfunktion? Det kanske man kan tycka men det gäller även El Primero och många modeller från exempelvis Patek. I praktiken blir det inget bekymmer i och med att det ändå går att få sekundvisaren att stanna.


DSC_0856.JPG

Vridringen vilken som sagt lanserades 2003 och då var den första i sitt slag påminner om de akrylöverdragna vridringsinlägg som användes på Blancpain Fifty Fathoms under 50- och 60-talet.
Under det "repfria" safirglaset skyddas markeringar i superluminova. Mil-Spec har ett inlägg som är väldigt likt det på Concept 2000 men Milspec har markeringar även för 0-15min, precis som den stora vanliga modellen av Fifty Fathoms.

Känslan i vridringen är fantastisk, 120 distinkta klick och inga som helst glapp åt något håll. Färgen på vridringen är svart, de många reflektionerna som kameran återger luras lite. Det kupade glaset har enbart antireflexbehandling på undersidan men reflektionerna är ändå få.


Bakboett
DSC_0869.JPG

Ni vet nog vid detta laget att jag inte är någon förespråkare av glasbaksida eftersom jag varken tycker det är snyggt eller bekvämt.

DSC_0867.JPG

Urverket på denna klocka däremot riktigt snyggt utfört och när jag blickar in genom glaset är det är lätt att drömma sig bort till urmakarbänkar, de schweiziska bergen och det de vita rockarna. Det vore roligt att få reda på hur många timmars kärlek som ligger bakom finisheringen på just min klocka. Personligen behöver jag inte en glasbaksida för att fastna i dessa dagdrömmar om hantverket som ligger till grund för finishen, men givetvis underlättar det.

I ytterst få fall tycker jag att glasbaksida är befogat men detta är ett sådant fall.


Band och spänne
DSC_0877.JPG

Tribute to Mil-Spec kommer på sailcloth, nato eller länk. Länken ser ut att vara samma modell som användes till Concept 2000 och det numera kultförklarade sailclothbandet är en 20mm/18mm version av det band som används till 45mm Fifty Fathoms. Sailclothbandet kommer verkligen till sin rätt tillsammans med 40mm-boetten. Till den större boetten känns bandet lite för mjukt och klent vilket ger en känsla av att klockan är topptung men till den mindre boetten blir bandet kanon.

DSC_0899.JPG

Det är däremot väldigt kort till min 18cm handled.
Natobandet är nyutvecklat och har tyghällor till skillnad mot det svindyra natoband som introducerades med Blancpain FF Bathyscaphe. Jag har inte testat originalnatot men klockan sitter riktigt bra på mitt modifierade Zuludiver-nato.

Värt att nämna är att bandstiftslösningen är ytterst märklig samt att bandstiften (1,3mm) sitter väldigt nära boetten. Detta medför att man behöver pressa dit även ett tunt natoband. På den större boettversionen har Blancpain löst detta problem med en fasning i boetten men det har de alltså inte valt att göra på denna boett.


Lyspasta
IMG_9769.JPG

IMG_9830.JPG

Lyspastan är superluminova vilket vi alla vet innebär OK men inte märkvärdigt bra lysförmåga. De målade indexen medför givetvis att lysförmågan blir sämre än på klockans storebror vilken har en tjockare och bredare mängd lyspasta. Vridringen och tavlan har olika färg på lyspastan vilket jag i vissa fall hade stört ihjälp mig på, här tycker jag det funkar. En rolig detalj är den extremt tunna kanten av vit färg ytterst på tavlans markeringar. I kombination med en blank och något upphöjd lyspasta ger det lite djup till tavlan. Givetvis har Blancpain tagit inspiration från vintagemodellerna när de fattat dessa beslut.


En närmare titt
DSC_0891.JPG

Tribute to Mil-Spec är en modell man troligtvis inte tröttnar på att studera i detalj. I de flesta ljusförhållanden ter sig både tavla och vridring kolsvarta medan solljus ger ett spännande ljusspel som får tavlans diskreta sunbursteffekt att framträda. I vissa ljusförhållanden näst intill försvinner den tryckta texten på tavlan och det enda som syns är tavlans spegelblanka yta.

Tavlans yttre kant och sekundvisarens tipp döljer sig under glasets kupade kant när synvinkeln är direkt framifrån vilket ger en häftig effekt. Glasets reflektioner gör att det ibland ser ut som om tavlan inte är helt platt. De platta visarna glimmar till ganska bra och jag tycker att de storleksmässigt harmoniserar bra med indexmarkeringarna.

DSC_0884.JPG

Datumfönstret och fuktindikatorn är roliga att studera. Den andra siffran på datumskivan är större än den första vilket medför att datumen alltid fyller upp hela det fasade asymmetriska datumfönstret. Fuktindikatorns vita del har en struktur som gör att den inte alltid ser helt perfekt och vit ut.


På handleden
IMG_9587.JPG
IMG_9603.JPG
IMG_9600.JPG

På handleden skiljer sig Tribute to Mil-Spec ganska mycket mot den större modellen. Mil-Spec känns lagom tunn och väldigt smidig, den glider lätt in under skjortan och den känns aldrig klumpig eller i vägen. Viktmässigt finns det givetvis ingenting att klaga på och de korta bandhornen gör att även personer med mindre handleder kommer tycka att modellen är väldigt bekväm. Den topptunga känslan hos den större boetten är som bortblåst på gott och ont.

IMG_9994.JPG
IMG_9985.JPG
IMG_9993.JPG

Jag har provat modellen på sailcloth och nato och den sitter väldigt bra på båda typerna av band. Personligen gillar jag Mil-Spec bättre på nato eftersom det gör att den känns något större.


Sammanfattning
DSC_0828.JPG

Jag var ju väldigt kär i min 45mm Fifty Fathoms och ha-begäret för Mil-Spec smög sig fram någorlunda diskret efter lanseringen för att senare öka till någon typ av besatthet. 40mm är på gränsen till för litet för min smak men alla genomtänkta detaljer och det oklanderliga utförandet gör att modellen upplevs som allt annat än liten och intetsägande. Denna storlek är även bättre för mig vid dagligt bruk och klockan är aldrig obekväm.

Målade index istället för applicerade samt färgerna och fuktindikatorn medför att modellen känns rolig samtidigt som den i många ljusförhållanden faktiskt känns ganska diskret. Förbättringsområden finns alltid och i Mil-Specs fall gäller det ett alldeles för kort originalband och för kort avstånd mellan boett och bandstift.

Jag tycker att Blancpain lyckats bra med att få Mil-Spec att upplevas väldigt toolig men samtidigt high-end. En "liten" dykarklocka med stor närvaro.
Tack för att du delar med dig. Du skriver bra recensioner.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt fin klocka där, lite speciell. Inte bara märket, men också det fantastiskt snygga urverket och designen. Bra gjord recension också, keep it up!
 

SIRdavid

Panerai
IMG_0005.JPG


Bakgrund

Den första moderna dykarklockan lanserades av Blancpain 1953 på uppdrag av och utifrån krav ställda från franska militären. Klockan behövde ha envägsvridring med tidsangivelse och lysmarkering, stöttålighet samt en vattentäthet som klarar trycket av det då högsta rekommenderade djupet för dykning utan tryckkammare, alltså 50 fathoms (91,44m).

Bevisligen har kraven stått sig ända tills idag då de är några av de krav som ingår i ISO 6425 vilket är nutidens ISO-krav för dykarklockor.

Därtill bedömdes klockan behöva skruvad bakboett, dubbla packningar i kronan samt automatiskt urverk för att inte slita på kronpackningarna.

IMG_4268.jpg

1957 lanserades Blancpain Mil-Spec 1 vilken hade fuktindikator på urtavlan. När fukt trängde in i klockan ändrade den vita delen på tavlan färg vilket visade att klockan inte längre var tät samt att det hade trängt in vatten. Modellen som recenseras här är alltså en hyllning till ursprungsmodellen med liknande utseende. Tribute to Mil-Spec är limiterad till 500 exemplar.

1961 -SSIH (nuvarande Swatch Group) köper Blancpain.

1981 JCB (Jean-Claude Biver) lämnar Omega och köper tillsammans med Jacques Piguet rättigheterna till Blancpain för CHF22000

1982 Blancpain "Moon Phase" Blancpains reklam proklamerar:

"Since 1735 there has never been a quartz Blancpain watch. And there never will be."

Under 80-talet när de andra tillverkarna var övertygade om att kvarts skulle konkurrera ut de mekaniska klickorna storsatsade Blancpain på klockor med komplikationer.

1985 Blancpain lanserar en Perpetual Calendar.

1988 presenterar Blancpain 6st nya modeller vilka alla inom urmakarbranchen ansågs kräva stor kunskap: Ultraslim klocka, månfasklocka, evighetskalender, split-second kronograf, tourbillon och minute repeater. Detta gjordes givetvis för att visa att Blancpain var på banan igen samt att visa att de var hi end.

1992 säljs företaget tillbaka till SSIH för CHF60 000000 men JCB fortsätter som chef fram till 2002 då JCB lämnar över till Marc Hayek.

Därefter gick JCB över till Hublot för att rädda märket från konkurs och lyckas göra märket till en framgångssaga. Nu är JCB chef hos TAG Heuer och vi ser redan 2016 hur JCB ändrat märkets formspråk och inriktning.


IMG_5370.JPG

1999 lanserar Blancpain "Concept 2000": tre klockor i Fifty Fathoms-stuk, men det var inte förrän 2003 då Blancpain firade 50-års jubileum som de lanserade en 40mm Fifty Fathoms med safirglasinlägg i vridringen. Modellen var väldigt lik originalmodellen från 1953 men med nya materialval och uppdaterad teknik. De sålde slut snabbt och genast uppstod en efterfrågan på en ny olimiterad version i större storlek. Dessa begagnade kostar idag i runda slängar ungefär vad de kostade nya 2003.

Blancpain besvarade efterfrågan på en större modell 2007 med att presentera 3st modeller; Fifty Fathoms Automatique, Fifty Fathoms Tourbillon och Fifty Fathoms Chronographe Flyback. Idag recenserad Fifty Fathoms Automatique (5015-1130-52)

Mer historik kan läsas här:
http://people.timezone.com/jmerino/history50.pdf

Och här:
http://www.watchtime.com/cms/wp-content/uploads/2013/10/WT_Spotlight_Blancpain_fin.pdf

Fabriksbesök här:
http://blog.dreamchrono.com/2014/04/blancpain-manufacture-factory-visit/




Blancpain Fifty Fathoms Tribute to Mil-Spec
DSC_0765.JPG

Referensnummer: 5008-1130-B52A

Officiella mått
Diameter: 40,3mm
Höjd: 13,23mm
Band: 20mm "Sailcloth"
Upplaga: 500 numrerade exemplar.
Listpris: €13400 på sailcloth, €15200 på länk

Uppmätt
Diameter: 41mm inkl kronskydd (exkl krona)
Diameter bezel: 40mm
Tavla: 28,5mm
Lug 2 lug: 46mm
WR: 300m


Urverk
DSC_0867.JPG

Blancpain cal 1151
100 timmar kraftreserv
Frekvens: 21600 vph
Antal fjäderhus: 2st
Antal juveler: 28
Antal delar: 210

Urverket cal 1151 är utvecklat, (mestadels) tillverkat och monterat in house. Många delar finisheras individuellt för hand på traditionellt vis och även verktygen som urmakarna använder är traditionsenligt tillverkade för hand hos Blancpain, varje urmakare har såklart sin egen uppsättning med personliga verktyg. En urmakare sätter ihop och justerar respektive klocka från start till mål. Givetvis finns ett visst samarbete mellan de olika tillverkarna inom Swatch group och Frederic Piguet som från början tillverkade urverk åt Blancpain är nu under samma tak som Blancpain.

Urverket är automatiskt med 2st fjäderhus vilka tillsammans ger en kraftreserv på imponerande 100 timmar (4 dygn). Urverkets frekvens är 21600 vph. Enligt internetz används den äldre versionen Cal 1150 även av Vacheron Constantin, Breguet och Audmars Piguet, då är urverket däremot begränsat till att ha 70 timmars gångreserv.

Urverket är som sagt en vidareutveckling av den tidigare versionen cal 1150. Cal 1151 har fritt liggande balanshjul med ruckningsmekanism för justering av gång via skruvar på balanshjulet.

Enligt flera recensenter syftar denna lösning till att minska att stötar påverkar gången. Jag frågade en kunnig Swatch-urmakare om detta och han menade att det inte har med stötar att göra. Anledningen är att det blir färre saker som stör ballansfjädern och därmed urverkets precision om ruckningsmekanismen finns integrerad i balanshjulet. Skillnaden på gången mellan olika positioner blir helt enkelt bättre.

Cal 1151 har framförallt två tydliga uppgraderingar. Den första är uppgraderingen är en spiralfjäder i kisel vilket förutom bra gång medför att urverket blir väsentligt mindre känsligt för magnetism. En för somliga positiv effekt av detta är att urverket inte behöver kapslas in och att bakboetten kan ha glasinlägg utan att det magnetiska skyddet påverkas. En annan positiv effekt av kiselspiral sägs vara god stöt-tålighet.

Den andra tydliga uppgraderingen är den nya rotorn vilken är i solitt 18k guld och har en finish av NAC, en platinalegering. Rotorn och urverkets generellt diskreta finish ger ett robust intryck och utseendet är i mitt tycke ett diskret långfinger till industrin, där flärd och guld ofta används för att imponera på kunderna.

Urverket är justerat utifrån 6 positioner, på hemsidan står det däremot 5 positioner. Tidhållningen har hittills varit väldigt bra, de första fem dygnen har inte klockan dragit sig en enda sekund.

Mer om urverket och om Nivarox som är inblandade i detta system (från samma moderbolag Swatch Group) går att läsa här:
http://www.ablogtowatch.com/inside-nivarox-the-heart-of-the-swiss-watch-industry/

Och här:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1521718&mid=5237146&rid=0&rev=&reveal=
http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=4&ti=439061&pi=2634866


Boett
DSC_0828.JPG

Boetten på Tribute to Mil-Spec är väldigt lik den hos vanliga Fifty Fathoms. Största skillnaden är att Mil-Spec är 40,3mm istället för 45mm som hos standardmodellerna. Kronskyddet har ändrat form till ett kantigt utseende, men utöver ovan nämnda skillnader och glasbaksida är det till synes inget som skiljer. Faktum är att boetten tycks vara identisk utseendemässigt med Fifty Fathoms Concept 2000 samt specialutgåvan som lanserades med safirinlägg i vridringen 2003.

DSC_0834.JPG
DSC_0835.JPG

På boettens långsida står BLANCPAIN graverat och kronan har ett upphöjd ”B”. Hela boetten ger ett rundat intryck och i kombination med kupad vridring och ett kupat glas blir klockan allt annat än platt och tråkig.

DSC_0852.JPG

Den signerade kronan är ser proportionerlig ut på bild men är ganska liten vilket gör hanteringen lite osmidig vid urskruvning och inskruvning. Uppdraget är silkeslent och precisionen vid inställning av tid är bra. Något som säkert kan förvåna många är att urverket inte har hackfunktion, sekundvisaren går däremot att bromsa/stanna via ”mottryck”, precis som på en Seiko med 7s26-urverk. Fattigt med urverk utan hackfunktion? Det kanske man kan tycka men det gäller även El Primero och många modeller från exempelvis Patek. I praktiken blir det inget bekymmer i och med att det ändå går att få sekundvisaren att stanna.


DSC_0856.JPG

Vridringen vilken som sagt lanserades 2003 och då var den första i sitt slag påminner om de akrylöverdragna vridringsinlägg som användes på Blancpain Fifty Fathoms under 50- och 60-talet.
Under det "repfria" safirglaset skyddas markeringar i superluminova. Mil-Spec har ett inlägg som är väldigt likt det på Concept 2000 men Milspec har markeringar även för 0-15min, precis som den stora vanliga modellen av Fifty Fathoms.

Känslan i vridringen är fantastisk, 120 distinkta klick och inga som helst glapp åt något håll. Färgen på vridringen är svart, de många reflektionerna som kameran återger luras lite. Det kupade glaset har enbart antireflexbehandling på undersidan men reflektionerna är ändå få.


Bakboett
DSC_0869.JPG

Ni vet nog vid detta laget att jag inte är någon förespråkare av glasbaksida eftersom jag varken tycker det är snyggt eller bekvämt.

DSC_0867.JPG

Urverket på denna klocka däremot riktigt snyggt utfört och när jag blickar in genom glaset är det är lätt att drömma sig bort till urmakarbänkar, de schweiziska bergen och det de vita rockarna. Det vore roligt att få reda på hur många timmars kärlek som ligger bakom finisheringen på just min klocka. Personligen behöver jag inte en glasbaksida för att fastna i dessa dagdrömmar om hantverket som ligger till grund för finishen, men givetvis underlättar det.

I ytterst få fall tycker jag att glasbaksida är befogat men detta är ett sådant fall.


Band och spänne
DSC_0877.JPG

Tribute to Mil-Spec kommer på sailcloth, nato eller länk. Länken ser ut att vara samma modell som användes till Concept 2000 och det numera kultförklarade sailclothbandet är en 20mm/18mm version av det band som används till 45mm Fifty Fathoms. Sailclothbandet kommer verkligen till sin rätt tillsammans med 40mm-boetten. Till den större boetten känns bandet lite för mjukt och klent vilket ger en känsla av att klockan är topptung men till den mindre boetten blir bandet kanon.

DSC_0899.JPG

Det är däremot väldigt kort till min 18cm handled.
Natobandet är nyutvecklat och har tyghällor till skillnad mot det svindyra natoband som introducerades med Blancpain FF Bathyscaphe. Jag har inte testat originalnatot men klockan sitter riktigt bra på mitt modifierade Zuludiver-nato.

Värt att nämna är att bandstiftslösningen är ytterst märklig samt att bandstiften (1,3mm) sitter väldigt nära boetten. Detta medför att man behöver pressa dit även ett tunt natoband. På den större boettversionen har Blancpain löst detta problem med en fasning i boetten men det har de alltså inte valt att göra på denna boett.


Lyspasta
IMG_9769.JPG

IMG_9830.JPG

Lyspastan är superluminova vilket vi alla vet innebär OK men inte märkvärdigt bra lysförmåga. De målade indexen medför givetvis att lysförmågan blir sämre än på klockans storebror vilken har en tjockare och bredare mängd lyspasta. Vridringen och tavlan har olika färg på lyspastan vilket jag i vissa fall hade stört ihjälp mig på, här tycker jag det funkar. En rolig detalj är den extremt tunna kanten av vit färg ytterst på tavlans markeringar. I kombination med en blank och något upphöjd lyspasta ger det lite djup till tavlan. Givetvis har Blancpain tagit inspiration från vintagemodellerna när de fattat dessa beslut.


En närmare titt
DSC_0891.JPG

Tribute to Mil-Spec är en modell man troligtvis inte tröttnar på att studera i detalj. I de flesta ljusförhållanden ter sig både tavla och vridring kolsvarta medan solljus ger ett spännande ljusspel som får tavlans diskreta sunbursteffekt att framträda. I vissa ljusförhållanden näst intill försvinner den tryckta texten på tavlan och det enda som syns är tavlans spegelblanka yta.

Tavlans yttre kant och sekundvisarens tipp döljer sig under glasets kupade kant när synvinkeln är direkt framifrån vilket ger en häftig effekt. Glasets reflektioner gör att det ibland ser ut som om tavlan inte är helt platt. De platta visarna glimmar till ganska bra och jag tycker att de storleksmässigt harmoniserar bra med indexmarkeringarna.

DSC_0884.JPG

Datumfönstret och fuktindikatorn är roliga att studera. Den andra siffran på datumskivan är större än den första vilket medför att datumen alltid fyller upp hela det fasade asymmetriska datumfönstret. Fuktindikatorns vita del har en struktur som gör att den inte alltid ser helt perfekt och vit ut.


På handleden
IMG_9587.JPG
IMG_9603.JPG
IMG_9600.JPG

På handleden skiljer sig Tribute to Mil-Spec ganska mycket mot den större modellen. Mil-Spec känns lagom tunn och väldigt smidig, den glider lätt in under skjortan och den känns aldrig klumpig eller i vägen. Viktmässigt finns det givetvis ingenting att klaga på och de korta bandhornen gör att även personer med mindre handleder kommer tycka att modellen är väldigt bekväm. Den topptunga känslan hos den större boetten är som bortblåst på gott och ont.

IMG_9994.JPG
IMG_9985.JPG
IMG_9993.JPG

Jag har provat modellen på sailcloth och nato och den sitter väldigt bra på båda typerna av band. Personligen gillar jag Mil-Spec bättre på nato eftersom det gör att den känns något större.


Sammanfattning
DSC_0828.JPG

Jag var ju väldigt kär i min 45mm Fifty Fathoms och ha-begäret för Mil-Spec smög sig fram någorlunda diskret efter lanseringen för att senare öka till någon typ av besatthet. 40mm är på gränsen till för litet för min smak men alla genomtänkta detaljer och det oklanderliga utförandet gör att modellen upplevs som allt annat än liten och intetsägande. Denna storlek är även bättre för mig vid dagligt bruk och klockan är aldrig obekväm.

Målade index istället för applicerade samt färgerna och fuktindikatorn medför att modellen känns rolig samtidigt som den i många ljusförhållanden faktiskt känns ganska diskret. Förbättringsområden finns alltid och i Mil-Specs fall gäller det ett alldeles för kort originalband och för kort avstånd mellan boett och bandstift.

Jag tycker att Blancpain lyckats bra med att få Mil-Spec att upplevas väldigt toolig men samtidigt high-end. En "liten" dykarklocka med stor närvaro.
Grym recension som alltid.. Och åter igen blir man sugen på en klocka/varumärke man tidigare ej varit intresserad av.. :bookworm:
 
Blev nyfiken... Vad behöver man göra för att bromsa in sekundvisaren?
Snygg recension å läckra bilder!
Som på en Omega Speedmaster PRO "moonwatch". Samma funktion har jag uppfattat det som. :)

@yonsson hur känns klockan på handleden? Personligen föredrar jag klockor som har en bak/undersida likt Day-Date/Datejust där baksidan skjuter ut lite nedanför lugsen, och "gräver" ner sig lite i handleden.
Jag har rätt runda OCH smala handleder (17cm), så klockor med platt baksida och den minsta tyngd tenderar att glida ur "position" på handleden. Om jag inte drar åt den såpass hårt att den mer el mindre inte går att röra alls. Och det är inte snyggt när huden bultar ut på båda sidor om klockarmbandet. Som en svångrem på en tjockis, hehe :p

I övrigt undrar jag om du vet om det finns flera BP FF på 40mm, men till ett rimligare pris. Din/numera Alf's(?) Är tyvärr för dyr för mig, även om jag gillar den otroligt mkt så ser jag kanske en möjlig investering på 60, 70k för en klocka med det utseendet. Limiterad el inte. Det skulle vara för mkt pengar för att jag skulle våga använda den ordentligt.

Jag gillar verkligen fuktindikatorn, men tkr samtidigt att den ger klockan lite "Musse pigg" vibbar, påminner om en tidig oris 65 lite. Det får klockan att se billigare ut, samtidigt som det höjer charmen. (Men inte med 70, 80 tusen. Hehe.)
Jag tror att just dessa klockor, tribute to mil-spec, hör hemma hos välbärgade samlare, jag tror att man skulle tröttna rätt fort på den som bruksklocka.
Och att bära använda den vid speciella tillfällen..? Nja.. Det är den alldeles för dyr för..

Så, nu blev alla mina tankar i ord här.. Det var inte riktigt meningen. Men jag frågar dig, yonsson, eftersom du är en av väldigt få som köpt en sån här, och således borde ha sett en hel del priser/modeller av fifty fathoms.
Och finns det någon likt denna på 40mm, som "sitter bra" (den ser ut att ha en baksida som sjunker ner lite), kostar under 80 ny el i väldigt bra skick.

Jag har sett att det finns en till FF 40mm på forumet till salu för 45k, men där förstör vridringen hela uret i mina ögon, det ser ut som nån grovsmed bankat ihop den på accord.

Jag hoppas du förstår mina beskrivningar och frågor.

Och tack för en otroligt trevligv recension med bra bilder och målande text!

Mvh Roffe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som på en Omega Speedmaster PRO "moonwatch". Samma funktion har jag uppfattat det som. :)

@yonsson hur känns klockan på handleden? Personligen föredrar jag klockor som har en bak/undersida likt Day-Date/Datejust där baksidan skjuter ut lite nedanför lugsen, och "gräver" ner sig lite i handleden.
Jag har rätt runda OCH smala handleder (17cm), så klockor med platt baksida och den minsta tyngd tenderar att glida ur "position" på handleden. Om jag inte drar åt den såpass hårt att den mer el mindre inte går att röra alls. Och det är inte snyggt när huden bultar ut på båda sidor om klockarmbandet. Som en svångrem på en tjockis, hehe :p

I övrigt undrar jag om du vet om det finns flera BP FF på 40mm, men till ett rimligare pris. Din/numera Alf's(?) Är tyvärr för dyr för mig, även om jag gillar den otroligt mkt så ser jag kanske en möjlig investering på 60, 70k för en klocka med det utseendet. Limiterad el inte. Det skulle vara för mkt pengar för att jag skulle våga använda den ordentligt.

Jag gillar verkligen fuktindikatorn, men tkr samtidigt att den ger klockan lite "Musse pigg" vibbar, påminner om en tidig oris 65 lite. Det får klockan att se billigare ut, samtidigt som det höjer charmen. (Men inte med 70, 80 tusen. Hehe.)
Jag tror att just dessa klockor, tribute to mil-spec, hör hemma hos välbärgade samlare, jag tror att man skulle tröttna rätt fort på den som bruksklocka.
Och att bära använda den vid speciella tillfällen..? Nja.. Det är den alldeles för dyr för..

Så, nu blev alla mina tankar i ord här.. Det var inte riktigt meningen. Men jag frågar dig, yonsson, eftersom du är en av väldigt få som köpt en sån här, och således borde ha sett en hel del priser/modeller av fifty fathoms.
Och finns det någon likt denna på 40mm, som "sitter bra" (den ser ut att ha en baksida som sjunker ner lite), kostar under 80 ny el i väldigt bra skick.

Jag har sett att det finns en till FF 40mm på forumet till salu för 45k, men där förstör vridringen hela uret i mina ögon, det ser ut som nån grovsmed bankat ihop den på accord.

Jag hoppas du förstår mina beskrivningar och frågor.

Och tack för en otroligt trevligv recension med bra bilder och målande text!

Mvh Roffe
Du har ju svarat själv. :D
BP FF 40mm finns som Concept 2000 men då får du som sagt inte safirinlägget i vridringen. Den gamla 40mm-modellen med safirglasinlägg kostar över 100 begagnad och är löjligt svår att hitta så det hjälper inte så mycket att den finns.

Jag tycker den sitter fint på handleden men på mig är den på gränsen till för liten. Det var därför jag bar den på nato, då fick den lite mer höjd och glasbaksidan klibbade då inte fast mot handleden.
 
Du har ju svarat själv. :D
BP FF 40mm finns som Concept 2000 men då får du som sagt inte safirinlägget i vridringen. Den gamla 40mm-modellen med safirglasinlägg kostar över 100 begagnad och är löjligt svår att hitta så det hjälper inte så mycket att den finns.

Jag tycker den sitter fint på handleden men på mig är den på gränsen till för liten. Det var därför jag bar den på nato, då fick den lite mer höjd och glasbaksidan klibbade då inte fast mot handleden.
Tack för svar! :)

Mvh Roffe
 

Kravalle

Breitling
En ynnest att läsa denna fantastiska recension. Saglar över dina fina bilder. Trots att glasbaksida oftast inte är min kopp the lyckas denna klocka få min smak att anpassa sig efter den. Övertygande!
 

.jp

Breitling
Tack intressant Blancpain i sin nästan oklanderliga finish och fina historia har för mig alltid varit intressant men case storlekarna varit fel för just mig 45mm blir lite för stort för mig. Men med denna 40mm så blir allt plötsligt ett pulserande ha begär. Vad jag förstår är case 5008 limiterad stämmer det ? Mycket väl skrivet tack verkligen.
 
Topp