• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Tack för det.
Och som jag skrev innebär ju inte det att varumärket och dess metavärde för den sakens skull gynnats på sikt.
Men om syftet var att blidka kvartalsekonomin fanns det säkert kortsiktiga landvinningar.
Slutprodukten var i mångt och mycket skräp i förhållande till priset. Att Swatchgroup gnuggade tassarna är väl givet men att deras kanske starkaste bolag i portföljen tog stryk är nog inte en helt onykter åsikt.

Lite för tidigt att utvisa, men jag håller definitivt med om att swatch group löper en stor risk på sikt om de plastifierar hela sin klockmärkesportfölj… och med stor risk menar jag att de förlorar kapaciteten att diversifiera sin portfölj utifrån exklusivitet..

Senast ändrad:
Edit: 2a på bollen :)

Here we go…
IMG_3480.jpeg

Tack för det.
Och som jag skrev innebär ju inte det att varumärket och dess metavärde för den sakens skull gynnats på sikt.
Men om syftet var att blidka kvartalsekonomin fanns det säkert kortsiktiga landvinningar.
Slutprodukten var i mångt och mycket skräp i förhållande till priset. Att Swatchgroup gnuggade tassarna är väl givet men att deras kanske starkaste bolag i portföljen tog stryk är nog inte en helt onykter åsikt.
Är väl ett typiskt fall av "tiden får utvisa" men jag tror du gör en fel-analys. Känns som att konsumenter definitivt kan skilja det ena från det andra. Moonswatch kan bredda medvetandet om Omega och Speedmaster utan att urholka kärnvärdet, kunder förstår att en Swatch är en Swatch och en Omega en Omega.

Är ju noterbart att Omega i samma tidsperiod lyckat lyfta prisläget på en Speedmaster från en halv Submariner till en hel Submariner utan att jag sett några tecken på att botten gått ur försäljningen. Känns inte som ett tecken på en begynnande nedbrytning av varumärket.

Är väl ett typiskt fall av "tiden får utvisa" men jag tror du gör en fel-analys. Känns som att konsumenter definitivt kan skilja det ena från det andra. Moonswatch kan bredda medvetandet om Omega och Speedmaster utan att urholka kärnvärdet, kunder förstår att en Swatch är en Swatch och en Omega en Omega.

Är ju noterbart att Omega i samma tidsperiod lyckat lyfta prisläget på en Speedmaster från en halv Submariner till en hel Submariner utan att jag sett några tecken på att botten gått ur försäljningen. Känns inte som ett tecken på en begynnande nedbrytning av varumärket.

Jag tänker att det är skillnad på att justera upp pris och att faktiskt lyckas sälja för detsamma.
Men Omega är OT i sammanhanget så låt oss följa släppet av denna nya bastard istället.

Riktigt kul om den får Sistem51-verk. Tror ni att Moonswatch blir discontinued i samband med detta eller lever de parallellt med varandra?

Kul att se att de plockade upp min profetia från ifjol om denna colab. Återstår att se om de löper linan ut och bygger den i tungsten och trolldeg (eller vad det nu var jag påstod).

BP kan väl behöva all ny uppmärksamhet de kan få i dagsläget sedan deras senaste posterboy gick full retard och drog igång tredje världskriget 🙄

Tänker att det på kort sikt kan höja andrahandsvärdet på "riktiga" 50-phantoms och Speedmasters.
Men på lång sikt kanske sänka dem en smula.

"Vanligt" folk köper dem i plast, det blir lite status att ha en "riktig" även i kretsar som normalt inte vet vad annat än Rolex och RM är. Några blir t.o.m intresserade och halkar ner i klockträsket. Men de flesta är trendkänsliga så som Svenskar tenderar att vara. Så när nästa golf-, paddel-, jakt-, stuga-, etc-boom kommer så åker de ut på blocket för att snabbt frigöra kapital.

Bara lite löst filosoferande.

Personligen är jag sugen på en Moonswatch om något år, tänker att 500kr på Tradera är lagom. De är ju inte limiterade, eller kanske limiterade till 100,000,000st.
Så särkilt mycket dyrare kommer de inte vara.

Senast ändrad:
Tänkte tvärtom att näthandeln öppnar, men vi får se. Får hoppas på discontinued för er ägare men rimligen så borde de vilja sälja fler.
Såg ett svar en fått av Omegas kundservice som var typ "Den är inte limiterad så du kommer kunna köpa en förr eller senare". Tror de kör på så länge den säljer.
Finns ingen anledning att inte mjölka ur varenda krona.

Ska bli väldigt kul att se hur dessa blir. Har svårt att tro att hypen kommer vara i paritet med MoonSwatch, men ska bli intressant att se hur/om konceptet fungerar på annat håll.

Tror att en version av Seamaster skulle bli mer populär, men sett ur Swatch Groups perspektiv känns detta som ett bra sätt att få upp folks ögon för Blancpain.

Underbar gnälltråd för övrigt. Det lät exakt likadant när Moonswatch släpptes. Nu verkar det vara en och annan som redan glömt hur förutsägelserna om devalveringen av Omegas varumärken inte besannades. Ser redan fram emot hur Blancpainägare kommer krisa i kommentarsfälten på Swatch IG. Den roligaste jag hittade när Moonswatch kom var någon stolle som ringt sin AD och härjat om att få lämna tillbaka en keramisk Speedmaster han köpt till sin fru. 🤡
Mja, SG märken går det generellt sett inte underbart för, så det känns som en quick fix.
Hayek har stuckit huvudet i sanden på allt för många positiva trender och har ignorerat mycket, så nu måste de göra något för att få cash.

Tror på det här. Ingen vet vad Blancpain är utanför vår lilla värld men nu kommer miljontals människor veta att de tillverkar väldigt dyra klockor. Om säg 1 procent av dem köper en riktig klocka inom en 10-års period så har de breddat sin försäljning väldigt mkt.

Jag tycker också att det är ett bra sätt att blåsa liv och skapa recognition i traditionella klockor till en ny/yngre målgrupp. Frågan är väll hur många gånger Swatch kan använda samma modell innan det blir urvattnat? 1,2 kanske 3?

Senast ändrad:
Vad tror vi?
Efter det trötta och utvattnade konceptet med MoonSwatch - är Blancpain nästa varumärke som ska slaktas i ett samarbete?

9/9 ser de ut att släppa vad man kan anta är en dykare. Där Omegaloggan tidigare synts hittar vi ett tomt fält. Allt inneslutit i vad som skulle kunna vara kronan på en fifty fathoms.

IMG_5355.jpeg

IMG_5354.jpeg

IMG_5356.jpeg
Bra spanat!

Tror de ligger runt det numera.
Badat i insjö med en av mina - inga problem. Dykte ner till 60cm djup 😏
Så det ska vara, moonswatchen min har också fått dyka så djupt.

Tänker mer att detta blir en collab med mer vattenfokus och att wr kanske är annorlunda då :)

Men har för dålig koll generellt på swatch :)

Så det ska vara, moonswatchen min har också fått dyka så djupt.

Tänker mer att detta blir en collab med mer vattenfokus och att wr kanske är annorlunda då :)

Men har för dålig koll generellt på swatch :)
Vore ju kul om de kunde komma med en som tål 10-20bar?
Blir ju lite knas om de kommer med en Swatchdiver som inte tål dyk?

Typ;

Jag är tveksam. Alla känner till märket Omega, och enda anledningen att Moonswatch blivit så populär är att man kan köpa en äkta klocka det står Omega på för ett par tusenlappar. I jämförelse är det nästan ingen som har hört talas om Blancpain.
Håller med att många säkert hellre vill ha en klocka det står Omega på. Samtidigt har väl en större massa också fått upp ögonen för Swatch och kan definitvt tänka sig att köpa ytterligare en collab-klocka om det är en som upplevs som limiterad och halvt svår att få tag i. Ska bli intressant att se utvecklingen.

Var i Aten för runt två veckor sedan. Överdriver inte när jag såg folk gå omkring med en MoonSwatch precis överallt 🙃

Ska bli intressant att se om BP i plast kommer att få samma effekt. Jag tror inte att det blir en lika stor hit. Mättad marknad och så vidare...

IMG_1256.jpeg

Vore ju kul om de kunde komma med en som tål 10-20bar?
Blir ju lite knas om de kommer med en Swatchdiver som inte tål dyk?

Typ;
Få som dyker djupare än 30 m, men lite än så lär den få ändå.

Tillbaka
Topp