• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Generellt gillar jag idén att göra klockvärlden mer kreativ och lekfull, och swatch sätter det i kontrast till Rolex mer strama konservatism. Dock tror jag fortfarande att Seamaster hade varit ett bättre drag, och att alla nördmärken inte passar för bred kommersialisering.. men vad vet jag, nästa år kanske Swatch x Breguet säljer som smör i solsken. Det enda jag kan säga är att jag personligen skickade vidare min moonswatch mycket snabbt - gillade klockan i teorin men inte i praktiken…
 
Senast ändrad:
Nu har Monochrome också gett sig in i gissningsleken.

3A8039D4-C10B-4421-AE13-6EFBA2B91517.jpeg


13075137-0E66-4697-9902-2BB719881182.jpeg


 
"5 watches will make up this collection, each with the name of one of the world's oceans. The Indian Ocean, the Atlantic Ocean and the Pacific Ocean will refer to the modern Blancpain models while the more extreme oceans, the Arctic Ocean and the Southern Ocean, will refer to the historical Blancpain models.

Although the specifics of the dial are currently unknown, the coloring of each watch is inspired by a nudibranch (colored molluscs) native to that particular ocean.

The innovative idea of using nudibranchs as inspiration for the colors came from Marc Hayek, who in addition to being the CEO of Blancpain, is also an avid diver."

Källa: @vintage_swatch_
 
Mja, SG märken går det generellt sett inte underbart för, så det känns som en quick fix.
Hayek har stuckit huvudet i sanden på allt för många positiva trender och har ignorerat mycket, så nu måste de göra något för att få cash.
Jag håller mig inte uppdaterad kring SG:s försäljningssiffror men med tanke på hur illa de förvaltar en del anrika gamla varumärken förvånar det inte om en del av dem går dåligt. Quick fix, visst, men framstår den inte som väldigt lyckad? Nu har de tjänat några miljarder kronor bara på Moonswatchförsäljning. Tydligen ska de ha sålt mer av Swatch övriga sortiment och Omega Speedmaster också. Ovanpå det finns det väl en mer abstrakt vinst i form av ökad brand recognition.
 
Jag tycker att det här är fullkomligt lysande och antagligen det bästa som kunde hända för blancpain. Ett märke som länge har varit helt irrelevant för alla utom för några oligarker och vintage-nördar. De förstnämnda har sina tillgångar frusna och de sistnämnda köper knappast nya klockor särskilt ofta, förutom skojiga klockor i plast. (Jag tror att flertalet tunga speedmaster-brukare har minst en moonswatch vid det här laget?)

Jag tror varken på sistem51-verket eller inspiration från batyskafen som många verkar hoppas på, utan jag tror att de korsar scuba libre med "de riktiga" fifthy fathoms från förr i tiden. Scuba libre gjordes väl i serier om sisådär fem glada färger för 10 år sedan eller när de nu släpptes. Vattentäta till 20atm så de skäms inte för sig. Formspråket ligger i ärlighetens namn ganska nära fifty fathoms?
SL_2.jpg
FFstillricola-2-750x536.jpg


Känner mig såpass säker att jag spekulerar vidare med fem hav i glada färger:
Atlantic blir storsäljaren med grå boett och blå bezel
Pacific i knäppa hawaiifärger, turkos, gul, hibiskus!
Indian i clownfiskorange, blå och vit
Arctic helsvart som polarnatten
och så en vit Antarctic i sån där frostigt genomskinlig plast som swatch använder ibland

Limited editions kanske lokala istället för fullmåne-släpp: mediterranean i rom och nice, sydkinesiska havet i hongkong, caribbean i miami osv.

Efter ett halvår vet alla vad blancpain är, Putins ambassadörskap är glömt och en eller annan slår till på en riktig FF. Kul!
 
Jag tycker att det här är fullkomligt lysande och antagligen det bästa som kunde hända för blancpain. Ett märke som länge har varit helt irrelevant för alla utom för några oligarker och vintage-nördar. De förstnämnda har sina tillgångar frusna och de sistnämnda köper knappast nya klockor särskilt ofta, förutom skojiga klockor i plast. (Jag tror att flertalet tunga speedmaster-brukare har minst en moonswatch vid det här laget?)

Jag tror varken på sistem51-verket eller inspiration från batyskafen som många verkar hoppas på, utan jag tror att de korsar scuba libre med "de riktiga" fifthy fathoms från förr i tiden. Scuba libre gjordes väl i serier om sisådär fem glada färger för 10 år sedan eller när de nu släpptes. Vattentäta till 20atm så de skäms inte för sig. Formspråket ligger i ärlighetens namn ganska nära fifty fathoms?
SL_2.jpg
FFstillricola-2-750x536.jpg


Känner mig såpass säker på detta att jag spekulerar vidare med fem hav i glada färger:
Atlantic blir storsäljaren med grå boett och blå bezel
Pacific i knäppa hawaiifärger, turkos, gul, hibiskus!
Indian i clownfiskorange, blå och vit
Arctic helsvart som polarnatten
och så en vit Antarctic i sån där frostigt genomskinlig plast som swatch använder ibland

Limited editions kanske lokala istället för fullmåne-släpp: mediterranean i rom och nice, sydkinesiska havet i hongkong, caribbean i miami osv.

Efter ett halvår vet alla vad blancpain är, Putins ambassadörskap är glömt och en eller annan slår till på en riktig FF. Kul!
Men vilken blir modellen med avsiktligt begränsad tillgång, likt Neptune? Räknar med att de kommer försöka upprepa det tricket.
 
Men vilken blir modellen med avsiktligt begränsad tillgång, likt Neptune? Räknar med att de kommer försöka upprepa det tricket.
Kanske svårt att göra så när det bara finns fem modeller och man redan gjort det en gång?

Mare Tranquillitatis (som "havet" på månen) blir graalen. Säljs när det är blodmåne, högvatten och el niño samtidigt, och då endast från en liten gul ubåt som plötsligt kan ploppa upp i slumpvis utvalda, yachtstinna hamnar.
 
Läste artikeln @Dr.D länkade och då jag var osäker på hur en “nudibranchs” ser ut bildgooglade jag "indian ocean nudibranchs” och detta var första träffen:
scs-s0460461and.jpg


Med den som referens gjorde jag en snabb Photoshopversion av hur en klocka eventuellt skulle kunna se ut.
Blancpain.jpg



Vänligen,
Martin
Nice, man önskar nästan att Blancpain själva släppte en sådan serie :)
 
Ska bli väldigt kul att se hur dessa blir. Har svårt att tro att hypen kommer vara i paritet med MoonSwatch, men ska bli intressant att se hur/om konceptet fungerar på annat håll.
Läste artikeln @Dr.D länkade och då jag var osäker på hur en “nudibranchs” ser ut bildgooglade jag "indian ocean nudibranchs” och detta var första träffen:
scs-s0460461and.jpg


Med den som referens gjorde jag en snabb Photoshopversion av hur en klocka eventuellt skulle kunna se ut.
Blancpain.jpg



Vänligen,
Martin
Snyggt jobbat! Nu väntar vi på de andra fyra 😇
 
Jag trodde det var ett skämt när jag såg bilden första gången. Men nu ser jag fram emot släppet! Älskar peli case så för min del har dem redan halva inne :p
 
...och galenskaperna fortsätter. :)

Hoppas det blir något sådanthär med djupmätare och lite roligheter. Påminner om en del äldre dykswatchar.

Blancpain-Fifty-Fathoms-X-Fathoms-Diving-Review-Underwater-10.jpg
Svarar i den här tråden så att jag kanske slipper få ytterligare ett meddelande raderat av någon klåfingrig moderator pga "OT". Det vore riktigt skoj om de gör en med djupmätare! Vågar inte hoppas så mycket men de har ju gjort det förut med serien Fun Scuba, som loggade dyken och kunde spela upp dem i efterhand. Tror de kostade runt 80 euro så det verkar ju inte vara någon dyr komplikation att inkludera.
 
Jag finner det en aning motsägelsefullt vad jag skall tycka om projektet. Moonswatch blev kanske en sorts succé för Swatchgroup men frågan är väl kanske vad folk i allmänhet anser om Omega. Visst försäljningen gick upp men om man vill prata kvalitétsklockor i samband med att man nämner Omega kan varumärket kanske blivit något befläckat?

Blancpain har vad jag förstår haft det lite struligt att profilera sig de senaste åren och vill kanske genom detta samarbete belysa märket åt den bredare massan. Frågan är om de var lika kända som Omega innan Omegas samarbete med Swatch? Jag tror inte det. Jag tror att det som har hittat Blancpain sedan tidigare anser att märket borde vara just det där exklusiva märket som få egentligen känner till. Har man en Blancpain vill man ju knappast bli förknippad med någon som på en bar säger "jag har också en Blancpain" och sedan visar upp en leksak i plast.

Blancpain är ju världens äldsta registrerade klockmärke, de är de enda som aldrig har tillverkat en batteridriven klocka och de var först ut med ett dykarur som vi känner dem idag. Jag anser personligen att de bör hälla sig till detta och lära sig mer om marknadsföring av sitt eget varumärke.

En del högst egna personliga reflektioner vilka sannolikt anses vara felaktiga av någon och helt korrekta av någon annan.

Väl bekomme.
 
Har inte perezcope's argument bortom screenshotten här men det känns ju som en ensidig skildring. Kronan är väl bara en komponent och vattentäthet är ju något klocktillverkare kämpade med att uppnå långt innan scuba var påtänkt. Som jag förstod det så var en av anledningarna till att Subben länge inte hade en "unidirectional" vridring utan bara friktionslås att Blancpain hade patent på den lösningen (och kravet på att ha den kom från de militärdykare som var med om att dra upp specen på den klocka de eftersökte)? Och det är ju en lika stor del av det som definierar ett dykarur, täthet, säker tidtagning och hög läsbarhet under vatten.

Sanningen har väl alltid varit, precis som med den automatiska kronografen, att flera olika tillverkare jobbade samtidigt mot att komma fram med en typ av produkt och vem man anser vara först blir en definitionsfråga (där PR-avdelningarna på respektive bolag såklart väljer den definition som passar just dem)..
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp