• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Poängen är väl att Fifty Fathoms släpptes 1953 och Submariner 1954. Det är väl det som anspråket bygger på. Sen är det ju en lite tramsig debatt oavsett med sådana hårklyverier. Klart är väl att båda märkena kan ses som pionjärer.
 
Poängen är väl att Fifty Fathoms släpptes 1953 och Submariner 1954. Det är väl det som anspråket bygger på. Sen är det ju en lite tramsig debatt oavsett med sådana hårklyverier. Klart är väl att båda märkena kan ses som pionjärer.
TOG släpptes 53, tror personligen Rolex var före här då de lär ha planerat och testat produkten innan lansering. Lite seriösare företag. De hade ju redan Zerograph och någon Panerai med vridring innan dess. Hade varit kul med lite fakta i saken men än så länge har jag inte sett något vettigt.
 
Tydligen en myt!

1693901554042.png

1693901602587.png

1693903226540.png

Jag forstar, men nar man ansoker om ett patent eller ej kan vara en indikation pa NAR man kom fram till en produkt, men det kan ocksa vara endast en ansokan om ett patent. Blancpain FF med sin roterande glasring producerades fore Rolex Submariner. Men inte for att klyva harstran hit eller dit, Hans Wilsdorf far ju kanske anses vara en av historiens mest effektiva nar det handlade om marknadsforing och att ta patent pa saker som i flera fall trots allt redan var uppfunnet av nagon annan.

Ursakta avsaknadeen av svenska bokstaver. Jag sitter med ett franskt tagentbord.
 
Det verkar som att nästa släpp blir en vackrare klocka, om än i plast. Det ska bli skönt att låta moonwatch plastic falla i glömska på bekostnad av en snyggare design. Jag kommer nog aldrig att köpa den i plast men jag väntar uthålligt på en BP FF utan sunburst-tavla.
 
Senast ändrad:
Tvek att han vet något nytt som inte någon annan vet, är nog klickbait alternativt att han är lite fanboy. Först ut i butik är först i min värld. Patent är bara formalia. Annars kan man dra det till första ritningen, prototypen, när fabriken byggdes, när konstruktören föddes,.... big bang osv
Så du menar att kinesiska kopior som inte allt för sällan är före originalen i "butik" då är "först"? Vet inte om det finns kassakvitton som visar på ett en FF såldes före 6202 i butik?
 
Tvek att han vet något nytt som inte någon annan vet, är nog klickbait alternativt att han är lite fanboy. Först ut i butik är först i min värld. Patent är bara formalia. Annars kan man dra det till första ritningen, prototypen, när fabriken byggdes, när konstruktören föddes,.... big bang osv
I min värld finns en klocka när den är tillverkad.
 
Jag vet inte helt säkert vem det är som åsyftas som "fanboy", men jag tar tillfället i akt att belysa några synpunkter i fråga.

Om det är jag som åsyftas så är jag absolut ingen "fanboy". Jag har en Blancpain men dock en Villeret och jag har en Submariner vilket är en fantastisk klocka i min smak. Hur som helst ville jag endast belysa min åsikt kring samarbetet mellan Blancpain och Swatch vilket jag inte anser i längden kommer att gynna Blancpain som varumärke.

För att sedan enklast lägga en kommentar kring vilket som kom först... hönan eller ägget så får man nog anse att väldigt många av dagens patent är uppfångade av produkter som har producerats för en helt annan typ av verksamhet än att sälja produkten på den öppna marknaden. Det handlar motorer från Formel-1 till vapenfunktioner, flygindustri till dykning. Många saker genom åren har tagits fram för högst funktionella uppdrag och inte sällan åt den militära sidan.

Här kan jag se ett gyllene tillfälle att snappa upp en sak ämnat åt exempelvis militär och sedan producera något åt den civila delen av befolkningen. Blancpain hade ett samarbete med den franska marinen att ta fram ett dykarur. Detta är dokumenterat och skulle svårligen svärta ner Blancpain som varumärke om det inte vore sant. Att sedan Hans Wilsdorf såg en potential i detta är inte konstigare än vad Steve jobs och Bill Gates har gjort på senare år och vunnit mycket stora framgångar på idéer initialt skapade av någon annan.

Så... jag vill inte trampa någon på tårna men inte heller bli belackas för att vara en fanboy (om det nu var jag som avsågs i kommentaren). Jag anser att detta forum är en håll-i-gånglåda för folk som på ett vuxet sätt diskuterar klockor från höger till vänster på ett vuxet sätt. Låt oss fortgå med det.

Väl bekomme
 
Känns väl rätt troligt att den kommer att förses med Swatchs automatiska urverk med tanke på Blancpains historia och då ett sånt finns. När skulle de annars använda det?

Tycker att det är ett smart drag. Med Moonswatch tog de hjälp av Omega för att lyfta Swatch och det blev en supersuccé. Här blir det väl tvärtom. Blancpain kan nog behöva all uppmärksamhet de kan få!
 
Jag vet inte helt säkert vem det är som åsyftas som "fanboy"

Ber om ursäkt, trodde det var tydligt att det inte var riktat mot dig utan den som spred den information som diskuterades.
Tar på mig det, lätt hänt att träffa fel i skrift.

Tror inte heller någon känner att du trampat på några tår, utan för att citera dig, "Jag anser att detta forum är en håll-i-gånglåda för folk som på ett vuxet sätt diskuterar klockor från höger till vänster på ett vuxet sätt." :)
 
Så du menar att kinesiska kopior som inte allt för sällan är före originalen i "butik" då är "först"? Vet inte om det finns kassakvitton som visar på ett en FF såldes före 6202 i butik?
Nej det menar jag inte, och det tror jag du fattar egentligen. Men ok, ska vara extra tydlig.
Den som först lämnade ett patent är inte i min värld först med att uppfinna den produkten. De var bara snabbast på att fylla i blanketten.
 
Nej det menar jag inte, och det tror jag du fattar egentligen. Men ok, ska vara extra tydlig.
Den som först lämnade ett patent är inte i min värld först med att uppfinna den produkten. De var bara snabbast på att fylla i blanketten.
Du är inte alls tydlig, men vi rör oss från ämnet så det bör nog lämnas där.
 
Ber om ursäkt, trodde det var tydligt att det inte var riktat mot dig utan den som spred den information som diskuterades.
Tar på mig det, lätt hänt att träffa fel i skrift.

Tror inte heller någon känner att du trampat på några tår, utan för att citera dig, "Jag anser att detta forum är en håll-i-gånglåda för folk som på ett vuxet sätt diskuterar klockor från höger till vänster på ett vuxet sätt.
Ingen fara eller några kor på isen. Det var ju likaledes jag i sådana fall som misstolkade meddelandet.
 
TOG släpptes 53, tror personligen Rolex var före här då de lär ha planerat och testat produkten innan lansering. Lite seriösare företag. De hade ju redan Zerograph och någon Panerai med vridring innan dess. Hade varit kul med lite fakta i saken men än så länge har jag inte sett något vettigt.
Right, men landar inte frågan i semantik. Var inte Omega först ut med Marine? Nej, vi menar vridring. Ok, vilken vridring - uni eller bi directional? Skruvad krona också? Vem hade patent först? Vad räknas, ansökningsdatum eller godkännandedatum? Prototyp eller produktionsartikel? Känns mest som marknadsförings-gaslighting… säg Rolex var några månader före eller vice versa, enligt någon relativt arbiträr gränsdragning, har det någon betydelse utöver “min pappa är starkare”? Tydligt är väl att båda företagen var först ut med att lansera den moderna dykarklockan, det är i alla fall tillräckligt för mig…
 
Right, men landar inte frågan i semantik. Var inte Omega först ut med Marine? Nej, vi menar vridring. Ok, vilken vridring - uni eller bi directional? Skruvad krona också? Vem hade patent först? Vad räknas, ansökningsdatum eller godkännandedatum? Känns mest som marknadsförings-gaslighting… säg Rolex var några månader före eller vice versa, har det någon betydelse utöver “min pappa är starkare”? Tydligt är väl att båda företagen var först ut med att lansera den moderna dykarklockan, det är i alla fall tillräckligt för mig…
Det är en av den mest populära och igenkända klockdesignen, klart det spelar roll vem som skapade den och vem som kopierade en annan. Om inte det spelar någon roll, vad spelar då någon roll?

För min del pratar vi om första sportklockan med svart vridring för tidtagning, dvs första moderna dykaruret.

Kul detalj, Omega Marine var inte först ut med sin design. Jag har originalet som man ser på ritningen som ofta felaktigt tillskrivs Omegas Marine. Originalet var ett damur i flerfärgat guld.
 
Ja om frågan är “stal Blancpain idén av Rolex?” då har det betydelse.

Mitt antagande är att det inte är så svartvitt utan att teknikinformationen var tillräckligt välkänd/välspridd att tillverkare mycket väl kan ha utvecklat samma lösningar parallelt. Men jag är öppen för fakta som bevisar att IP blev stulet. Under tiden kommer jag dock se debatten mest som marknadsföringsbuller…
 
Ja om frågan är “stal Blancpain idén av Rolex?” då har det betydelse.

Mitt antagande är att det inte är så svartvitt utan att teknikinformationen var tillräckligt välkänd/välspridd att tillverkare mycket väl kan ha utvecklat samma lösningar parallelt. Men jag är öppen för fakta som bevisar att IP blev stulet. Under tiden kommer jag dock se debatten mest som marknadsföringsbuller…
Sannolikheten att två så pass lika klockor plötsligt dök upp känns inte så troligt i min värld.
 
Jag menade mer att informationsflödet var mer öppet, man vet att den andra nissen jobbar på en dykarklocka med vridring osv.. kanske har jag bara blivit mer distansierad till den här hobbyn på sistone att det hela känns trivialt på något sätt.. men inte värre än att jag kommer ströfölja debatten ;-)
 
Ifråga om huruvida detta är klokt tror jag: ja!
Tänkte likadant direkt jag såg om Omega x Swatch också. Och tror detta blivit en varumärkesmässig framgång (på kort sikt definitivt!) även på lång sikt för Omega. Puritaner som bara köper vintage… tjänar de ju egentligen inget på, och om någon som då och då även köper nya klockor hoppar av Omega-tåget pga ”besvikelse” (?!) får de nog 1000 åter per varje sådan person pga av Moonswatch i framtiden. För vår generation (medveten om att vi är olika gamla på forumet, men roughly… ) var t.ex. Bond en faktor till Omegas framgångar på 90-talet, utöver månklockan och annan historik. Också swatch red på sin cartooniga disruptiva yuppie fuck off quartzkris-våg från 80-talet. MEN nu då? Det finns nya generationer som måste vinnas. Som inte minns detta och skiter i våra preferenser, som inte heller hänger på nördforum och diskuterar historia, urverk osv.

En generation som inte heller går att positionera sig mot med magasinannonsering. Så? Man tar till ”limited edition”-begär och skapar samtidigt en låg priströskel till båda varumärkena.

Hur tror ni då Blancpain ska kunna nå sina kommande konsumenter och skapa brand awareness utanför dressklockefinsmakare och en inbiten klick dykarklockenördar (som mest är inne på vintagevarianterna)?

Nu med detta (antagligen) ff-inspirerade släppet får BP en anledning att prata om ff och hur man var först osv (skit samma om Rolex var det, man har kunnat sälja Explorer i alla år på kreativ historieskrivning). Helt enkelt får man en plattform och en reason to speak för att varumärkesbygga BP, som annars skulle vara 100 ggr mer tids- och pengakrävande.

Kommer jag köpa en? Ja, om den blir cool och går att hitta på tratten när hypen lagt sig.
 
Ifråga om huruvida detta är klokt tror jag: ja!
Tänkte likadant direkt jag såg om Omega x Swatch också. Och tror detta blivit en varumärkesmässig framgång (på kort sikt definitivt!) även på lång sikt för Omega. Puritaner som bara köper vintage… tjänar de ju egentligen inget på, och om någon som då och då även köper nya klockor hoppar av Omega-tåget pga ”besvikelse” (?!) får de nog 1000 åter per varje sådan person pga av Moonswatch i framtiden. För vår generation (medveten om att vi är olika gamla på forumet, men roughly… ) var t.ex. Bond en faktor till Omegas framgångar på 90-talet, utöver månklockan och annan historik. Också swatch red på sin cartooniga disruptiva yuppie fuck off quartzkris-våg från 80-talet. MEN nu då? Det finns nya generationer som måste vinnas. Som inte minns detta och skiter i våra preferenser, som inte heller hänger på nördforum och diskuterar historia, urverk osv.

En generation som inte heller går att positionera sig mot med magasinannonsering. Så? Man tar till ”limited edition”-begär och skapar samtidigt en låg priströskel till båda varumärkena.

Hur tror ni då Blancpain ska kunna nå sina kommande konsumenter och skapa brand awareness utanför dressklockefinsmakare och en inbiten klick dykarklockenördar (som mest är inne på vintagevarianterna)?

Nu med detta (antagligen) ff-inspirerade släppet får BP en anledning att prata om ff och hur man var först osv (skit samma om Rolex var det, man har kunnat sälja Explorer i alla år på kreativ historieskrivning). Helt enkelt får man en plattform och en reason to speak för att varumärkesbygga BP, som annars skulle vara 100 ggr mer tids- och pengakrävande.

Kommer jag köpa en? Ja, om den blir cool och går att hitta på tratten när hypen lagt sig.
Håller med om det mesta men frågan jag ställer mig är - vore det inte bättre att använda seamastern som har betydligt mer tillgänglig prisnivå och försöka öka marknaden för Omega ännu mer, än att hypa ett för massorna obskyrt märke som få har råd med oavsett..? Gissar på att SGs marknadsavdelning har bättre insikt i detta än jag men det känns något oklart… i och för sig har väl priserna närmat sig varandra, kanske inte är någon större skillnad längre…
 
Håller med om det mesta men frågan jag ställer mig är - vore det inte bättre att använda seamastern som har betydligt mer tillgänglig prisnivå och försöka öka marknaden för Omega ännu mer, än att hypa ett för massorna obskyrt märke som få har råd med oavsett..? Gissar på att SGs marknadsavdelning har bättre insikt i detta än jag men det känns något oklart… i och för sig har väl priserna närmat sig varandra, kanske inte är någon större skillnad längre…
Jo, visst, men vad ska de säga om Seamastern (en massa finns, om man frågar någon inbiten, säkerligen)? Men… Pierce Brosnan hade en i tre filmer som fanns att hyra på 90-talet? Med Speedyn kunde de bygga en hel värld med alla planeter, kopplade till historiken. Och, som flera varit inne på i den här tråden, med ”den första” dykarklockan kan de bygga en liknande utrullning av det här släppet… men framför allt tror jag att det bara är ett sätt att föra BP på tal (som jag var inne på, sk. ”Reason to speak”), få upp medvetenheten om att vm ens existerar (och kanske få bort folks tankar om vilken aktuell ledare som gillar det!).

Alltså, inte enbart valla in framtida ev kunder till BP genom köp av denna plast-BPn, utan höja medvetenheten om BP och dess heritage även hos den som annars skulle överväga VC, Cartier, Zenith eller Rolex osv.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PNM
Jo, visst, men vad ska de säga om Seamastern (en massa finns, om man frågar någon inbiten, säkerligen)? Men… Pierce Brosnan hade en i tre filmer som fanns att hyra på 90-talet? Med Speedyn kunde de bygga en hel värld med alla planeter, kopplade till historiken. Och, som flera varit inne på i den här tråden, med ”den första” dykarklockan kan de bygga en liknande utrullning av det här släppet… men framför allt tror jag att det bara är ett sätt att föra BP på tal (som jag var inne på, sk. ”Reason to speak”), få upp medvetenheten om att vm ens existerar (och kanske få bort folks tankar om vilken aktuell ledare som gillar det!).
Mest att man blir fundersam på SGs positionering av varumärkena. För någonstans måste det finnas någon form av differentiering - om man inte vill ha internkonkurrens och kanibalisering men risken med det är förvirring hos konsumenten. En konstform Seiko lyckats med väldigt väl… så, ja, det finns en bra story kring FF - ok, är det Omegas nya submariner-konkurrent? Var lämnar det Seamaster? Osv.. ingen direkt kritik, mest frågetecken kring vad målet är…
 
Mest att man blir fundersam på SGs positionering av varumärkena. För någonstans måste det finnas någon form av differentiering - om man inte vill ha internkonkurrens och kanibalisering men risken med det är förvirring hos konsumenten. En konstform Seiko lyckats med väldigt väl… så, ja, det finns en bra story kring FF - ok, är det Omegas nya submariner-konkurrent? Var lämnar det Seamaster? Osv.. ingen direkt kritik, mest frågetecken kring vad målet är…
Jo, jag har såklart noll koll på SGs interna målbilder och tankar, men att Omega åtminstone har en mer framskjuten position på marknaden i stort kan man ju utgå från samt med största sannolikhet större marknadsandelar i sina respektive segment — än BP har i sina — för det är ju inte i samma i dagsläget och behöver ju heller inte bli samma (tror inte SG har ambitionen att inkräkta på den förres heller, snarare öka BP mot Richemont varumärken som VC, Cartier och kanske IWC… ). Vem vet det kanske är ett ”vinna eller försvinna” för Blancpain? Tror Omega klarar sig oavsett och att risken för förvirring hos konsumenten är minimal då faktumet att SG äger båda inte är särskilt viktigt (om det framgår överhuvudtaget) för kunden som i framtiden snöar in på att köpa en ny BP, eller gör det mer impulsartat på en flygplats t.ex. …att hen gör det kan ju däremot ev spåras tillbaka till detta släppet i form av ökat brand awareness.

+Som jag var inne på i första inlägget. De som har lika mycket att tjäna på detta (och som kanske varit lite på dekis sedan 80- och 90-talen) är ju Swatch, alltså vm Swatch inte ägargruppen. Man ska aldrig underskatta volymförsäljning! De långsiktiga vm-effekterna de kan räkna in samt hype-driven ökad volym i samband med dessa släpp.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp