• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bli en OWG

Det finns ett enkelt svar som är nej! Det krävs lite omväxling annars blir det en flipp till slut!(aha det blir det kanske ändå)
Nån gång måste man ju bli nöjd tänker jag? Eller har jag fel?
I min värld dum tanke om du är klockintresserad.
Du räknas inte för du är en samlare:D Jag vill gärna bli en samlare någon gång i framtiden men just nu är jag bara en brukare av klockor:)
Om jag var tvungen att bara ha en klocka skulle det nog vara en 1655. Grym dinka som man inte ser varje dag.

Lånad bild.
Definitivt en av mina kandidater!
Fast det lär ju antagligen bara göra dig till en OWG medan du sparar till nästa klocka. Man flyttar ju bara gränserna framåt. Har man ett brinnande klockintresse så känns det osannolikt att man nånsin skulle hitta Klockan med stort K. För det finns ju alltid något som kittlar lite mer.

Jag tror du har rätt:/

Känns lite som att bara ha ett par skor och jag har i alla fall inte sneakers till vare sig kostym eller badbrallor.

Det roligaste med detta eländiga klockintresse är ju att hela tiden hitta nya klockor att förälska sig i. Just nu tycker jag att en viss klocka skulle funka för resten av livet, men för ett år sen var det en annan modell som jag var övertygad var min "Grail". Och jag misstänker att om något år igen så är det ytterligare en ny...

Jag tror mer på 3 st som dessutom byts ut med jämna mellanrum. En beater, en vardagsklocka och en dressig.

Som beater kör jag Seiko skx007, som dressig har jag en Tissot visodate, och som min vardagsklocka har jag idag en Tissot PRS516 som förhoppningsvis byts mot en Tudor Heritage Ranger inom någon dag :)

Jag vet att det är fusk med tre, så om jag blev tvingad att välja
under pistolhot så blir det en Tudor Heritage Ranger, enkel, vacker och något som inte alla andra har.

BS-Ranger-D800-614-24-LR.jpg
4101012360_8a0e08b004.jpg
cGS6u76a.jpg
Tissot PRS 516 T044.430.21.051.00_1.jpg

Lånade bilder från internet.

För mig skulle det kunna funka med ett ur.

Som med allt annat, så hittar man till slut hem.
Exempelvis, som Whiskydrickare har jag alltid haft ett skåp fullproppat med allahanda drickor. Kul att kunna bjuda på andras favoriter, men när jag själv skal ha nå´t värmande så är det DEN Cognacen eller DEN Whiskyn som åker fram...alltid...
Har tröttnat på att dricka nå´t som inte når hela vägen och har man bara råd, så behöver man inte nöja sig med "nästbäst".

-Att sedan min plånbok just nu inte är tillräcklig för att jag skulle kunna leva som jag lär med just "det uret", är en annan historia. Men i övrigt så funkar det så för mig.

För mig skulle det kunna funka med ett ur.

Som med allt annat, så hittar man till slut hem.
Exempelvis, som Whiskydrickare har jag alltid haft ett skåp fullproppat med allahanda drickor. Kul att kunna bjuda på andras favoriter, men när jag själv skal ha nå´t värmande så är det DEN Cognacen eller DEN Whiskyn som åker fram...alltid...
Har tröttnat på att dricka nå´t som inte når hela vägen och har man bara råd, så behöver man inte nöja sig med "nästbäst".

-Att sedan min plånbok just nu inte är tillräcklig för att jag skulle kunna leva som jag lär med just "det uret", är en annan historia. Men i övrigt så funkar det så för mig.

Vilken whisky snackar vi om? Lite OT men är nyfiken. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Kör en MN snowflake:D

Men om du älskar just en klocka som du inte har råd med om du inte säljer rubbet då?

Varför då? En sann entusiast i min värld är någon som vågar leva ut sina djupaste klockdrömmar. Låt oss anta att jag har 4-5 klockor. Men jag drömmer om en klocka för 150k. Är jag då ingen sann entusiast om jag säljer rubbet för att köpa just den?

bara tankar..:)

Så du har inga osunda tankar alls?

SubC är faktiskt en riktigt bra kandidat till klocka för OWG liv.

Du behöver inte göra dig av med den:) Bara lägg in den i en byrålåda och vädra den 1-2 ggr/år:)
Nej, det fungerar inte i längden.

Jag skulle ha svårt att klara mig på en klocka resten av livet. Däremot skulle nog två eller tre räcka.
I nuläget har jag två, där en sitter säkert och en är flippbar om man skulle få ett infall.

Om man leker med tanken att en klocka skulle bli den enda så tror jag mitt val skulle falla på 116613LB.
Gillar den stenhårt och känns sådär lagom vulgär hemma i villakvarteren. :)

Frågan har ställts tidigare och svaret blir det samma. Den här:

IWC M 2014-02-21.jpg

Funkar till allt, men varför begränsa sig till en enda om man gillar klockor? Fyra är det ultimata antalet, t ex dom här:

Game Over - 2.jpg

Jag tror absolut att jag skulle klara mig men en klocka... i taget. Som många andra är inne på så finns det ofta en klocka som man drömmer om och skulle kunna sälja allt för att finansiera men det är högst troligt att man, iaf jag skulle hitta något annat som man blir kär i och vill byta till.

Just nu är jag inne i en period där röriga tavlor men mycket komplikationer locka (vet att jag säkert är ensam om det men på något sätt blir magin med ett mekaniskt ur än mer förtrollande när man ser på tavlan hur komplex klockan måste vara). Detta går dock i vågor men just nu är detta klockan jag skulle nöja mig med, stämmer bra in på vad jag gillar just nu eller vad tycker ni ;)
image.jpg

Annars, både innan och förmodligen efter denna tillfälliga sinnesförvirring är det en Nautilus som skulle kunna gör mig till en OWG

Man måste inte (eller måste man?) ha en uppsjö av klockor men en är lite i minst laget. 3-5 funkar för mig, för olika tillfälle, ändamål osv. Som WIS vill man alltid köpa nytt men då kan man sälja av den klocka som har samma "roll" som den nyinköpta.

Antagligen är det så...
Det borde kunna gå, men då blir man ju av med lite av det vi är här för. Det är nog svårt att hitta något för alla tillfällen, lite beroende på vad man har för hobbies. En nautilus utan komplikationer, eller en aquanaut borde kunna passa bra vid allt man stöter på.

Hur mycket man än vill anser jag att rolex sub och gmt etc inte passar till kostym. Inte om det är typen eget bröllop. Precis som att man inte bör falla på knä i kyrkan och visa upp ett par plastsulor. Här är den skinn som gäller. (Jag skulle själv inte haft något problem med en gmt på mitt bröllop, men egentligen krävs en mer dressig klocka)

En viktig faktor är att man känner att man har råd att använda sin enda klocka även när huset skall renoveras eller på en blöt svensexa. Så hade jag inte känt med en klocka för >10'000. Jag tror således att jag minst behöver en beater att växla med.

Jag tycker generellt att det är roligt med klockor, och har inte för avsikt att bli en OWG.

Om jag hade en pistol mot huvudet och tvingades bli owg så skulle jag välja en DJ. Den känns tillräckligt allround för att kunna fungera i de flesta situationerna i mitt liv.

Just nu känner jag att 116710LN skulle få mig att bli owg. Tar så lång tid att spara ihop pengar dock... :(

sjuhelvetes bra fråga ! men efter att ha sålt en del klockor och bara haft tre nu senaste halvåret sedan jag köpte min subc så måste man ju vara så rå tradig å säga subc !!

snygg nog att ha till finare tillställningar(om man nu som normal person måste ha på kostym) , funkar rätt OK på stranden om det skulle behövas ! sen får man ju alltid frågan om den är äkta å då kan man ju som alla svenssons bara säga "nej nej , köpte den i bangkok i vintras"

den lär gå rätt ok utan större avvikelser, länken är bland det bekvämaste jag haft på mig, glidlock är ett stort plus !

visserligen inte en gmt eller kronograf men vafaaaan ... man överlever !!

Av de klockor jag testat så är min favorit GMT-Master, den funkar dock lite dåligt som dressare så då får jag ostället dra till med AP RO eller PP Nautilus.

Trodde jag skulle kunna bli det med sub. Men det går ju bara inte. Fortsätter att googla efter nästa klocka ändå.

Tror ni inte neandertalare eller tidigare hade den här diskussionen angående kvinnor resp män?

• Like
Reactions: ssl
Nej, nej och åter nej.
Det skulle förstöra beslutångesten och flippandet varje morgon man ska välja vilken klocka man ska ha på sig :)
Ifall jag skulle bli tvingad att bara ha en klocka skulle jag ändå flippa klockan minst en gång i månaden.

Tillbaka
Topp