• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bli en OWG

Nja, skulle kanske kunna släppa denna
image.jpg


Och nöja mig med denna
image.jpg


Men fan vet hur länge det skulle hålla......
 

Ninen79

Audemars
Skulle jag bli en OWG så skulle jag valt en en GMT 16710, den täcker i princip alla behoven...2 tidzoner, datum, badvänlig, safir, stryktåligt urverk, starkt varumärke och passar alla tillfällen.
 

MrPlow

Rolex
En tanke slog mig idag. Är det möjligt för oss klocknördar att bli OWG? Hade ni kunnat tänka er att sälja alla era klockor och köpa endast EN klocka? Vilken klocka skulle ni isåfall tro att ni klarar er på?

Om intresset skulle svalna så skulle det absolut funka med en klocka. Jag skulle nog hamna med något i platina eller vitguld som funkar till både piké och kostym... Något sportigt och tooligt? 116719 BLRO?

image.jpg
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Varför drar ni till med otroligt dyra modeller som exempel för en OWG?
Rolex 116613LB fungerar finfint till alla sorters tillställningar. En speedy skulle likväl kunna bäras som enda klocka till allt. OWG är nog inget för mig då jag gillar att byta klockan på armen ofta men om tvungen så faller valet på 116718LN (GMT i hemguld) :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Om man skulle tvinga sig till att endast ha en klocka måste man ju fundera över om alternativet finns att gå utan klocka? Annars skulle jag vilja ha något som är "lagom". Dvs lagom tooligt, dressigt, beater,tidlös, modern, pålitlig, användbar, osv. I dagsläget skulle jag nog i så fall landa med en 116710LN.

Funkar hyfsat till allt, har en användbar komplikation. Är inte för dyr för att kunna köra 24/7 och till alla aktiviteter. Är lättservad, osv. Dvs ett "förnuftigt" OWG-val. Och därmed ganska tråkigt också.

e7epe2ez.jpg


Jag tror att det skulle funka ett tag faktiskt. Är lite sugen på att testa... :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vill ha en Milsub och hade utan problem kört den till allt. men problemet sitter inte i att sälja alla andra klockor....
Kör en MN snowflake:D

Omöjligt! Tror de enda som är OWG's är de som inte "älskar" klockor. Då OWG som i att jag är 55 och har aldrig haft någon annan klocka än den jag fick när jag tog studenten.

Tror det funkar så med allt. Älskar man till exempel kostymer så har man nog några stycken, inte bara den man hade på sig samtidigt som man fick sin första klocka. :)

Sen är det nog vanligt att man som klocktokig drömmer och romantiserar om att finna den ultimata och enda klockan. Sanningen är nog att man aldrig fångar den draken.
Men om du älskar just en klocka som du inte har råd med om du inte säljer rubbet då?

En sann entusiast kan inte vara OWG.

Varför då? En sann entusiast i min värld är någon som vågar leva ut sina djupaste klockdrömmar. Låt oss anta att jag har 4-5 klockor. Men jag drömmer om en klocka för 150k. Är jag då ingen sann entusiast om jag säljer rubbet för att köpa just den?

bara tankar..:)
Lätt. Är det typ redan, med min Rootbeer.

Skulle jag på allvar bli OWG skulle mitt val bli en Rootbeer.

Rootbeer.


Mm.

Så du har inga osunda tankar alls?
Skulle kunna vara en OWG med SubC helt klart om jag var tvungen....

Men det lär inte hända....

SubC är faktiskt en riktigt bra kandidat till klocka för OWG liv.
För mig skulle det inte gå. Jag vill ha en klocka som är min favorit, men samtidigt är jag nostalgisk och skulle aldrig göra mig av med klockan jag fått av farfar tex.

Du behöver inte göra dig av med den:) Bara lägg in den i en byrålåda och vädra den 1-2 ggr/år:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Svaret är NEJ! Inte om man är klocknörd som jag, skulle kännas jätte tråkigt att inte kunna variera sig efter humör, aktivitet osv, många klockor är ju charmen att vara klocknörd.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ett realistiskt val skulle vara en Rolex DJ 116200. Stryktålig, funkar till kostym samt vettigt pris. Ett mer orealistiskt val skulle vara en Rolex Milsub, typ 5512/3. Borde klara ett liv som vardagsbeater och cool nog att bära till allt.

Men owg är tråkigt....
 

Mjölk

Breitling
Varför drar ni till med otroligt dyra modeller som exempel för en OWG?
Rolex 116613LB fungerar finfint till alla sorters tillställningar. En speedy skulle likväl kunna bäras som enda klocka till allt. OWG är nog inget för mig då jag gillar att byta klockan på armen ofta men om tvungen så faller valet på 116718LN (GMT i hemguld) :)

Bra poäng om priset! Det skulle kännas bättre med en klocka man bär för jämnan än en som är för dyr så man inte vågar ha den på sig.
 

UNO

Panerai
Min IWC Ingenieur Chrongraf blir kvar, den åldras så snyggt.
Varför missunna sig lite omväxling ?
En kund som har nya Calatravan har fler Tommy Hf, CK, Swatch, Triwa, U&P än ett normalt förortscentrum så inte en Patek är en utväg.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Skulle nog inte funka då jag ex har en klocka som jag fått ärva och den vill jag gärna behålla.
Sedan har vi min första riktiga klocka SMP Pro köpt efter några bärs men en riktig favorit, den kommer jag aldrig att lämna.
Sedan är min Första Rolex 114060 en favorit, klart senaste Exp2 är även den ett bra val.
Men om jag nu var tvungen att välja OWG, så skulle jag välja min SMP från 2003.
 

KMS

Rolex
Säg att man drömmer om en viss dinka och måste sälja de man har för att köpa den:)

Fast det lär ju antagligen bara göra dig till en OWG medan du sparar till nästa klocka. Man flyttar ju bara gränserna framåt. Har man ett brinnande klockintresse så känns det osannolikt att man nånsin skulle hitta Klockan med stort K. För det finns ju alltid något som kittlar lite mer.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag skulle nog kunna tänka mig att använda en och samma klocka varje dag. MEN, jag skulle inte göra mig av med min första klocka, den jag fick i julklapp när jag var 11-12 år, den jag fick när jag fyllde 18 osv. trots att det är enkla quartz-klockor. Affektionsvärdet är helt klart för stort! :)

Slutsats: jag blir aldrig något annat än möjligen en semi-OWG.
 
Topp