• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BLNR som går 5 sek +

Mattiasss

Omega
Jag kan påpeka att jag mätte den varje dag under en vecka för si så där 3-4 veckor sen och då var det konstant +5 hela veckan.
Det är ju dock typiskt att jag inte frågade detta då, när jag fortfarande bodde i Stockholm och hade nära till AD så jag hade kunnat ruckat den.
Nu får jag väl bränna upp till Jönköping någon dag för ruckning istället.
Någon som har koll på pris för detta och går det snabbt så jag kan plocka med den hem efter en långlunch?
 

Norra

Panerai
Eller smurfarna...

Men du, ange lite källor till ditt påstående. Det är väl ett klockforum trots allt?
Påståendet om magi? Eller menar du Rolex' nya precisionskrav? I såna fall är du välkommen att gå in på denna porrsida; http://www.watchville.com/ och göra lite research själv. Läs om allt som har med Rolex och Basel i år så kommer du garanterat hitta det där med Rolex' nya precisionskrav och cal 3255 (sen säger jag inte att det ENBART gäller cal. 3255, men det kom i samband har jag för mig, ganska nytt i alla fall).
 

Sverker2

Breitling
Jag kan påpeka att jag mätte den varje dag under en vecka för si så där 3-4 veckor sen och då var det konstant +5 hela veckan.
Det är ju dock typiskt att jag inte frågade detta då, när jag fortfarande bodde i Stockholm och hade nära till AD så jag hade kunnat ruckat den.
Nu får jag väl bränna upp till Jönköping någon dag för ruckning istället.
Någon som har koll på pris för detta och går det snabbt så jag kan plocka med den hem efter en långlunch?

Du ska inte betala någonting, det går på garantin.
 

Sverker2

Breitling
Påståendet om magi? Eller menar du Rolex' nya precisionskrav? I såna fall är du välkommen att gå in på denna porrsida; http://www.watchville.com/ och göra lite research själv. Läs om allt som har med Rolex och Basel i år så kommer du garanterat hitta det där med Rolex' nya precisionskrav och cal 3255 (sen säger jag inte att det ENBART gäller cal. 3255, men det kom i samband har jag för mig, ganska nytt i alla fall).

Visst, men du påstår alltså att Rolex inte haft striktare krav än så för tidigare urverk. Det är allmänt känt att Rolex legat i topp för prestanda, och klockorna går som regel betydligt bättre än COSC. Finner du det faktumet provocerande så kan jag bara beklaga. Varför inte starta en poll på forumet om hur klockorna faktiskt presterar, kanske blir du överraskad.
 

Norra

Panerai
Visst, men du påstår alltså att Rolex inte haft striktare krav än så för tidigare urverk. Det är allmänt känt att Rolex legat i topp för prestanda, och klockorna går som regel betydligt bättre än COSC. Finner du det faktumet provocerande så kan jag bara beklaga. Varför inte starta en poll på forumet om hur klockorna faktiskt presterar, kanske blir du överraskad.
De har säkert prioriterat precision länge, Rolex är Rolex av en anledning, men det är först i år det blev officiellt att de ska ha högre prestanda än vad COSC tillåter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Sverker2 , forumets nya självutnämnda expert? Vad urverket KAN prestera och om det presterar inom tillverkarens toleranser är två olika saker. Vid garantifix är det självklart de officiella toleranserna som gäller, fixar AD tidhållningen för en klocka som går inom de officiellt toleranserna så är det ren goodwill. Självklart har många märken även striktare inre standard utan att skylta med den.

Nya klockor har även en inkörningsperiod då oljorna i verket sprider sig och det är relativt vanligt att en klockas tidhållning ändras efter några månader. Då kan man såklart rucka den om det är anledningen till en sämre tidhållning änn man kan förvänta sig.
 

noeLLY

Cartier
blir slitigt som urmakare sen om folk ska börja ha klockor ruckade gratis för att någon på ett internetforum har mätt sin klocka i en app och tycker den går +1 sek per dygn. "Då ska min också göra det minsann!"
(OBS detta inlägg är skrivet med ett uns av ironi)
 

Mattiasss

Omega
Jag är inte ute efter någon gratis ruckning på något vis. Jag betalar gärna för mig, beroende på pris. Kostar det 1000:- kanske jag kan försöka förtränga min OCD men kostar det 500:- så kan det nog vara värt. Jag undrar fortfarande hur lång tid det tar.
 

noeLLY

Cartier
Jag är inte ute efter någon gratis ruckning på något vis. Jag betalar gärna för mig, beroende på pris. Kostar det 1000:- kanske jag kan försöka förtränga min OCD men kostar det 500:- så kan det nog vara värt. Jag undrar fortfarande hur lång tid det tar.
Det beror på! Själva arbetet kan gå snabbt men sen har du andra faktorer tex hur många klockor som ligger på tur före!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte ute efter någon gratis ruckning på något vis. Jag betalar gärna för mig, beroende på pris. Kostar det 1000:- kanske jag kan försöka förtränga min OCD men kostar det 500:- så kan det nog vara värt. Jag undrar fortfarande hur lång tid det tar.
Det senaste jag läste var typ 1300kr men det varierar säkerligen mellan de olika verkstäderna. Var glad att fu inte behöver skicka den till Schweiz för ruckning. Då blir det två veckor i ren transport. :(
 

Sverker2

Breitling
@Sverker2 , forumets nya självutnämnda expert? Vad urverket KAN prestera och om det presterar inom tillverkarens toleranser är två olika saker. Vid garantifix är det självklart de officiella toleranserna som gäller, fixar AD tidhållningen för en klocka som går inom de officiellt toleranserna så är det ren goodwill.

Nya klockor har även en inkörningsperiod då oljorna i verket sprider sig och det är relativt vanligt att en klockas tidhållning ändras efter några månader. Då kan man såklart rucka den om det är anledningen till en sämre tidhållning änn man kan förvänta sig.

Nu är det väl så att en Rolex eller valfri exklusivare klocka som börjar avvika mycket i tid inte går som den ska? Frågan är väl varför man som köpare bör acceptera att klockan börjar att gå t.ex. +5 sek mot vad den tidigare gjort. Ett seriöst varumärke har redan kört in sina urverk, men lågpris är en annan femma. Verk som t.ex testats för COSC eller intern standard är redan inkörda, men visst kan en del slinka igenom. Har en klocka ursprungligen gått t.ex. +1 och senare +5, så ser jag inget skäl varför man inte skall vara missnöjd. Har man betalat några hundringar för klockan så må det väl vara hänt, annars så ser jag ingen anledning till att man ska acceptera att en klocka i högre prisklass ändrar tidshållning. COSC är heller inget riktmärke utan något som dem flesta mekaniska klockor i de övre segmenten faktiskt klarar att prestera med god marginal om man inte beaktar temperaturskillnader.
 

Norra

Panerai
Nu är det väl så att en Rolex eller valfri exklusivare klocka som börjar avvika mycket i tid inte går som den ska? Frågan är väl varför man som köpare bör acceptera att klockan börjar att gå t.ex. +5 sek mot vad den tidigare gjort. Ett seriöst varumärke har redan kört in sina urverk, men lågpris är en annan femma. Verk som t.ex testats för COSC eller intern standard är redan inkörda, men visst kan en del slinka igenom. Har en klocka ursprungligen gått t.ex. +1 och senare +5, så ser jag inget skäl varför man inte skall vara missnöjd. Har man betalat några hundringar för klockan så må det väl vara hänt, annars så ser jag ingen anledning till att man ska acceptera att en klocka i högre prisklass ändrar tidshållning. COSC är heller inget riktmärke utan något som dem flesta mekaniska klockor i de övre segmenten faktiskt klarar att prestera med god marginal om man inte beaktar temperaturskillnader.
Glöm inte att COSCs siffror är snitt av flera resultat. Klockan presterar olika beroende på jättemånga faktorer. Temperatur (kropp), temperatur (klimat) position när du lägger ifrån dig klockan, hur ofta du bär den, vad du gör när du bär den, om du är kring mer magnetfält än andra (om du t. ex jobbar på Hi-Fi-Klubben) med mera.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu är det väl så att en Rolex eller valfri exklusivare klocka som börjar avvika mycket i tid inte går som den ska? Frågan är väl varför man som köpare bör acceptera att klockan börjar att gå t.ex. +5 sek mot vad den tidigare gjort. Ett seriöst varumärke har redan kört in sina urverk, men lågpris är en annan femma. Verk som t.ex testats för COSC eller intern standard är redan inkörda, men visst kan en del slinka igenom. Har en klocka ursprungligen gått t.ex. +1 och senare +5, så ser jag inget skäl varför man inte skall vara missnöjd. Har man betalat några hundringar för klockan så må det väl vara hänt, annars så ser jag ingen anledning till att man ska acceptera att en klocka i högre prisklass ändrar tidshållning. COSC är heller inget riktmärke utan något som dem flesta mekaniska klockor i de övre segmenten faktiskt klarar att prestera med god marginal om man inte beaktar temperaturskillnader.
Klart du kan tycka hur det borde vara men det rimmar inte med verkligheten. Ofta ruckas klockor något snabbt/långsamt när de lämnar fabriken utifrån hur urverken brukar stabilisera sig. Den 116600 jag ägde gick +6 sekunder/dygn.
 

Sverker2

Breitling
Glöm inte att COSCs siffror är snitt av flera resultat. Klockan presterar olika beroende på jättemånga faktorer. Temperatur (kropp), temperatur (klimat) position när du lägger ifrån dig klockan, hur ofta du bär den, vad du gör när du bär den, om du är kring mer magnetfält än andra (om du t. ex jobbar på Hi-Fi-Klubben) med mera.

Visst är det så, och därmed så presterar COSC testade klockor som regel bättre under mer alldagliga förhållanden. Det är inte precis så att vi till vardags utsätter våra klockor för samma påfrestningar. Resultatet, dem presterar bättre.
 

Norra

Panerai
Visst är det så, och därmed så presterar COSC testade klockor som regel bättre under mer alldagliga förhållanden. Det är inte precis så att vi till vardags utsätter våra klockor för samma påfrestningar. Resultatet, dem presterar bättre.
Precis, dessutom så beter sig olika klockor olika, även om det är samma märke och modell. Det är väl del av charmen med mekaniska urverk?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst är det så, och därmed så presterar COSC testade klockor som regel bättre under mer alldagliga förhållanden. Det är inte precis så att vi till vardags utsätter våra klockor för samma påfrestningar. Resultatet, dem presterar bättre.
Tvärt om, COSC testar urverken, inte en komplett klocka. Det finns bättre tester som på ett mer realistiskt sätt testar hur en klocka kommer hålla tiden IRL.

Utveckla gärna även hur COSC-testerna utsätter klockorna för påfrestningar. Mig veterligen vrids de exempelvis upp fullt varje dygn.
 

Sverker2

Breitling
Tvärt om, COSC testar urverken, inte en komplett klocka. Det finns bättre tester som på ett mer reslistiskt sätt testar hur en klocka kommer hålla tiden IRL.

Utveckla gärna även hur COSC-testerna utsätter klockorna för påfrestningar. Mig veterligen vrids de exempelvis upp fullt varje dygn.

Det är sant, å andra sidan utsätts väldigt få klockor för samma stress under vardaglig användning. Hur många utsätter t.ex. sin kronometer för temperaturväxlingar eller låter den ligga länge i samma position? På tal om andra tester, så är jag intresserad om du har något konkret.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är sant, å andra sidan utsätts väldigt få klockor för samma stress under vardaglig användning. Hur många utsätter t.ex. sin kronometer för temperaturväxlingar eller låter den ligga länge i samma position? På tal om andra tester, så är jag intresserad om du har något konkret.
Du entrar ett nytt forum med en ganska tråkig attityd. Du presenterar saker som du inte har koll på som fakta.

COSC testar som sagt urverk inte kompletta klockor. Urverken testas under väldigt kontrollerade former och urverken dras upp fullt inför varje nytt dygnstest. Verkligheten utsätter klockan för många fler utmaningar än COSC-tester (exempelvis vibrationer, stötar, tidhållning utan fullt uppdrag, olika tid i olika positioner, spridning av oljor i verket, slitage mm).

För att svara på din fråga om temperaturer och positioner: En bärare som tar av sig klockan på kvällen och sätter på sig den på morgonen utsätter sin klocka för både temperaturförändring och en långvarig position.

Bättre tester än COSC: Zenith, Patek, Grand SEIKO, JLCs 1000-timmarstest (som testar exempelvis vibrationer och stötar, tidhållning halvt uppdragen), Omegas nya tester.
 

Norra

Panerai
@Sverker2 Såhär mycket kan resultaten skilja sig på en och samma klocka från dag till dag.. sen så kände jag mig lite tvungen att skryta lite med hur noggrann min SMPc är... :D

Screenshot_2015-11-19-21-42-32.png
 
Topp