• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Denna är säkert inte så konstig, bara jag som utgår ifrån att alla försöker blåsa mig... o_O

http://www.blocket.se/vi/57022824.htm

Först och främst, ni experter... ser det ut att vara något konstigt med den?

Jag mailade säljaren med följande frågor:
-Vart är certifikatet stämplat?
-Hur många ägare har den haft?
-Du skriver bra skick, men är där något som går att anmärka?
-Vart kommer äkthetsintyget ifrån?
-Hur går den tidsmässigt? Är den i behov av en service?

Fick ett lite halvengagerat svar tillbaka,
"Cert är stämplat någonstans i Asien, jag är 3e ägare på klockan och äkthetsintyg från Nymans Ur.
Klockan funkar bra."
Så min spontana fråga är, hur vanligt är det att ett äkthetsintyg är förfalskat?
Är jag bara nojig helt i onödan och borde bara tuta och köra egentligen?
Tack på förhand för er input.
Mvh D

Denna är säkert inte så konstig, bara jag som utgår ifrån att alla försöker blåsa mig... o_O

"Cert är stämplat någonstans i Asien, jag är 3e ägare på klockan och äkthetsintyg från Nymans Ur.
Klockan funkar bra."
Så min spontana fråga är, hur vanligt är det att ett äkthetsintyg är förfalskat?
Mvh D

Jag tycker du gör helt rätt. Ska man köpa en dyr klockan online på tex blocket så ska man nog räkna med att alla vill blåsa en :D

Klockan funkar bra."
Mvh D

Låter som rimliga frågor och ställa inför en affär. Skulle dra mig om jag fick ett sånt svar.

Det är i och för sig inte så konstigt. Jag har sålt mängder med grejor på blocket, allt ifrån damsugare till datorer. Det händer ofta jag inte har tid att ta en bild på saken utan googlar och tar en bild från nätet på en liknande damsugare o.s.v. Så länge det inte är estetiska saker som smycken och liknande så tror jag inte det spelar något roll. Har i alla fall aldrig fått klagomål. Man nämner om det är någon repa eller dylika. Killen du pratar om förstod nog inte att man kan ta egna bilder dock.

Må vara sant. Det var inte uteslutande det som fällde honom utan även en del andra saker jag utelämnat. Sen kan jag tycka att man anger om man lånat en bild.

Det jag reagerade på var dock det flöjtiga svaret.

image.jpg

Hur kan de skriva "original och servad Rolex Explorer II 16750" när den är servad 2011? DR Watch fick ordentliga minuspoäng i min bok.

http://m.blocket.se/stockholm/Original___servad_Rolex_Explorer_II_16570_59237434.htm?ca=8&w=3

Att det står två gånger!?

Det ska mycket till för att tro att det är ett försök till att vilseleda en köpare. Vilket jag antar att du försöker antyda.

Men om man skriver i rubriken "Original & servad Rolex Explorer II 16570" så antar man ju att den är någorlunda nyservad? Eller? 2011 är inte nyservad. Klockan är ju -93 års modell så att den fått en service sen den tillverkades får man ju anta.

Edit: Rahhh va långsamt jag skriver!

Men om man skriver i rubriken "Original & servad Rolex Explorer II 16570" så antar man ju att den är någorlunda nyservad? Eller? 2011 är inte nyservad. Klockan är ju -93 års modell så att den fått en service sen den tillverkades får man ju anta.

Edit: Rahhh va långsamt jag skriver!

Herregud! I annonsen står det två gånger att den är servad 2011. Det går inte att ta miste på. Vem gör en affär enbart på en rubrik på tre ord?
Är DrW en bad guy i din bok nu?

Vi båda verkar bo en bra bit ifrån Stockholm.
Men jag hoppar den, han verkar lagom engagerad.

För info så är det en större varningssignal för bedrägeri att få långa mejl med massa (vanligen lätt irrelevant) info i.

När jag sålde Rolex på Blocket sist fick jag lätt 100 mejl av olika former av stolpskott. Det gör att man inte alltid är peppad på att leverera så väldigt engagerade svar. Tycker dock att han borde vaknat lite av att du faktiskt ställer högst relevanta frågor. 90% av mejlen jag fick var bara "bjuder 35" på en klocka som var ute för 50.

Jag tror inte personen är en bedragare men kanske en något oskön individ. Är väl kanske inte en drömsäljare med andra ord.

Klockan funkar bra."
Mvh D
Hur fan ska man kunna veta hur många ägare en klocka har haft och vad spelar det för roll? :)

Vet man inte så vet man inte. Men har man tur så vet han kanske om att han är andra ägaren, eller kanske i bästa fall ända ägaren, och har då bra koll på servicehistorik osv...
Det står ju att den aldrig varit servad. o_O
Hade aldrig sålt till någon med sådana flufffrågor.
Chansen att någon som ställer sådana frågor kommer till avslut är lika med noll.

Det står ju att den aldrig varit servad. o_O
Hade aldrig sålt till någon med sådana flufffrågor.
Chansen att någon som ställer sådana frågor kommer till avslut är lika med noll.
Vilken människokännare du verkar vara. Speciellt då jag bor 20minuter i från säljaren och var beredd att komma och köpa den samma kväll. Just den klockan har aldrig varit servad nä, men min tanke bakom den frågan var lite bredare än så.

Du verkar lagom dryg . Hade varit kul att träffa en sån människa som dig faktiskt och försöka förstå hur du tänker.
När man ställer relevanta frågor inför ett klockköp och du kontrar med "Hade aldrig sålt till någon med såna fluffrågor(med tre F till och med).
Önskar dig en skön lördag i alla fall! Fortsätt vara positiv!

Vilken människokännare du verkar vara. Speciellt då jag bor 20minuter i från säljaren och var beredd att komma och köpa den samma kväll. Just den klockan har aldrig varit servad nä, men min tanke bakom den frågan var lite bredare än så.

Du verkar lagom dryg . Hade varit kul att träffa en sån människa som dig faktiskt och försöka förstå hur du tänker.
När man ställer relevanta frågor inför ett klockköp och du kontrar med "Hade aldrig sålt till någon med såna fluffrågor(med tre F till och med).
Önskar dig en skön lördag i alla fall! Fortsätt vara positiv!
Fast den frågan var inte relevant, det är det som är grejen. Har du köpt klockan? Nej. Point made.

Fast den frågan var inte relevant, det är det som är grejen. Har du köpt klockan? Nej. Point made.
Det verkar ju faktiskt på riktigt vara något fel på dig. I mitt andra inlägg och efter ett par rekommendationer om att inte göra en affär med en person som inte är mer engagerad än så, så tackade jag nej till affär.

Om du hade stegat in i en bilaffär och haft ett par frågor till bilförsäljaren som du tycker är relevanta och han inte engagerat sig/varit otrevlig, så tror jag inte heller att du hade gjort affär. Hur man kan ifrågasätta det tankesättet är för mig mycket underligt. Du måste vara en sjukt naiv person. Måste vara ganska nice att ha sån distans till verkligheten.

Det verkar ju faktiskt på riktigt vara något fel på dig. I mitt andra inlägg och efter ett par rekommendationer om att inte göra en affär med en person som inte är mer engagerad än så, så tackade jag nej till affär.

Om du hade stegat in i en bilaffär och haft ett par frågor till bilförsäljaren som du tycker är relevanta och han inte engagerat sig/varit otrevlig, så tror jag inte heller att du hade gjort affär. Hur man kan ifrågasätta det tankesättet är för mig mycket underligt. Du måste vara en sjukt naiv person. Måste vara ganska nice att ha sån distans till verkligheten.
Det spelar ju liksom ingen roll hur otrevlig du är, dina frågor blir inte mer relevanta för det. Det är en 8 år gammal klocka som inte är servad. Ganska ovidkommande hur många ägare den har haft och självklart ska man räkna med att en så gammal som ej är servad behöver service. Vart den är såld från början eller vem som utfärdat äkthetsbeviset spelar ju inte häller npgon roll. Garantin har utgått och vem som helst får inte utfärda äkthetsbevis.

Det är du som framstår som att du inte har koll, inte han. Min erfarenhet är som sagt att personer som ställer den typen av frågor aldrig kommer till avslut varesig det gäller bilar, motorcyklar eller klockor. Är man intresserad och bor nära så åker man dit om man är intresserad. Konstigare än så är det inte.

Tycker antal ägare är en rimlig fråga att ställa om man är intresserad av det. Allt säljaren behöver göra är att svara "vet inte" om han inte har koll på det. Att reagera som en barnunge är inte rätt väg om man vill sälja något.

Kan bara i förbifarten nämna att jag exakt nu kommer hoppa över att köpa en VW Toureg för att säljaren inte kan svara på grundläggande frågor om bilens skick utan tycker jag ska åka till Nykvarn (10 mil) helt i blindo för att säljaren är för slö för att skriva ett mejl med svar på 5 extremt relevanta frågor. Så visst tappar man affärer om man inte anstränger sig som säljare.

Tycker antal ägare är en rimlig fråga att ställa om man är intresserad av det. Allt säljaren behöver göra är att svara "vet inte" om han inte har koll på det. Att reagera som en barnunge är inte rätt väg om man vill sälja något.

Kan bara i förbifarten nämna att jag exakt nu kommer hoppa över att köpa en VW Toureg för att säljaren inte kan svara på grundläggande frågor om bilens skick utan tycker jag ska åka till Nykvarn (10 mil) helt i blindo för att säljaren är för slö för att skriva ett mejl med svar på 5 extremt relevanta frågor. Så visst tappar man affärer om man inte anstränger sig som säljare.

Håller till typ 90% med dig. Att man ska anstränga sig som säljare håller jag med om till hundra procent, men faktum kvarstår, de personer med irrelevanta frågor är de som oftast velar ur.

Håller till typ 90% med dig. Att man ska anstränga sig som säljare håller jag med om till hundra procent, men faktum kvarstår, de personer med irrelevanta frågor är de som oftast velar ur.

Jag ser inget konstigt i att besvara spekulanter som sedan inte köper. Det hör till spelet, jag är ju oftast själv intresserad av fler objekt än jag faktiskt till slut köper.

Min erfarenhet (säljer en hel del själv) är att de som ställer frågor om det aktuella objektet ska man vara oerhört rädd om. De som däremot bara skriver "bjuder xxxx kr, ring mig!" kan man lika gärna skita i. Om de väl dyker upp kommer de pruta en massa på plats även om priset redan diskuterats på förhand. Dessa typer kan dra åt h-e! :banghead:

En annan grundregel är att vara rädd om spekulanter som skriver vettiga mejl med inledande versal och avslutar med punkt. Korrelationen mellan personer som uttryckt sig någorlunda bildat och avslut är mycket hög i min erfarenhet...

Tillbaka
Topp