DissHiss eller diss?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
DissHiss eller diss?
"enda ex i världen"Hiss eller diss?
Gör ju fan ont i ögonen av att se sånt där. Både text och bild.Hiss eller diss?
mmm bra pris.. men luktar ruttet med inga papper och kontant.. ..drälla omkring med 59 lakan på stan är ju aldrig aktuellt"Endast kontant betalning accepteras och inget annat !"
Inga papper, inga tillbehör, 59k, men på något vänster har han fått kaplans att skriva ut ett värderingsintyg åt honom?
https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_submariner_Date_116610LN_79605221.htm?ca=23_10&w=3
Om vi bortser från "Lilldatorn" så skulle jag sätta priset 900-1200:- för rubbet ..men de e en Vild gissningHej på er!
Jag fick prata med en trevlig gubbe som har lagt några klockor på blocket som jag var lite små intresserad av då jag tänkte köpa några klockor för att ''leka" med. Annonsen är borttaget nu men fick dessa bilder från honom. Skulle verkligen uppskatta om någon värdet på samtliga?
Admin får gärna ta bort inlägget om det på något sätt inte tillhör denna tråden.
Han ville ha 2 000 för hela vilket är lite för högt för mig men finns det något av värde bland dem kan jag väl sälja det och leka med resten :/Om vi bortser från "Lilldatorn" så skulle jag sätta priset 900-1200:- för rubbet ..men de e en Vild gissning
Att man endast tar emot kontant betalning kan ju vara lite udda, men att en nyare klocka saknar box och cert behöver inte betyda att något är skumt. De som jobbat hos AD kan med stor sannolikhet vittna om köpare som ber personalen slänga allt ”krims krams” och tar med sig klockan ut på handleden. Jag vet själv personer som inte är så klockintresserade som har slängt cert och box. Händer även att sånt kommer bort i flyttar osv. Att kaplans skriver värderingsintyg är inte heller konstigt, det är ju inte så att de känner till om klockan kan vara stulen eller hur den kommit i nuvarande ägares ägo. De gör ju en bedömning av värdet, även fast den saknar tillbehören, vilket händer ganska ofta."Endast kontant betalning accepteras och inget annat !"
Inga papper, inga tillbehör, 59k, men på något vänster har han fått kaplans att skriva ut ett värderingsintyg åt honom?
https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_submariner_Date_116610LN_79605221.htm?ca=23_10&w=3
Att man endast tar emot kontant betalning kan ju vara lite udda, men att en nyare klocka saknar box och cert behöver inte betyda att något är skumt. De som jobbat hos AD kan med stor sannolikhet vittna om köpare som ber personalen slänga allt ”krims krams” och tar med sig klockan ut på handleden. Jag vet själv personer som inte är så klockintresserade som har slängt cert och box. Händer även att sånt kommer bort i flyttar osv. Att kaplans skriver värderingaintyg är inte heller konstigt, det är ju inte så att de känner till om klockan kan vara stulen eller hur den kommit i nuvarande ägares ägo. De gör ju en bedömning av värdet, även fast den saknar tillbehören, vilket händer ganska ofta.
Har värderat 16570 och 16613 på Kaplans med watch only.Håller med till fullo, men det är kombinationen som är oroväckande här och det tyder på att han inte vill att man ska kunna spåra klockan.
Kaplans brukar väl inte skriva värderingsintyg om man inte har ursprungligt kvitto eller något som kan knyta en till varan, precis som Nymans (Vi står gärna till tjänst med värderingsintyg för era nya ur men behöver då kvitto samt ett gällande garantibevis. Kostnaden för detta är 1,200 kronor och utförs i någon av våra butiker, med förbehåll att det är ett av de varumärken som vi representerar *Nymansur/Service). Har du varit med om det motsatta?
Har värderat 16570 och 16613 på Kaplans med watch only.
Ja det kan jag nog hålla med om, nuförtiden vill man ju helst inte hantera kontanter då det är färre och färre butiker/företag som tar emot dem, och går man till banken så behöver man ju påvisa hur man fått dem.Håller med till fullo, men det är kombinationen som är oroväckande här och det tyder på att han inte vill att man ska kunna spåra klockan.
Kaplans brukar väl inte skriva värderingsintyg om man inte har ursprungligt kvitto eller något som kan knyta en till varan, precis som Nymans (Vi står gärna till tjänst med värderingsintyg för era nya ur men behöver då kvitto samt ett gällande garantibevis. Kostnaden för detta är 1,200 kronor och utförs i någon av våra butiker, med förbehåll att det är ett av de varumärken som vi representerar *Nymansur/Service). Har du varit med om det motsatta?
Precis. Ja, i praktiken fungerar det ju isåfall.Intressant! Inget som knyter dig till klockan alls? Dvs, vart du köpte den ifrån eller ett kvitto från köpet? Då kan alltså någon sno min klocka, dra och värdera den hos Kaplans och få sitt namn på ett papper med min klocka/serienummer? Det känns inte alls kul.
Men värderingsintyget anger endast ett uppskattat värde på klockan, det hävdar ju ingen äganderätt. Känner att vi glider lite OT här, och jag tror det finns någon tråd som tar upp det.Intressant! Inget som knyter dig till klockan alls? Dvs, vart du köpte den ifrån eller ett kvitto från köpet? Då kan alltså någon sno min klocka, dra och värdera den hos Kaplans och få sitt namn på ett papper med min klocka/serienummer? Det känns inte alls kul.
Men värderingsintyget anger endast ett uppskattat värde på klockan, det hävdar ju ingen äganderätt.
Fast det gör det ju indirekt? På mitt står det klart och tydligt vem intyget har utfärdats till. Det är ju inte som om att någon annan drar och värderar min klocka
Finns inga andra papper så blir det ju som en slags bekräftelse på ägande (i mina ögon).
Jag förstår hur du tänker, och det får ju antas att det är du som ägare som har lämnat in klockan för värdering. Dock är det just det det är, en värdering, och det är väl därför Kaplans utfärdar ett intyg. Det styrker egentligen inte på något vis att klockan är din. Jag försvarar inte heller deras sätt att arbeta. Dock tyckte jag att det var viktigt att poängtera att bara för man saknar box och cert så betyder det inte att klockan är stulen, och det betyder ju också att det inte är helt otänkbart att man också kan få ut ett värderingsintyg. Men det är klart att detta kan komma att ändras om man ser att deras intyg på något sätt ”rättfärdigar” legitimiteten av klockan.Fast det gör det ju indirekt? På mitt står det klart och tydligt vem intyget har utfärdats till. Det är ju inte som om att någon annan drar och värderar min klocka
Finns inga andra papper så blir det ju som en slags bekräftelse på ägande (i mina ögon).
Det finns många exempel på där det behövs när det kommer till försäkringar, bodelning och arv m.m där det kan vara svårt att hitta kvitton eller bevis på ägande av saker och ting....
Det måste också finnas en möjlighet att få klockor utan kvitto värderade, annars hade allla fått ha sina dyra vintage inlåsta i bankvalv dagarna i ända. Svårt att få ut något på försäkringen utan intyg.
Hej på er!
Jag fick prata med en trevlig gubbe som har lagt några klockor på blocket som jag var lite små intresserad av då jag tänkte köpa några klockor för att ''leka" med. Annonsen är borttaget nu men fick dessa bilder från honom. Skulle verkligen uppskatta om någon värdet på samtliga?
Admin får gärna ta bort inlägget om det på något sätt inte tillhör denna tråden.
De möjligt.. men han va ganska tydlig i mina ögon: ”Endast kontant betalning accepteras och inget annat! ”För vissa människor betyder kontant "jag vill inte byta mot något" inte nödvändigtvis att man kräver betalning i skrynkliga 500-ingar. Kan vara värt att be säljaren förtydliga. Man lär märka rätt snart på svaren om han har rent mjöl i påsen.
Ja, jag tyckte också att 2 000 var lite för mycket och därför ville jag fråga nån som kan mer. Tack för ditt svar!Tycker 2lök var lite saftigt men Citizen Chronon och Citizen dressaren får man nog 1k+ om de fungerar.
Inga konstigheter att de värderar utan tillbehör, många klockor är ju utan tillbehör som har några år på nacken tyvärrHar värderat 16570 och 16613 på Kaplans med watch only.
Ja, precis. Skulle vara konstigt om orginalkvitto krävdes, vad är då vitsen med värdering..Inga konstigheter att de värderar utan tillbehör, många klockor är ju utan tillbehör som har några år på nacken tyvärr
Ja, precis. Skulle vara konstigt om orginalkvitto krävdes, vad är då vitsen med värdering..
Nja, det är väl inte konstigt, men inte alltid det skrivs heller. Som sagt, Kaplnas tjänst handlar ju om vad klockan är värd, inte vem som äger den. Tycker inte det spelar roll vad det står för kundnr/namn, men visst, inger ju visst förtroende.Ingen som nämnt originalkvitto. Ett kvitto på vart just DU fått tag i klockan, blocket/ks/chrono24 är inget konstigt alls om klockan ska värderas i ditt namn. Detta är ju precis varför Nymans kräver just detta, för att ingen ska kunna värdera och få sitt namn på en stulen klocka.
Förstår inte det citerade heller. Vitsen med värdering är att få den värderad till vad den är värd i dagsläget. Ett originalkvitto på en 1675 speglar ju knappast värdet idag, eller??