• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
19E604FF-4041-4808-A294-8BDF26352B1B.png
Vet inte om jag postar i rätt tråd men kände att de va värt att dela! KS är väll alltid bättre ;) Se upp för denna klocka hur som helst :) ( inte min klocka eller inlägg )

Ska det hjälpa är det ju bra att göra serienumret sökbart.
M830825

Finns en tråd för detta: https://klocksnack.se/forums/efterlysta-klockor.65/
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Jag blir alltid fundersam på hur man ska anmäla såna där. Kan man kalla det för "kopia" när det inte finns något sådan modell? Eller är det "missbruk av varumärke"? :)
Funderade också på det där men lär väl hamna under missbruk av varumärke, eller båda. Vi kan ta en varsin? :hilarious:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag blir alltid fundersam på hur man ska anmäla såna där. Kan man kalla det för "kopia" när det inte finns något sådan modell? Eller är det "missbruk av varumärke"? :)
Det är varumärkesförfalskning eftersom man använder sig av Seikos varumärke. Även om det nu hade funnits en sån här modell på riktigt så är det inte möjligt att patentera designen utan det är istället själva namnet och varumärket som är skyddat.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jag blir alltid fundersam på hur man ska anmäla såna där. Kan man kalla det för "kopia" när det inte finns något sådan modell? Eller är det "missbruk av varumärke"? :)
Finns modellen inte så kan det väl egentligen inte vara en kopia....? Missbruk av varumärke ligger väl närmast till hands. Men Tradera är SÅ dåliga på att reagera på sådana här anmälningar. Det finns två "Fortis Marinemaster" som är ständigt återkommande, med fast pris uppåt 5-6.000 som är solklara förfalskningar, med FHF-96 verk. Jag har anmält dessa flera gånger - ibland plockas dom bort, bara för att återkomma nån vecka senare. Ännu har ingen blivit lurad men det kommer säkert.
 
Senast ändrad:

Norp

Rolex
2-Faktor
Det är varumärkesförfalskning eftersom man använder sig av Seikos varumärke. Även om det nu hade funnits en sån här modell på riktigt så är det inte möjligt att patentera designen utan det är istället själva namnet och varumärket som är skyddat.
Det har du rätt i. Frågade säljaren och fick följande svar:
" Köp eller ignorera..."
 

HSK

Patek
2-Faktor
Smått orimligt? Run away as fast as you can skulle jag säga isåfall, känns som att det ligger en hund begraven någonstans :facepalm:
Den här videon känns ganska relevant. Piratkopior är inte längre bara skrattretande dåliga förfalskningar som säljs för kaffepengar på turistgatorna i Asien utan kan vara otroligt välgjorda och till och med svåra att urskilja från originalet även av någon som är erfaren.

Det var nyligen ett jäkla liv här på KS då Kaplans hade utfärdat äkthetsintyg på en Tag Heuer så visade sig vara fake och då är det ändå personer som inte gör annat än att värdera och granska klockor hela dagarna.

Jag hade aldrig vågat köpa en klocka i den prisklassen annat än här på KS av medlemmar med goda referenser och börjar säljaren dessutom komma med konstiga bortförklaringar är det som sagt dags att lägga benen på ryggen...

 
Senast ändrad:

Sskogh

Breitling
Den här videon känns ganska relevant. Piratkopior är inte längre bara skrattretande dåliga förfalskningar som säljs för kaffepengar på turistgatorna i Asien utan kan vara otroligt välgjorda och till och med svåra att urskilja från originalet även av någon som är erfaren.

Det var nyligen ett jäkla liv här på KS då Kaplans hade utfärdat äkthetsintyg på en Tag Heuer så visade sig vara fake och då är det ändå personer som inte gör annat än att värdera och granska klockor hela dagarna.

Jag hade aldrig vågat köpa en klocka i den prisklassen annat än här på KS av medlemmar med goda referenser och börjar säljaren dessutom komma med konstiga bortförklaringar är det som sagt dags att lägga benen på ryggen...

Det var precis denna video jag har haft i bakhuvudet sen jag såg annonsen. Skrämmande lika så att säga...
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Den här videon känns ganska relevant. Piratkopior är inte längre bara skrattretande dåliga förfalskningar som säljs för kaffepengar på turistgatorna i Asien utan kan vara otroligt välgjorda och till och med svåra att urskilja från originalet även av någon som är erfaren.

Det var nyligen ett jäkla liv här på KS då Kaplans hade utfärdat äkthetsintyg på en Tag Heuer så visade sig vara fake och då är det ändå personer som inte gör annat än att värdera och granska klockor hela dagarna.

Jag hade aldrig vågat köpa en klocka i den prisklassen annat än här på KS av medlemmar med goda referenser och börjar säljaren dessutom komma med konstiga bortförklaringar är det som sagt dags att lägga benen på ryggen...

Har sett den videon tidigare och såg den tråden också, det är verkligen helt otroligt läskigt hur piratkopiorna utvecklats de senaste åren. Bra att du lägger in en länk här i tråden dock, kan kanske hjälpa vissa som riskerar att åka dit
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har sett den videon tidigare och såg den tråden också, det är verkligen helt otroligt läskigt hur piratkopiorna utvecklats de senaste åren. Bra att du lägger in en länk här i tråden dock, kan kanske hjälpa vissa som riskerar att åka dit
I takt med att priserna har skenat de senaste åren så har det även inneburit ökade möjligheter för den som tillverkar och/eller säljer piratkopior att göra sig en rejäl slant och då blir det plötsligt värt mödan för dem att satsa på bättre finish, justerade och kvalitativa urverk som till och med går inom COSC osv. för att minska risken för upptäckt.

Det är så klart totalt förkastligt och skrämmande men samtidigt nästan lite imponerande hur pass välgjorda de ändå är med tanke på att det i många fall förmodligen inte uppdagas förrän flera år senare när det börjar bli dags för service.

På senare tid har det även figurerat välgjorda kopior av diverse Rolexmodeller med tillhörande svenska cert för att öka trovärdigheten och det är flera som har blivit blåsta på stora belopp vid köp och bytesaffärer. Köp säljaren som det brukar heta.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
I takt med att priserna har skenat de senaste åren så har det även inneburit ökade möjligheter för den som tillverkar och/eller säljer piratkopior att göra sig en rejäl slant och då blir det plötsligt värt mödan för dem att satsa på bättre finish, justerade och kvalitativa urverk som till och med går inom COSC osv. för att minska risken för upptäckt.

Det är så klart totalt förkastligt och skrämmande men samtidigt nästan lite imponerande hur pass välgjorda de ändå är med tanke på att det i många fall förmodligen inte uppdagas förrän flera år senare när det börjar bli dags för service.

På senare tid har det även figurerat välgjorda kopior av diverse Rolexmodeller med tillhörande svenska cert för att öka trovärdigheten och det är flera som har blivit blåsta på stora belopp vid köp och bytesaffärer. Köp säljaren som det brukar heta.
Onekligen så, blir originalen dyrare kan även kopiorna göras dyrare med till synes bättre kvalitet, utan att de tappar vinstmarginalerna på dem. Oavsett vad är det som du säger helt förkastligt och gör att man måste vara så otroligt mycket försiktigare än förr, även om KS tacksamt nog ännu är relativt odrabbat av det
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Intressant att "brorsan" öppnar lådan och slänger ut certet och sen ger bort klockan. :rolleyes:

Hur många av er brukar också få presenter av era bröder i 30 tusen kronors klassen? Jag undrar genuint för jag vet ingen som får/fått det i hela min bekantskapskrets och då är ändå vissa delar av den högst kapabel till sådana gåvor.
 
Senast ändrad:

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant att "brorsan" öppnar lådan och slänger ut certet och sen ger bort klockan. :rolleyes:

Hur många av er brukar också få presenter av era bröder i 30 tusen kronors klassen? Jag undrar genuint för jag vet ingen som får/fått det i hela min bekantskapskrets och då är ändå vissa delar av den högst kapabel till sådana gåvor.
Precis!
 

Lolle

Panerai
Intressant att "brorsan" öppnar lådan och slänger ut certet och sen ger bort klockan. :rolleyes:

Hur många av er brukar också få presenter av era bröder i 30 tusen kronors klassen? Jag undrar genuint för jag vet ingen som får/fått det i hela min bekantskapskrets och då är ändå vissa delar av den högst kapabel till sådana gåvor.
Njae jag har väl förvisso gett present i den skaran inkl just en klocka inom familjen (inte bara fru och barn alltså) men beteendet är likväl suspekt för ger man bort allt annat som komplett paket så gör man detsamma med cert, papper etc möjligtvis inte kvitto (även om man kan vaska fram det vid behov om det är i närtid).
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nån som har bra kontakter med AD och kan få fina rabatter på Rolex, Patek, AP mfl?
Missa inte chansen att få en bra partner att starta klockbutik ihop med! Vad kan gå fel?

upload_2020-5-17_17-15-17.png
Så han ska köpa in via AD istället med rabatt och sedan sälj till fullpris? Kan nästan vara värt att satsa en slant och sedan bänka sig med popcorn och öl. Detta kan bli riktig kvalitetsunderhållning.
Är lager och utbud det som får plats på armen?
 
Topp