• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

mouqvist

Rolex
Man blir lite ledsen när man ser att en klocka bytt ägare och gått upp 36% i försäljningspris på ett par dagar. Ännu mer när säljaren först påstår att han säljer för att han inte trivs med klockan
Tips till alla säljare: ta inte bort era annonser eller texten kopplad till en viss klocka när ni säljer flera klockor i samma annons. I detta fall går inte att jämföra och se det saftiga påslaget.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Man blir lite ledsen när man ser att en klocka bytt ägare och gått upp 36% i försäljningspris på ett par dagar. Ännu mer när säljaren först påstår att han säljer för att han inte trivs med klockan
Tips till alla säljare: ta inte bort era annonser eller texten kopplad till en viss klocka när ni säljer flera klockor i samma annons. I detta fall går inte att jämföra och se det saftiga påslaget.
Enligt reglerna ska pris ligga kvar efter försäljning. Använd anmäl-knappen på den ändrade annonsen.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Man blir lite ledsen när man ser att en klocka bytt ägare och gått upp 36% i försäljningspris på ett par dagar. Ännu mer när säljaren först påstår att han säljer för att han inte trivs med klockan
Tips till alla säljare: ta inte bort era annonser eller texten kopplad till en viss klocka när ni säljer flera klockor i samma annons. I detta fall går inte att jämföra och se det saftiga påslaget.
Med de nya reglerna så har det blivit flera annonser som ändrats efter försäljning. Har väl att göra med att annonsen kan upplevas som rörig när vissa klockor sålts. Håller med om att det är väldigt bra om priset står kvar så man har någon referens att gå efter. Tråkigt för personen som kanske har lite mindre koll att nästan till och med känna sig lurad inom forumets ramar.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Man blir lite ledsen när man ser att en klocka bytt ägare och gått upp 36% i försäljningspris på ett par dagar. Ännu mer när säljaren först påstår att han säljer för att han inte trivs med klockan
Tips till alla säljare: ta inte bort era annonser eller texten kopplad till en viss klocka när ni säljer flera klockor i samma annons. I detta fall går inte att jämföra och se det saftiga påslaget.
Vad pratar vi om här? Klocka som sålts på KS och som nu ligger på blocket? Dumpa gärna blocketannonsen här isf, annars är det inte mycket till info för oss som inte hänger med.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Nån som har bra kontakter med AD och kan få fina rabatter på Rolex, Patek, AP mfl?
Missa inte chansen att få en bra partner att starta klockbutik ihop med! Vad kan gå fel?

upload_2020-5-17_17-15-17.png
"Hej, jag har en affärsidé som baseras på andra människors kompetens. Själv har jag inget att bidra med."
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Med de nya reglerna så har det blivit flera annonser som ändrats efter försäljning. Har väl att göra med att annonsen kan upplevas som rörig när vissa klockor sålts. Håller med om att det är väldigt bra om priset står kvar så man har någon referens att gå efter. Tråkigt för personen som kanske har lite mindre koll att nästan till och med känna sig lurad inom forumets ramar.
Jag har också noterat detta och rekommenderar säljare av flera klockor i samma annons att följa @Totte s exempel: ta bort de stora bilderna och låt texten och pris på varje klocka stå kvar. https://klocksnack.se/threads/the-r...en-alpinist-omega-grandseiko-sinn-jlc.127816/
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Så han ska köpa in via AD istället med rabatt och sedan sälj till fullpris? Kan nästan vara värt att satsa en slant och sedan bänka sig med popcorn och öl. Detta kan bli riktig kvalitetsunderhållning.
Är lager och utbud det som får plats på armen?
Vederbörande kanske har missuppfattat vad AD är och tror att det är en distributör?
Oerhört märklig annons i alla avseenden. Är det vanigt med såna annonser på blocket? I min värld sköter man sådan via andra kanaler, till exempel Linkedin.
 

ChumpTime

Panerai
Så han ska köpa in via AD istället med rabatt och sedan sälj till fullpris? Kan nästan vara värt att satsa en slant och sedan bänka sig med popcorn och öl. Detta kan bli riktig kvalitetsunderhållning.
Är lager och utbud det som får plats på armen?

Han tror väl att ingen annan någonsin har tänkt tanken att vissa klockor med andrahandsvärde > listpris kan betinga arbitragemöjligheter. Det enda han behöver är en insider som delar med sig av sin arbitragevinst. Varför man nu skulle vilja göra det.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Blir ju lite komiskt när någon säljer ett stationsur som man (tyvärr) har konverterat till kvarts och man väljer att sätta dit sekundvisaren efter att man monterat de stora visarna, haha. :D Uret mäter 47cm enligt annonsen så rätt rejält!
PSX_20200519_195313.jpg

PSX_20200519_195330.jpg


För övrigt synd att förstöra gamla stationsur på det här viset istället för att köpa ett centralur och montera på baksidan. :meh:
 

[Bobo]

Rolex
Blir ju lite komiskt när någon säljer ett stationsur som man (tyvärr) har konverterat till kvarts och man väljer att sätta dit sekundvisaren efter att man monterat de stora visarna, haha. :D Uret mäter 47cm enligt annonsen så rätt rejält!
PSX_20200519_195313.jpg

PSX_20200519_195330.jpg


För övrigt synd att förstöra gamla stationsur på det här viset istället för att köpa ett centralur och montera på baksidan. :meh:
Jag har ett centralur som är ritat av Arne Jacobsen. Det hängde i Rødøvre rådhus en gång i tiden. En polare har byggt en Arduino som styr den. Får inte batteripacket att inte brinna upp dock, så jag har ingen direkt nytta av det...
1452526947.jpg

Vill inte ha en kabel till klockan om någon undrar varför jag inte bara gör som det är tänkt.;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett centralur som är ritat av Arne Jacobsen. Det hängde i Rødøvre rådhus en gång i tiden. En polare har byggt en Arduino som styr den. Får inte batteripacket att inte brinna upp dock, så jag har ingen direkt nytta av det...
1452526947.jpg

Vill inte ha en kabel till klockan om någon undrar varför jag inte bara gör som det är tänkt.;)
Finns ju batteridrivna centralur att köpa annars. Det är för övrigt ett sekundärur du har, det är Arduinon som agerar centralur. ;)
 

dino

Omega
2-Faktor
Måste vara fler än mig som sett denna annons ligga uppe på Tradera i flera månader? Kanske ett halvår som den varit uppe tillochmed? Ompubliceras ständigt och man undrar varför den aldrig blir såld? Någon som har sett annonsen och kanske rentav vet vem säljaren är? Något känns tokigt iallafall.

Skärmklipp.JPG
 

ChumpTime

Panerai
Måste vara fler än mig som sett denna annons ligga uppe på Tradera i flera månader? Kanske ett halvår som den varit uppe tillochmed? Ompubliceras ständigt och man undrar varför den aldrig blir såld? Någon som har sett annonsen och kanske rentav vet vem säljaren är? Något känns tokigt iallafall.

Skärmklipp.JPG

Inte ett särskilt bra pris för modellen ifråga. Har gått för 25-27tkr på forumet. Lite som den där Paneraijen som legat på K&S i typ 18mån. Säkert inget fuffens utan bara tveksamt prissatt.
 

dino

Omega
2-Faktor
Inte ett särskilt bra pris för modellen ifråga. Har gått för 25-27tkr på forumet. Lite som den där Paneraijen som legat på K&S i typ 18mån. Säkert inget fuffens utan bara tveksamt prissatt.

Jag hade åtminstone övervägt att kika på nätet för att se jämförbara priser och iallafall övervägt att sänka ett par tusenlappar. Onödigt att publicera om samma annons gång på gång till samma pris och förvänta sig att något händer. :banghead:
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Satt precis och tittade på den. Jag är inte någon Rolexexpert, men den utlöste alla varningsklockor i ryggmärgen på mig. "arv av <släkting>", "behöver <annan dyr pryl>" känns väldigt gammalt. Klockan ser suspekt ut också tycker jag, även om det är svårt att avgöra från de suspekt usla bilderna, som vanligt. Med dagens mobiltelefoner får man f-n i mig anstränga sig för att ta så sopiga bilder. Och en magnifik google-translate ovanpå det....

Edit: ... och annonsen försvann snabbt som ögat.
 
Senast ändrad:

Johnel

Omega
Den här videon känns ganska relevant. Piratkopior är inte längre bara skrattretande dåliga förfalskningar som säljs för kaffepengar på turistgatorna i Asien utan kan vara otroligt välgjorda och till och med svåra att urskilja från originalet även av någon som är erfaren.

Det var nyligen ett jäkla liv här på KS då Kaplans hade utfärdat äkthetsintyg på en Tag Heuer så visade sig vara fake och då är det ändå personer som inte gör annat än att värdera och granska klockor hela dagarna.

Jag hade aldrig vågat köpa en klocka i den prisklassen annat än här på KS av medlemmar med goda referenser och börjar säljaren dessutom komma med konstiga bortförklaringar är det som sagt dags att lägga benen på ryggen...


Sett någon liknande video med Submarinern. Helt sjukt hur nära de är.

Någon som vet om tillverkarna gör något för att motverka detta? Bör ju ligga i deras intresse. Fortsätter det på detta vis kommer ju kopiorna snart vara identiska med originalen.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Sett någon liknande video med Submarinern. Helt sjukt hur nära de är.

Någon som vet om tillverkarna gör något för att motverka detta? Bör ju ligga i deras intresse. Fortsätter det på detta vis kommer ju kopiorna snart vara identiska med originalen.

Höjer priserna och stryper tillgången verkar vara Rolexmodellen. Oklart om den är så bra.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Sett någon liknande video med Submarinern. Helt sjukt hur nära de är.

Någon som vet om tillverkarna gör något för att motverka detta? Bör ju ligga i deras intresse. Fortsätter det på detta vis kommer ju kopiorna snart vara identiska med originalen.
Möjligen på utsidan. Om man öppnar dem så brukar det inte vara några tvivel. Det påstås ibland att de "klonar" urverk också, men jag har fortfarande inte sett något sådant som faktiskt lever upp till det ryktet. De fall jag sett där man öppnar en sån klocka har det visat sig vara rätt uppenbara och usla försök till efterapningar, om ens det. Som just den där videon visar också. De har försökt "kamouflera" det, men man behöver inte vara urmakare för att se det om man tittar efter. Att faktiskt göra urverket tillräckligt bra skulle få kostnaden även för kopiorna att dra iväg för mycket, om de ens kan hitta maskiner och folk som kan göra det.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Möjligen på utsidan. Om man öppnar dem så brukar det inte vara några tvivel. Det påstås ibland att de "klonar" urverk också, men jag har fortfarande inte sett något sådant som faktiskt lever upp till det ryktet. De fall jag sett där man öppnar en sån klocka har det visat sig vara rätt uppenbara och usla försök till efterapningar, om ens det. Som just den där videon visar också. De har försökt "kamouflera" det, men man behöver inte vara urmakare för att se det om man tittar efter. Att faktiskt göra urverket tillräckligt bra skulle få kostnaden även för kopiorna att dra iväg för mycket, om de ens kan hitta maskiner och folk som kan göra det.
Jo, men vem öppnar upp en klocka för att inspektera urverket om allting annat inkl. säljaren verkar reko? Jag skulle tro att det är försvinnande få om ens någon så det finns egentligen ingen vits för dem att lägga ner tid och energi på insidan.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jo, men vem öppnar upp en klocka för att inspektera urverket om allting annat inkl. säljaren verkar reko? Jag skulle tro att det är försvinnande få om ens någon så det finns egentligen ingen vits för dem att lägga ner tid och energi på insidan.
Precis, det är det de räknar med.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jo, men vem öppnar upp en klocka för att inspektera urverket om allting annat inkl. säljaren verkar reko? Jag skulle tro att det är försvinnande få om ens någon så det finns egentligen ingen vits för dem att lägga ner tid och energi på insidan.

Precis, det är det de räknar med.
Nu säger jag inte att Tag och Rolex är likvärdiga på något sätt men den fejktag som hamnade i mitt knä hade ett verk som såg "rätt" ut. https://klocksnack.se/threads/varning-fÖr-vÄlgjorda-tag-heuer-kopior.123805/
 

ChumpTime

Panerai
Sett någon liknande video med Submarinern. Helt sjukt hur nära de är.

Någon som vet om tillverkarna gör något för att motverka detta? Bör ju ligga i deras intresse. Fortsätter det på detta vis kommer ju kopiorna snart vara identiska med originalen.

Den som är lite konspiratoriskt lagd kan ju tro att tillverkarna är helt okej med att andrahands- och gråhandelsmarknaden är osäkra och fulla med fallgropar. På så sätt ökar de värdet i att gå till en AD och köpa icke rabatterat och nytt. Dessutom har flera tillverkare (mest små exklusiva märken änsålänge) börjat smälla upp egna pre-owned-verksamheter.

Förfalskningar skadar varumärken i viss grad (t.ex det här med att många på fullt allvar tror att Rolexkopior och genuina Rolex tillverkas i samma fabriker. ”Nattskiftet” liksom), men något försäljningstapp lär det knappast bli. Överlappningen mellan de som medvetet köper fejk-klockor och de som köper original är nog inte så stor.
 

Johnel

Omega
Den som är lite konspiratoriskt lagd kan ju tro att tillverkarna är helt okej med att andrahands- och gråhandelsmarknaden är osäkra och fulla med fallgropar. På så sätt ökar de värdet i att gå till en AD och köpa icke rabatterat och nytt. Dessutom har flera tillverkare (mest små exklusiva märken änsålänge) börjat smälla upp egna pre-owned-verksamheter.

Förfalskningar skadar varumärken i viss grad (t.ex det här med att många på fullt allvar tror att Rolexkopior och genuina Rolex tillverkas i samma fabriker. ”Nattskiftet” liksom), men något försäljningstapp lär det knappast bli. Överlappningen mellan de som medvetet köper fejk-klockor och de som köper original är nog inte så stor.

Håller med dig på sätt och vis. Men, tanken med lyxklockor är ju just att de ska vara lyxklockor. Om varenda kotte kan köpa en falsk klocka som ser äkta ut förstör det ju för de som faktiskt sparat ihop till och kämpat för att få tag på en äkta. Det är helt plötsligt inte lika exklusivt.
 

dino

Omega
2-Faktor
  • Like
Reactions: NRE
Topp