• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

wg11

Cartier
Nyfiken på att höra vad ni har för erfarenhet av att köpa och/eller sälja på blocket? Har en IWC Portuguese Rose gold jag tänkte sälja. Har fått tips att hålla mig undan från blocket för det är många skojjare där ute.

Vad har ni för erfarenheter?

Nu har jag bara erfarenhet som köpare, men delar med mig ändå.
Jag har köpt Rolex (prisklass ~50 tkr) vid två tillfälle på Blocket. Både gångerna har det fungerat smidigt. Som köpare är jag dock betydligt vaksammare vid köp på Blocket än känd av medlem på KS. Jag har varit intresserad av många klockor på Blocket som jag skippat då säljaren inte känts helt hundra.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nyfiken på att höra vad ni har för erfarenhet av att köpa och/eller sälja på blocket? Har en IWC Portuguese Rose gold jag tänkte sälja. Har fått tips att hålla mig undan från blocket för det är många skojjare där ute.

Vad har ni för erfarenheter?
Uppge aldrig ditt fullständiga namn eller telefonnummer utan använd istället mail/Blockets meddelandetjänst och välj själv vilka du tycker känns seriösa och intressanta att inleda en diskussion med. Dels för att slippa samtal från jobbiga människor men också som ett lager av säkerhet då det inte är helt ovanligt att folk fiskar efter personuppgifter och sedan gör hembesök eller liknande.

Blocket är utan tvekan Sveriges största marknadsplats och det finns ingen annan försäljningskanal där du når så pass många potentiella köpare men precis som i verkliga livet så finns det en del idioter där ute. Använd alltid mail/meddelande så kan du snabbt sålla bort folk som inte kan uttrycka sig och ska lägga en massa skambud så brukar det faktiskt vara ganska effektivt.
 

123david

Omega
Ha! Jag är först! Listpriset för denna pjäs är 23 pruttare
 

Bilagor

  • Screenshot_20201212-135030.jpg
    Screenshot_20201212-135030.jpg
    155.1 KB · Visningar: 178

Arrebarre58

Breitling
Uppge aldrig ditt fullständiga namn eller telefonnummer utan använd istället mail/Blockets meddelandetjänst och välj själv vilka du tycker känns seriösa och intressanta att inleda en diskussion med. Dels för att slippa samtal från jobbiga människor men också som ett lager av säkerhet då det inte är helt ovanligt att folk fiskar efter personuppgifter och sedan gör hembesök eller liknande.

Blocket är utan tvekan Sveriges största marknadsplats och det finns ingen annan försäljningskanal där du når så pass många potentiella köpare men precis som i verkliga livet så finns det en del idioter där ute. Använd alltid mail/meddelande så kan du snabbt sålla bort folk som inte kan uttrycka sig och ska lägga en massa skambud så brukar det faktiskt vara ganska effektivt.
Tack för din input, väldigt värdefull.

Jag ger det nog en chans men ser till att vara försiktig!

Allt gott
 

douglas5

Omega
Nyfiken på att höra vad ni har för erfarenhet av att köpa och/eller sälja på blocket? Har en IWC Portuguese Rose gold jag tänkte sälja. Har fått tips att hålla mig undan från blocket för det är många skojjare där ute.

Vad har ni för erfarenheter?
Har sålt och köpt ett par klockor och tycker det fungerar ungefär likadant. Man vill köpa av någon seriös och sälja till någon seriös. Räkna med ett gäng skambud och första personerna som kommer med vettiga prisdiskussioner har oftast Forex som bank och inte tillgång till swish.. vill heller inte verifiera sig med ett kopplat mobilnummer eller en konversation på facebook så man får möjlighet till lite bakgrundskontroll...

Viktigaste är att innan man träffar en person (gäller både köp och sälj) så vill jag kunna verifiera personen genom sociala medier, hitta.se linkedIn mm. annars är det nog lätt att bli lurad :/
 

Arrebarre58

Breitling
Har sålt och köpt ett par klockor och tycker det fungerar ungefär likadant. Man vill köpa av någon seriös och sälja till någon seriös. Räkna med ett gäng skambud och första personerna som kommer med vettiga prisdiskussioner har oftast Forex som bank och inte tillgång till swish.. vill heller inte verifiera sig med ett kopplat mobilnummer eller en konversation på facebook så man får möjlighet till lite bakgrundskontroll...

Viktigaste är att innan man träffar en person (gäller både köp och sälj) så vill jag kunna verifiera personen genom sociala medier, hitta.se linkedIn mm. annars är det nog lätt att bli lurad :/
Tack Douglas. Jag har varit lite nojjig men så länge man är extra försiktig och ser till att verifiera att man pratar med en legitim person genom att verifiera de på något sätt känns det nog mer tryggt.

Förhoppningsvis hittar jag någon rimlig köpare här på KS, även om det betyder några tusenlappar mindre. Hellre att man säljer till någon klockentusiast!

Tack för hjälpen
 
Topp