• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Annars kan man ju enkelt byta namn 😅
IMG_1167.jpeg

Senast Àndrad:
Ej Àkta mao sÄ den kan man anmÀla till Blocket. Sen fÄr man vÀl inte posta lÀnkar hÀr till siter som sÀljer kopior?
Lite grÀnsfall kanske, pÄ den hÀr sidan uppges iaf att "This exclusive, high-quality luxury clock is officially licensed by Rolex and made by a third-party manufacturer. " https://www.luxurywallclocks.co.uk/...ona-large-numbers-black-white-red-wall-clock/
SvÄrt att veta vad som stÀmmer, men tÀnker att Rolex borde stÀmt i bÀcken ifall det handlade om intrÄng av den skalan?

Lite grÀnsfall kanske, pÄ den hÀr sidan uppges iaf att "This exclusive, high-quality luxury clock is officially licensed by Rolex and made by a third-party manufacturer. " https://www.luxurywallclocks.co.uk/...ona-large-numbers-black-white-red-wall-clock/
SvÄrt att veta vad som stÀmmer, men tÀnker att Rolex borde stÀmt i bÀcken ifall det handlade om intrÄng av den skalan?
Med allra största sannolikhet Àr det som skrivs pÄ den hemsidan ren BS!

Dealer clocks sÀljs inte till allmÀnheten utan de bestÀlls som marknadsföringsmaterial av auktoriserade handlare för att ha i butik. Samma som material till montrar m.m.
Om en handlare blir av med mÀrket eller att butiken stÀngs sÄ hÀnder det att sÄnt material kommer ut pÄ marknaden via t.ex. blocket men det Àr som sagt ganska ovanligt.

Det allra mesta sÄnt Àr inte licensierat utan fantasifoster frÄn Kina med piratkopierade loggor.

Misstror er inte. TÀnkte bara att det vore rÀtt enkelt för Rolex mfl att typ automatisera cease and desist-underlag.

Skapligt hÄl i huvudet med tanke pÄ att det Àr olagligt/straffbart att sÀlja kopior.

Det Àr sÄ man tappar tron pÄ mÀnskligheten nÀstan
Vill man behÄlla tron pÄ mÀnskligheten ska man hÄlla sig borta frÄn FB marketplace och Vinted. Det Àr det mer eller mindre en orientalisk bazar nÀr det kommer till utbud av klockor

Blocket och Tradera Àr förhÄllandevis duktiga pÄ att plocka bort sÄnt skrÀp.

Enligt min erfarenhet förstÄr dom flesta inte att det Àr olagligt att importera eller sÀlja kopior.
Nu Àr jag inte den som vurmar för kopior, inte alls. Men samtidigt finns det sÄdant man tror sig veta men som inte stÀmmer.

Det Àr inte olagligt, i Sverige, att varken köpa eller importera kopior. Olagligt betyder att det finns en lag som förbjuder handlingen. Det gör det inte i detta fall. DÀremot kan det bli beslagtaget för varumÀrkesintrÄng. Men du blir inte straffad för att ha köpt kopian. SÄ det i sig Àr inte olagligt. Men du kan som sagt bli av med detaljen du köpt.

DÀremot Àr det olagligt att sÀlja detaljen vidare eftersom man dÄ kan bryta mot sÄvÀl upphovsrÀttslagen som varumÀrkeslagen. Böter eller fÀngelse <2 Är gÀller.

Nu Àr jag inte den som vurmar för kopior, inte alls. Men samtidigt finns det sÄdant man tror sig veta men som inte stÀmmer.

Det Àr inte olagligt, i Sverige, att varken köpa eller importera kopior. Olagligt betyder att det finns en lag som förbjuder handlingen. Det gör det inte i detta fall. DÀremot kan det bli beslagtaget för varumÀrkesintrÄng. Men du blir inte straffad för att ha köpt kopian. SÄ det i sig Àr inte olagligt. Men du kan som sagt bli av med detaljen du köpt.

DÀremot Àr det olagligt att sÀlja detaljen vidare eftersom man dÄ kan bryta mot sÄvÀl upphovsrÀttslagen som varumÀrkeslagen. Böter eller fÀngelse <2 Är gÀller.

Tack för att du delar med dig.
Jag vet att det inte Àr olagligt att ha en kopia och att problemet uppstÄr nÀr man sÀljer dom.
Vad hĂ€nder om man i tullen hem till Sverige blir stoppad och dom ser en eller flera spritt nya ”Rolex” i vĂ€skan.
Betala moms och tull för Àkta vara eller hÀvda att dom inte Àr Àkta och billiga?
Om man hÀvdar att det Àr en kopior blir det vÀl strul?

Men som sagt sÄ tror jag att vÀldigt mÄnga inte ser det minsta problem med att kopior.
SjÀlv har jag inget intresse av dom.

Tack för att du delar med dig.
Jag vet att det inte Àr olagligt att ha en kopia och att problemet uppstÄr nÀr man sÀljer dom.
Vad hĂ€nder om man i tullen hem till Sverige blir stoppad och dom ser en eller flera spritt nya ”Rolex” i vĂ€skan.
Betala moms och tull för Àkta vara eller hÀvda att dom inte Àr Àkta och billiga?
Om man hÀvdar att det Àr en kopior blir det vÀl strul?

Men som sagt sÄ tror jag att vÀldigt mÄnga inte ser det minsta problem med att kopior.
SjÀlv har jag inget intresse av dom.
Ja, det blir strul om man hÀvdar att de Àr kopior. De kommer att bli beslagtagna. Men du blir inte straffad.

Har du köpt ett helt kit med box och allt som tullen inser har köpts in pÄ resan, men inte kan bevisa som kopia, lÀr de krÀva dig pÄ tull och moms pÄ motsvarande marknadsvÀrdet pÄ klockan.

I princip blir det ju dock snudd pÄ omöjligt att "importera kopior lagligt" eftersom de dÄ ska förtullas. Vilket inte kommer att gÄ eftersom varan blir beslagtagen, om den inte Àr omöjlig att skilja frÄn Àkta vara (och dÀrmed i praktiken ska momsbelÀggas).
En sista utvÀg Àr vÀl förvisso att köpa sÄ billig kopia att vÀrdet Àr sÄ lÄgt att man inte behöver förtulla varan. DÄ har man per definition inte smugglat in varan, vilket annars Àr straffbart.
Men sÄ klart. BÀst vore om ingen köpte kopiorna frÄn början.

Det Àr min bild.

Senast Àndrad:

Nja. Som privatperson Àr det inget varumÀrkesintrÄng, dvs inte "olagligt", att köpa, importera, inneha eller sÀlja en varumÀrkesförfalskning eftersom varumÀrkesskydd enbart gÀller "i nÀringsverksamhet". Som privatperson bör man dock inte annonsera ut en varumÀrkesförsfalskning utan att vara tydlig med att det just Àr en förfalskning eftersom dÄ blir en bedrÀgerihandling. Kommersiella aktörer som Blocket och Tradera bör dock inte ens dÄ tillÄta sÄdana annonser just eftersom de Àr nÀrningsidkare och kan begÄ eller medverka till varumÀrkesintrÄng.

Anledningen till förfalskningar kan tas i beslag av tullen Àr att Àven om det Àr en privatperson i Sverige som bestÀllt klockan Àr sÀljaren (i Kina) en kommersiell aktör och dennes intrÄngshandling motiverar ett beslagtagande.

Tillbaka
Topp