• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bolla lite tankar inför bilköp, hur hade ni resonerat

Hur man hanterar det, att säljaren går ut och godkänner rekonden och allt som hänt och inte svarar. Jo det hamnar såklart på dem när det inte är en gång på tusen.
Det är återförsälarens fel givetvis.
Alla VAG återförsäljare mäts på massa parametrar när någon köper en ny bil och varje kundundersökning som är nöd/missnöjd motsvarar väldigt mycket pengar. Dvs en återförsäljare med missnöjda kunder tjänar mindre pengar inte bara pga man tappar återkommande ej nöjda kunder.

Tror inte att det är VAGs fel att en återförsäljare har en rekond som inte funkar, eller?
Ägt 5 bilar från vag, använt mig av 4 olika återförsäljare vid service och garantireparationer. Har inte känt mig särskilt väl behandlad som kund på någon av dem. Som sagt bilarna är fina att titta på men efter mina erfarenheter stöter jag inte i en bil från den koncernen igen.

VAG i ett nötskal. Finns en anledning att jag aldrig mer kommer äga en bil från den koncernen. Fast jag tycker de gör fina bilar.

Man blir ju otroligt besviken att innan köpet svarades det på mailen efter högst nån timme. Nu hör man inte ens av sig för att kolla om bilen fungerade med tanke på att man lagat den, eller svarar på mail.

Jag hoppas någon ansvarig på VAG surfar här, ser detta och känner att de ska göra rätt för sig.

Ägt 5 bilar från vag, använt mig av 4 olika återförsäljare vid service och garantireparationer. Har inte känt mig särskilt väl behandlad som kund på någon av dem. Som sagt bilarna är fina att titta på men efter mina erfarenheter stöter jag inte i en bil från den koncernen igen.
Okej, 4 olika återförsäljare har varit dåliga?
Tror du man överlever om alla är missnöjda eller går folk till någon annan? Tror du de återförsäljarna drivs med intentionen att göra alla kunder missnöjda?

Jag menar att antingen har du en jäkla otur eller så problemet kanske finns hos dig?

Tror du man överlever om alla är missnöjda eller går folk till någon annan? Tror du de återförsäljarna drivs med intentionen att göra alla kunder missnöjda?

Jag menar att antingen har du en jäkla otur eller så problemet kanske finns hos dig?

Håller inte alls med dig här, får jag fråga om du råkar jobba på vag?

Att de i över ett decennium blev framröstad till Sveriges sämsta märkesverkstad säger väl allt. De är stora, inte bra. Jag köper en Skoda för att jag gillar bilen, det sämsta med Skoda är just deras verkstäder.

De flesta bilar har inga problem, det är när något strular man får se vad de går för.

Och du behöver bara läsa tidningen för att se vad VAG har för normer och det här med att vara ärliga mot kunder.

Håller inte alls med dig här, får jag fråga om du råkar jobba på vag?

Att de i över ett decennium blev framröstad till Sveriges sämsta märkesverkstad säger väl allt. De är stora, inte bra. Jag köper en Skoda för att jag gillar bilen, det sämsta med Skoda är just deras verkstäder.

De flesta bilar har inga problem, det är när något strular man får se vad de går för.

Och du behöver bara läsa tidningen för att se vad VAG har för normer och det här med att vara ärliga mot kunder.

Nej det gör jag inte. Jag bara motsatte mig att det skulle vara Vags fel att en åf är dålig. Lite som att säga att det är Apples fel att Siba är dåliga.

Skodas kunder är mer nöjda med sina verkstäderän vw...

Nej det gör jag inte. Jag bara motsatte mig att det skulle vara Vags fel att en åf är dålig. Lite som att säga att det är Apples fel att Siba är dåliga.

Skodas kunder är mer nöjda med sina verkstäderän vw...

Nej det är som att tycka det är Apples fel att Apple stores inte beter sig rätt. Det finns enkla medel att hantera sånt här. Om det hade kostat de massor med pengar att inte göra rätt för sig tror du verkligen de inte hade hört av sig direkt och sagt klart vi försöker göra rätt för oss?

Nej det är som att tycka det är Apples fel att Apple stores inte beter sig rätt. Det finns enkla medel att hantera sånt här. Om det hade kostat de massor med pengar att inte göra rätt för sig tror du verkligen de inte hade hört av sig direkt och sagt klart vi försöker göra rätt för oss?
Nej Apple store äger sina egna butiker så den jämförelsen är väldigt skev.
Just nu låter det som ditt problem ligger på säljaren som inte tar tag i problemet som han bör.

Nej Apple store äger sina egna butiker så den jämförelsen är väldigt skev.
Just nu låter det som ditt problem ligger på säljaren som inte tar tag i problemet som han bör.

Nja, han hämtade ju sin chef för att visa upp bilen och allt som var missat.

Nu sitter ju vi och spekulerar men om jag visste att min chef inte skulle tåla att jag missköter mitt jobb så hade man fått sparken. Känns inte som inställningen som många berättar om är att det är acceptabelt att man gör det man kan för att inte göra rätt för sig.

Man blir ju otroligt besviken att innan köpet svarades det på mailen efter högst nån timme. Nu hör man inte ens av sig för att kolla om bilen fungerade med tanke på att man lagat den, eller svarar på mail.

Jag hoppas någon ansvarig på VAG surfar här, ser detta och känner att de ska göra rätt för sig.
Skriv på fler ställen. Gärna någon motortidning, men också bredare siter och tidningar.

För övrigt är du långt ifrån ensam om att vara missnöjd med VAG:s service, om det nu är någon tröst.

Hade det vart 1 åf så hade du nog haft rätt men 4st? Kört BMW Honda Saab och Volvo där har det aldrig vart bekymmer för min del. Kört Volvo i 5 år nu 2 olika bilar. Använt 2 ÅF för service och rep funkat fint på båda. Som sagt mina upplevelser och jag tänker aldrig mer köpa bil från vag koncernen igen. Synd för jag tycker de gör fina bilar.

@BOTL sorry jag är och babblar i din tråd. Din rekond firma fixar garanterat till din bil, så den blir som du vill ha den. Sen är det bara glömma den ÅF där du köpte den, och aldrig mer handla bil där igen

Nu finns det väl dessutom fler skäl att aldrig köra VW igen :)

@par401: Anledningen till att de klarar sig är väl att de bygger och designar fina bilar, något som många värderar högre än dålig service. Dessutom är nog många VAG bilar tjänstebilar. Vet att agenten för dem i Norrköping är allmänt känd för att vara urusel vad gäller service damt frekvent blåser sina kunder på pengar, tyvärr går de runt ändå då många vill ha bilarna och inga andra ÅF finns i närheten.

Uselt skött detta hur som helst BOTL, hoppas det löser sig och att de svara på mejlet snart! bilförsäljare är ju i regel dock riktiga skojare....

En fråga bara till alla er som haft problem med VAG och dess bilar, varför talade ni inte ut innan @BOTL handlat?
Jag menar detta med all välmening för vi vill väll alla bidra till en god stämning och vara hjälpsamma mot varandra?

Vet att agenten för dem i Norrköping är allmänt känd för att vara urusel vad gäller service damt frekvent blåser sina kunder på pengar, tyvärr går de runt ändå då många vill ha bilarna och inga andra ÅF finns i närheten.
Engströms i Linköping har ju som slogan "Utomordentligt nöjd kund". Jag har inget att klaga på de gånger jag har varit i kontakt med verkstaden där... Men det är klart, Norrköpingsbor underlåter väl sig inte att åka till stora stan för att handla ;)

En fråga bara till alla er som haft problem med VAG och dess bilar, varför talade ni inte ut innan @BOTL handlat?
Jag menar detta med all välmening för vi vill väll alla bidra till en god stämning och vara hjälpsamma mot varandra?
Ja det måste vara mitt och alla andras fel att han fick en tråkig upplevelse från ÅF. Inte ägt en vag bil sen 2010 tänkte mig att de måste ha skärp till sig. Så var inte fallet. Förlåt BOTL.

Engströms i Linköping har ju som slogan "Utomordentligt nöjd kund". Jag har inget att klaga på de gånger jag har varit i kontakt med verkstaden där... Men det är klart, Norrköpingsbor underlåter väl sig inte att åka till stora stan för att handla ;)
Haha anledningen till att jag vet om Norrköping är att två kollegor som bor där och dessutom haft VW tjänstebilar. Jag tror att handlaren i min stad är ungefär lika bra/dålig som övriga märken vi har.
Är själv sugen på en Superb så hoppas de håller bra nivå iaf ;)

Ja det måste vara mitt och alla andras fel att han fick en tråkig upplevelse från ÅF. Inte ägt en vag bil sen 2010 tänkte mig att de måste ha skärp till sig. Så var inte fallet. Förlåt BOTL.

Nu var det just precis detta jag hoppades inte skulle komma och självklart är det inte ditt fel och då får väll jag som målade ut dig till syndabock be om förlåt.

Förlåt @Sylta

..Menade mer att om man har dålig erfarenhets av märket i fråga kan man väll bidra med det likaså förutsatt man har möjligheten.

Jag har ingen erfarenhet av Skoda men har kört VW och Audi som tjänstebil de senaste åren. Velar i nästa val men en sak är säker - jag vill inte äga VAG privat. Körde Subaru innan jag fick tjänstebil och nu har vi Subaru som andrabil. Det är stor skillnad, dels i driftsäkerhet men framförallt attityd hos verkstad och kundvård för eftermarknaden. VAG gör finfina bilar men med mycket teknik som de inte verkar riktigt rustade att ta hand om. Trist om man äger bilen privat. Bättre att sikta på ett erkänt kundvårdande märke som t ex BMW, Subaru, Toyota, Honda.

@Edin mig behöver du inte be om ursäkt. Han hade ju ägt en äldre Skoda innan han bytte till denna trodde nog de hade skärpt till sig. Detta är ju mina erfarenheter andra är ju toppennöjda med vag service. Kan berätta vad som gjorde att jag fick nog, en petitess kanske. Jag hade 3 oljiga fingeravtryck på a stolpen efter service. Går och hämtar verkchefen som kollar och säger det där har du gjort själv. Då hade jag använt den verkstaden 2ggr och varit nöjd ligger dessutom 3-3,5 mil från min hemstad. Dålig kundservice i mina ögon

Mailade säljare nu och påpekade att jag vill ha svar snarast. En sak att man för fel vid leverans, artonde yppa ett ord när man fått bilen såld är ännu tråkigare.

Tyvärr så tror jag dina möjligheter till kompensation är små. Du har betalat bilen och åkt iväg med den långt. De chansar att du inte kommer komma tillbaka och krångla. Söderbergs är ett skräpföretag som enbart lever på att de är den enda handlaren i Norrköping för sina märken.

Tyvärr så tror jag dina möjligheter till kompensation är små. Du har betalat bilen och åkt iväg med den långt. De chansar att du inte kommer komma tillbaka och krångla. Söderbergs är ett skräpföretag som enbart lever på att de är den enda handlaren i Norrköping för sina märken.
Fast försäljaren tog kort på bilens skick innan han åkte iväg, eller dvs om nu inte försäljaren har raderat fotona...

Mitt långa mail verkar ha tagit skruv, det tog tyvärr tid för dem att svara, 1-2 dagar när det tagit nån timme högst innan.
Att de skulle betala en rekond var vi överens om och jag krävde att de skulle stå för 4 enklare fälgar och de gick med på det men ville att jag skulle hämta dem i Norrköping eller Nyköping.

Satt och läste två gånger där jag undrade hur fan tänker ni..ska jag köra 8-9 timmar för att hämta fälgar som ska vara en liten ersättning för allt?!
Jag bad dem skicka upp fälgarna med bussgods eller så kan jag hämta ut dem här hos VAG så får de lösa det internt. Att jag ska behöva kolla pris och nämna det till säljaren känns surt. Ännu ett minuspoäng om hur man försöker gottgöra en kund.
Fick svar idag att de skickar upp fälgarna, återkommer ifall de lyckas skicka upp 4 fälgar som är nya och oskadda. Är tveksam men hoppas på det bästa.

Andra gången jag frågade om en förklaring till hur fan man kunde leverera bilen kom denna förklaring, första gången låtsades man bara som inte frågan ställts:
"Vad det gäller förklaring på vad som gått snett på rekond så har jag inte fått annan förklaring av rekond ansv att det var tids brist (pga planering ) och slarv

Han ber om ursäkt att det inte kollats bättre

Delar av den exteriöra rekond jobbet var pga av bilen var inne på verkstaden pga lyset efter rekond"

Så just nu är jag nöjd med bilen men önskar att deras kundservice varit på en annan nivå. Fick en kundenkät på mailen och där skrev jag precis hur dåligt detta skötts. I min värld hade man ställt frågan på plats när chefen ändå står bredvid säljaren, vad kan vi göra för att du ska vara nöjd.
Sen kanske man inte kommer överens men den inställningen kommer man långt med, och sedan sköta allt superfort, skicka fälgarna dagen efter och inte gnälla att jag ska köra 9 timmar för att hämta dem. Skicka med ett presentkort på ett par hundralappar och köpa nån tillbehör för eller halva priset på service osv....se till att visa att vi tänker göra detta till en bra upplevelse när felet är vårt.

För övrigt vill jag tacka alla medlemmar som engagerat sig i tråden och hoppas detta kan hjälpa er när ni väljer bil.

Tillbaka
Topp