• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11112 - den VITA passarounden

Det kom ett paket!
20180321_165827.jpg

Dock blir det matlagning och nattning innan det öppnas, passande redskap dagen till ära med Bolm anknytning!
20180321_170038.jpg

Återkommer lite senare med en uppdatering!
20180321_170231.jpg
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att jag gillar den, från början hade jag en del åsikter om vridringen och att den inte var helt distinkt, det man måste komma ihåg är priset på klockan och sätter man det i samband med vad man får så skulle jag säga att det är bang för the buck! Det jag saknar är datum och någon form av lume, här insett att dessa saker är nått jag behöver på en klocka men jag gillade den och den bärs bra! En länk skulle sitta som en GT i vårsolen.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Den vita bolmaren har landt på landet. Några snabba första intryck:

  • Mycket trevlig förpackning och förvaringspåse - med lite enkla medel så lyckas de med att förmedla en egen stil
  • Klockan känns lite topptung, men inte så stor som jag befarade. Lugg-till-lugg är inte så farligt som det skrivs om
  • Snygg tavla och kul med svarta visare
  • Jag kan inte se var Sverige är så att ställa in dag/natt-tavlan är utmanande
  • Att vrida upp och ställa klockan med vänster hand är också en utmaning
  • Trevligt med borstad boett och spänne
  • Bandet luktar gott. Tyvärr så börjar första ”öglan” (den fasta) att gå sönder, så den som landar klockan till slut får nog fixa nytt band
Jag skall bära den dagligen och se om mina intryck ändras till helgen.

B0623D78-B3F6-4534-9661-0502AFDD2782.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har inte riktigt förlikat mig med de ”fasade” bandhornen. Först tänkte jag att de var där för att spara in produktionskostnad, men sen så såg jag att de är ”rundade” på undersidan. Fast borstningen blir kanske billigare dock. Hur som helst, jag hade hellre sett mer rundade bandhorn.

Klockan har gått +51s på tre dygn.

F2B9896B-D3F9-4374-80B7-D1C364E349FB.jpeg


D97C077E-F467-404D-8B9C-5F274DB38F14.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hur är det med storleken? Jag tycker inte att det är mågot större problem. Dock så är den lite puck-liknande på armen - den fungerar bättre på nato etc. än vanliga band.

Det finns kritik mot lug-till-lugg måttet. Jag jämförde måtten med två andra klockor som är modell längre.
FE4D71C2-1486-4FF8-BC20-DC0DCD2EDB42.jpeg


Bretiling är längst, men också störst med sina 45mm. Nomos (38mm) har erkänt långa luggar, men ändå kortare än Bolmen. Vad som talar till Bolmarens fördel är de något rimligare proportionerna (jämfört med Nomos)

Väl på armen så sitter den högt och inte lika följsamt som en klassisk Sub (som har samma/liknande höjd)

6E1E223B-1E2B-4F30-B548-DD088CF10708.jpeg


441A9D81-A587-434B-8EB1-2909991B19DB.jpeg

(14060M)

Bandhornen på Bolmaren viker ner men inte tillräckligt tror jag med tanke på hur den bakre delen av klockan (baklock etc) bygger på höjden. Jämför med den betydligt slimmare Nomos Club.

9103B87A-1E67-4805-9766-AA1E0EE0E394.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu är det dax för mig att packa ihop den vita bolmaren och lämna över den till @Yrsnö på dagens GTG. Bilder därifrån bör dyka upp :)

Jag har ju lämnat lite löpande rapporter om mitt tyckande så slutorden blir korta. Jag har inte så stor erfarenhet av klockor i den här prisklassen, men jag förstår ju att det är skillnader på en klocka för 5k och en för 50k.

Med det sagt så gillar jag klockan. Det känns som ett gediget stycke stål på armen. Ljusa tavlor är min favorit och tillsammans med de coola svarta visarna så blir tavlan mycket trevlig. Och lumen? Näe, strunta i lumen. Jag sover på natten och behöver jag veta tiden när det är mörkt så har jag mobilen (eller min biologiska klocka).

Bandet är bra och också det ordentligt. Tyvärr så faller ena ”öglan” sönder på det här exemplaret - men så blir det kanske ibland...

Det som talar emot klockan mest för mig är tjockleken. Den är för tjock och den sitter ”för högt” på armen. Men jag förstår att Aurum med bror försökt avhjälpa det så gott det går med bandhornen.

Hur var det nu med bezelringen? Med en klickande ring så fattar ju vem som helst att alla linjer inte kan alignas korrekt. Det har jag inget problem med. Den här klockan har lite spel/glapp i varje klick-läge. Se bilderna nedan och strecket vid 6:an. Båda bilderna är inom samma klick-position. Som sagt, det är skillnad på 5k och 50k.

46A4BAD8-867B-4B50-9DA1-7A10B64B347E.jpeg

24158677-5F08-4970-B332-40786CCF4024.jpeg


Med bezel-spel är ingen deal-breaker för mig i alla fall.

Jag får tacka för möjligheten att prova klockan. Bra jobbat @Aurum och lycka till.
 

Yrsnö

Cartier
Fick äran att motta den vita faran under GTGn i lördags, måste säga att den gav ett riktigt bra första intryck! Tycker förpackning är mycket snygg, speciellt läderpåsen BOLMen kommer i.
IMG_20180414_160235.jpg

IMG_20180414_160710.jpg

IMG_20180414_160658.jpg
Min allmänna uppfattning var att den mottogs väl på GTGn, och de som inte kände igen klockan från forumet trodde den kostade mer än vad den faktiskt gör. Ett bra betyg för designen kan jag tycka. ;)

Klockan har suttit några dagar nu på handleden och BOLMen bärs helt klart större än något jag äger, men jag är ändå lite förvånad över att storleken känns rätt ok på mina smala sub 16cm handleder. :p
Tavlan gör sig riktigt bra både i sol och i sämre ljus då den verkligen fångar ljuset.

DSC_0008.JPG

Idag har vi varit ute på hundkurs, och nu bär det hemmåt för att testa på lite natostraps och perlon! Spännande :)

Återkommer med mer och bättre bilder under veckan :D
 
Senast ändrad:

Yrsnö

Cartier
Min vecka har gått och det är nu dags att packa ned Daylighten. Känns faktiskt lite jobbigt! Jag fick en bra intryck redan på GTGn när jag först öppnade lådan men efter dagarna har gått har den även växt mer och mer, jag vill ju att den ska stanna :p. Ja visst är det liite stor för mina taniga handleder men tycker den sitter riktigt skönt ändå, på ett mjukare band eller nato/perlon blir den riktigt fin.
DSC_0010.JPG

De saker jag uppskattat mest har såklart varit den vita/ljust gråa tavlan(som ibland nästan kan upplevas som champagne färgad), den leker verkligen med ljust och får klockan att se "dyrare" än vad den är. Uppskattar också att tavlan ligger lite längre in från glaset, skapar ytterligare djup. Tycker @Aurum med bror har gjort ett bra jobb med loggan/namn som ligger så snyggt infräst i mönstret på tavlan(Zomma in på bilderna!) Precis som @nissehult sa så är visare riktigt snygga, stör mig inte alls på att det saknas lume. Tycker de ser riktigt genomtänkte ut med vad jag gissar är lite gyllene snittet i storlekskillnad mellan dem. Dock upptäckte jag att det vita längst in på visarna inte är samma längd på alla tre. Minut och sekund har lika men timvisaren har lite längre vitt, om det är tanken så kanske bara jag missat något annars kan jag tycka att de ska vara lika långt.
IMG_20180414_160710.jpg

Fasningen på bandhornen är riktigt snyggt och hjälper att krama om handleden lite, stort plus. Utöver det hade jag kanske önskat att boetten var en aning mer slim runt om(speciellt kl 12 och 6) och då även dra in bandhornen lite så bärs den lite mindre. Kanske svårt att uppnå men man får väl önska :p.

Utöver det så tyckte jag först det var lite ovant med kronan "upp-och-ned" men vande mig fort, day-night indikatorn är såklart inget som riktigt kommer till användning med är snygg och ger mer liv till tavlan.
DSC_0052.JPG


Summa-summarum: Grymt snygg tavla, grymt snygga visare, mycket lyckad allmänt och ser grym ut med färgade straps(sommarklocka!). Denna kommer vara saknad och jag håller tummarna att jag går som den lycklige vinnaren, om inte är jag glad att någon annan i passarounden får en snygg och härlig klocka :D

DSC_0049.JPG
DSC_0044.JPG
DSC_0038.JPG


Tack igen @Aurum för möjligheten att få testa på denna best en vecka!
 

Bilagor

  • DSC_0010.JPG
    DSC_0010.JPG
    140 KB · Visningar: 4
Topp