• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Då kontantinsatsen är på minst 15% så är det alltså max 5% hushållen hypotetiskt skulle kunna vara skyldiga om man verkligen måste sälja och inte ska köpa något nytt. Vet inte hur många som skulle hamna i den sitsen, troligtvis inte så många?

Jag ser det därför inte som en krasch direkt.

Edit: tänkte om det fanns någon uttalat prisnedgång som definierar en "krasch"
Kanske såhär: prisnedgångar eller strukturella förändringar som förhindrar marknaden att fungera och får konsekvenser för flera delar i ekonomin? Det behövs kanske inte många procent, bara tillräckligt på marginalen för att skapa inlåsningseffekter, problem med lån, konsumtion osv.

Kanske såhär: prisnedgångar eller strukturella förändringar som förhindrar marknaden att fungera och får konsekvenser för flera delar i ekonomin? Det behövs kanske inte många procent, bara tillräckligt på marginalen för att skapa inlåsningseffekter, problem med lån, konsumtion osv.
Att många får sparken eller en höjning av boräntan till 2,5% i snitt kommer få ner kastande av pengar på boende. Fortsätter vi ligga på ca 1% i bolån och folk har jobb så vettefan om vi får se nån sättning.

Att många får sparken eller en höjning av boräntan till 2,5% i snitt kommer få ner kastande av pengar på boende. Fortsätter vi ligga på ca 1% i bolån och folk har jobb så vettefan om vi får se nån sättning.
Håller med till hundra procent. Försökte bara definiera krasch och starta diskussion. Tycker den här tråden är riktigt kul när det är ös i den. Har varit lite mycket "villan jag gillar är dyr". Vi behöver komma tillbaka till det seriösa killgissandet kring makrotrender mm.

Håller med till hundra procent. Försökte bara definiera krasch och starta diskussion. Tycker den här tråden är riktigt kul när det är ös i den. Har varit lite mycket "villan jag gillar är dyr". Vi behöver komma tillbaka till det seriösa killgissandet kring makrotrender mm.

Killgissandet är kul. Jag har spått en bostadskrasch sedan 2010....

Skämt åsido dock, så skulle jag vilja påstå att vi har en schrödingers-bostadsmarknad. Den är rationell och irrationell på samma gång. Så länge vi har kapital och tryck så "ska" det ju gå upp. Samtidigt så är ju priserna i många områden helt batshit. Fallhöjden finns ju.

Bostadspriser1970-2015.jpeg

Det luktar ibland lite USA 2008 dock...

Riksbankschefen gick ut och pratade om en räntehöjning om 3 år. Börsen ryckte på axlarna.

En dag besannas säkert domedagsprofeternas spådomar. Sanningen är att ingen vet något säkert. Det enda man kan göra är att ta höjd för olika tänkbara scenarion.

Man har ju länge velat få igång inflationen. Kanske var Covid-19 en skänk från ovan i det avseendet.

Inga regeringar eller centralbanker verkar ha velat krascha marknaden hittills. De har varit skickliga på att manipulera och frågan är om man inte kommer fortsätta på det inslaget tills det inte längre går. Många har ju länge trott att det inte går att manipulera mer. Ändå sitter vi här ett par kriser senare och tittar tillbaka på ett beteende där man varje gång har tryckt ut pengar i systemen.

• Like
Reactions: PJZ
Hade mäklare över igår. Toppriser generellt i Stockholms innerstad och ingen avmattning i sikte, folk vill gärna bo större då i princip alla bolag i Stockholm är ok med hemarbete 2-3 dagar. Jag ska köpa större och har alltid tänk att kvm priset ska gå ner och inte upp, surt!

Villor lugnare och backat någon enstaka procent i Stockholm, många väntar till efter nyår om de inte får riktigt bra betalat, indikerar att säljare och köpare står en liten bit ifrån varandra.

Ovan är endast en mäklares åsikter, men korrelerar väl rätt bra med senaste statistiken.

Lite fishy är nog de nya LAS-reglerna, nuvarande KPI samt stundande räntehöjningar. Dock är krascher sällan förutsägbara. Kommer inte komma från något scenario riksbanken räknat på. Blir nog snarare så att de måste panik höja pga skenade inflation/energipriser eller någon typ utav global kris.

Upplever som att det är ett väldigt litet utbud till salu, och framförallt mindre lägenheter?
Har inte hållit så bra koll men har det varit så under hela pandemin?

Innan pandemin var det betydligt fler lägenheter till salu och snarare färre hus och större lägenhet, nu känns det som helt omvänt.

Japp så är det helt klart mindre lägenheter var ett tag relativt oattraktivt. Större lägenheter gick åt fort och situationen är normaliserad nu igen. Får vi en till "lockdown" blir nog läget detsamma. Folk tycker väl att det är sådär halvroligt att sitta och trycka i en lyhörd sekelskiftslya hela dagarna.

Dags att skaka liv i denna tråd igen nu kanske med tanke på hur inflationen tagit fart och räntorna skjutit iväg!

I innerstaden verkar intresset vara väldigt svalt på bostadsrätter, även om bra objekt fortfarande går iväg! Av någon anledning tycker jag att det känns som mycket mindre attraktiva lägenheter läggs ut (planlösning, våning 0-1 etc). Tänker själv försöka sälja för köpa större!

Kikar också lite efter fjällstuga och det är mycket skambud i Sälen/Åre. Avvaktar nog ett tag till, tror dessa bostäder faller först och snabbast vid ev nedåtgående marknad!

För er som är intresserade är det rätt kul att tracka priser via https://husmask.se/home

Dags att skaka liv i denna tråd igen nu kanske med tanke på hur inflationen tagit fart och räntorna skjutit iväg!

I innerstaden verkar intresset vara väldigt svalt på bostadsrätter, även om bra objekt fortfarande går iväg! Av någon anledning tycker jag att det känns som mycket mindre attraktiva lägenheter läggs ut (planlösning, våning 0-1 etc). Tänker själv försöka sälja för köpa större!

Kikar också lite efter fjällstuga och det är mycket skambud i Sälen/Åre. Avvaktar nog ett tag till, tror dessa bostäder faller först och snabbast vid ev nedåtgående marknad!

För er som är intresserade är det rätt kul att tracka priser via https://husmask.se/home
Delar samma iakttagelse. Sålde nyligen vår bostadsrätt, en fyra i vasastan som nog får klassas som ett av de bra objekten. Sjukliga mängder spekulanter men få vågar lägga bud. Det verkar finnas en stor oro så får se vad den mynnar ut i :)

Räntorna kommer stiga kontinuerligt (säkert 2.5-3.5% inom 1-3år). Semesterhus går nog ner lite först, sen dyra familjevillor med flera - ofta - relaterade omkostnader (bil, el, mat etc.) som ökar månadskostnaden kraftigt, mindre attraktiva lägenheter och sist attraktiva lägenheter som är billiga att bo i (låg avgift + skulder). Min gissning 🤷‍♀️

Räntorna kommer stiga kontinuerligt (säkert 2.5-3.5% inom 1-3år). Semesterhus går nog ner lite först, sen dyra familjevillor med flera - ofta - relaterade omkostnader (bil, el, mat etc.) som ökar månadskostnaden kraftigt, mindre attraktiva lägenheter och sist attraktiva lägenheter som är billiga att bo i (låg avgift + skulder). Min gissning 🤷‍♀️
Känns som det blir tufft om det håller i sig på den nivån.

Energipriser + 200 %, beräknas ligga på en hög nivå framöver.
Drivmedel + 50 %
Mat + 30 %
Räntor + 100 till 200 %
Löner + 2 %. Tror inte någon vill höja lönerna med 10 %.

Räntan och skatten är ju det enda som kan regleras. Har svårt att se en varaktig räntehöjning till runt 3 - 4 %. Bolåneränta alltså.

Edit: Glömde skriva Rolex + 20 %/år. 😀

Drivmedel + 50 %
Mat + 30 %
Räntor + 100 till 200 %

Räntan och skatten är ju det enda som kan regleras. Har svårt att se en varaktig räntehöjning till runt 3 - 4 %. Bolåneränta alltså.

Precis, det känns ju helt orimligt att det skulle tillåtas med tanke på hur många hushåll som är högt belånade.

Delar samma iakttagelse. Sålde nyligen vår bostadsrätt, en fyra i vasastan som nog får klassas som ett av de bra objekten. Sjukliga mängder spekulanter men få vågar lägga bud. Det verkar finnas en stor oro så får se vad den mynnar ut i :)

Helt klart min uppfattning också efter varit på visning! Väldigt mycket folk men inga bud, folk avvaktar nog ett tag för se innan köpare och säljare möts på en lägre nivå!

Drivmedel + 50 %
Mat + 30 %
Räntor + 100 till 200 %

Tror vi är i recession långt innan räntan når 3 % och då vet vi vad som händer med räntorna! Tror inte Ingves kan höja speciellt mycket innan ekonomin knäcks. Svenskarna har strax över 5000mdr i skulder

Drivmedel + 50 %
Mat + 30 %
Räntor + 100 till 200 %

Vi får se :) vet att bankerna inte vill att man binder lån just nu för det inte blir lika lönsamt för dem då de spår mer ränteuppgång. Mitt råd är att sälja alla fastigheter, bygga en koja i skogen och ha ett gäng Daytonas per handled ist :)

Vi får se :) vet att bankerna inte vill att man binder lån just nu för det inte blir lika lönsamt för dem då de spår mer ränteuppgång. Mitt råd är att sälja alla fastigheter, bygga en koja i skogen och ha ett gäng Daytonas per handled ist :)

Njae det där är väl lite utav en generalisering. Visst blir lönsamheten sämre men de är föga intresserad av att exponera sig mot riskerna i sin utlåning.

Njae det där är väl lite utav en generalisering. Visst blir lönsamheten sämre men de är föga intresserad av att exponera sig mot riskerna i sin utlåning.
Så kan det nog vara, är del mekanismer bakom jag inte har 100% koll på då jag inte jobbar med utlåning. Finns nog en sweet spot risk vs potentiella ränteintäkter. Men ser man till listräntorna är 3-mån generellt mer fördelaktig just nu vs vad den har varit vs binda.

Så kan det nog vara, är del mekanismer bakom jag inte har 100% koll på då jag inte jobbar med utlåning. Finns nog en sweet spot risk vs potentiella ränteintäkter. Men ser man till listräntorna är 3-mån generellt mer fördelaktig just nu vs vad den har varit vs binda.
Rörliga räntorna styrs av riksbanksräntan. Långa bundna räntor styrs av priserna på bostadsobligationer på internationella marknaden. Därav skillnaden lite förenklat. Sedan kan bankerna ju välja att ta ut olika marginal.

Normalt styr centralbankerna korta räntan och långa räntan styrs av marknadens inflationsförväntningar.
Sedan ett antal år tillbaka har dock även långa räntor manipulerats av centralbankerna, detta genom s.k. kvantitativa lättnader, dvs stödköp av långa obligationer. Jag tror att man är inne på en mycket farlig väg som riskerar att landa i hyperinflation och en valutakris.
Köp guld. 😁

Normalt styr centralbankerna korta räntan och långa räntan styrs av marknadens inflationsförväntningar.
Sedan ett antal år tillbaka har dock även långa räntor manipulerats av centralbankerna, detta genom s.k. kvantitativa lättnader, dvs stödköp av långa obligationer. Jag tror att man är inne på en mycket farlig väg som riskerar att landa i hyperinflation och en valutakris.
Köp guld. 😁
Exakt.
"Vi" har satt oss "betwen a rock and a hard place". Höj räntan och allt kraschar. Fortsätt med lättnader och göd hyperinflationen... sannolikt utfall i båda fallen pekar mot hyperinflation.

Ett annat tips om man tror på hyperinflation är att köpa tillgångar med långsiktigt grundvärde (ex hus) och binda med långa räntor. Då försvinner lånen vid hyperinflation men tillgången består.

Känns som marknaden väntat på det som händer nu: många köpare få objekt men alla avvaktar rekordpriserna för bara veckor sen. Det knepiga är att säljarna inte verkar släppa objekten. De som köpte på toppen lyckades iallafall genomföra affären. Tror att marknaden kommer vara mycket avvaktande och ännu färre objekt kommer ut till ny jämvikt nås på betalningsvilja och säljkrav...

Sett att en del objekt i Vasastan/Kungsholmen gått till budgivning men att säljarna i slutändan inte blivit nöjda och istället valt att höja acceptpriserna vilket, i vissa fall, resulterat i utebliven affär..

Då gäller det att säljarna inte redan köpt annars ser vi nog fallande priser mycket snart!

Exakt samma mönster som under coronavåren. Vann budgivningen på 5 lägenheter men ingen vill sälja till det priset, enligt mäklaren skulle de "avvakta marknaden" alternativt "hyra ut". Så även vid ett prisfall så är det svårt få till avslut. Bomarknaden är inte direkt aktiemarknaden utan väldigt trögrörlig.

Tillbaka
Topp