Sorry sent svar. Varit massa jobb idag…
Vi är delvis överens om en del saker. Förra årets elstöd var fullständigt idiotiskt och att Norrlänningar fick betalt för att konsumera el var ju helknäppt.
Det blir också skevt att de som prissänkrat el får tillbaka kanske mer än de betalar, men här tycker jag att det finns andra aspekter som är viktigare. Alla som nu får stöd hade möjlighet att prissäkra sig på ett effektivt och kostnadseffektivt sätt. (Nu går det ej tyvärr pga trasig el-börs, men då funkade den ok.) Jag är relativt liberal i min läggning och jag anser att man får leva med sina beslut, givet att man hade rimliga förutsättningar att fatta ett rationellt beslut. De som ville känna trygghet i elkostnaderna band sina priser, men de som inte band sina priser kände väl att de inte behövde det? Det kanske visade sig vara fel men ingen tvingade dig att ha rörligt elpris. Att bara ge stöd till de med rörligt pris är i min värld som att ta bort folks ansvar över sina beslut. ”Om du fattar fel beslut kommer staten rädda dig, så det gör inget”.
Detta leder oss också lite in på Norrland vs Södra Sverige. Jag håller med om att det var jättedumt som det var förra vintern, men jag förstår också att Norrlänningar är sura över det nya stödet. Detta pga att folk i Norrland konsumera mer el pga kyla och mörker. Kanske på grund av det har de också accepterat att bygga ut vattenkraft och vindkraft, som trots allt påverkar deras natur negativt. I Södra/mellersta Sverige vill vi minsann inte ha vindkraft för att inte förstöra vår fina utsikt. Vi ville ju inte heller ha kvar kärnkraften. Svenskar har själva röstat fram massa produktion i norr och väldigt lite i söder. Vill vi ha låga elpriser får vi ta konsekvenserna. Med det sagt är det såklart inte svart/vitt och man har inte kanske haft samma förutsättningar till grön kraftproduktion, och har inte heller kunnat förutse den utvecklingen vi haft senaste året. Så jag menar inte heller att man helt ska skylla sig själv. Hur som har norrlänningar kanske i större utsträckning accepterat bieffekter för att få låga elpriser. De kunde vägrat vatten och vindkraft, och då hade de kanske haft ännu högre priser än i söder… så kombinationen att de måste leva med de negativa konsekvenserna samt att de måste använda mer el, gör att de rimligen också ska ha lägre elpriser. Jag menar såklart inte att de ska få lika många ören per kWh som södra Sverige, men kanske man skulle utgått från historiskt snitt som taknivån oavsett prisområde? Vet inte. De kanske inte ska få ngt stöd, men jag förstår ändå deras irritation.
Dock är jag helt enkelt emot stödet och generellt emot pristak specifikt. Det förstör den fantastiska marknadsmekanismen där priset driver efterfrågessidan. Pga de höga priserna i kombination med varmt väder (och andra saker) är snittpriserna i oktober 80 öre/kWh för SE3 och 50 öre/kWh för SE1 (plus skatter). Ingen som helst kris i någon del. Man har minskat efterfrågan radikalt i hela Europa, och mycket mer än vad man kunde vänta sig med nuvarande temperatur. Priset har fungerat perfekt! För vi var nyligen i den exponentiella delen av price discovery så vi visste att bara 10% minskad efterfrågan skulle leda till kollapsade priser. Att minska efterfrågan 10% är inte svårt, det klarar alla sålänge man klarar att vara liiiite obekväm. Jag tror vi måste kunna vara det.
Summa summarum, precis som du säger kommer det aldrig bli rättvist, och jag tycker detta stöd är mycket bättre än förra årets, och mycket bättre än om man hade satt ett pristak framåt, men jag tycker ändå det är dåligt med denna typ av stöd. Vi kan reglera efterfrågan och det behövs inte återgång till stenåldern för att få normala priser, men vi måste kunna acceptera en tröja och tofflor inomhus.
Jag förstår samtidigt att den utveckling av levnadskostnader vi sett är extraordinär och kan kräva stöd, men då mer riktat mot svaga hushåll. Nu kommer de som har det bäst ställt få mest stöd, även att de inte har någon kris.
Som någon sade är det kanske övre medelklassen som upplever den sämsta levnadsstandardutvecklingen just nu (med räntor, el etc), men samma grupp ju blivit helt oerhört gynnade under ett par decennier, så till den grad att medelklassen idag många gånger lever på ett sätt som knappt överklassen kunde unna sig för 20 år sedan. Denna grupp har levt på ett ohållbart sätt tack vare att man fört en idiotisk politik, så det känns naturligt att det sker en viss korrigering tillbaka till verkligheten. Stora delar av befolkningen har ju tyvärr behövt leva i verkligheten hela tiden.
Det oss leder osökt in på fastighetsskatt. Jag förespråkar absolut en fastighetsskatt, precis som alla ekonomer gör. Den må vara impopulär men det beror på att folk har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Man har svårt med relativitet och lätt att falla tillbaka på enkla förklaringar och propaganda. Sveriges modell med regressiv skatt på fastigheter och progressiv skatt på arbete är skadlig och får oerhört mkt kritik från ekonomer. Jag tycker inte man ska höja skatteuttaget, men det borde ändras så man betalar mindre på arbete och mer på fastigheter och kapitalinkomster. De allra flesta hade gynnats av en förskjutning, och man hade lätt kunnat skydda pensionärer och andra med diverse begränsningsregler i skatteuttaget. Men som exempel var det senaste förslaget från finanspolitiska rådet 10% sänkt skatt på arbete samt återinförd fastighetsskatt. Alltså skulle alla med fastigheter mindre värda än ca 12 årslöner gynnas av förslaget, vilket är de allra flesta.
För att nå monetär framgång behövs hårt arbete, begåvning och tur. Framgångsrika människor underskattar konsekvent turens betydelse, men den är viktig. Hur som, med vårt skattesystem blir tur ännu mer viktigt. Det blir allt svårare att kompensera brist på tur med begåvning och hårt arbete. Det i sig leder till slitningar i samhället, och jag är inte det minsta överraskad att vi har så stora problem med kriminalitet som vi har.
Så nä, jag ändrar inte min åsikt om hur man bör föra skattepolitik bara för att jag numera äger en bostad för ganska många miljoner som hade blivit belastad med relativt hög skatt om det förslag jag förespråkar blir verklighet. Jag tycker inte heller att elstöd är bra bara för att jag själv kommer få det. Det är helt enkelt inte sådan jag är funtad.
Känner att jag inte får fram alla poänger men måste lägga mig, och har medvetet skrivit mycket mindre i denna tråd senaste året för att inte irritera folk.
Jag vill bara avsluta med att jag förstår att många har det tufft nu och att samhället kan behöva hjälpa, men jag tycker bara att samhället nu hjälper fel individer generellt sett, och att man riskerar att förstöra incitament till rationella beslut och klokt agerande. Jag känner stor sympati för många nu, men jag kommer dock aldrig känna sympati för den som åker på solsemester under höstlovet, för att sedan gnälla över ökade levnadskostnader och be om stöd från staten.