Harmon Rabb
Basic
Jo, det kan man absolut tycka! Även fast jag inte direkt blir missnöjd över att få detta stöd så blir det lite märkligt, titta bara på mitt exempel.
Jag satt fram till juli 2022 med ett fast avtal, betalade ca 0,53:-/kwh. Jag fick ta del av förra stödet vilket innebar maximalt stöd baserat på min förbrukning (21 000kwh) så jag hade flera månader med fakturor om 0:-. Nu får jag alltså tillbaka ca. 16 500:- för perioden sept-21 till okt-22 vilket borde göra att jag går plus på denna period...
Förmodligen vill ju regeringen ge ett stöd som är bra men samtidigt skänka en liten osäkerhet för vintern som kommer och på det viset få folk att fortsatt dra ner på sin förbrukning. Därför de undviker ett generellt högkostnadsskydd?
Såg att Mellin som skriver krönikor i Aftonbladet också tillhör ”vinnarna” med fasta abonnemang sedan tidigare.
Mellin: Min el blev nästan gratis i ett helt år
Regeringens förslag till högkostnadsskydd för elräkningarna premierar inte sparande och tar inte hänsyn till det stora problemet - vinterns förmodat skyhöga elp
Svårt att utforma ett rättvis sätt. Frågan är hur många det är som har haft bundna el-abonnemang förhållandevis. Det kanske inte är värt att fånga upp dessa i ett läge där syftet är att kompensera en stor andel människor för orimligt höga elkostnader på en dysfunktionell marknad som man nog kommer att få se över utifrån ett såväl nationellt som europeiskt perspektiv.
Vad som är mer intressant är hur man kommer att stödja framöver om energipriserna är höga under årets kallaste månader. Det är ju då stödet kommer behövas på ett helt annat sätt än hittills.
Dyraste el-räkningen vi fått sedan vi övertog ett hus i december förra året var för augustis förbrukning. Visserligen ett utespa igång som stått på sedan 1:a juni. Det kommer ju vara avstängt över vintersäsongen.