• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Bra råd från mäklarstatistik idag!

”Mitt råd till köpare är att inte tveka att göra affär om rätt objekt dyker upp. Bankerna kommer sannolikt att justera kvar att leva på kalkylen inom kort, och då får man låna mindre. Värdet på den bostaden som ska säljas eller kapitalet som ska finansiera affären riskerar dessutom att minska givet både räntehöjningar och inflationstakten, säger Jonas Rosén, vd Mäklarsamfundet”

Då får man låna mindre? Du får ju låna det du har råd med enligt banken. Passa på att låna mer nu! Du kommer inte få så mycket lån sen för du kommer inte ha råd. Vad fan är det för råd?

Hörde precis på TV4 nyheter att 4or och större på Östermalm hade ökat i pris det senaste kvartalet. 4-5 or på Östermalm hade högst kvadratmeterpris i landet som jag tolkade det. Absurt! En orsak var tydligen att folk lämnade villorna.

Hörde precis på TV4 nyheter att 4or och större på Östermalm hade ökat i pris det senaste kvartalet. 4-5 or på Östermalm hade högst kvadratmeterpris i landet som jag tolkade det. Absurt! En orsak var tydligen att folk lämnade villorna.

Ja du får fortfarande betala mer per kvm ju större våning du köper. Sker avslut på mellan 250-350 tkr/kvm på våningar som är 400 kvm och större.

Jag är med och hjälper till att sälja en gammal släktgård. Helvete vad svårt idag.

4 familjer har iaf visat intresse. En ensam pensionär, nån annan som ska ha det till sommarhus men jag håller tummarna att holländaren el en barnfamilj stoppar in slantarna. Bra för den lilla byn.

Finns behov av renovering och direktverkande el i kåken. Inte ett hett objekt. I värsta fall händer inte ett skit och jag har nämnt att det kan bli att sänka förväntningarna/säljpris om man inte ska stå och sköta ägor lågt ifrån ens hem för att man inte går med på ett ”lågt” pris.

Pratade om sälj i våras o jag tror att slutpriset ligger 30% från gissningarna då.
Jag hade fel. Minst två är med och budar plötsligt så där hade vi flyt. Minst 30% mer än vad jag trodde det skulle landa på. Bara det kommer en kråka på pappret bara så gammelsläkten slipper resa långt för att hela tiden se över fastigheten.

En jävla ökentid att kränga hus i när man behöver. Lycka till ni andra. 🙏🏻

Jag hade fel. Minst två är med och budar plötsligt så där hade vi flyt. Minst 30% mer än vad jag trodde det skulle landa på. Bara det kommer en kråka på pappret bara så gammelsläkten slipper resa långt för att hela tiden se över fastigheten.

En jävla ökentid att kränga hus i när man behöver. Lycka till ni andra. 🙏🏻

Jag tror också att det är ljusare på småorter än vad media adresserar.

Jag tror också att det är ljusare på småorter än vad media adresserar.
Tre grannhus har varit till salu sedan i juli utan synliga budgivningar. Läget är förstås en viktig aspekt och de andra saknar nog just det. Oviljan till bud på dessa har gjort att jag trodde det skulle kunna gå illa nu när det varit första visning i helgen på detta.

Oavsett skönt när det rullar på och minskade bekymmer.

Såldes den med färdigt bygglov? Råvindar går ju för allt melllan 30tkr-100tkr /kvm beroende på en uppsjö av olika faktorer.
Inte riktigt råvind men tänkte på det du skrev när jag såg denna.

2 rum (249 m2). Fantastiskt tillfälle att förvärva en före detta verkstadslokal om 249 kvm med stora vackra fönsterpartier, två balkonger och en enormt flexibel planlösning med pelarburet bjälklag som skapar möjlighet till stora öppna ytor. Hiss in i lägenheten samt två möjliga entréer. Takhöjd ca 3,20 m. Mycket attraktivt läge invid Tegnérlunden med närhet till Odenplan och City. Föreningen upplåter nu denna hyresrättslokal för konvertering till bostadsrätt. Mycket välskött förening i vacker fastighet uppförd 1900-1910. Blivande köpare ansvarar och bekostar ombyggnationen till bostad. För mer information, kontakta ansvarig fastighetsmäklare Magnus Ekman.
Pris: 25.000.000 krAvgift: 10.997 kr/mån.Upplandsgatan 17B, 2trVasastan, Stockholm

Är det någon som vet hur banken resonerar kring att behålla sin befintliga bostad och hyra ut den när man köper nytt? Givetvis så har vi tillräckligt till kontaktinsatsen på hus nummer två. Tänker att det inte är säljläge just nu så därför skulle man kunna hyra ut huset ett-två år före försäljning.

Är det någon som vet hur banken resonerar kring att behålla sin befintliga bostad och hyra ut den när man köper nytt? Givetvis så har vi tillräckligt till kontaktinsatsen på hus nummer två. Tänker att det inte är säljläge just nu så därför skulle man kunna hyra ut huset ett-två år före försäljning.
Om du klara dig med lån under 5 årsinkomster (6 om du är under 36), är det nog lugnt.

Ökad risk = inte troligt att de är så sugna om du inte har en inkomst som backar upp det.

När jag för ca 3 år sedan pratade med min bank (Swedbank) om detta blev det ett nej. Då var motiveringen att dels skulle lånebilden bli avsevärt högre än ca 5x inkomsten. Men framförallt föll det då på att vi inte skulle klara räntor på 7% på två boenden. Jag fick i min kalkyl inte räkna med inkomst på uthyrningen utan detta räknades endast som en utgift. Detta tillsammans med två små barn och en fru som pluggade var för stor risk. Jag argumenterade att det var ett orimligt resonemang då det i vårt fall rörde 2st villor som med lätthet skulle hyras ut. Men banken var stenhård. Får inte räkna med någon hyresintäkt i kalkylen utan endast alla utgifter ett extra husägande drar med sig.

När jag för ca 3 år sedan pratade med min bank (Swedbank) om detta blev det ett nej. Då var motiveringen att dels skulle lånebilden bli avsevärt högre än ca 5x inkomsten. Men framförallt föll det då på att vi inte skulle klara räntor på 7% på två boenden. Jag fick i min kalkyl inte räkna med inkomst på uthyrningen utan detta räknades endast som en utgift. Detta tillsammans med två små barn och en fru som pluggade var för stor risk. Jag argumenterade att det var ett orimligt resonemang då det i vårt fall rörde 2st villor som med lätthet skulle hyras ut. Men banken var stenhård. Får inte räkna med någon hyresintäkt i kalkylen utan endast alla utgifter ett extra husägande drar med sig.
Jo, de är defensiva när det gäller privatpersoner. Som företag med den affärsidén har vi ju sett att det går att låna väldigt mycket pengar.

Samma här, ifjol. Extrahus = bara kostnad.

Jag hade den diskussionen för något år sedan med två olika banker. Jag hade en villa en bit ifrån och en bostadsrätt i innerstan. På frågan om jag fick räkna med hyresintäkten på bostadsrätten, svarade den ena nej, den andra ja så jag bytte bank och hyrde ur lägenheten.

Tack för alla svar. Då blir det till att tänka om. Hur säljer man ens ett hus på vinterhalvåret, trädgården ser ju förskräcklig ut :facepalm: Det är väldigt sällan man ser vinterbilder på Hemnet.

Snubblade över denna gamla artikel, fem år gammal artikel.
Skärmavbild 2022-11-18 kl. 08.39.42.png

Sex år sedan och man lyckades få Sveriges dyraste villa för 50 miljoner. Kan det stämma? I så fall så är det så klart intressant resa och en snabb koll på utbudet just nu så kan jag se minst 3 stycken villor som har ett utgångspris för 120miljoner+.

Undra var vi är om sex år igen? Då kanske de dyraste villorna är vid 50 miljoners strecket igen?

Sex år sedan och man lyckades få Sveriges dyraste villa för 50 miljoner. Kan det stämma? I så fall så är det så klart intressant resa och en snabb koll på utbudet just nu så kan jag se minst 3 stycken villor som har ett utgångspris för 120miljoner+.

Undra var vi är om sex år igen? Då kanske de dyraste villorna är vid 50 miljoners strecket igen?

Edit, såg att det gällde 2016... Hyfsad prisökning mellan 2016 och 2017:

Snabb googling säger att det inte stämmer.

1668759309788.png

Han sålde väl den för 90 någonting mkr förra året, helt sanslöst att någon vill betala 90mkr för det huset.

Känns som generellt ju dyrare hus så verkar uppgången varit mer senaste 10-12 åren.

Kommer ihåg en gammal kollega var hemma hos sin dåvarande chef. Ett hus på Djursholm, en lite mer senior kollega sa då "det här lär kosta 13-14 miljoner...." :D Detta var 2007 om jag kommer ihåg det rätt.

Min sambo har varit på besök där med och det lär kostat 50 mille förra året om inte mer

Vårat hus har i alla fall inte dubblats sen 2016 :D, läget/området lär ha en del med saken att göra dock ....

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp