Jag håller med. Problemet är väl att de som har låg belåning på sitt hus kan sälja till lägre priser och dra ner marknaden som helhet. Ex, 40-talister som flyttar från sitt hus.Vi ser hur folk prioriterar boende. Vad är alternativet? På många håll så är hyresrätter svåra att hitta. Och att ta en förlust för att bo sämre är inte heller vidare lockande. Jag känner mig rätt så övertygad om att man kommer att välja boende framför annan lyx som man vänjt sig vid de senaste åren när alla varit rika.
Sämre tider kommer att påverka alla. Förmodligen de i hyresrätter värst med tanke på att det är de som är mest ömtåliga med små marginaler. Tids nog vänder det och då går vi tillbaka till bättre räntor kring 2-3%. Bostadspriserna lär också de anpassas mot en räntenivå i de krokarna. Dvs något lägre än när pengar var gratis. Nödvändigtvis inte lägre än idag. But who knows..
Men jag tror inte heller folk kommer vilja sälja och göra förlust. Samtidigt vet jag att panik kan infinna sig och folk tar då förhastade beslut på grund av att de inte vill förlora ännu mer pengar.
Men precis som du säger, vem fan vet? Blir spännande när vi besöker tråden om fem år igen.