• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vi ser hur folk prioriterar boende. Vad är alternativet? På många håll så är hyresrätter svåra att hitta. Och att ta en förlust för att bo sämre är inte heller vidare lockande. Jag känner mig rätt så övertygad om att man kommer att välja boende framför annan lyx som man vänjt sig vid de senaste åren när alla varit rika.

Sämre tider kommer att påverka alla. Förmodligen de i hyresrätter värst med tanke på att det är de som är mest ömtåliga med små marginaler. Tids nog vänder det och då går vi tillbaka till bättre räntor kring 2-3%. Bostadspriserna lär också de anpassas mot en räntenivå i de krokarna. Dvs något lägre än när pengar var gratis. Nödvändigtvis inte lägre än idag. But who knows..
Jag håller med. Problemet är väl att de som har låg belåning på sitt hus kan sälja till lägre priser och dra ner marknaden som helhet. Ex, 40-talister som flyttar från sitt hus.

Men jag tror inte heller folk kommer vilja sälja och göra förlust. Samtidigt vet jag att panik kan infinna sig och folk tar då förhastade beslut på grund av att de inte vill förlora ännu mer pengar.

Men precis som du säger, vem fan vet? Blir spännande när vi besöker tråden om fem år igen.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
@aLiter

Jag stör mig inte alls på dig, tvärtom är det kul att se att alla på KS inte är en homogen grupp. Jag tycker det är tråkigt, för jag träffar egentligen aldrig någon med "ditt" perspektiv och din bakgrund. Berikande på ett sätt faktiskt.

Däremot är min bild att du, liksom några andra, skriver utifrån egen agenda. Några bolånetorskar (ingen i tråden som åsyftas) vågar ju ens tänka tanken att bostäder kan gå ned. Det kan de såklart. Lika mycket som alla hyresrättsvurmare skriker sig hesa om kraschen som ska komma.

En observation från mitt håll är att du blandar rätt så hög svansföring och höga hästar i ena stunden och som @Frourez skriver tar du på dig offerkoftan ibland? Varvat med ett par, faktiskt, rätt intressanta inlägg bak i tråden.

Tillägg: du nämnde Japan tidigare, vilket är en intressant marknad. Inte helt jämförbar med Sverige (eller något annat land för den delen heller, imho). Vad tänker du om det?
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
@aLiter

Jag stör mig inte alls på dig, tvärtom är det kul att se att alla på KS inte är en homogen grupp. Jag tycker det är tråkigt, för jag träffar egentligen aldrig någon med "ditt" perspektiv. Berikande på ett sätt faktiskt.

Däremot är min bild att du, liksom några andra, skriver utifrån egen agenda. Några bolånetorskar (ingen i tråden som åsyftas) vågar ju ens tänka tanken att bostäder kan gå ned. Det kan de såklart. Lika mycket som alla hyresrättsvurmare skriker sig hesa om kraschen som ska komma.

En observation från mitt håll är att du blandar rätt så hög svansföring och höga hästar i ena stunden och som @Frourez skriver tar du på dig offerkoftan ibland? Varvat med ett par, faktiskt, rätt intressanta inlägg bak i tråden.
Jag tror det kan framstå som offerkofta när jag för svara på samma frågor som jag svarat på 300 gånger i tråden. Jag tröttnar ur helt enkelt. Jag kommer fortsätta peppra att marknaden ska gå ner även om jag köper imorgon. Jag köper trots att jag nästan är säker på att priserna kommer att gå ner efter att jag köpt. Har inga problem med om mitt hus som jag köper för fyra mille bara är värt en miljon om trettio år. Det har jag också beskrivit tidigare i tråden.

Jag tror inte att priserna ska gå ner för att det skulle gynna mig. Jag tror att de ska gå ner utifrån ett fundamentalt makroekonomiskt perspektiv. Går de upp eller ner på lång sikt spelar ingen roll för mig. Räknar med en nedgång efter att jag köpt då jag tror nedgången kommer vara mer än tre år.

Men det kan framstå som att jag vill att priserna ska mer om man väljer att lägga den värderingen i det. Jag vill inte det. Jag vill inte att vi får en ekonomisk kris heller, vilket jag tror vi närmar oss.

Vad jag vill? Det är att priserna stabiliserar sig, att räntan ligger kvar på 4-5% och att vi alla sedan får löneökningar som ligger runt 5-6% varje år. Sedan kan priserna öka med runt 5-6% per år. Det är vad jag vill, men inte vad jag tror kommer hända.

Edit: gällande Japan så var det bara ett exempel för att visa att priser inte alltid återhämtar sig, även om räntan går ner. Finns flera andra länder, Grekland, Spanien bland annat som inte återhämtat sig från senaste nedgångarna. Men syftet var inte att likställa med Sverige, syftet var att visa att priset kan gå ner och sedan inte återhämta sig på mer än 15 år.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad ligger tomter på i Falun @aLiter ?

Om det är svårt att hitta det ni vill ha så kan en ide vara att bygga. Det som är "tråkigt" i mindre orter är att kvm priset är den samma om man köper modulhus, kör man på lösvirke kan det kanske bli billigare jämfört mot exv Sthlm mao så är det inte lika mycket "vinst" med nybygge på mindre ort.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vad ligger tomter på i Falun @aLiter ?

Om det är svårt att hitta det ni vill ha så kan en ide vara att bygga. Det som är "tråkigt" i mindre orter är att kvm priset är den samma om man köper modulhus, kör man på lösvirke kan det kanske bli billigare jämfört mot exv Sthlm mao så är det inte lika mycket "vinst" med nybygge på mindre ort.
Säg det till min fru som tycker att nya hus är själlösa och vill ha ett hus med charm 😂 har redan försökt den 😂
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad ligger tomter på i Falun @aLiter ?

Om det är svårt att hitta det ni vill ha så kan en ide vara att bygga. Det som är "tråkigt" i mindre orter är att kvm priset är den samma om man köper modulhus, kör man på lösvirke kan det kanske bli billigare jämfört mot exv Sthlm mao så är det inte lika mycket "vinst" med nybygge på mindre ort.
Om man tycker det är för jobbigt med ett takbyte tror jag man kan bli lite stressad av ett nybygge. Eller tyckte du det gick smidigt? :cool:
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Om man tycker det är för jobbigt med ett takbyte tror jag man kan bli lite stressad av ett nybygge. Eller tyckte du det gick smidigt? :cool:
Skulle vi köpa nybygge skulle det vara totalentreprenad av en god vän som äger en firma som bygger. Har redan pitchat den, men det är big no no från frun.
 

Frourez

Omega
Utifrån preferenser och objekt så behöver det komma ett objekt som matchar mina krav. Det har kommit flertalet i dessa områden som nästan matchat mina krav och de har gått för långt under 4 mille.

Ytterligare frågor?
Tydligen så är det grova fel på de objekten, de såldes ju med finfin rabatt.
Vilket du även bekräftat tidigare.

Så min kritik är fortfarande rimlig.
När det finns massor av objekt som stämmer överens med dina krav till ett rea pris, då tar jag tillbaka min kritik.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om man tycker det är för jobbigt med ett takbyte tror jag man kan bli lite stressad av ett nybygge. Eller tyckte du det gick smidigt? :cool:
Haha!

Vårat gick ändå smidigt var ena grannen och bygglovet som tog tid.

Vi bestämde exv all färg inomhus och ute på typ 2h 🤣, jag målade bokstavligen med tre fasadfärger på en 1m planka sen bestämde vi färgen.

Komiskt hon i måleributiken i Bromma "vi har folk som kommer i flera veckor innan de bestämmer sig ..."
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Tydligen så är det grova fel på de objekten, de såldes ju med finfin rabatt.
Vilket du även bekräftat tidigare.

Så min kritik är fortfarande rimlig.
När det finns massor av objekt som stämmer överens med dina krav till ett rea pris, då tar jag tillbaka min kritik.
Behöver inte finnas massor av objekt. Det behöver finnas ett objekt. Flera av husen är helt adekvata förutom mindre saker som inte passar. Ex planlösning som vi inte vill ha. Du får kritisera hur mycket du vill och om du drar tillbaka den eller inte? Det spelar ingen roll för mig. 😂 Tycker jag att svara dig är tröttsamt slutar jag helt enkelt att svara bara och pratar med någon annan i tråden.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag håller med. Problemet är väl att de som har låg belåning på sitt hus kan sälja till lägre priser och dra ner marknaden som helhet. Ex, 40-talister som flyttar från sitt hus.

Men jag tror inte heller folk kommer vilja sälja och göra förlust. Samtidigt vet jag att panik kan infinna sig och folk tar då förhastade beslut på grund av att de inte vill förlora ännu mer pengar.

Men precis som du säger, vem fan vet? Blir spännande när vi besöker tråden om fem år igen.
Ingen vet men det mesta talar för att detta reder sig ganska så väl.

Tråden lär se ut ungefär som om du backar den fem år från idag.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Ingen vet men det mesta talar för att detta reder sig ganska så väl.
Vad exakt talar för det?
Finns det data på det som kan jämföras ur ett historiskt perspektiv? Tycker jag har presenterat massor med data i denna tråd, men har knappt sett någon som presenterar data som visar varför det skulle gå bra. Finns det vill jag gärna se datan, för då har jag missat den.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
some-men-just-want-to-watch-the-world-burn-batman.gif
 
  • Like
Reactions: S.L

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad exakt talar för det?
Finns det data på det som kan jämföras ur ett historiskt perspektiv? Tycker jag har presenterat massor med data i denna tråd, men har knappt sett någon som presenterar data som visar varför det skulle gå bra. Finns det vill jag gärna se datan, för då har jag missat den.
Kolla priser kontra ränta så känner du säkert igen det mesta. Ekonomin är fortfarande förhållandevis bra och experter spår en mild lågkonjunktur. Detta kommer att pareras som förväntat.

Folk som tycker det är för dyrt idag tyckte också det för fem, tio år sedan. Och de lär tycka det om fem, tio år igen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad ligger tomter på i Falun @aLiter ?

Om det är svårt att hitta det ni vill ha så kan en ide vara att bygga. Det som är "tråkigt" i mindre orter är att kvm priset är den samma om man köper modulhus, kör man på lösvirke kan det kanske bli billigare jämfört mot exv Sthlm mao så är det inte lika mycket "vinst" med nybygge på mindre ort.
Men det är ju skitdyrt att bygga numera. Eller vad kostade ditt hus? Kollade nyckelfärdiga hus på ca 100kvm som annonserade för 2,5 men i realiteten kostade 4,5. Då var det enkel uppvärmning. I bästa fall luftvärmepump.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Men det är ju skitdyrt att bygga numera. Eller vad kostade ditt hus? Kollade nyckelfärdiga hus på ca 100kvm som annonserade för 2,5 men i realiteten kostade 4,5. Då var det enkel uppvärmning. I bästa fall luftvärmepump.
Var ju ett tag sedan vi byggde och mycket har hänt. Har för mig att huset i grundutförande låg på 15.7k/kvm (vi har gjort en del tillägg dock) tror vi landade på 19.6k/kvm(eller däromkring) för huset (ex markarbete och tomt)

Kommer ihåg Götenehus hade en serie där man i princip bara kunde ändra färgen invändigt men övrigt väldigt bra standard. 160kvm nyckelfärdigt gick på 2.4MSEK(eller däromkring) om jag minns rätt.

kommer ihåg att jag sa till min sambo, vi letar efter en tomt beställer ett sådant och säljer med en gång, men hon ville inte.... kör därför en MX5 och inte en Lambo nu 🤣
 
Senast ändrad:

Vesper

Rolex
Vi ser hur folk prioriterar boende. Vad är alternativet? På många håll så är hyresrätter svåra att hitta. Och att ta en förlust för att bo sämre är inte heller vidare lockande. Jag känner mig rätt så övertygad om att man kommer att välja boende framför annan lyx som man vänjt sig vid de senaste åren när alla varit rika.

Sämre tider kommer att påverka alla. Förmodligen de i hyresrätter värst med tanke på att det är de som är mest ömtåliga med små marginaler. Tids nog vänder det och då går vi tillbaka till bättre räntor kring 2-3%. Bostadspriserna lär också de anpassas mot en räntenivå i de krokarna. Dvs något lägre än när pengar var gratis. Nödvändigtvis inte lägre än idag. But who knows..
Jag tror att inflationen kommer att käka upp lånen de kommande 2-3 åren genom att kostnadsläget kommer vara högre och vi får större löneökningar på grund av det.
 

Frourez

Omega
Behöver inte finnas massor av objekt. Det behöver finnas ett objekt. Flera av husen är helt adekvata förutom mindre saker som inte passar. Ex planlösning som vi inte vill ha. Du får kritisera hur mycket du vill och om du drar tillbaka den eller inte? Det spelar ingen roll för mig. 😂 Tycker jag att svara dig är tröttsamt slutar jag helt enkelt att svara bara och pratar med någon annan i tråden.
Ett undantag där du hittar 1 säljare med rätt objekt som är tvungen att sälja, gör inte min kritik orimlig.
Om hela din sits beror på 1 objekt, gäller fortfarande min kritik.

Kul och höra ditt perspektiv, när anser du min kritik är befogad?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror att inflationen kommer att käka upp lånen de kommande 2-3 åren genom att kostnadsläget kommer vara högre och vi får större löneökningar på grund av det.
Låt hoppas att inflationen faller snabbt under hösten. Men ja; lönebildningen lär vara ganska hög kommande år.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Ett undantag där du hittar 1 säljare med rätt objekt som är tvungen att sälja, gör inte min kritik orimlig.
Om hela din sits beror på 1 objekt, gäller fortfarande min kritik.

Kul och höra ditt perspektiv, när anser du min kritik är befogad?
Du har fortfarande inte förstått och nu är jag trött på att försöka förklara. Du pratar om något helt annat än det jag har förklarat, så nu ger jag upp.

Jag avslutar med detta.
Du säger att din kritik gäller. Tänk om jag säger att den inte gäller? Och så avslutar vi vår konversation där. 😲

Ha det! Har du tur har någon annan förstått och orkar förklara, för nu ger jag upp.
 

Frourez

Omega
Du har fortfarande inte förstått och nu är jag trött på att försöka förklara. Du pratar om något helt annat än det jag har förklarat, så nu ger jag upp.

Jag avslutar med detta.
Du säger att din kritik gäller. Tänk om jag säger att den inte gäller? Och så avslutar vi vår konversation där. 😲

Ha det! Har du tur har någon annan förstått och orkar förklara, för nu ger jag upp.

Jag är i en bra sits att köpa ett objekt om det är rätt objekt. Jag är i en extremt bra sits då jag inte behöver flytta om jag inte vill. Jag är i en extremt bra sits då jag KAN köpa ett dyrare hus OM JAG VILL. Dvs jag behöver inte dra någon maxbelåning och ränteutgifter kommer aldrig bli ett problem, även om räntan går till 20% och jag köper ett hus för fyra mille.
Jag och alla andra har förstått, OM.

OM det finns 50 andra familjer med bättre ekonomisk sits och letar efter liknande objekt som dig.
OM det inte är någon som behöver sälja.
OM säljarna hellre hyr ut än att behöva sälja.
OM det blir oroligheter i flera områden så alla söker sig till det område du vill bo i.
OM internationella höginkomsttagare vill flytta till den orten.
OM någon skola läggs ner och alla vill flytta till ett specifikt område.
OM stor arbetsgivare flyttar dit.

OM ryssen invaderar.

Man påstår inte att någon annan inte förstår om man har OM som argumentationsteknik.
 

zeke_varg

Omega
Säg det till min fru som tycker att nya hus är själlösa och vill ha ett hus med charm 😂 har redan försökt den 😂
Kolla om hon vill lägga dagarna att kliva över slagborren i hallen, grovdammsuga trappen ett par timmar i veckan, tycka om att måla lager 5 på dörren när lager fyra inte räcker. Vänta på försenade byggvaror… ja.

Köp ett nytt hus fö fan. Rädda förhållandet!

Har ni några särskilda områden också i byn? De 400 husen på gruvsidan? De där svingamla utan tomt? De är väl rätt dyra. Hur långt ut från stan är ni beredda att gå? Håller tummarna!
 
Topp