• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nej, jag vill inte ha någon tävling. Men om du säger att kraven är så bra. Vad är kraven? Det är en av de enklaste sakerna att få fram ut Basel III. Det var inte jag som sa att det var bra, det var du. Då ber jag dig berätta vad som är bra. Lysande exempel är att ta kapitalkrav för bolån, då detta är vad tråden handlar om.

Om du säger att det är bra, då tolkar jag det som att du vet vad kraven är. För mig är det helt okej att inte veta, men då ska man inte säga att något är bra och sedan inte kunna motivera varför det är bra.

Basel III har täckt upp många delar, men banksystemet är alltid och kommer alltid att ha en risk att hamna i dåliga lägen om det kommer extrema situationer.

Jag ber om ursäkt för att jag framstår som dryg. Inte min mening. Jag ville mest kolla om du har koll på kapitalkraven, för jag tycker att de är helt sjukt låga.
Sverige har tagit det längre än Basel, vilket du kanske vet :)

Ja, men dumt att börja offerkofta.
Jag offerkoftar inte. Jag hade fel. Jag har noll problem med att erkänna när jag har fel. Jag har sagt det förut, jag skriver i denna tråd för att bli ifrågasatt och ändra mina tankar. Det var precis det som hände och när någon gör så man får ut det man vill, då tackar man!

Mitt mål är inte att vinna någon debatt. Snarare är mitt mål att bli motbevisad på ett schysst sätt och det tyckte jag du gjorde :)

Jag har hyfsat bra koll på Basel, men vad du syftar på nu vet jag inte. Du får dock gärna berätta!
Extra stränga krav på systemriskbuffert och extra höga krav på att lägga undan pengar i högjunktur. Svenska banker (senaste stresstesten jag minns) fick MVG ;-) kraven är kanske låga, men nu pratar vi om svensk bolånebubbla och då ser jag inte -i den här kontexten- att Sverige och i synnerhet svenska banker (lol) skulle vara mer sårbart än andra länder, tvärtom.

Eller?

Senast ändrad:
Vet inte var du kollar? Men här ser du hyggligt uppdaterat från svenska börserna:

Avanza ligger topp 20 annars ser det ganska bankfritt ut.
Då ska jag vara ärlig och säga att det var i slutet av 2022 jag läste att Nordea var i topp och jag har inte kollat något sedan dess. https://www.marketwatch.com/story/s...ank-with-the-most-bets-against-it-11664975997

Men det är klart, informationen där kan ha varit fel och jag har inte dubbelkollat den. Svårt att se historiska positioner på mobilen också 😂

Får väl nöja mig med att säga att svenska banker inte är de mest kortade aktierna just nu. Så risken kanske inte ses som lika illa längre?

Då ska jag vara ärlig och säga att det var i slutet av 2022 jag läste att Nordea var i topp och jag har inte kollat något sedan dess. https://www.marketwatch.com/story/s...ank-with-the-most-bets-against-it-11664975997

Men det är klart, informationen där kan ha varit fel och jag har inte dubbelkollat den. Svårt att se historiska positioner på mobilen också 😂

Får väl nöja mig med att säga att svenska banker inte är de mest kortade aktierna just nu. Så risken kanske inte ses som lika illa längre?

?? Artikeln verkar påvisa vilka banker som har haft största ökningen av blankare senaste 30 dagrarna i oktober 2022. Eller missar jag något?

Senast ändrad:
Extra stränga krav på systemriskbuffert och extra höga krav på att lägga undan pengar i högjunktur. Svenska banker (senaste stresstesten jag minns) fick MVG ;-) kraven är kanske låga, men nu pratar vi om svensk bolånebubbla och då ser jag inte -i den här kontexten- att Sverige och i synnerhet svenska banker (lol) skulle vara mer sårbart än andra länder, tvärtom.

Eller?
Men hjälp mig nu så jag vet om jag har förstått rätt. Riskvikt på 25% för bolån x 8% ger då följande.

Banken kan låna ut 1 miljon för varje 25000 de har utifrån nuvarande krav?
Dvs de kan i teorin ha egentligen en täckning på 2% per bolån om de sätter riskvikten på 25% (vilket är troligt utifrån att de tyckte 10% räckte när de svarade på remissen om att justera från pelare 2 till 1) Rätta mig gärna om jag har fel.

?? Artikeln verkar påvisa vilka banker som har haft största ökningen av blankare senaste 30 dagrarna i oktober 2022. Eller missar jag något?
”Meanwhile, French lender BNP Paribas BNP, -3.82% ranked first with the largest consolidated short interest of 4% or $1.68 billion, followed by U.K.-headquartered bank HSBC HSBA, -4.59% HSBC, -3.84% and Finnish lender Nordea NDA.FI, -4.29% both with $1.1 billion in short interest.”

Consolidated är väl den totala summan för blankade aktier? Alltså för hela bolaget. Inte för en månad? Svårt att se någon korta typ 2,5% av Nordeas totala aktier på en månad?

Men hjälp mig nu så jag vet om jag har förstått rätt. Riskvikt på 25% för bolån x 8% ger då följande.

Banken kan låna ut 1 miljon för varje 25000 de har utifrån nuvarande krav?
Dvs de kan i teorin ha egentligen en täckning på 2% per bolån om de sätter riskvikten på 25% (vilket är troligt utifrån att de tyckte 10% räckte när de svarade på remissen om att justera från pelare 2 till 1) Rätta mig gärna om jag har fel.
Ser inte ut som siffrorna stämmer, sist jag kollade pratade vi ca 4%. Kan återkomma på måndag.

Men du anser alltså att turerna med SVB har bäring på just svenska banker och bostadsmarknaden? Du såg också vad jag skrev i mitt första inlägg om bail outs?

Ser inte ut som siffrorna stämmer, sist jag kollade pratade vi ca 8%. Kan återkomma på måndag.

Men du anser alltså att turerna med SVB har bäring på just svenska banker och bostadsmarknaden? Du såg också vad jag skrev i mitt första inlägg om bail outs?
Jag anser att det kan ha. Det betyder inte att det måste ha :)
Mitt syfte där är mer att påpeka att det sker saker som inte är så vanliga och att det kommer allt tätare.

För mig så började det med Kina och evergrande och fastighetsmarknaden, sedan archegos och sedan stänger blackrock för uttag och nu har de defaultat på obligationer. Nu kommer en bank och går i konkurs. Det är som att det först går långsamt, sen går det fortare och fortare och blir värre och värre.

Det jag funderar på är väl om det sitter någon med stor exponering mot svb och som nu hamnar i ett läge där de inte kan betala sin kreditgivare då de inte kan få sina pengar från svb. Då är karusellen igång.

Jag säger inte att de blir så, men det finns alltid en risk med banker. Det är för mig den ”sista utposten” som det ska skita sig för. Just på grund av de regelverk vi pratar om som reglerar dem så hårt. När de faller så kan konsekvenserna bli stora. De måste inte, men de kan bli.

Kort sagt så är det fler och fler saker som verkar skita sig och när det händer är risken för stora problem mycket större. Det som gör mig lite lugnare är att kreditmarknaden ser okej ut just nu. Men det kan ändras fort.

Edit: om du menar det med bail out så ja, de kan baila ut en del. Men att de löser upp till 250000k usd per konto för att det fortfarande kan finnas folk som får rejält med problem. Men - utifrån vad jag ser så torde de väl ha en del på balansräkningen som borde klara sig om man låter obligationerna förfalla och då borde de flesta kunna få sitt tillbaka om staten kliver in och ser till att allt inte behöver säljas av och förlusterna realiseras (för de är ju bara pappersförluser egentligen. Håller de obligationerna till förfall är det ingen förlust) de blev tvingade att sälja nu pga likviditetsbrist om jag förstått rätt. Så nej, egentligen borde det gå att lösa hyfsat om folk är lite lugna. Jag har dock inte lusläst deras balansräkning, utan här går jag på twitter och Joseph Wang. Han verkar rätt lugn att det inte ska sprida sig.

Senast ändrad:
Jag anser att det kan ha. Det betyder inte att det måste ha :)
Mitt syfte där är mer att påpeka att det sker saker som inte är så vanliga och att det kommer allt tätare.

För mig så började det med Kina och evergrande och fastighetsmarknaden, sedan archegos och sedan stänger blackrock för uttag och nu har de defaultat på obligationer. Nu kommer en bank och går i konkurs. Det är som att det först går långsamt, sen går det fortare och fortare och blir värre och värre.

Det jag funderar på är väl om det sitter någon med stor exponering mot svb och som nu hamnar i ett läge där de inte kan betala sin kreditgivare då de inte kan få sina pengar från svb. Då är karusellen igång.

Jag säger inte att de blir så, men det finns alltid en risk med banker. Det är för mig den ”sista utposten” som det ska skita sig för. Just på grund av de regelverk vi pratar om som reglerar dem så hårt. När de faller så kan konsekvenserna bli stora. De måste inte, men de kan bli.

Kort sagt så är det fler och fler saker som verkar skita sig och när det händer är risken för stora problem mycket större. Det som gör mig lite lugnare är att kreditmarknaden ser okej ut just nu. Men det kan ändras fort.

Edit: om du menar det med bail out så ja, de kan baila ut en del. Men att de löser upp till 250000k usd per konto för att det fortfarande kan finnas folk som får rejält med problem. Men - utifrån vad jag ser så torde de väl ha en del på balansräkningen som borde klara sig om man låter obligationerna förfalla och då borde de flesta kunna få sitt tillbaka om staten kliver in och ser till att allt inte behöver säljas av och förlusterna realiseras (för de är ju bara pappersförluser egentligen. Håller de obligationerna till förfall är det ingen förlust) de blev tvingade att sälja nu pga likviditetsbrist om jag förstått rätt. Så nej, egentligen borde det gå att lösa hyfsat om folk är lite lugna. Jag har dock inte lusläst deras balansräkning, utan här går jag på twitter och Joseph Wang. Han verkar rätt lugn att det inte ska sprida sig.
Jojo, finns massa saker såklart. Du nämner Archegos… minns hur skräptwitter skrek om hur Credit Suisse skulle konka pga det. Turligt nog hände ju inte det, istället blev det ju bara tydligt att banken ändå stod pall. Det, om något, kommer också att stärka likvidtets och kapitalkraven, vilket har varit en process ända sedan 2008.

Med det sagt kan jag hålla med om att systemet är relativt sårbart, men absolut inte Sverige eller svenska banker i högre grad än andra länder (topic för tråden)

Ja, alltså jag har inget emot det i sak. Tycker det är vettigt att låna upp på huset för att renovera. Men det frigör ju utrymme för andra områden att spendera på :)
Om man inte kunde låna upp på huset (vilket folk kan vara mer tveksamma inför nu) så kommer folk behöva dra in på annat/ändra sitt konsumtionsmönster. Det är egentligen min poäng. Folk får göra vad de vill med sina pengar, inte mitt liv och således inte mitt ansvar. Kan tycka att det är ett sjukt beteende, men det är ur min synvinkel. Skulle aldrig döma någon för att de värderar annorlunda än mig.

Även om jag tycker det är sjukt att ta en rolex på avbetalning skulle jag aldrig döma någon för det. Fritt land, gör vad du vill, ändå den som gör något som får ta kons
Hepp! Byggströmmen på cirka 14.000 kWh under dec-maj i SE4 gav hela 0:- i elprisstöd. Samma hus, samma ägare och till och med samma kabel ut till elskåpet i gatan MEN med ett annat anläggnings-ID...

Känns skönt att allt annat som materialpriser, boräntor och så vidare i alla fall höll sig enligt plan när man byggde nytt under 2022.

Går trots detta inte i personlig konkurs och behöver inte sälja mitt nybyggda hus ännu så ledsen att göra vissa av er här i tråden besvikna. ;)
Va med om exakt samma grej, lite konstigt kan man tycka. Sen läser man nu att vissa har fått flera hundratusen i Elstöd utan att försäkringskassan granskat hur det kan bli så??

Jojo, finns massa saker såklart. Du nämner Archegos… minns hur skräptwitter skrek om hur Credit Suisse skulle konka pga det. Turligt nog hände ju inte det, istället blev det ju bara tydligt att banken ändå stod pall. Det, om något, kommer också att stärka likvidtets och kapitalkraven, vilket har varit en process ända sedan 2008.

Med det sagt kan jag hålla med om att systemet är relativt sårbart, men absolut inte Sverige eller svenska banker i högre grad än andra länder (topic för tråden)
Hehe om det är någon bank som kommer att överleva dem alla så är det CS 😂
Känns som den bank som kan göra vad fan som helst och aldrig gå under.Tycker bara det är bra om kraven stärks, samtidigt som jag fattar att det kan minska tillväxten en del. Helst ser jag dock att kraven ökar på låntagarna och inte banken. För om låntagarna inte kan ta så stor risk är det helt ok med ”låga” kapitalkrav på bankerna.

Återkoppla gärna gällande nivån sen på måndag ;) Nu blir det sussa. Tack för en trevlig diskussion!

• Like
Reactions: PJZ
Va med om exakt samma grej, lite konstigt kan man tycka. Sen läser man nu att vissa har fått flera hundratusen i Elstöd utan att försäkringskassan granskat hur det kan bli så??
För ett, det uppdraget försäkringskassan fick var väl bara att betala ut slantarna, inte att granska

För två, vår kära folkvalda regering valde ju att sekretesstämpla pengen till högsta nivå så svårt att granska då

Skärmbild 2023-03-11 061549.png

FI:s blankningsregister för bankerna i Sverige.

Tyvärr var det ju relativt stor svensk ägaandel i SVB som media rapporterade igår. Vad som inte rapporterades var att det även finns stora svenska kunder. Är nog lite svettigt på sina håll just nu i Tech-stockholm. :)

Tyvärr var det ju relativt stor svensk ägaandel i SVB som media rapporterade igår. Vad som inte rapporterades var att det även finns stora svenska kunder. Är nog lite svettigt på sina håll just nu i Tech-stockholm. :)
Det är bara 2,7% av deras konton som hade mindre än 250k usd eller mindre insatt. Så 97,3% av deras konton är inte fullt ut försäkrade av deras statliga insättningsgaranti. Så kan förstå att det blev en bank run om folk blev oroliga.

Tycker det ska bli spännande att se vad som händer. Vissa säger att det inte blir något problem och så har vi dem som säger att staten måste gå ut och göra mer, annars blir det kaos. Är för dåligt insatt för att veta själv, men ska bli intressant på måndag.

Fed har väl sin tysta period nu också?
1678520534123.png

Edit:
19FEF91D-A70F-490F-B614-121B4B53340E.png

Hänger ihop med svb?

Senast ändrad:
Har ingen aning om vem det är. Men jag misstänker att det inte är något positivt. Men jag besparar dig, sätter dig på ignorera, för jag är rätt trött på liknande kommentarer som bidrar med noll värde i mitt liv. Rekommenderar att du gör detsamma med mig.
Ta det inte så hårt. Han menar, tror jag, att det är tack vare er som vi andra slipper koks i hjärnan samtidigt som vi går och går och gå och går i mainstreamfåran. Kör på båda två. Det är bara friskt med dynamik.

Nu hamnar vi offtopic igen!

Vad tror vi efter räntehöjningen i april? Jag tror det kommer fortsätta pressa marknaden och att prisnedgången tar vid igen!

Mixar upp de globala spaningarna med en anekdotisk observation.
När jag sålde min senaste BR i Stockholm innerstad i Feb 2022 så fick jag nästan exakt vad Boolis värdeindikator påstod att den var värd (skiljde 20KSEK).
Såhär har värdeindikationen rört sig under året som gått sedan jag sålde:
Mar: +2,7%
Apr: +3,8%
Maj: +3,1%
Jun: +0,5%
Jul: -3,8%
Aug: -8,7%
Sep: -6,7%
Okt: -7,1%
Nov: -8,3%
Dec: -9,3%
Jan: -10,2%
Feb: -7,5%
Mar: -5,4%

Mixar upp de globala spaningarna med en anekdotisk observation.
När jag sålde min senaste BR i Stockholm innerstad i Feb 2022 så fick jag nästan exakt vad Boolis värdeindikator påstod att den var värd (skiljde 20KSEK).
Såhär har värdeindikationen rört sig under året som gått sedan jag sålde:
Mar: +2,7%
Apr: +3,8%
Maj: +3,1%
Jun: +0,5%
Jul: -3,8%
Aug: -8,7%
Sep: -6,7%
Okt: -7,1%
Nov: -8,3%
Dec: -9,3%
Jan: -10,2%
Feb: -7,5%
Mar: -5,4%

Vafasen är dedär för sjunkbomb till distrikt? Ser mer ut som procentsatserna för en fjällstuga i Åre..

Vafasen är dedär för sjunkbomb till distrikt? Ser mer ut som procentsatserna för en fjällstuga i Åre..
Sjunkbomb?
Ned som mest -10,2% (hittills) är väl inte så uppseendeväckande, vad är din syn på villamarknaden i riket? Armageddon?

En god vän sålde förresten stuga i Åre i januari i år, inköpt 2020 och såldes med >15% vinst.

Tillbaka
Topp