Jag anser att det kan ha. Det betyder inte att det måste ha
Mitt syfte där är mer att påpeka att det sker saker som inte är så vanliga och att det kommer allt tätare.
För mig så började det med Kina och evergrande och fastighetsmarknaden, sedan archegos och sedan stänger blackrock för uttag och nu har de defaultat på obligationer. Nu kommer en bank och går i konkurs. Det är som att det först går långsamt, sen går det fortare och fortare och blir värre och värre.
Det jag funderar på är väl om det sitter någon med stor exponering mot svb och som nu hamnar i ett läge där de inte kan betala sin kreditgivare då de inte kan få sina pengar från svb. Då är karusellen igång.
Jag säger inte att de blir så, men det finns alltid en risk med banker. Det är för mig den ”sista utposten” som det ska skita sig för. Just på grund av de regelverk vi pratar om som reglerar dem så hårt. När de faller så kan konsekvenserna bli stora. De måste inte, men de kan bli.
Kort sagt så är det fler och fler saker som verkar skita sig och när det händer är risken för stora problem mycket större. Det som gör mig lite lugnare är att kreditmarknaden ser okej ut just nu. Men det kan ändras fort.
Edit: om du menar det med bail out så ja, de kan baila ut en del. Men att de löser upp till 250000k usd per konto för att det fortfarande kan finnas folk som får rejält med problem. Men - utifrån vad jag ser så torde de väl ha en del på balansräkningen som borde klara sig om man låter obligationerna förfalla och då borde de flesta kunna få sitt tillbaka om staten kliver in och ser till att allt inte behöver säljas av och förlusterna realiseras (för de är ju bara pappersförluser egentligen. Håller de obligationerna till förfall är det ingen förlust) de blev tvingade att sälja nu pga likviditetsbrist om jag förstått rätt. Så nej, egentligen borde det gå att lösa hyfsat om folk är lite lugna. Jag har dock inte lusläst deras balansräkning, utan här går jag på twitter och Joseph Wang. Han verkar rätt lugn att det inte ska sprida sig.