• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag hatar mäklare nu förtiden, de är värdelösa, styr inte kund och tar alla jävla uppdrag som helst eftersom det är så jävla kåta på kunder (förståligt), men vad som händer är att objekten blir otroligt svårsålda eftersom kunden inte blir tillsagd att det är så här det ser ut idag, som någon sa, 2017 lever kvar där man kunde göra sig en hacka.. men inte längre, inte idag.
Mäklare är knähundar
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag hatar mäklare nu förtiden, de är värdelösa, styr inte kund och tar alla jävla uppdrag som helst eftersom det är så jävla kåta på kunder (förståligt), men vad som händer är att objekten blir otroligt svårsålda eftersom kunden inte blir tillsagd att det är så här det ser ut idag, som någon sa, 2017 lever kvar där man kunde göra sig en hacka.. men inte längre, inte idag.
Mäklare är knähundar

De mäklare jag känner är ganska uppriktiga mot sina säljare om vad de förmodligen kan få ut från sina objekt. Skulle säga att problemet snarare är säljarna som tror de ska göra miljoner på varje affär.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
De mäklare jag känner är ganska uppriktiga mot sina säljare om vad de förmodligen kan få ut från sina objekt. Skulle säga att problemet snarare är säljarna som tror de ska göra miljoner på varje affär.
Jag håller med dig till 100%, säljarna tror de ska få multum, MEN det är mäklarna som ska förklara, styra och få kunden att förstå.. det är lite deras jobb, inte bara hålla visningar och ta in bud.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En fråga från en som vill dubbelkolla sig själv (och inte har bostad i Stockholm):
Tolkar jag grafen uppe till höger rätt, om jag tänker så här: värdet 190 vid 2019 motsvarar att ett medelhushåll (eller median?) har skulder på nästan 2x sin disponibla inkomst det senaste året (ej kalenderår alltså)?

Exempel: Snittparet Carl och Nettan har en disponibel inkomst på 25k/var. Detta ger dem över ett år 1,2 miljoner, och då har de en skuldsättning på knappt 2,3 miljoner?
Ja precis, pengar är ju gratis idag så framtiden får väl utvisa vart detta leder :)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
En fråga från en som vill dubbelkolla sig själv (och inte har bostad i Stockholm):
Tolkar jag grafen uppe till höger rätt, om jag tänker så här: värdet 190 vid 2019 motsvarar att ett medelhushåll (eller median?) har skulder på nästan 2x sin disponibla inkomst det senaste året (ej kalenderår alltså)?

Exempel: Snittparet Carl och Nettan har en disponibel inkomst på 25k/var. Detta ger dem över ett år 1,2 miljoner, och då har de en skuldsättning på knappt 2,3 miljoner?

2x25k blir väl 600k och inte 1,2 miljoner?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ser inte mitt boende som något som skapar värde, utan tvärtom. Om jag däremot placerar pengar i värdepapper är målbilden att det ska generera i vinst, med andra ord: en investering.
Ja det beror ju på hur man ser det. Värdepapper kan ju skita sig på samma sätt som en fastighet. Ser egentligen inte skillnaden på de två mer än möjlig risk.
 

oystercase

Cartier
Orkade inte se klart känns som han mest pratade om kryptovalutor?
Självklart är det inte hållbart med uppgången som var på bostadsmarkanden under 2013-2017, men om en krasch kommer kan den ju komma om 1 år, 5år, 10år?
Det var jävligt nära att det gick riktigt riktigt käpprätt åt skogen 2008. Sedan dess har vi bara fortsatt bygga samma korthus ännu högre. Hade det inte varit för centralbankernas lågränteåtgärder hade vi varit där för länge sedan. Problemet är ju att de inte kan ge mer "gas" än vad det gör och vår tillväxt har i princip stått helt still. Snarare har vi i Sverige haft en negativ reell tillväxt. Det är därför kronan har tappas så mycket i värde (så I kronor räknat ser det ut som vi har en tillväxt. Men det är bara en illusion).
Allt handlar om psykologi, hur rika folk känner sig. När bostäderna gått upp, börsen går upp så känner folk sig rika och ökar konsumtion, ökar belåning mm. Den dagen den trenden bryts så leder psykologin marknaden rakt nedåt, oavsett ränteläget.
 

oystercase

Cartier
4 ggr Sveriges bostadsmarknad kraschar? 90-talets början. När mer?
Jag pratar självklart om olika tillgångsslag och olika marknader (som jag skrev) . Även om vi bara tittar på bostadspriser så kraschade t.ex. danska bostadsmarknaden 2006/2007, amerikanska 2008. Sedan har så klart lågräntepolitiken blåst upp priserna och det finns inte ens en minimal chans att centralbankerna kommer kunna höja räntorna. Så en kris kommer inte initieras av höjda räntor. Hur det börjar är det ingen som vet. Det kan lika gärna ske i form av super- eller hyperinflation. Dvs bostadspriserna går inte ner men pengavärdert gör det. Frågan är om vi inte redan ser tecken på det i Sverige med den starkt fallande konkursen. Min poäng är att det är fullständigt naivt att tro på en stadigt uppåtgående bostadsmarknad.
 

oystercase

Cartier
Jag ser inte mitt boende som något som skapar värde, utan tvärtom. Om jag däremot placerar pengar i värdepapper är målbilden att det ska generera i vinst, med andra ord: en investering.
Jag är helt med dig @christian-h. En stor del av uppgången är just att folk räknar in en automatisk värdeökning i sina beslutsunderlag för att skaffa bostad. Väldigt farlig psykologi och ett typexempel på varför det blir boom/bust cykler.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det var jävligt nära att det gick riktigt riktigt käpprätt åt skogen 2008. Sedan dess har vi bara fortsatt bygga samma korthus ännu högre. Hade det inte varit för centralbankernas lågränteåtgärder hade vi varit där för länge sedan. Problemet är ju att de inte kan ge mer "gas" än vad det gör och vår tillväxt har i princip stått helt still. Snarare har vi i Sverige haft en negativ reell tillväxt. Det är därför kronan har tappas så mycket i värde (så I kronor räknat ser det ut som vi har en tillväxt. Men det är bara en illusion).
Allt handlar om psykologi, hur rika folk känner sig. När bostäderna gått upp, börsen går upp så känner folk sig rika och ökar konsumtion, ökar belåning mm. Den dagen den trenden bryts så leder psykologin marknaden rakt nedåt, oavsett ränteläget.
Tror ingen tror att bostadsmarknaden i Sverige ständigt kommer stiga, min enda poäng i diskussion var mot personer som ska försöka köpa/sälja endast i syfte att tajma upp/nedgångarna.

Som jag sa tidigare har det väl alltid historiskt varit värt att äga sitt boende om man klarar av nedgångarna. Håller du inte med om det du som varit med om 4 krascher?
 
  • Like
Reactions: M.U

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Fast målet med en bostad är väl i någon mån att bo i den, och värdepapper som du inte realiserar kan du ju inte ha till något under tiden?
Beror ju på hur många bostäder du äger förvisso. Men om man inte vill se bostad som en investering så bör man ju i så fall hyra istället för att köpa. Då är man ju safe vid en eventuell nedgång.
 

oystercase

Cartier
Tror ingen tror att bostadsmarknaden i Sverige ständigt kommer stiga, min enda poäng i diskussion var mot personer som ska försöka köpa/sälja endast i syfte att tajma upp/nedgångarna.

Som jag sa tidigare har det väl alltid historiskt varit värt att äga sitt boende om man klarar av nedgångarna. Håller du inte med om det du som varit med om 4 krascher?
Problemet är väl de som inte klarar av nedgångarna. Med höga priser och hög belåning är risken att de blir många. Problemet är ju framförallt om prisnedgången är större än ditt insatta kapital. På 90 talet var priserna förhållandevis låga och räntorna höga. Så det gick ändå oftast att komma ut ur en fastighet med hanterbara restskulder. Det kommer det inte kunna gå att göra nu...
Fast egentligen är det inte bostäder/fastigheter som blivit dyra, det är pengarna som blivit mindre värda för vissa tillgångsslag.
 

Roddan

Omega
Beror ju på hur många bostäder du äger förvisso. Men om man inte vill se bostad som en investering så bör man ju i så fall hyra istället för att köpa. Då är man ju safe vid en eventuell nedgång.
Fast en hyresrätt ägs ju av någon som har belånat fastigheten, så vid en rejäl nedgång eller höjd ränta drabbas ju hyresgästen också, antingen snabbare hyreshöjningar eller försämrat underhåll.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Beror ju på hur många bostäder du äger förvisso. Men om man inte vill se bostad som en investering så bör man ju i så fall hyra istället för att köpa. Då är man ju safe vid en eventuell nedgång.
Ska man lyfta blicken litet och foka bara på boendet som investering så kan man ju se amortering/kontantbetalning av boende som en investering i svenska bostadsfastigheter. Att då låna till det är ju i så fall att använda en ganska stor del av sin inkomst till att spekulera i detta, med en form av hävstång.
Känns lite märkligt -för mig- som investering, så jag väljer att se fastigheten jag bor i som enbart ”konsumtion”.
Å andra sidan tänker jag ju bo där tills jag dör. Och drift/underhållskostnaderna är det dyra.

Så vad jag tycker och gör är så klart inte applicerbart på andras situation.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska man lyfta blicken litet och foka bara på boendet som investering så kan man ju se amortering/kontantbetalning av boende som en investering i svenska bostadsfastigheter. Att då låna till det är ju i så fall att använda en ganska stor del av sin inkomst till att spekulera i detta, med en form av hävstång.
Känns lite märkligt -för mig- som investering, så jag väljer att se fastigheten jag bor i som enbart ”konsumtion”.
Å andra sidan tänker jag ju bo där tills jag dör. Och drift/underhållskostnaderna är det dyra.

Så vad jag tycker och gör är så klart inte applicerbart på andras situation.
Förstår hur du tänker, och tycker det är en intressant diskussion. :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Någon som har tips på bostadsköer i stockholm som är bra att stå i? Står just nu endast i bostadsförmedlingen.
 
Topp