5.5 sade min bank. Så det ligger däromkring.Eller är jag felinformerad att man ej får låna mer än 6 ggr årsinkomst? (och då om man inte har barn eller är lite äldre då jag tror gränsen är 5ggr)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
5.5 sade min bank. Så det ligger däromkring.Eller är jag felinformerad att man ej får låna mer än 6 ggr årsinkomst? (och då om man inte har barn eller är lite äldre då jag tror gränsen är 5ggr)
Då känns det som att de flesta som köper hus för 10+ miljoner (i Svenneförorter) har stora vinster, eftersom det trots allt inte är så många som har knappa 2 miljoner i inkomst? Iaf inte enligt statistiken. De som är allra tätast köper ju också på Djursholm för 30 så det är ju inte det absoluta toppskiktet som köper för 10+5.5 sade min bank. Så det ligger däromkring.
Absolut är det så. Det är verkligen ett korthus. Hur ska maskineriet kunna fortgå när man inte kan betala kontantinsatsen med tidigare vinster. Det går ju inte. Helt omöjligt. Så jävla glad att jag inte är 25, ny på arbetsmarknaden och ska köpa min första lägenhet nu. Eller behöver separera. Eller flytta till Sthlm pga jobb osv.Då känns det som att de flesta som köper hus för 10+ miljoner (i Svenneförorter) har stora vinster, eftersom det trots allt inte är så många som har knappa 2 miljoner i inkomst? Iaf inte enligt statistiken. De som är allra tätast köper ju också på Djursholm för 30 så det är ju inte det absoluta toppskiktet som köper för 10+
Ja man tycker det rimligen borde backa men antar att tillräckligt många har så stora vinster att de cashar mkt av bostaden? Och tillräckligt många har föräldrar som kan sponsra deras första boende?
Eller är jag felinformerad att man ej får låna mer än 6 ggr årsinkomst? (och då om man inte har barn eller är lite äldre då jag tror gränsen är 5ggr)
Jag har sagt det för länge (även om jag bara är 33). Försiktighet har varit helt fel såhär i efterhand. Även om jag tycker det är ett korthus håller jag på att ge upp och köpa det där radhuset för 8-9 och blunda. Men ska kidsen hamna i en bra skola får man gilla läget...Absolut är det så. Det är verkligen ett korthus. Hur ska maskineriet kunna fortgå när man inte kan betala kontantinsatsen med tidigare vinster. Det går ju inte. Helt omöjligt. Så jävla glad att jag inte är 25, ny på arbetsmarknaden och ska köpa min första lägenhet nu. Eller behöver separera. Eller flytta till Sthlm pga jobb osv.
Nej precis. När de säljer sina hus ska ju någon köpa. Köps av någon 70talist som fortfarande har gjort karriär men deras radhus ska ju köpas av 80talister som ska sälja sina lägenheter till 90talister, som inte har tjänat massa på en bostad. Rimligen borde andelen köpare som har gjort bostadskarriär minska över tid när en äldre generation flyttar ut. Det borde kunna stötta press på priserna. Men det är väl då som regeringen tar bort amorteringskravet och höjer lånetaket till 10ggr lön...Tror det sker ett generationsskifte där äldre 40 talister säljer av hus och bostadsrätter och kanske skaffar ett mindre boende eller hyresrätt för att frigöra kapital. Kanske används det till egna resor, grundbult till bostäder till barnbarn etc.
Det är inte många under 30 som har något större startkapital för en bostadsresa. De har ju knappt haft ett riktigt arbete utan studerat och rest. Någonstans kommer kapitalet och det är från tidigare generationer.
De som har varit med på de senaste 10- 15 årens prisuppgång kanske ser möjligheter att byta bostad och försöka göra en till bostadsresa. Flertalet ökar nog egentligen sin risk. Går en med ett större kapital, men också en högre belåningsgrad samtidigt som deras arbete kanske inte är lika säkert som det var.
Hörde talas om ett gift högavlönat par som arbetade inom samma bransch. Bägge blev uppsagda nu under Covid -19. Nytt högt belånat hus och dyra avbetalningar på t ex bilar. Kanske inte något de såg komma. Hur många fler sådana kommer vi att höra talas om närmsta månaderna eller åren?
Vi läser mest om hur mycket stöd som betalas ut från regeringshåll. Många kommer troligtvis inte att omfattas.
Jag har sagt det för länge (även om jag bara är 33). Försiktighet har varit helt fel såhär i efterhand. Även om jag tycker det är ett korthus håller jag på att ge upp och köpa det där radhuset för 8-9 och blunda. Men ska kidsen hamna i en bra skola får man gilla läget...
Det där är viktigt. Om man faktiskt tänkt sig BO där en längre tid spelar värdeutvecklingen på 5 års sikt ingen roll. Men om man tänkt att köpet ska vara en pusselbit på vägen till något annat - ja då ligger man rätt dåligt till.Tror du hade känt samma sak om du hade varit 33 år gammal år 2000. Alla är olika funtade och du är en försiktig general. Det är inget man förändrar sådär. Man får ta beslut man är bekväm i.
I det perspektivet där man köper för att bo och långsiktigt och kan klara av en förändring i ekonomin. En kortare eller medellång chock där man inte tvingas till en försäljning utan kan rida ut stormen. Då är det inte fel att köpa.
Nej precis. När de säljer sina hus ska ju någon köpa. Köps av någon 70talist som fortfarande har gjort karriär men deras radhus ska ju köpas av 80talister som ska sälja sina lägenheter till 90talister, som inte har tjänat massa på en bostad. Rimligen borde andelen köpare som har gjort bostadskarriär minska över tid när en äldre generation flyttar ut. Det borde kunna stötta press på priserna. Men det är väl då som regeringen tar bort amorteringskravet och höjer lånetaket till 10ggr lön...
Ja det verkar ju som att folk med bra lön också blir av med jobben. Och skilsmässorna ökar. Borde kunna ha effekt också. Men på ngt märkligt vis sker det aldrig...![]()
Det där är viktigt. Om man faktiskt tänkt sig BO där en längre tid spelar värdeutvecklingen på 5 års sikt ingen roll. Men om man tänkt att köpet ska vara en pusselbit på vägen till något annat - ja då ligger man rätt dåligt till.
Det där är viktigt. Om man faktiskt tänkt sig BO där en längre tid spelar värdeutvecklingen på 5 års sikt ingen roll. Men om man tänkt att köpet ska vara en pusselbit på vägen till något annat - ja då ligger man rätt dåligt till.
Tror du hade känt samma sak om du hade varit 33 år gammal år 2000. Alla är olika funtade och du är en försiktig general. Det är inget man förändrar sådär. Man får ta beslut man är bekväm i.
I det perspektivet där man köper för att bo och långsiktigt och kan klara av en förändring i ekonomin. En kortare eller medellång chock där man inte tvingas till en försäljning utan kan rida ut stormen. Då är det inte fel att köpa.
Ja det kanske jag hade känt. Även om det nu känns på en helt annan nivå när bostäderna kostar typ 10-20 gånger invånarnas årslöner.Det där är viktigt. Om man faktiskt tänkt sig BO där en längre tid spelar värdeutvecklingen på 5 års sikt ingen roll. Men om man tänkt att köpet ska vara en pusselbit på vägen till något annat - ja då ligger man rätt dåligt till.
Där husen kostar så lite är det bara ett inavlat träsk runt om dig. Alltså, vissa ställen går bara inte flytta till.
Svårt att säga ngt om fastighetspriserna där. Finns bara 1 hus till salu för 1mkr. Ser ut som en sommarstuga standardmässigt. Min poäng är att där det är riktigt billigt - dit vill du inteNja, vet inte om jag håller med dig. Jag kollade på Grangärde (Dalarna). Har vänner som bor där. Visst är det lite off och en liten bit till Ludvika. Men det man behöver akut finns som livs osv. Och bra och tryggt område för barn att växa upp i.
Svårt att säga ngt om fastighetspriserna där. Finns bara 1 hus till salu för 1mkr. Ser ut som en sommarstuga standardmässigt. Min poäng är att där det är riktigt billigt - dit vill du intehttps://www.booli.se/sverige/77104/...ivingArea=130&objectType=Villa&sort=listPrice
Det är var nog inget exceptionellt men jag råkade befinna mig på konferens i Söderfors ett tag. Känslan när en hel bygd verkligen tappat hoppet - det låg verkligen som en blöt filt över hela bygden. Det var så genuint sorgligt och bedrövligt där. Det är alltså en ort som hade ett bruk med ett par tusen anställda fram till 70-talet men som nu har typ 30 anställda. Resten av bygden är annars död, flyttat nån annanstans eller långpendlar. Då är detta ändå en stad i Uppland med någorlunda "centralt" läge i Sverige. Billigt med hus där men dyrt för själen.
500k i fastighetsskatt per årKastar in en brandfackla...
![]()
Haha jag fick den också. Tycker dock ärligt talat att han har ganska tunnt argumenterande. Rätt komiskt allmänt att kritikerna får det att låta som att Sverige sticker ut som överväger skatten, fast det är tvärt om.På tal om fastighetsskattens återinförande fick jag den här länken skickad till mig av en bekant.
Han kan argumentera bäst han vill. Tror de flesta av hans argument väger lätt den dagen man tar ett beslut att reformera skatten igen. Man kommer att titta på andra länder. De flesta av dem har inte rört beskattningen på fastigheter. Där sticker Sverige ut.
https://www.gp.se/ledare/därför-vore-en-ny-fastighetsskatt-omoralisk-1.33191689
Vad kul att de har lyckats! Man köper inte en 52M lgh bara för att man tjänat ett par miljoner på en lgh. De måste rimligen startat framgångsrika bolag de sålt av eller liknande. Alltså presterat för sin framgångKastar in en brandfackla...
![]()
Haha jag misstänker att dessa personer har kapitalet som krävs? Spelat lixom ingen roll om du tjänar 1, 2 eller 5 miljoner i lön...500k i fastighetsskatt per år
Edit: och 2mkr amortering + ränta vid 85% belåning
På tal om fastighetsskattens återinförande fick jag den här länken skickad till mig av en bekant.
Han kan argumentera bäst han vill. Tror de flesta av hans argument väger lätt den dagen man tar ett beslut att reformera skatten igen. Man kommer att titta på andra länder. De flesta av dem har inte rört beskattningen på fastigheter. Där sticker Sverige ut.
Haha jag fick den också. Tycker dock ärligt talat att han har ganska tunnt argumenterande. Rätt komiskt allmänt att kritikerna får det att låta som att Sverige sticker ut som överväger skatten, fast det är tvärt om.
Vad kul att de har lyckats! Man köper inte en 52M lgh bara för att man tjänat ett par miljoner på en lgh. De måste rimligen startat framgångsrika bolag de sålt av eller liknande. Alltså presterat för sin framgångHatten av!
Haha jag misstänker att dessa personer har kapitalet som krävs? Spelat lixom ingen roll om du tjänar 1, 2 eller 5 miljoner i lön...
Vet inte hur du uppfattar mig så vet inte om det är en missuppfattningKanske missuppfattat dig men jag kör ändå. De har väl kapitalet på samma vis som en person som köper en lägenhet för 5,10,20,30 miljoner? Större utgifter som växer i takt med större plånbok. Har en vän med nyköpt lägenhet på Östermalm för 24miljoner, han har bara en plånbok som är ett antal gånger större än min och således blir hans lägenhet ett antal gånger dyrare än min.
Dock kommer det svida för den som får 1% skatt på dessa lägenheter. Kanske får folk att fly de allra dyraste adresserna. Blir otroliga summor att betala varje år på sin lön, som vi pratat om tidigare i tråden så har ju inte lönen hängt med bostadspriserna. Förr så motsvarade en vanlig villa en familjs årslön tillsammans, nu pratar man 5-10 gångers gemensam årslön. Aldrig att vanliga familjerna kommer kunna amortera ner till 0%.
På tal om fastighetsskattens återinförande fick jag den här länken skickad till mig av en bekant.
För att få en större mobilitet på bostadsmarknaden bör vinstskatten slopas om man bott 10år eller mer. Tyskland har det systemet t.ex.
Lobbande i sig är rätt lamt just nu men det oroväckande är att det börjat igen. Villaägarna var igång också. Vi lär se mer artilleri från båda sidor.
Får se vad det slutar med om nått år. Men med tanke på att vi har bland OECD högsta skatter och OECD lägsta fastighetsskatter har jag svårt att se det inte slutar med höjningar.
Gemene man arbetar har inte jobbat såhär lite sen 80-talet. https://tt.omni.se/svenskar-jobbar-rekordlite/a/GGz684
Detta kostar tyvärr kulor som måste tas från skatter och annat. Och vi har andra strukturella problem som stora grupper utanför arbetsmarknaden och taskig åldersstruktur också.
Större och större andel av BNP skapas av it och mindre av personer. Det kommer fortsätta, vilket ytterligare förstärker behovet av att ändra skatterna, och då mer än fastighetsskatt eller ej. När färre personer jobbar måste fler personer tas omhand av staten och färre ska stå för kulorna. Tex finns förslag på skatt på robotar etc. Vet inte hur det ska gå till men troligen behöver man beskatta företagen mer och personerna mindre när färre personer skapar tilväxen? Dock svårt då företag lätt kan flytta utomlands.Lobbande i sig är rätt lamt just nu men det oroväckande är att det börjat igen. Villaägarna var igång också. Vi lär se mer artilleri från båda sidor.
Får se vad det slutar med om nått år. Men med tanke på att vi har bland OECD högsta skatter och OECD lägsta fastighetsskatter har jag svårt att se det inte slutar med höjningar.
Gemene man arbetar har inte jobbat såhär lite sen 80-talet. https://tt.omni.se/svenskar-jobbar-rekordlite/a/GGz684
Detta kostar tyvärr kulor som måste tas från skatter och annat. Och vi har andra strukturella problem som stora grupper utanför arbetsmarknaden och taskig åldersstruktur också.
Lobbande i sig är rätt lamt just nu men det oroväckande är att det börjat igen. Villaägarna var igång också. Vi lär se mer artilleri från båda sidor.