• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Optimisten

Cartier
Tack för att du påminner mig om varför jag hatar medelklassen! Här kan vi tala om äkta klasshat! Så ängsliga att de varken kan ha kul eller njuta av livet....

Inte för att det spelar någon roll, men mitt inlägg var absolut inte avsett som ett uttryck för "klasshat" eller ogillande av stockholmare eller medelklass. Jag växte själv upp i ett vanligt "ordnad medelklassområde" med vanligt folk på gatan (en domare, några adokater, en pensionerad arg överste, en präst, en professor i historia, en överläkare och ett gäng civilingenjörer, dvs knappast någon överklass/högadel) och har själv varken klättrat upp eller ned på samhällsstegen. Dvs jag är helt vanlig jävla medelklass och jag är helt OK med det och låtsas inte heller vara något annat.

Raljerandet över livet i stockholm får not ses med lite distans och var snarare en summering av hur vi brukar driva med varandra när jag är hemma och vi går ut och drar några öl och summerar upp våra liv (vanligtvis på Tennstopet, vilket jag gillar men övriga tycker är mossigt). Det brukar inkludera något i stil med "Fan det ser ju precis likadant ut i alla era lägenheter! Vita väggar och stram design" från mitt håll. De brukar oftast svara med "Å du ser ju inte ut att ha köpt några nya kläder på 10 år" (jag har väl inte riktigt hängt med i stockholmsmodet som innebär att allt man bär ska vara för kort och för trångt).

Mitt uttalande om klasshat gällde mig själv. Jag hatar medelklassen och dess ängslighet som jag tyckte att du uttryckte på ett väldigt bra sätt. Men visst, äger man företag i Sverige är medelklassen ett duktigt och flitigt tjänstemannaboskap. Men det känns som om de i stort sett inte mår så bra psykiskt, speciellt om man jämför med andra länder.

Själv skulle jag hellre tillhöra arbetarklassen än medelklassen, då skulle jag i alla fall ha licens att säga vad jag tycker. I medeklassen får man ju bara tycka som man bör.

PS: Jag gillar också bekväma kläder!
 
  • Like
Reactions: LVM

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Mitt uttalande om klasshat gällde mig själv. Jag hatar medelklassen och dess ängslighet som jag tyckte att du uttryckte på ett väldigt bra sätt. Men visst, äger man företag i Sverige är medelklassen ett duktigt och flitigt tjänstemannaboskap. Men det känns som om de i stort sett inte mår så bra psykiskt, speciellt om man jämför med andra länder.

Själv skulle jag hellre tillhöra arbetarklassen än medelklassen, då skulle jag i alla fall ha licens att säga vad jag tycker. I medeklassen får man ju bara tycka som man bör

Hoppsan, här gör vi extremt grova generaliseringar...

Regnade inte alltid manna från himlen när jag växte upp (räntor på 15% under 90-talet typ gjorde inte underverk med mamma o pappas ekonomi). Detta har fått mig att utbilda mig och skaffa ett välbetalt jobb. Så nu är jag själv höginkomsttagare och bör väl därmed tillhöra medelklass (förlegat ord dessutom). Tycker väl själv att jag inte mår psykiskt dåligt direkt. Har hellre hög lön och slipper tänka på vad en liter mjölk kostar, än att knappt få ihop ekonomin och ha barn... DET om något gör folk ängsliga - inte huruvida grannen har en finare Audi

Alltid roligt/skrattetande när folk som har det gott ställt vurmar för arbetarklassen, och målar upp det som något rosaskimrande ideal. Typ rödvinsvänstern, där högutbildade och välbetalda går runt och kallar sig "arbetare" och fördömer det ena och det andra (tex professorer, politiker). Gå ner till närmsta fabrik, vårdhem eller liknande och se om du kan hitta liknande "idealister" som inte vill tjäna mer pengar, för det är ju "fint att vara arbetarklass" och "ängsligt att vara korkad medelklass"

Har du några studier som har jämfört graden av psykisk sundhet av medelklassen globalt sett? Blir annars lite väl anekdotisk bevisföring...

Rant over
 

Pope

Cartier
Ett skrämmande tillägg; Hus som de större företagen (Skanska etc) bygger har oftast en beräknad livslängd på 50 år och då är inte ens slarvet inräknat. Tänker t.ex på hur man slängt upp hus i Västra Hamnen i Malmö som är så jävla dåligt byggda att man i vissa fall börjat renovera efter ett par år.
Man använder sig av byggsystem som inte fungerar. Gjorde ett tillbygge i ett nytt område utanför Lund. Familjen hade gett nära 4 mille för ett hus klätt med frigolit och en plastisk puts. Efter två år var det mögel i vartenda hus, familjer fick flytta ut, husen tältades in, strippades ända in till innegipsen, isolerades om och kläddes med samma skit igen.
Menar bara att man ska inte tro att man får mer för pengarna eller att de är väl investerade bara för att man köper ett hus. Risky business!
 

Gurra

Breitling
Ja. Han är bakbunden av att han inte får döda export och industri genom ränteökningar, samtidigt skulle han behöva dem för att kyla ner bostadsmarknaden. Det som egentligen behövs är avskaffade ränteavdrag och ordentlig fastighetsskatt.
Ränteavdrag kan avskaffas över en längre tid, exempelvis en till två procentenheter per år, lämpligen genom någon typ av skatteväxling. Så länge det görs över en lite längre tidsperiod så att de som gjort kalkyler baserat på avdraget (i princip alla) får tid att anpassa sig är det okej. Sverige har bland det högsta skattetrycket i världen, vad Mona Sahlin än må säga, det är inte coolt att betala skatt. Fastighetsskatten är för övrigt en av de mest hatade skatterna och lär väl knappast göra någon comeback såvida inte partiet som föreslår det vill göra harikiri (ska va centern då kanske :D).

Bostadspriser ingår inte i inflationsmåttet. Kvadratmeterpriset i hela sverige har dubblerats på 10 år. Vad är en sådan prisuppgång om inte enorm inflation, som döljts undan?
http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Hela riket&LK=9999&Months=99&Extra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=17480
http://www.valueguard.se/index

Som du ser har priserna i sin helhet pendlat kring nivån 140-160 på index sedan mitten på 2007, inte direkt symptomatiskt med hur en bubbelformation brukar se ut. Därmed inte sagt att vi inte har en övervärdering och att vi kanske får en korrektion på 10-20%.

Du är noggrann i din analys, men enligt mitt sätt att se på det är det kanske en lite väl statisk, extrapolerande syn. Hade du med ditt tänkande kring ekonomisk analys identifierat bostadsbubblan innan (runt) 2008/2009?
Hela definitonen av en bubbla är väl att de flesta är omedvetna om den innan den spricker. Hur rimmar det med svenska bostadsmarknaden tycker du?

Jag har hellre mina pengar i Deutsche Bank. Den privata skuldbubblan som vi har i Sverige är mycket mindre i Tyskland, det innebär att Tyskland har mycket bättre långsiktiga förutsättningar att rädda banker. Sedan må Swedbanks balansräkning vara bättre idag.
Det är felaktigt att koppla ihop den låga skuldnivån hos tyskar med tyska bankers välmående och risknivå. Presenting the bank with the biggest derivative exposure in the world.

Ja, men poängen här var att nämnda "i USA" faktiskt bara gällde ett fåtal delstater. Självklart kan troligtvis bara ett hundratal advokater och jurister i USA alla detaljer kring detta. Men att översiktligt sätta sig in i begrepp som "non-recourse", "recourse" och "one-action" samt lite fler detaljer tycker jag man kan göra ganska lätt.
Jag är ej insatt, lämnar det därhän.

Du har inte kommenterat regeringens förslag:

Regeringen föreslår även en begränsning av långivarens rätt att kräva in ett lån förtid. I dag har en långivare rätt att göra det om panten är hotad. Det kan till exempel hända om marknadsvärdet på en bostad som är säkerhet för ett lån har minskat avsevärt. Långivaren har rätt att kräva in ett lån även om konsumenten har skött sig klanderfritt och betalat räntor och amorteringar enligt avtalet.

... Regeringen föreslår därför att en långivare i princip inte ska ha rätt att säga upp ett lån i förtid så länge låntagaren lever upp till sina åtaganden och betalar sina räntor och sköter sina amorteringar.

http://www.dn.se/debatt/nya-regler-for-att-losa-bolan-ska-starka-konsumenterna/

Det skulle vara kul att höra vad du tror om det!
Jag tycker förslaget är bra.
 

Optimisten

Cartier
Ränteavdrag kan avskaffas över en längre tid, exempelvis en till två procentenheter per år, lämpligen genom någon typ av skatteväxling. Så länge det görs över en lite längre tidsperiod så att de som gjort kalkyler baserat på avdraget (i princip alla) får tid att anpassa sig är det okej. Sverige har bland det högsta skattetrycket i världen, vad Mona Sahlin än må säga, det är inte coolt att betala skatt. Fastighetsskatten är för övrigt en av de mest hatade skatterna och lär väl knappast göra någon comeback såvida inte partiet som föreslår det vill göra harikiri (ska va centern då kanske :D).
...
Hela definitonen av en bubbla är väl att de flesta är omedvetna om den innan den spricker. Hur rimmar det med svenska bostadsmarknaden tycker du?
...
Det är felaktigt att koppla ihop den låga skuldnivån hos tyskar med tyska bankers välmående och risknivå. Presenting the bank with the biggest derivative exposure in the world.

Precis så borde ränteavdraget avskaffas, men precis som du nämner med fastighetsskatten så vågar ingen sida i politiken stöta sig med MEDELKLASSEN och deras älskade bostäder.

De som är marknadsaktörer, och köper bostäder, borde väl vara ganska omedvetna, eller i förnekelse, kring att vi har en bostadsbubbla? Jag tror inte många gör som "jag skulle gjort", dvs köper och tar höjd för bubbelsprickning och tillhörande prisfall. Köpare i dag tar väl på sin höjd med marginaler för ränteökningar.

DB har en jättehög risknivå. Det jag menade är att Tyskland som land och dess medborgare är så lågt belånade totalt sett att de har råd att rädda sina banker. Svenskarna är redan så högt belånade privat, att jag undrar i vilken utsträckning man kan "rädda banker och ha landet kvar".

Sedan tycker inte jag att priserna har stått still sedan 2007. Kolla sista plotten
http://www.maklarstatistik.se/maekl...xtra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=15004
Verkar ha gått upp runt 20% från 20 000 kr / m^2 till 24 000 kr/m^2.
 

LVM

Breitling
När vi återfår någon sorts koppling mellan bostadspriserna och de allmänna lönenivåerna. Idag har bostadspriserna totalt kopplats ifrån lönenivåer, förmögenhetsnivåer och de belopp mediansvensken klarar av att spara per månad.

Det är tyvärr väldigt svårt att förutse när detta kommer att hända, och vad som kommer utlösa det hela. Men jag tror att det kommer att börja röra sig efter valet 2014. Sedan kan ju tyvärr nedgången ta lång tid, i Japan tog den väl 10 år eller så. I Sverige har inte privatpersoner lika stort sparkapital som i Japan, så det lär nog gå fortare här.
Det ska bli mycket intressant att se utvecklingen i Sverige efter valet 2014.

Det stämmer att japaner som regel har ett betydligt högre sparkapital än medelsvensson. Jag upplever att många japaner har möjlighet att spara en stor del av sin lön, och inte minst bonus. De lägger också in ett betydligt högre belopp kontant vid bostadsköp än vad svenskar oftast gör. Skatten är lägre och lönerna betydligt högra än hemma i Svedala, vilket givetvis också underlättar. Men man bör också ha i åtanke att omkostnaderna för att leva här är bland de dyraste i världen.
 

naggge

Panerai
Bump....

Vad händer ifall ränteavdraget försvinner? Tvivlar på att många är "beroende" av de för att klara ekonomin..
Hörde ett kort inslag på radion imorse där de sa att 65 000 svenskar var just beroende av ränteavdraget och att de mer eller mindre kunde hamna helt i skiten om det slopades. Tyckte själv att det lät som orimligt många men vad vet jag.


Edit: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6280825
65 000 svenska hushåll.
 
Misstänker att så många kanske inte drabbas nu med tanke på den låga räntan, ser man dock en framtid med räntor kring 3-4% blir det ganska stor skillnad för folk med en 3-5 milj i lån på årsbasis och då kommer nog absolut ett borttaget ränteavdrag att märkas i plånboken för många.
 

zeke_varg

Omega
Hörde ett kort inslag på radion imorse där de sa att 65 000 svenskar var just beroende av ränteavdraget och att de mer eller mindre kunde hamna helt i skiten om det slopades. Tyckte själv att det lät som orimligt många men vad vet jag.


Edit: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6280825
65 000 svenska hushåll.

Det där är så sjukt. 65000 som är beroende låter heeelt orimligt. Haha.. Är de idag beroende av återbäringen. Hur fan gick det till? Tog de maxade lån igår utan möjlighet att betala banken om räntan når 3%? Eller är det så många som lånat långt tidigare och ändå hamnat i ekonomisk knipa? Fattar inte.

Har hört siffran idag men inte lyssnat/läst i detalj så jag hoppas och ber att jag missförstått något.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det där är så sjukt. 65000 som är beroende låter heeelt orimligt. Haha.. Är de idag beroende av återbäringen. Hur fan gick det till? Tog de maxade lån igår utan möjlighet att betala banken om räntan når 3%? Eller är det så många som lånat långt tidigare och ändå hamnat i ekonomisk knipa? Fattar inte.

Har hört siffran idag men inte lyssnat/läst i detalj så jag hoppas och ber att jag missförstått något.
Inte för att jag vill vara den som sparkar på de som ligger, men borde inte de hushållen byta boende rätt omgående?
 

Kson

Patek
2-Faktor
Hörde ett kort inslag på radion imorse där de sa att 65 000 svenskar var just beroende av ränteavdraget och att de mer eller mindre kunde hamna helt i skiten om det slopades. Tyckte själv att det lät som orimligt många men vad vet jag.


Edit: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6280825
65 000 svenska hushåll.

Min tanke är hur kan en person få ett lån ifall denne inte får sin ekonomi att gå ihop om nu ränteavdraget skulle försvinna..
 

Yo-han

Troll probationary
On topic, uppsala tankar 2012, ränteavdragen försvinner 2013, alla är dumma i huvudet och oansvariga som lånar pengar, etc..
 

joca

Patek
2-Faktor
Lite Semi-Off men: Är vi fortfarande förvånade över hur dålig koll medel-svensson har på sin ekonomi?
OnT: Bubbla.. Beror på hur man tolkar ordet bubbla. Tillgång och efterfrågan är ju alltid en viktig faktor.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite Semi-Off men: Är vi fortfarande förvånade över hur dålig koll medel-svensson har på sin ekonomi?
OnT: Bubbla.. Beror på hur man tolkar ordet bubbla. Tillgång och efterfrågan är ju alltid en viktig faktor.
Var fjärde svensk klarar ju inte av en oförutsedd utgift på 10k, det är illa...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lite Semi-Off men: Är vi fortfarande förvånade över hur dålig koll medel-svensson har på sin ekonomi?
OnT: Bubbla.. Beror på hur man tolkar ordet bubbla. Tillgång och efterfrågan är ju alltid en viktig faktor.
Så vi behöver bara fortsätta hålla tillgången begränsad på bostäder i centrala sthlm, då håller marknaden? ;)
 
Topp