Tobias Eriksson
Guld
Vi kommer aldrig kunna bygga ikapp och i nivå med det behov som finns. Särskilt inte när vi blir mångfallt fler än vad vi "egentligen" är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, inte riktigt det jag sa va?
Det är väl ganska tydligt att det byggs för lite för den befolkning vi har idag samt "förväntad befolkning" inom närmsta år?![]()
Känns som om de där artiklarna var lite väl snäva... Nog för att jag är mestadels positiv till att avreglera stora delar av hyreslagstiftningen så tror jag inte att det magiskt löser våra problem med bostadsbrister i storstadsregionerna.Några intressanta åsikter i frågan:
”Hotet om bostadsbubbla – bara ett skrämskott”
http://www.svt.se/opinion/kjell-olof-feldt-om-bostadsbubblan
"Inte bostadsbubbla, historisk bostadsbrist"
http://joakimruist.blogspot.se/2015/10/inte-bostadsbubbla-historisk.html
Känns som om de där artiklarna var lite väl snäva... Nog för att jag är mestadels positiv till att avreglera stora delar av hyreslagstiftningen så tror jag inte att det magiskt löser våra problem med bostadsbrister i storstadsregionerna.
Min tanke är hur kan en person få ett lån ifall denne inte får sin ekonomi att gå ihop om nu ränteavdraget skulle försvinna..
Tror inte att räntorna någonsin kommer stiga, marginellt möjligen men tror max vi ser nivåer på runt 1%. Ang bostäder så tror jag inte det är en bubbla i storstäder då det är stort tryck på inflytt men mindre städer tror jag möjligen kan ligga risigt till. Tror på en fortsatt bra ökning i exempelvis Stockholm.
Någonsin är självklart en liten överdrift, men tror iaf inte på någon ändring inom de kommande 20-30 årenNågonsin är rätt länge...
Hur allvarlig är bristen? Hur många bostäder per capita finns? Hur konsumerar vi bostäder? Om vi sluta vara världens mest glesboende folk(källa behövs på det) vad skulle hända?
Vad tror du gör att vi inte kommer få se en höjning innan dess? Det enda liknande exemplet jag kan komma på nu på rak arm är Japan som legat på 0 i styrränta sedan slutet av 90-talet.Någonsin är självklart en liten överdrift, men tror iaf inte på någon ändring inom de kommande 20-30 åren
Jag tror att det är effekten utav den ekonomiska politik som använda världen över, tror samma sak om tex USA. QE är otroligt riskabelt då vi inte vet de långvariga effekter utav det!Vad tror du gör att vi inte kommer få se en höjning innan dess? Det enda liknande exemplet jag kan komma på nu på rak arm är Japan som legat på 0 i styrränta sedan slutet av 90-talet.
Ah, du tänker så. Mycket sant att vi inte känner till effekterna av det. Den som lever får se.Jag tror att det är effekten utav den ekonomiska politik som använda världen över, tror samma sak om tex USA. QE är otroligt riskabelt då vi inte vet de långvariga effekter utav det!
Bankerna ställer sig absolut den frågan. Men det är ju också en kalkylerad risk.Känns som bankerna inte nödvändigtvis ställer sig den frågan
Ja och det blir väl intressant att se vad som sker de kommande åren! Anser själv att qe varit ett stort misstag men det är en annan debattAh, du tänker så. Mycket sant att vi inte känner till effekterna av det. Den som lever får se.![]()
Jag är inte av helt annan åsikt jag heller. Har inte sådär våldsamt mycket på fötterna dock.Ja och det blir väl intressant att se vad som sker de kommande åren! Anser själv att qe varit ett stort misstag men det är en annan debatt![]()
Känns som att det står stilla bara.Jaha mina vänner. Smäller det nu eller?
Är lite kluven. Har för visso "investerat" i bostad för ett år sedan, men eftersom vi kände att det var lite osäkert har vi tagit ett relativt "litet" lån (ca 70%) av dåvarande värdet och (ca 57%) av nuvarande. En rejäl smäll skulle såklart sänka värdet på våran men så länge vi köper dyrare bostad borde ju värdet på den sjunka ännu mer...?
Tycker det är lite skumt eftersom bankerna krävt amortering länge, även om rika sluppit undan. Verkar väl dock som att innerstadslägenheterna dyker mest nu. Kan det vara så att de som slapp amortera har gott om deg och anser sig kunna investera pengarna bättre än amortering, och nu tvingas de sänka avkastningen på kapitalet till bolåneräntan (ca 1%) istället för 5% ganska säker avkastning?
Hur påverkas klockpriserna om bostäderna dyker?
Som jag förstår det har priserna backat i de centrala delarna av storstäderna, och alltså inte bara stannat, men det kan vara fel!Känns som att det står stilla bara.
Folk har högre utgifter = köper inte lika många nya klockor
Folk har höga utgifter = köper inte lika många begagnade klockor
Så även om utbudet minskar så minskar efterfrågan i samma takt och då händer inget.
Vad jag tror iaf. Men vad fan vet jag egentligen.![]()
Ja de har gått ner 10-15% i sthlm, men skulle bli förvånad om det inte återhämtade sig snabbt efter sommaren.Som jag förstår det har priserna backat i de centrala delarna av storstäderna, och alltså inte bara stannat, men det kan vara fel!
Spännande är det iafJa de har gått ner 10-15% i sthlm, men skulle bli förvånad om det inte återhämtade sig snabbt efter sommaren.
Ja de har gått ner 10-15% i sthlm, men skulle bli förvånad om det inte återhämtade sig snabbt efter sommaren.
Ja jag menar inom tullarna, finns en del artiklar som tar upp detta bl.a http://www.di.se/artiklar/2016/6/3/maklarna-ser-fallande-bopriser/Vart står det någonstans? Menar du inom tullarna?
De som köpte för en månad sedan måste vara så jävla lack nu...Ja jag menar inom tullarna, finns en del artiklar som tar upp detta bl.a http://www.di.se/artiklar/2016/6/3/maklarna-ser-fallande-bopriser/
Sen har jag också själv sett det i försäljningar i min brf. För ca en månad sen såldes ett renoveringsobjekt för 120k/kvm, för en veckan sen gick en nyrenoverad högre upp i huset och med balkong för 98k/kvm.
Pratar vi klockor eller bostäder? Jag menade nog mitt svar mot din sista fråga. Men jag är helt väck innan jag fått i mig lunch så lika bra jag lägger ner det här. Förstod knappt mitt egna inlägg.Som jag förstår det har priserna backat i de centrala delarna av storstäderna, och alltså inte bara stannat, men det kan vara fel!
HahaPratar vi klockor eller bostäder? Jag menade nog mitt svar mot din sista fråga. Men jag är helt väck innan jag fått i mig lunch så lika bra jag lägger ner det här. Förstod knappt mitt egna inlägg.
För övrigt är jag väck efter lunch också..
Jag sitter mest och hoppas på det bästa ang bostäder.HahaJag har en tendens att vara jävligt otydlig... När jag blir exalterad åker tankarna berg och dalbana och jag skriver vad jag tänker. Dock sällan helt strukturerat. Tankarna kommer lixom samtidigt och får olika sidospår hela tiden...
Vi snackar bostäder primärt.
Dock kan det nog vara så att de personer som spekulerat i ständig prisuppgång på bostäder, och därmed belånat sig för högt i tron om att de kan skriva upp värdet på bostaden och minska amorteringen behöva sälja av klockor. Om man helt plötsligt måste punga ut 40k extra per år som man inte har täckning för, och man inte vill realisera en förlust på bostaden (och kanske sitta med lån utan bostad) väljer man nog att sälja sin Rolex först. Om det finns flera sådana personer ökar utbudet (och efterfrågan minskar iom att de inte köper ngt nytt). Om inte annat lär de som innan tänkte köpa en Rolex, men nu helt plötsligt har 40k extra per år i utgifter, och inte har massa buffert inte köpa en klocka och på så sätt minska efterfrågan.
Jag känner folk som har agerat precis såhär och skulle nu värdera upp bostaden för att minska sin amortering. Jag vet också att de har relativt låg inkomst och dyr bostad. Samma personer har funderat på att köpa Rolle, men det lär ju inte bli av nu... Säger inte att de är representativa men de är knappast ensamma...
Vi köpte i Solberga/Älvsjö för ett år sedan. Om man tar en promenad inser man snabbt att området kommer vara helt annorlunda om 1 år. Jag tror att skillnaden mellan innerstad och närförort kommer krympa iom att staden växer och folk flyttar längre ut. När tunnelbana etc byggs ut kommer avstånden bli ännu mindre vilket jag tror kommer vara bra. Alltså är min tanke att bostäder nära stan är något säkrare på lång sikt eftersom de om 10 år kommer upplevas som inne i stan. Tänk på Lilla essingen som var typ ute på landet för inte så många år seda. Det anses nu vara centralt och är svindyrt. Samma med Södermalm om man går några år till bakåt.Jag sitter mest och hoppas på det bästa ang bostäder.
Köpte en 1a som inte finns för knappt 2M utanför stan. Just nu känns det jävligt ovärt för 30kvm.
Förhoppningsvis om 5 år eller nåt har området gått upp sig lite och bostadspriserna likaså. Den är iaf ny när jag flyttar in efter årsskiftet så får väl trösta mig med det![]()
Vet precis vad du menar. Pappa växte upp i Mälarhöjden och det var bara skog och grusväg mot Bredäng och resten av röda linjen. Då var Mälarhöjden deras landställe! Nu har jag bott där i 20 år och det säljs hus för över 10M. Nu snackar vi 60år men time flies eller vad man sägerVi köpte i Solberga/Älvsjö för ett år sedan. Om man tar en promenad inser man snabbt att området kommer vara helt annorlunda om 1 år. Jag tror att skillnaden mellan innerstad och närförort kommer krympa iom att staden växer och folk flyttar längre ut. När tunnelbana etc byggs ut kommer avstånden bli ännu mindre vilket jag tror kommer vara bra. Alltså är min tanke att bostäder nära stan är något säkrare på lång sikt eftersom de om 10 år kommer upplevas som inne i stan. Tänk på Lilla essingen som var typ ute på landet för inte så många år seda. Det anses nu vara centralt och är svindyrt. Samma med Södermalm om man går några år till bakåt.