• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Om jag inte minns fel så var det ungefär så här fram till runt 2005
5% kontantinsats
20% topplån med hög ränta och hög amortering
70% bottenlån med låg ränta och lägre amortering

Man behövde inte så stor egen kontantinsats, men då topplånet hade ganska tuffa villkor, och ränteläget generellt var högre, så hölls priserna tillbaka någorlunda, tills

2005 kom statliga SBAB på att de skulle kunna få fler kunder om de helt enkelt struntade i topplånet. Smart!

SBAB slopar topplånen för sina kunder
PUBLICERAD 14 APRIL 2005
SBAB slopar topplånen. Det innebär att man nu kan låna upp till 95 procent av bostadspriset till samma ränta som för ett bottenlån hos SBAB.
Förut kunde man låna upp till 75 proc av bostadsvärdet till bottenlånesats, som för ett rörligt lån ligger på 2,95 procent. Räntan på topplånen var betydligt högre, 4,95 procent.
Bostadsforskaren Bengt Turner varnar för att följden kan bli högre priser. -Priserna har delvis hållits tillbaka för att det varit svårt att låna till sista delen. Nu kan de få en kick upp- åt, säger han till Dagens Nyheter.
-Det här stimulerar inte till ökad belåning, eftersom man redan i dag kan låna upp till 95 procent. För vår del handlar det bara om att vi vill locka till oss andra kunder, säger hon till SVT.

mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sbab-slopar-topplanen-for-sina-kunder

Från 2006

Så var det igång, och konkurrens från andra banker. Jag vet inte året exakt, men när vi var framme vid 2009 kunde man i vissa fall hos banker låna 100% med enbart bottenlån utan amortering. Bra!

Så här kunde det låta:

Vi saknar kontantinsats, men vill köpa hus
Skapad 2009-10-09 16:31
Av: pia (Medlem)
jag och min man vill köpa hus, vi bor i en stor lägenhet (hyresrätt) och har inget sparat kapital. Vi fast arbete med god inkomst ca 60 000 kr före skatt i månaden. När vi bestämde oss för att vi ville bo i hus så satte vi förstås igång att spara, men nu har vi hittat vårt drömhus. det begärda priset är 1150000kr. Att betala av ett lån på den summan är inget större bekymmer, men vad vi förstår när man läser i tidningar så kräver alla banker 10% i kontant insats, och det har inte vi. Vi har inga bra bank kontakter. jag har forexbank , min man har Swedbank , men den banken verkar vara den som mest kräver 10%.
Nu undrar jag, hur gör alla andra husköpare, för inte är det väl så att alla har flera 100000 på banken ....tillläggas att vi har inga lån i övrigt, inga betalningsanmärkningar eller annat som ligger oss till last.

Skapad 2009-10-16 09:35
Av: Ej inloggad (Ej medlem)
Hade sam problem, ville köpa hus men ingen kontant.
jag köpte mitt hus för tre mån.sen hade swed bank och kunde nte få lån utan kontant insats. Så flytade jag till LF fick lån , blev fårmanskund hos dem dvs gratis visa kort och gratis internet betal., när jag hade Swedbank betalade jag både för visa kort och internet tjänst. Jag fick biligare försäkringar också hos LF.
Så min tips är gå till LF, du har inte liten inkomst tror att du fixar det och lycka till.

Skapad 2010-06-30 20:31
Här kommer facit!1 Så här gick det för oss. Vi hittade ett hus för 1 250 000kr. Ölandsbanken var säljarens bank och de tittade på våra inkomster och betalningsmöjligheter. Lånade oss hela summan utan några konstigheter. Vi fick ett topplån på 130 000kr att amortera på 6 år. Det blir ca 1900kr /mån, resten är satt på bottenlån och kostar nästan ingenting. Iallafall med dagens låga ränta . Vi sätter av 8000kr / månad till huskontot. Det täcker allt och lite till, just nu.

Skapad 2010-07-02 09:46
Förra året köpte vi vårt hus (2 milj.) utan en enda krona på sparkto, lånade 100 % från Läns, ingen annan bank ville låna till mig 100 %.
Ju jag hade 50 000 kr i kontant sparande och jag sa till bankman om de vill ha mina 50 000 och minska 2,5 % av lånet eller ska jag betala pantbrev och Lagfart .

Skapad 2013-01-15 20:40

Jag och mina sambo har precis köpt hus med belåning på 100% 1,210 000kr.
Vi har utrymme för renovering enl våran bankman på LF, och jag pratade med mäklaren idag som skall utföra våran värdering senare, gratis som ingår. Han sa idag att om vi renoverar köket för 80 000 gör allt jobb själv så kunde han värdera upp till 1,350 000kr muntligt och blir det bättre förmodligen mer.

Ett renoverat hus i området trodde mäklaren sig kunna gå för runt 1,7mkr.

95% belåning på nya och gamla bostaden samtidigt
http://www.xn--daniellindstrm-7pb.se/sbab-suger/

En text från den tiden:
http://flutetankar.blogspot.com/2009/07/vada-hoga-krav-for-bolan.html

Det låg väl i samma tänk som med subprime lånen i USA. Där fler skulle få låna som inte hade förutsättningarna egentligen. Hade glömt det där med topplånen. Resten låter bekant.

Läste en artikel om hur det rivs i Japan som jag tyvärr inte hittar. Minns inte riktgt när jag läste den. Tror det var rätt nyligen, men det kan vara ett år sedan också. Den var väldigt intressant. Det finns artiklar i samma tema om man söker på nätet. Har förstått att det finns väldigt många ”övergivna” hus i Japan. Det berör troligtvis främst landsbygd och avfolkningsorter. En faktor är också åldrande befolkning.

Markpriserna folktäta metropoler är dyra. Man måste bygga på höjden för att få ekonomin att gå ihop. Det förklarar nog även varför man i Japan styckar upp mark i mindre enheter. Det låter ju som extremt smått med 50- 100 kvm. Det är nog en förutsättning för att markägaren/byggherren ska tjäna pengar.

Det ser man ju i Sverige också på sina håll och kanter. Inte lika extremt som i Japan förstås. Men det är ju inte helt ovanligt att man styckar upp tomter i attraktiva områden. Bygger om större enfamiljs bostadshus till ett fåtal bostadsrätter. Det blir allt mer tätbebyggt. Kommunerna släpper igenom rivning och ombyggnationer lite väl lätt kan man tycka. Miljöer förstörs för all framtid för att någon ska tjäna någon futtig miljon på att bygga om en större villa och få ut lite mer än de annars hade kunnat sälja bostaden för om det nu inte är en spekulant som köpt dyrt och ska få ut det där lilla sista efter en liten förädling.

Sverige hade ju en rivningshysteri på 60´talet. Många stadskärnor förstördes när man okänsligt gick in och rev historiska miljöer. Man är nog där idag igen med förtätningshysterin. Framtida generationer kommer att ifrågasätta hur brutalt man genomfört och släppt igenom vissa projekt.

Sedan kan så klart inte stoppa en utveckling av städer helt genom att bevara allt gammalt. Men man borde ta mer hänsyn och verkligen tänka igenom vad man släpper igenom. Fastigheterna man bygger kommer att stå där länge. Lite högre krav borde då ställas på materialval och utformning och anpassning till den miljö som finns.
Håller helt med. Värna det gamla och spara för parker och naturområden. Den skövling av vackra gamla hus som revs för nybyggda skokartongsliknande fastigheter är oförlåtlig vandalism av vårt kulturarv, samtidigt var den den tidens anda.

• Like
Reactions: PJZ
100%, minst!

Jag har länge trott att det skall lugna ner sig, kanske falla 20% och sedan stå till. Men insett att att förutspå sådant är som att förutspå Trumps nästa uttalande :)
Priserna faller inte 50% eller 30% utan att Sverige går på knä. Och det kommer ej att tillåtas, då kommer åtgärder - så länge de biter.

jag vet inte om jag tror på ett ras längre, men samtidigt så tror jag inte på att billiga lån ska vara det som driver upp priser. Situationen nu känns obra. Inget handlingsutrymme, stat och hushåll sitter fast i bubblan.
Dippen kanske uteblir nu, och det blir en trögare marknad som fasas in över lång tid, samtidigt så är folk vana och förväntar sig att bopriserna ökar oproportionerligt mycket...

jag önskar vi kunde ta lite av smällen nu, och inte allt på en gång när något annat skiter sig rejält i världsekonomin.
Så min önskan är ner 25% ner i hela landet (på politiska beslut). De enda som förlorar på det är väl banker och mäklare.
Jag är också rätt säker på att jag har fel mitt siande :)

“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”

https://www.maynardkeynes.org/keynes-the-speculator.html

Eller satt i detta sammanhanget, bostadsbubblan kommer att spricka någon gång, för vi har verkligen ritat in oss i ett hörn. Men det innebär inte att det är lätt att förutspå när det kommer hända. Det kan mycket väl komma när vi alla är döda.

Detta är en grym och tråkig sanning, och det kan tyvärr vara så att det minst riskabla är att simma med flocken och köpa något, dock väldigt försiktigt med goda marginaler, precis som fisken som simmar mitt i stimmet.

Sverige hade ju en rivningshysteri på 60´talet. Många stadskärnor förstördes när man okänsligt gick in och rev historiska miljöer. Man är nog där idag igen med förtätningshysterin. Framtida generationer kommer att ifrågasätta hur brutalt man genomfört och släppt igenom vissa projekt.

Sedan kan så klart inte stoppa en utveckling av städer helt genom att bevara allt gammalt. Men man borde ta mer hänsyn och verkligen tänka igenom vad man släpper igenom. Fastigheterna man bygger kommer att stå där länge. Lite högre krav borde då ställas på materialval och utformning och anpassning till den miljö som finns.
Jag är inte för någon rivningshysteri, men vi är allt för konservativa idag. Varje generation måste få sätta sin prägel på tex Stockholm. Tror ni att de hade fått bygga Stockholms slott eller statshuset idag, jag tror inte det. Är vi inte ändå glada att de byggdes? Om vi på allvar vill minska bilåkandet får vi börja bygga på höjden, ordentligt.

“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”

https://www.maynardkeynes.org/keynes-the-speculator.html

Eller satt i detta sammanhanget, bostadsbubblan kommer att spricka någon gång, för vi har verkligen ritat in oss i ett hörn. Men det innebär inte att det är lätt att förutspå när det kommer hända. Det kan mycket väl komma när vi alla är döda.

Detta är en grym och tråkig sanning, och det kan tyvärr vara så att det minst riskabla är att simma med flocken och köpa något, dock väldigt försiktigt med goda marginaler, precis som fisken som simmar mitt i stimmet.
Medan ni är baise kör vi andra på som vanligt. Du kan ju drömma om att markpriserna kommer sjunka i attraktiva lägen. Kommer inte hända. Läge läge läge läge läge och läge

Medan ni är baise kör vi andra på som vanligt. Du kan ju drömma om att markpriserna kommer sjunka i attraktiva lägen. Kommer inte hända. Läge läge läge läge läge och läge
Läge betyder väl samma sak hur många gånger man än säger det?
Men det som drivit upp priserna de senaste 20 åren är väl knappast ett nytt intresse för att bo på en attraktiv adress? :)
Önskar varken ras eller bubbla, utan en sund ekonomi och bostadsmarknad.

Läste en artikel om hur det rivs i Japan som jag tyvärr inte hittar. Minns inte riktgt när jag läste den. Tror det var rätt nyligen, men det kan vara ett år sedan också. Den var väldigt intressant. Det finns artiklar i samma tema om man söker på nätet. Har förstått att det finns väldigt många ”övergivna” hus i Japan. Det berör troligtvis främst landsbygd och avfolkningsorter. En faktor är också åldrande befolkning.

Markpriserna folktäta metropoler är dyra. Man måste bygga på höjden för att få ekonomin att gå ihop. Det förklarar nog även varför man i Japan styckar upp mark i mindre enheter. Det låter ju som extremt smått med 50- 100 kvm. Det är nog en förutsättning för att markägaren/byggherren ska tjäna pengar.

Det ser man ju i Sverige också på sina håll och kanter. Inte lika extremt som i Japan förstås. Men det är ju inte helt ovanligt att man styckar upp tomter i attraktiva områden. Bygger om större enfamiljs bostadshus till ett fåtal bostadsrätter. Det blir allt mer tätbebyggt. Kommunerna släpper igenom rivning och ombyggnationer lite väl lätt kan man tycka. Miljöer förstörs för all framtid för att någon ska tjäna någon futtig miljon på att bygga om en större villa och få ut lite mer än de annars hade kunnat sälja bostaden för om det nu inte är en spekulant som köpt dyrt och ska få ut det där lilla sista efter en liten förädling.

Det rivs hela tiden här i Tokyo och byggs nytt och det så trots att staden växer sticker inte bostadspriserna.
Antalet bostäder ökar både innanför ”tullarna” och i förorterna.
En orsak är arvsskatten som ofta gör det svårt att ta över föräldrars fastigheter intakta.
I det området jag bor är det förbud att bygga högre än 10 meter så alla hus är det men sakta men säkert står husen närmare och närmare och man undrar om det inte vore bättre och billigare att bygga flerfamiljshus när dom står en halv meter ifrån varandra.
Tomter på under 50 m2 är inget konstigt här men husen som står där blir Inge roliga, ett rackarns spring i trappor.
7B441683-DD19-49DD-A2AA-48B15F1B19CB.jpeg

Bifogar bild tagen utanför en mäklare.

Riksbanken kan acceptera inflation över målet
Inflationen kan under en tid tänkas hamna över inflationsmålet på 2 procent utan att penningpolitiken måste stramas åt, enligt flera ledamöter i Riksbankens direktion.

Det visar ett protokoll från det senaste penningpolitiska mötet, den 21 september.

“För att få upp inflationsförväntningarna och stärka förtroendet för inflationsmålet skulle det kunna vara motiverat att låta styrräntan ligga kvar på noll även i ett scenario där inflationen stiger ännu tydligare och överstiger två procent”, sade vice riksbankschef Martin Flodén.

På mötet beslöt direktionen enhälligt att lämna reporäntan oförändrad på noll procent. Det gjordes heller inga justeringar i Riksbankens stödköpsprogram.

Enligt Riksbankens ränteprognos, som presenterades på mötet, kommer reporäntan ligga på noll under hela prognosperioden, som sträcker sig till 2023.

Om det finns behov av mer penningpolitisk stimulans är en ytterligare expansion av balansräkningen fortsatt ett viktigt verktyg, enligt Riksbanken,

Flera ledamöter konstaterade på mötet att utrymmet för att sänka räntan är begränsat men att en sådan åtgärd inte är utesluten. (TT)

Det är det jag menar. Köparen ska lämna ett bud på något den inte har full koll på. Jag vet att det är så men med tanke på insatsen är det sjukt att det inte går att lägga in en besiktningsklausul i budet.
Är det inte den funktionen säljarbesiktningen har? Jag har alltid tänkt så i alla fall :bag:
Sen kan man göra en köparbesiktning för att bekräfta att den stämmer och det gör den ju...oftast.

• Like
Det rivs hela tiden här i Tokyo och byggs nytt och det så trots att staden växer sticker inte bostadspriserna.
Antalet bostäder ökar både innanför ”tullarna” och i förorterna.
En orsak är arvsskatten som ofta gör det svårt att ta över föräldrars fastigheter intakta.
I det området jag bor är det förbud att bygga högre än 10 meter så alla hus är det men sakta men säkert står husen närmare och närmare och man undrar om det inte vore bättre och billigare att bygga flerfamiljshus när dom står en halv meter ifrån varandra.
Tomter på under 50 m2 är inget konstigt här men husen som står där blir Inge roliga, ett rackarns spring i trappor.
7B441683-DD19-49DD-A2AA-48B15F1B19CB.jpeg

Bifogar bild tagen utanför en mäklare.

Typ som mitt hus då. 3 våningar på 45kvm styck.
Gamla hus ska ju vara charmiga gar jag hört...:bag: (Ja, det är ett helvetes spring i trappor)

Kan det vara så att du missuppfattat vad vi diskuterar i denna tråd?
Snygg härskarteknik. Du är uppenbarligen trygg i förvissningen att du aldrig kommer få problem att få tag i en bostad i ett bra bostadsområde, men ha gärna lite empati för de som inte är lika lyckligt lottade.

Vad har detta med priser på bostäder att göra?
Trådens ämne är bostadsbubbla. Självklart får bostadsbubblan även effekter på möjligheterna att hitta bra hyresbostäder, i detta fallet till utbytesstudenter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Substitute_good
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross_elasticity_of_demand

Bostadsbubblan gör alltså så att utbytesstudenterna inte känner sig trygga, därav blir deras studier lidande, samt högskolans rykte i utlandet troligtvis kört i botten.

Brevet de hade skrivit gav också en pikant inblick i vad som väntar den som inte har råd att köpa sig bort från våra samhällsproblem, i bostadsbubblans tidevarv.

Snygg härskarteknik. Du är uppenbarligen trygg i förvissningen att du aldrig kommer få problem att få tag i en bostad i ett bra bostadsområde, men ha gärna lite empati för de som inte är lika lyckligt lottade.

Trådens ämne är bostadsbubbla. Självklart får bostadsbubblan även effekter på möjligheterna att hitta bra hyresbostäder, i detta fallet till utbytesstudenter.

Bostadsbubblan gör alltså så att utbytesstudenterna inte känner sig trygga, därav blir deras studier lidande, samt högskolans rykte i utlandet troligtvis kört i botten.

Brevet de hade skrivit gav också en pikant inblick i vad som väntar den som inte har råd att köpa sig bort från våra samhällsproblem, i bostadsbubblans tidevarv.
Förstår jag ovan korrekt, att folk inte vill plugga på ex Handels för att bostadsrätter är dyra? Funderar då genast vidare på hur stor andel av utrikesstudenter som köper bostadsrätter i det land de studerar i och hur faktorn avseende avgifter vid utländska prestige skolor gör att ”ingen vill söka dit” och inte skulle vara eftertraktade för att de är avgift plus boendekostnader. Förstår inte..

Ditt förra inlägg förmedlade inte riktigt allt det du skriver nu, visst jag kan spela med.
Är dagens situation så annorlunda? Min första lägenhet efter lumpen var en studentlägenhet i mindre stad på 22 kvadrat, som jag delade med en sambo för att få ekonomin att gå ihop. Jag tycker mig inte se någon större skillnad för dagens studenter, det är nog inte mycket bättre men inte värre. Ännu mindre kan jag inte se (förutom i stockholm) någon orimlig utveckling på hyresavgifter kopplade till ökade priset på bostäder.

Jag märker nu när jag letar lägenhet att priserna verkligen skjuts i höjden liiite utanför tullarna, jag anser de vara överpriser med ett startad lockpris, en lya i söndags gick 700tusen över utrops (såklart) men säljarna gjorde tydligen förlust ändå vad jag förstod på mäklaren, och samma med en lya jag hörde med en annan mäklare idag, så var deras lgnhet värd 100tusen mindre än va de köpte den förr, för några år sedan, men vill fortfarande ha 600-700tusen ökning, på ett redan överprisat pris, alltså detta är sjukt!

Senast ändrad:
Jag märker nu när jag letar lägenhet att priserna verkligen skjuts i höjden liiite utanför tullarna, jag anser de vara överpriser med ett startad lockpris, en lya i söndags gick 700tusen över utrops (såklart) men säljarna gjorde tydligen förlust ändå vad jag förstod på mäklaren, och samma med en lya jag hörde med en annan mäklare idag, så var deras lgn het värd 100tusen mindre än va de köpte den förr, för några år sedan, men vill fortfarande ha 600-700tusen ökning, på ett redan överprisat pris, alltså detta är sjukt!

Ja, något har hänt senaste månaden! Många som suttit "fast" försöker nog komma ur sina lyor också utan alltför stor förlust!

• Like
Ja detta märker jag av. Dock känns 10% som en underskattning där jag kollar. Hade gissat på 20% tbh. Budgivningarna helt hysteriska där folk bjuder kvartsmiljoner över varandra som om de köpte nya kallingar.
Screenshot_20201008_080040.jpg
Screenshot_20201008_080126.jpg

Man kan lugnt säga att jag har haft så jävla fel om var priserna ska...

Nu vet jag inte om jag ska gå in och svinga eller sitta lugnt i båten. Vi trivs toppen och har typ 4 år på oss. Men om det stiger en mille om år hinner vi tyvärr inte spara i samma tempo....

Ja detta märker jag av. Dock känns 10% som en underskattning där jag kollar. Hade gissat på 20% tbh. Budgivningarna helt hysteriska där folk bjuder kvartsmiljoner över varandra som om de köpte nya kallingar.

Nu vet jag inte om jag ska gå in och svinga eller sitta lugnt i båten. Vi trivs toppen och har typ 4 år på oss. Men om det stiger en mille om år hinner vi tyvärr inte spara i samma tempo....

Det är riktigt svårt att ta sig in i bostadsmarknaden just nu om man inte har något sedan tidigare som följt med.

Helt jävla galet...

Att det buds friskt tror jag är för att lockpriser har blivit standard igen mer än något annat. Jag var med i budgivningar i våras och inte ovanligt att första budet var över en miljon över utgångspriset.

Priserna om fyra år är väldigt svåra att sia om men om riksbanken fortsätter lova låga räntor under lång tid framöver så lär nog trenden hålla i sig. End of the day så är utgifterna för räntekostnader+amortering det som styr vad folk känner sig ha råd att köpa.

Lägenheter laggar betydligt dock. +5% på 12 mån är inget att skrika sig hes över i Sthlm. Usla +2% i vår näst största stad centralt. Omxspi +21% under samma tidsperiod.

Dags att sälja kåken och tjäna sig en kall mille kanske:cigar:
(Efter att ha följt en del objekt i närområdet så känns det som att lockpriser är vanligt förekommande.)

Dags att sälja kåken och tjäna sig en kall mille kanske:cigar:
(Efter att ha följt en del objekt i närområdet så känns det som att lockpriser är vanligt förekommande.)
Fast så länge du inte ska flytta till mindre boende eller ut i skogen är det svårt att få loss några pengar. Objektet du ska flytta till har annars också ökat i pris.

• Like
Tillbaka
Topp