Harmon Rabb
Basic
Om jag inte minns fel så var det ungefär så här fram till runt 2005
5% kontantinsats
20% topplån med hög ränta och hög amortering
70% bottenlån med låg ränta och lägre amortering
Man behövde inte så stor egen kontantinsats, men då topplånet hade ganska tuffa villkor, och ränteläget generellt var högre, så hölls priserna tillbaka någorlunda, tills
2005 kom statliga SBAB på att de skulle kunna få fler kunder om de helt enkelt struntade i topplånet. Smart!
SBAB slopar topplånen för sina kunder
PUBLICERAD 14 APRIL 2005
SBAB slopar topplånen. Det innebär att man nu kan låna upp till 95 procent av bostadspriset till samma ränta som för ett bottenlån hos SBAB.
Förut kunde man låna upp till 75 proc av bostadsvärdet till bottenlånesats, som för ett rörligt lån ligger på 2,95 procent. Räntan på topplånen var betydligt högre, 4,95 procent.
Bostadsforskaren Bengt Turner varnar för att följden kan bli högre priser. -Priserna har delvis hållits tillbaka för att det varit svårt att låna till sista delen. Nu kan de få en kick upp- åt, säger han till Dagens Nyheter.
-Det här stimulerar inte till ökad belåning, eftersom man redan i dag kan låna upp till 95 procent. För vår del handlar det bara om att vi vill locka till oss andra kunder, säger hon till SVT.
mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sbab-slopar-topplanen-for-sina-kunder
Från 2006
Så var det igång, och konkurrens från andra banker. Jag vet inte året exakt, men när vi var framme vid 2009 kunde man i vissa fall hos banker låna 100% med enbart bottenlån utan amortering. Bra!
Så här kunde det låta:
Vi saknar kontantinsats, men vill köpa hus
Skapad 2009-10-09 16:31
Av: pia (Medlem)
jag och min man vill köpa hus, vi bor i en stor lägenhet (hyresrätt) och har inget sparat kapital. Vi fast arbete med god inkomst ca 60 000 kr före skatt i månaden. När vi bestämde oss för att vi ville bo i hus så satte vi förstås igång att spara, men nu har vi hittat vårt drömhus. det begärda priset är 1150000kr. Att betala av ett lån på den summan är inget större bekymmer, men vad vi förstår när man läser i tidningar så kräver alla banker 10% i kontant insats, och det har inte vi. Vi har inga bra bank kontakter. jag har forexbank , min man har Swedbank , men den banken verkar vara den som mest kräver 10%.
Nu undrar jag, hur gör alla andra husköpare, för inte är det väl så att alla har flera 100000 på banken ....tillläggas att vi har inga lån i övrigt, inga betalningsanmärkningar eller annat som ligger oss till last.
Skapad 2009-10-16 09:35
Av: Ej inloggad (Ej medlem)
Hade sam problem, ville köpa hus men ingen kontant.
jag köpte mitt hus för tre mån.sen hade swed bank och kunde nte få lån utan kontant insats. Så flytade jag till LF fick lån , blev fårmanskund hos dem dvs gratis visa kort och gratis internet betal., när jag hade Swedbank betalade jag både för visa kort och internet tjänst. Jag fick biligare försäkringar också hos LF.
Så min tips är gå till LF, du har inte liten inkomst tror att du fixar det och lycka till.
Skapad 2010-06-30 20:31
Här kommer facit!1 Så här gick det för oss. Vi hittade ett hus för 1 250 000kr. Ölandsbanken var säljarens bank och de tittade på våra inkomster och betalningsmöjligheter. Lånade oss hela summan utan några konstigheter. Vi fick ett topplån på 130 000kr att amortera på 6 år. Det blir ca 1900kr /mån, resten är satt på bottenlån och kostar nästan ingenting. Iallafall med dagens låga ränta . Vi sätter av 8000kr / månad till huskontot. Det täcker allt och lite till, just nu.
Skapad 2010-07-02 09:46
Förra året köpte vi vårt hus (2 milj.) utan en enda krona på sparkto, lånade 100 % från Läns, ingen annan bank ville låna till mig 100 %.
Ju jag hade 50 000 kr i kontant sparande och jag sa till bankman om de vill ha mina 50 000 och minska 2,5 % av lånet eller ska jag betala pantbrev och Lagfart .
Skapad 2013-01-15 20:40
Jag och mina sambo har precis köpt hus med belåning på 100% 1,210 000kr.
Vi har utrymme för renovering enl våran bankman på LF, och jag pratade med mäklaren idag som skall utföra våran värdering senare, gratis som ingår. Han sa idag att om vi renoverar köket för 80 000 gör allt jobb själv så kunde han värdera upp till 1,350 000kr muntligt och blir det bättre förmodligen mer.
Ett renoverat hus i området trodde mäklaren sig kunna gå för runt 1,7mkr.
95% belåning på nya och gamla bostaden samtidigt
http://www.xn--daniellindstrm-7pb.se/sbab-suger/
En text från den tiden:
http://flutetankar.blogspot.com/2009/07/vada-hoga-krav-for-bolan.html
Det låg väl i samma tänk som med subprime lånen i USA. Där fler skulle få låna som inte hade förutsättningarna egentligen. Hade glömt det där med topplånen. Resten låter bekant.