Belfort
Basic
Visst är det så, men just dessa 9% med hög inkomst tenderar att bosätta sig i Stockholms, och andra stora städers, finare villaområden. Detta tillsammans med att höginkomsttagare ofta är gifta med en partner med liknande inkomst, gör att på ett antal platser i Sverige är köpkraften väldigt stark.
Tex läget tidigare där den manliga läkaren gifte sig med "den snyggaste sjuksköterskan på sjukhuset", har idag blivit att ett par består av två gifta läkare.
Enligt din länk
https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
90:e percentilen privat sektor för män ligger på 68 300 och kvinnor 57 800 kr. Det innebär tex att nästan 10% av kvinnor (edit: som är tjänstemän) i privat sektor tjänar över 60 000 kr, det blir ganska många personer totalt. Det är faktiskt en högre andel än vad jag trodde.
Just på dessa platser, dessa villaområden, råder precis som på klocksnack en verklighet långt från medianen i Sverige. Men det är dessa du tävlar mot när du skall köpa bostad.
Har de arv och fina vinster med sig kan de köpa för upp mot 20 MSEK. Saknar de detta klarar de ofta med några års sparande till kontantinsats insats av att pressa upp mot 7-10 MSEK.
Bygger vidare med lite siffror och så får man avgöra om det är rimliga bostadspriser eller inte.
För män blir lönen efter skatt i Stockholm: 45 000kr
och kvinnor. 39 900kr.
Tillsammans så har ett par med topp 90percentilen löner (om man tänker sig att båda könen jobbar inom privat sektor och tjänstemän och alltså inte representerar genomsnittet) 84 900kr. Ett par med denna lön är nog inte 25 år och man kan tänka sig att det rör sig om att de är äldre än 40 år. En traditionell genomsnittlig familj med två barn har en bostadsrätt på 92 kvadrat (statistiken verkar vara för hela landet). Med kvadratmeterpris för Vasastan och Östermalm kring 90 000kr/kvm så blir det en lägenhet för minst 8 miljoner kronor. Efter kontantinsats landar man på 6,8 miljoner. Om avbetalning med månadsbetalningen av ränta och amortering uppgår till 50% av deras inkomst leder till att det tar 15 år innan man betalat av sitt lån, med en ränta på 1,74%.
Jag tror det finns få människor i Stockholms innerstad som betalar dessa procent av sin inkomst varje månad till bolånet. Jag tror de flesta lever med tanken på att värdet på bostaden ska öka eller ligga på samma nivåer.
Mina tankar är att det inte går att göra så mycket mer konstgjord andning för att driva på ökade bostadspriser, ökad invandring - ja visst (fler personer men det byggs inte i samma takt), men lönerna kommer inte öka dramatiskt och räntorna kan knappast röra sig speciellt mycket mer neråt. De allra flesta har redan plockat ut sina bostadsmiljoner från tidigare lägenhetsförsäljning och köpt nytt. Det kanske lutar åt en bostadsbubbla
Senast ändrad: