• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Falling water huset måste ju vara världens mest berömda villa.
FLW besökte ju Japan många gånger och samlade även på japansk konst.
Han ritade b.l.a. Imperial hotel här i Tokyo, och då precis allt från själva byggnaden till besticken i matsalen.
Han försökte bygga jordbävningssäkert och det bevisade att han räknat rätt för efter stora jordbävningen 1923 stod hotellet kvar oskadat.
Tyvärr revs det senare när japansk ekonomi rusade och nytt högre och fantastiskt fult hotell byggdes.
Borde var kriminellt.
Men så är det här i Japan gamla hus renorveras inte förutom tempel.
Ser det oavbrutet, äldre hus med trädgårdar rivs och skövlas och sen styckas det ofta upp i små lotter på 50 - 100 m2 där fil sätter upp sina kataloghus eller ett flerfamiljshus.
Rätt sorgligt ibland när riktigt intressanta hus åker ner men jag förstår det ur ekonomisk synvinkel.
Nyligen revs det en villa tvärs över gatan där jag bor och det huset såg ut som om det var byggt på slutet på 80-talet och bra skick.
Men marken är antagligen mer värd utan ett halvgammalt hus på.
.

Screenshot_20201014_190047.jpg
Screenshot_20201014_190103.jpg
Screenshot_20201014_190153.jpg
Screenshot_20201014_190133.jpg
Screenshot_20201014_190210.jpg
Screenshot_20201014_190236.jpg
Screenshot_20201014_190256.jpg

Många förslag och artiklar på ämnet nu. Hade varit intressant om politikerna vågade uttrycka deras syn på det hela...

Många förslag och artiklar på ämnet nu. Hade varit intressant om politikerna vågade uttrycka deras syn på det hela...
Ingen vågar peta på det från politikerhåll. Man vill inte vara den som fick korthuset att falla.

Forskare däremot har inga problem att diskutera, vilket också är deras jobb. Blir lite trött på rubriksättningen. "Förslag" låter som det är något som är på väg till riksdagen för beslut när det i själva verket är en kille som ger sin syn på marknaden i ett seminarium...

Speciellt en som är professor både vid handelshögskolan och Uppsala universitet och 70 år gammal och nyss färdigställt en rapport för SNS...
Nä det är säkert relativt bra förslag om man ser till hela samhället. Men såvitt jag vet är nästan alla experter och nationalekonomer överens om att man ska beskatta fastigheter mer, men man får aldrig höra varken bu eller bä från Magdalena.

Nä det är säkert relativt bra förslag om man ser till hela samhället. Men såvitt jag vet är nästan alla experter och nationalekonomer överens om att man ska beskatta fastigheter mer, men man får aldrig höra varken bu eller bä från Magdalena.
Är huvudsyftet att skapa rörlighet på marknaden är förslaget bra. Det kommer dock få effekten att folk i större utsträckning kommer tvingas till försäljning, framförallt äldre.

Senast ändrad:
Är huvudsyftet att skapa rörlighet på marknaden är förslaget bra. Det kommer dock få effekten att folk i större utsträckning kommer tvingas till försäljning, framförallt äldre.
Detta har vi ju diskuterat. Om det någonsin kommer en fastighetsskatt kommer man garanterat skydda äldre och låginkomsttagare.

Men det hade ju varit bra om äldre får incitament att flytta till mindre genom tex slopad vinstskatt för de som bott länge, så vi slipper så enorma allokeringsförluster.

Detta har vi ju diskuterat. Om det någonsin kommer en fastighetsskatt kommer man garanterat skydda äldre och låginkomsttagare.

Men det hade ju varit bra om äldre får incitament att flytta till mindre genom tex slopad vinstskatt för de som bott länge, så vi slipper så enorma allokeringsförluster.
Skydda äldre och låginkomsttagare är otroligt viktigt men jag hade gärna sett att mer paretosanktionerade åtgärdsförslag publiceras och diskuteras i medier.

Kan tycka att äldre ska bo kvar så länge de vill i sina hus eller stora våningar om de har ekonomi till det. Tror inte man sitter och tänker så mycket på att få loss ett par miljoner på gamla dagar om man redan har en bra pension och bra ställt som det är. Det är dessa som sitter på den typen av bostäder som är attraktiva.

Främsta skälet att man väljer ratt bo kvar i sitt gamla boende är för att den nya bostaden kostar mer att bo i än den de bott i kanske 40 år eller mer kanske utan nämnvärda lån. Tror inte att det är reavinstskatten som hindrar folk på äldre dar. Det är de löpande kostnaderna oavsett om pengarna tas från en pension, lön, kapital.

Många sätter sig i hyresrätter av de som har ägt hus och större lägenheter. De tar reavinstskatten idag. Det är andra aspekter som tar över. De vill slippa bördan att äga saker Dessa har ofta bra pensioner.

De med lägre pensioner är inte intresserade av att ta från bostadsvinster för betala hyror löpande för att de har en låg pension i grunden. Dessa kommer att sitta kvar i billiga boende som är avbetalda.

Inte helt enkla frågor att lösa om man börjar studera det närmare.

Kan tycka att äldre ska bo kvar så länge de vill i sina hus eller stora våningar om de har ekonomi till det. Tror inte man sitter och tänker så mycket på att få loss ett par miljoner på gamla dagar om man redan har en bra pension och bra ställt som det är. Det är dessa som sitter på den typen av bostäder som är attraktiva.

Främsta skälet att man väljer ratt bo kvar i sitt gamla boende är för att den nya bostaden kostar mer att bo i än den de bott i kanske 40 år eller mer kanske utan nämnvärda lån. Tror inte att det är reavinstskatten som hindrar folk på äldre dar. Det är de löpande kostnaderna oavsett om pengarna tas från en pension, lön, kapital.

Många sätter sig i hyresrätter av de som har ägt hus och större lägenheter. De tar reavinstskatten idag. Det är andra aspekter som tar över. De vill slippa bördan att äga saker Dessa har ofta bra pensioner.

De med lägre pensioner är inte intresserade av att ta från bostadsvinster för betala hyror löpande för att de har en låg pension i grunden. Dessa kommer att sitta kvar i billiga boende som är avbetalda.

Inte helt enkla frågor att lösa om man börjar studera det närmare.
Tror du inte många hade velat byta till ett mindre, kanske nyrenoverat, radhus/Brf och få enklare och billigare boende och massa cash att leva på? Men avstår för att de får skatta så mkt? Man måste inte gå från hus till hyrestvåa.

Tror du inte många hade velat byta till ett mindre, kanske nyrenoverat, radhus/Brf och få enklare och billigare boende och massa cash att leva på? Men avstår för att de får skatta så mkt? Man måste inte gå från hus till hyrestvåa.

Tror inte att alla är miljonärer som sitter på sitt egna boende. Kanske någon som bor på attraktiva adresser i större städer. I övrigt så finns det nog ingen ekonomisk uppsida i realiteten.

Saken är att det nya boendet inte blir värst mycket billigare än vad de redan har oavsett om de köper en mindre nyrenoverad eller nyproducerad bostad eller ens skaffar en hyresbostad. Vad är billigare än en bostad som är avbetald utan större lån som de dessutom har bott in sig i och känner sig trygg med och kan hitta runt i blindo med ledsyn på ålderns höst?

Samma sak med en hyresbostad. Sitter någon på en hyresbostad där hyran höjts med index sedan de flyttade in på 60- 80 talet kan de knappast få billigare boende ens om de skaffar en liten lägenhet. De får en nyrenoverad/producerad etta eller liten tvåa för vad de betalar för en fyrarummare som bara ökat med den årliga hyreshöjningen. Många äldre har varit rädda om sina hyreslägenheter så även om standarden gammal är de fortfarande fräscha. Funktionen finns där även om kök och badrum inte håller den standard dagens människor förväntar sig

Om de ändå släpper sin lägenhet. Den fyran blir sedan topprenoverad och nästa hyresgäst får en en helt annan hyra om än fortfarande reglerad. Gamla lägenheterna med låga hyror försvinner successivt från bostadsmarknaden. Inget konstigt med det. De behöver sannolikt en rejäl uppfräsning efter 20- 50 år där de kanske bara har fått en ommålning, kök och badrum på 80- talet.

De där flyttkedjorna man talar om där folk ska få från ett boende till ett annat är en utopi om man ska tro att det nästa boendet ska vara billigare än det gamla. Det händer inte.

Folk som vill byta bostad gör det av andra skäl. Tror det är främst känslomässigt mer än ekonomiskt. Sambon har gått bort kanske, de vill slippa trädgårdsskötseln, resa mer och ha mindre ansvar, flytta närmare barn och barnbarnen och så vidare.

Tror inte att man kommer att sälja oftare än idag bara för att man får ut pengarna skattefritt. Löpande kostnaderna kommer som sagt inte att bli så mycket lägre.

Det är inte en helt enkel nöt att knäcka. Hela bostadsmarknaden behöver en översyn. Att sitta och ge incitament att sälja skattefritt är bara att öka obalansen. Man måste se helheter och ge incitament den vägen. Det måste omfatta alla boendeformer.

Är väl inget konstigt att villkora ett bud? Jag har gjort det flera gånger.

"Jag bjuder x miljoner kronor, det gäller idag".

Jag är inte intresserad av att sitta och vänta på velrövar, extra visningar etc.

• Like
Reactions: PJZ
Jag var med om det för några veckor sedan här i Stockholm.

Vi var två budgivare på ett objekt, var på mäklaren ringer och säger att det även finns ett dolt bud från en tredje budgivare men som inte kommer att visas för oss.
Hoppade av direkt.

o nu pratar vi bostäder som typ är det dyraste vi köper under en livstid. Sånt jävla fiffel. Upplagt för att misstro processen. Det transparenta. Jag skulle framföra att, om jag har lånelöfte, är intresserad att fortsatt buda mot den andra öppna budgivaren. Den dolda vill ju inte vara med er andra två för det kan bli för dyrt. Att inte orka fippla med bud för att det är drygt att spara en halv mille köper jag inte.
:(

• Like
Reactions: PJZ
Som säljare? Hoppas han gjorde samhället en tjänst och bad köparen dra ett långt stycke åt h.e.
Som köpare...

Jag var med om det för några veckor sedan här i Stockholm.

Vi var två budgivare på ett objekt, var på mäklaren ringer och säger att det även finns ett dolt bud från en tredje budgivare men som inte kommer att visas för oss.
Hoppade av direkt.
Haha exakt så det var för min polare... han hoppade av utan att ens lägga ett bud

Och säljarna säljer inte till acceptpris och accepterar inte att du får chans att uppfylla din undersökningsplikt.
Alla är sig själv närmast och sålänge säljarna kan bete sig hur som helst är det ju svårt kräva fair play av köparna?

Det hade varit bättre om budgivningen var som på en riktig auktion. Alla får stå för sina kast, oavsett om det är ett för högt bud eller för lågt utrop...

Jag tror att man har bindande bud via Bank Id i Norge. Hela processen är öppen och du måste läggs bud via Bank id och varje bud är bindande, bra väg att gå om den stämmer! Samt man kan bara ha ett objekt igång samtidigt (antar jag)

Jag tror att man har bindande bud via Bank Id i Norge. Hela processen är öppen och du måste läggs bud via Bank id och varje bud är bindande, bra väg att gå om den stämmer! Samt man kan bara ha ett objekt igång samtidigt (antar jag)
Hur funkar det om man som köpare tittar på flera objekt samtidigt. De första objektet man lägger bud på kan ju tex ta flera veckor innan budgivningen är klar och ett senare objekt kan bli klart på någon dag bara?

Hur funkar det om man som köpare tittar på flera objekt samtidigt. De första objektet man lägger bud på kan ju tex ta flera veckor innan budgivningen är klar och ett senare objekt kan bli klart på någon dag bara?
Spontant tänker jag att man inte tittar på flera objekt samtidigt på samma sätt som här om buden är bindande. Dessutom borde budgivningen gå fortare om säljaren vet att ingen hoppar av?

Tillbaka
Topp