Har du sett den här? Tokyo i sekelskiftets början.Klart det finns bilder, börja med Wikipedia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har du sett den här? Tokyo i sekelskiftets början.Klart det finns bilder, börja med Wikipedia.
.Falling water huset måste ju vara världens mest berömda villa.
FLW besökte ju Japan många gånger och samlade även på japansk konst.
Han ritade b.l.a. Imperial hotel här i Tokyo, och då precis allt från själva byggnaden till besticken i matsalen.
Han försökte bygga jordbävningssäkert och det bevisade att han räknat rätt för efter stora jordbävningen 1923 stod hotellet kvar oskadat.
Tyvärr revs det senare när japansk ekonomi rusade och nytt högre och fantastiskt fult hotell byggdes.
Borde var kriminellt.
Men så är det här i Japan gamla hus renorveras inte förutom tempel.
Ser det oavbrutet, äldre hus med trädgårdar rivs och skövlas och sen styckas det ofta upp i små lotter på 50 - 100 m2 där fil sätter upp sina kataloghus eller ett flerfamiljshus.
Rätt sorgligt ibland när riktigt intressanta hus åker ner men jag förstår det ur ekonomisk synvinkel.
Nyligen revs det en villa tvärs över gatan där jag bor och det huset såg ut som om det var byggt på slutet på 80-talet och bra skick.
Men marken är antagligen mer värd utan ett halvgammalt hus på.
Ingen vågar peta på det från politikerhåll. Man vill inte vara den som fick korthuset att falla.Många förslag och artiklar på ämnet nu. Hade varit intressant om politikerna vågade uttrycka deras syn på det hela...
9000kr årlig skatt på en bostadsrätt som värderas till 2,25... Tillåt mig att dö av garv. Stockholms bostadsmarknad hade blivit rolig att följa![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Många förslag och artiklar på ämnet nu. Hade varit intressant om politikerna vågade uttrycka deras syn på det hela...
Speciellt en som är professor både vid handelshögskolan och Uppsala universitet och 70 år gammal och nyss färdigställt en rapport för SNS...Inte ovanligt med forskare som drar till med något radikalt för att få uppmärksamhet och bidrag till sitt fortsatta arbete.![]()
Nä det är säkert relativt bra förslag om man ser till hela samhället. Men såvitt jag vet är nästan alla experter och nationalekonomer överens om att man ska beskatta fastigheter mer, men man får aldrig höra varken bu eller bä från Magdalena.Speciellt en som är professor både vid handelshögskolan och Uppsala universitet och 70 år gammal och nyss färdigställt en rapport för SNS...
Är huvudsyftet att skapa rörlighet på marknaden är förslaget bra. Det kommer dock få effekten att folk i större utsträckning kommer tvingas till försäljning, framförallt äldre.Nä det är säkert relativt bra förslag om man ser till hela samhället. Men såvitt jag vet är nästan alla experter och nationalekonomer överens om att man ska beskatta fastigheter mer, men man får aldrig höra varken bu eller bä från Magdalena.
Detta har vi ju diskuterat. Om det någonsin kommer en fastighetsskatt kommer man garanterat skydda äldre och låginkomsttagare.Är huvudsyftet att skapa rörlighet på marknaden är förslaget bra. Det kommer dock få effekten att folk i större utsträckning kommer tvingas till försäljning, framförallt äldre.
Jag ser inte att detta skulle ändra något nämnvärt.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Många förslag och artiklar på ämnet nu. Hade varit intressant om politikerna vågade uttrycka deras syn på det hela...
Skydda äldre och låginkomsttagare är otroligt viktigt men jag hade gärna sett att mer paretosanktionerade åtgärdsförslag publiceras och diskuteras i medier.Detta har vi ju diskuterat. Om det någonsin kommer en fastighetsskatt kommer man garanterat skydda äldre och låginkomsttagare.
Men det hade ju varit bra om äldre får incitament att flytta till mindre genom tex slopad vinstskatt för de som bott länge, så vi slipper så enorma allokeringsförluster.
Håller med. Trodde min ironi var tillräckligt uppenbar.Nä det är säkert relativt bra förslag om man ser till hela samhället. Men såvitt jag vet är nästan alla experter och nationalekonomer överens om att man ska beskatta fastigheter mer, men man får aldrig höra varken bu eller bä från Magdalena.
Detta har vi ju diskuterat. Om det någonsin kommer en fastighetsskatt kommer man garanterat skydda äldre och låginkomsttagare.
Men det hade ju varit bra om äldre får incitament att flytta till mindre genom tex slopad vinstskatt för de som bott länge, så vi slipper så enorma allokeringsförluster.
Tror du inte många hade velat byta till ett mindre, kanske nyrenoverat, radhus/Brf och få enklare och billigare boende och massa cash att leva på? Men avstår för att de får skatta så mkt? Man måste inte gå från hus till hyrestvåa.Kan tycka att äldre ska bo kvar så länge de vill i sina hus eller stora våningar om de har ekonomi till det. Tror inte man sitter och tänker så mycket på att få loss ett par miljoner på gamla dagar om man redan har en bra pension och bra ställt som det är. Det är dessa som sitter på den typen av bostäder som är attraktiva.
Främsta skälet att man väljer ratt bo kvar i sitt gamla boende är för att den nya bostaden kostar mer att bo i än den de bott i kanske 40 år eller mer kanske utan nämnvärda lån. Tror inte att det är reavinstskatten som hindrar folk på äldre dar. Det är de löpande kostnaderna oavsett om pengarna tas från en pension, lön, kapital.
Många sätter sig i hyresrätter av de som har ägt hus och större lägenheter. De tar reavinstskatten idag. Det är andra aspekter som tar över. De vill slippa bördan att äga saker Dessa har ofta bra pensioner.
De med lägre pensioner är inte intresserade av att ta från bostadsvinster för betala hyror löpande för att de har en låg pension i grunden. Dessa kommer att sitta kvar i billiga boende som är avbetalda.
Inte helt enkla frågor att lösa om man börjar studera det närmare.
Tror du inte många hade velat byta till ett mindre, kanske nyrenoverat, radhus/Brf och få enklare och billigare boende och massa cash att leva på? Men avstår för att de får skatta så mkt? Man måste inte gå från hus till hyrestvåa.
Vem vill bo i radhus?Tror du inte många hade velat byta till ett mindre, kanske nyrenoverat, radhus/Brf och få enklare och billigare boende och massa cash att leva på? Men avstår för att de får skatta så mkt? Man måste inte gå från hus till hyrestvåa.
Polarn fick vara med om det engång. Helt efterbliven upplevelse/process.Vad är er erfarenhet av dolda bud?
![]()
Som säljare? Hoppas han gjorde samhället en tjänst och bad köparen dra ett långt stycke åt h.e.Polarn fick vara med om det engång. Helt efterbliven upplevelse/process.
Jag var med om det för några veckor sedan här i Stockholm.Vad är er erfarenhet av dolda bud?
![]()
Jag var med om det för några veckor sedan här i Stockholm.
Vi var två budgivare på ett objekt, var på mäklaren ringer och säger att det även finns ett dolt bud från en tredje budgivare men som inte kommer att visas för oss.
Hoppade av direkt.
Som köpare...Som säljare? Hoppas han gjorde samhället en tjänst och bad köparen dra ett långt stycke åt h.e.
Haha exakt så det var för min polare... han hoppade av utan att ens lägga ett budJag var med om det för några veckor sedan här i Stockholm.
Vi var två budgivare på ett objekt, var på mäklaren ringer och säger att det även finns ett dolt bud från en tredje budgivare men som inte kommer att visas för oss.
Hoppade av direkt.
Hur funkar det om man som köpare tittar på flera objekt samtidigt. De första objektet man lägger bud på kan ju tex ta flera veckor innan budgivningen är klar och ett senare objekt kan bli klart på någon dag bara?Jag tror att man har bindande bud via Bank Id i Norge. Hela processen är öppen och du måste läggs bud via Bank id och varje bud är bindande, bra väg att gå om den stämmer! Samt man kan bara ha ett objekt igång samtidigt (antar jag)
Spontant tänker jag att man inte tittar på flera objekt samtidigt på samma sätt som här om buden är bindande. Dessutom borde budgivningen gå fortare om säljaren vet att ingen hoppar av?Hur funkar det om man som köpare tittar på flera objekt samtidigt. De första objektet man lägger bud på kan ju tex ta flera veckor innan budgivningen är klar och ett senare objekt kan bli klart på någon dag bara?
Varför driva upp priset på en bostad man då inte ska ha?Hur funkar det om man som köpare tittar på flera objekt samtidigt. De första objektet man lägger bud på kan ju tex ta flera veckor innan budgivningen är klar och ett senare objekt kan bli klart på någon dag bara?