• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Hur fet kan den demografiska gruppen vara? (Attraktiva områden i storstadsregioner*) Och vilka pensionärer i dessa områden vill se villorna droppa under 10mkr?
Fler än vad det är nu iaf. Gäller ju inte bara sthlm, även om det är där problemet är störst. Dock bor ju en stor del av de unga i städer som sett stora uppgångar, med priser som är helt frånkopplade löner.

Inga pensionärer vill nog se sina förmögenheter minska. Framför allt inte deras arvingar som väl är de som cashar in de stora värdena. Det är väl just det som är svårt. En stor grupp väljare kommer drabbas oavsett hur man väljer att gå. Hitintills har unga och de med sämre förutsättningar drabbats av bostadspolitiken. När den gruppen blir stor nog kanske politikerna ändrar väg? Jag vet inte. So far verkar de iaf bara elda på brasan och finns väl inget som tyder på en vilja att göra ngt annat?

När ska man betala reavinstskatten? Aldrig? :)

"
När måste du betala uppskovet?

Du måste
skatta för ditt uppskovsbelopp senast när du säljer din nya bostad (ersättningsbostaden). Du lägger alltså till ditt uppskovsbelopp när du deklarerar vinsten eller förlusten av försäljningen av ersättningsbostaden. Detta görs i bilaga K5 om det är ett småhus du sålt och i bilaga K6 om det gäller en bostadsrätt.

Du kan också, om du vill, ta upp hela eller delar av uppskovsbeloppet till beskattning tidigare. Detta kallas för frivillig återföring.

Om ett ägarskifte sker genom arv, testamente eller bodelning behöver uppskovet tas upp till beskattning i vissa fall. Undantagen är ifall ersättningsbostaden går i arv till make, maka, sambo eller barn som bor hemma och är under 18 år. Det gäller heller inte ifall bostaden byter ägare som en följd av en bodelning efter skilsmässa, separation eller att någon dör.

Uppskovet kan däremot inte gå över till den nya ägaren om bodelningen sker under äktenskapet.

"

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/29/sa-ska-du-gora-med-ditt-uppskov.html

Hade en mäklare över idag för att förbereda fsg så det går snabbare när vi väl köpt huset... Han menade att de som köper husen där vi kollar, primärt köper med stora vinster som de ändå skjuter upp, och att de därmed inte borde få massa extra cash att lägga iom detta. Blir ju intressant att se. Han har säker fel :)

Haha jag är bosatt utomlands och sålde en bostad 2018 med vinst. Har jag fattat detta rätt- jag kan ansöka om att få tillbaka reavinstskatten och där efter smälla in dem rätt in på börsen tills jag flyttar hem, helt gratis utan ränta eller krav på när återbetalning skall ske?? Detta kan ju va de sjukaste om jag tolkat det rätt.

Haha jag är bosatt utomlands och sålde en bostad 2018 med vinst. Har jag fattat detta rätt- jag kan ansöka om att få tillbaka reavinstskatten och där efter smälla in dem rätt in på börsen tills jag flyttar hem, helt gratis utan ränta eller krav på när återbetalning skall ske?? Detta kan ju va de sjukaste om jag tolkat det rätt.
Uppskov kräver t.ex. att du köper en ny dyrare bostad. Har du ej köpt ny bostad i Sverige så kan du inte få tillbaka några pengar.

Tittade lite på mäklarstatistik nu under morgonen... Villor i Stor-Stockholm har fortsatt gått bra efter sommaren (så nu upp 14% YoY), även större lägenheter har haft en tydligt bättre utveckling än små.

Vad anses vara definitionen av större lägenheter?
Finns väl ingen tydlig definition men större bostäder går högre än mindre. Inte så konstigt. Folk vill ha större. Folk som köper större är generellt högre upp på samhällsstegen och har ikte drabbats av krisen. Yngre och andra med mindre smet köper små bostäder och dem är nog mer drabbade av krisen? Blir intressant att se om trenden ändras om de gör verklighet av statliga lån? De skulle ju gynna de längre ner på stegen som köper billigare lägenheter

Finns väl ingen tydlig definition men större bostäder går högre än mindre. Inte så konstigt. Folk vill ha större. Folk som köper större är generellt högre upp på samhällsstegen och har ikte drabbats av krisen. Yngre och andra med mindre smet köper små bostäder och dem är nog mer drabbade av krisen? Blir intressant att se om trenden ändras om de gör verklighet av statliga lån? De skulle ju gynna de längre ner på stegen som köper billigare lägenheter

Min fråga var hur definitionen ser ut, ditt svar svarar på en helt annan fråga.

Du kanske inte läste första meningen?

Det gjorde jag, klart det finns en definition. Är 50 kvm stort, är 100 kvm stort osv även om det inte finns en exakt definition eller ramverk man utgår ifrån även om inte du har den uppgiften. Du svarar sedan att större bostäder går högre än mindre. Vad har det med min fråga att göra?

Fast om man har statistik på hur mkt större lägenheter gått upp måste det ju finnas en definition.....
Nej?
Man kan se att de som är "stora" går starkare utan en tydlig definition... Om 4or går starkare än 1or går större lägenheter starkare än mindre. Alla fattar att 4or är större än 1or utan att kräva ett exakt antal kvadrat som definition av gränsen mellan stor och liten.

1or och 2or generellt verkar vara trögare att sälja nu än övrigt. Alltså går större lägenheter generellt starkare än mindre

Nej?
Man kan se att de som är "stora" går starkare utan en tydlig definition... Om 4or går starkare än 1or går större lägenheter starkare än mindre. Alla fattar att 4or är större än 1or utan att kräva ett exakt antal kvadrat som definition av gränsen mellan stor och liten.

1or och 2or generellt verkar vara trögare att sälja nu än övrigt. Alltså går större lägenheter generellt starkare än mindre
Du driver? Hur kan man föra statistik utan att definiera vad som är stort och icke. Höftas det in lite värden på känn då menar du?
Då är det inte statistik utan gissningar.
Vi kan väl låta Thomas svara, då det var han som skrev och blev citerad

Du driver? Hur kan man föra statistik utan att definiera vad som är stort och icke. Höftas det in lite värden på känn då menar du?
Då är det inte statistik utan gissningar
Nä nu tror jag ni driver. Det är en skala. Inte binärt.

Eller menar ni att det finns en tydlig definition på hur många kvadrat som är stor resp liten?

Antar 50kvm. Är då 49 liten och 51 stor? Nä de är såklart båda ungefär lika stora. 50 är större än 30. 80 är större än 50. 100 är större än 80.

Som jag tolkar uttalandet är 50 bättre än 30. 80 bättre än 50 och 100 bättre än 80.

Ska man föra trovärdig statistik så måste man givetvis göra en definition.
Oavsett vad du tycker.
Som sagt, låt Thomas svara på vad han menade istället för att du kommer med gissningar. Blir liksom bara onödigt

Vad anses vara definitionen av större lägenheter?
Ska man föra trovärdig statistik så måste man givetvis göra en definition.
Oavsett vad du tycker.
Som sagt, låt Thomas svara på vad han menade istället för att du kommer med gissningar. Blir liksom bara onödigt
Förlåt att jag var otydlig, lägenheter med tre eller fler rum:
Screenshot 2020-12-11 at 11.12.35.png

Ok. Där ser man. Visste inte att en 3a på 60kvm var stor och en 2a på 90kvm var liten. Mkt intressant!

Edit. Var inte meningen att låta så dryg. Jag tyckte det var märkligt ordklyveri att utkräva en exakt definion av "större" vs "mindre" vilket uppenbart inte kan vara tydligt definierat. Alla har också kunnat läsa sig till att just "större" lägenheter och hus gått starkare än "mindre" vilket är ovanligt och därför intressant. Man kan inte definiera 3 rum eller mer som stort och 2 eller mindre som litet. Storleken på en lgh mäts i kvm och inte rum. En lgh blir inte större för att man sätter upp en vägg. Däremot kan man säga att 3 rum eller fler generellt återfinns i "större" lägenheter, men man kan inte dela in en kontinuerlig skala i 2.

Att säga att "större" har utvecklats starkare än "mindre" är statistiskt helt ok utan att dela upp dessa i binära utfall. Man kan tex göra en regression där man man har procentuell prisutveckling som Y och kvm som X. Om koefficienten är signifikant positiv stämmer påståendet.

Så att säga att man måste definiera var gränsen går mellan större och mindre är helt enkelt fel

Senast ändrad:
Ok. Där ser man. Visste inte att en 3a på 60kvm var stor och en 2a på 90kvm var liten. Mkt intressant!

Edit. Var inte meningen att låta så dryg. Jag tyckte det var märkligt ordklyveri att utkräva en exakt definion av "större" vs "mindre" vilket uppenbart inte kan vara tydligt definierat. Alla har också kunnat läsa sig till att just "större" lägenheter och hus gått starkare än "mindre" vilket är ovanligt och därför intressant. Man kan inte definiera 3 rum eller mer som stort och 2 eller mindre som litet. Storleken på en lgh mäts i kvm och inte rum. En lgh blir inte större för att man sätter upp en vägg. Däremot kan man säga att 3 rum eller fler generellt återfinns i "större" lägenheter, men man kan inte dela in en kontinuerlig skala i 2.

Att säga att "större" har utvecklats starkare än "mindre" är statistiskt helt ok utan att dela upp dessa i binära utfall. Man kan tex göra en regression där man man har procentuell prisutveckling som Y och kvm som X. Om koefficienten är signifikant positiv stämmer påståendet.

Så att säga att man måste definiera var gränsen går mellan större och mindre är helt enkelt fel
Man kommer lättare till förståelsen om man tittar på vad som driver på en ökad efterfrågan på större bostäder, oavsett antal rum och oavsett antal kvadratmeter. Bor det flera vuxna som nu måste ha varsin arbetsplats ökar efterfrågan på fler rum. Har de barn behöver de kunna röra sig utan att det påverkar arbetet. Eftersom veckopendlandet minskat minskar också efterfrågan på små övernattningslägenheter. Sett ur ett sociologiskt perspektiv är det snarare antal personer och deras individuella behov under arbetstid som påverkar val av bostad. Under pandemin tror jag också att efterfrågan på bostäder med separata kök med dörrar som man kan stänga om, kommer att öka. Det är nu folk kommer att upptäcka det negativa med öppen planlösning, t. ex. med köket i vardagsrummet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp