Jo jag förstod det. Det är dock ett relativt unikt fall. Bostadsmarknaden är upp 100% på 10 år, så om du cashade 20% och bara bott i en bostad har du haft 500% avkastning på ditt kapital. Troligen mer i ditt fall mao.
Om han haft över 500% på börsen är han helt otroligt skicklig och jag lyfter verkligen på min hatt! Om han haft lika mkt hävstång som du har han tagit bisarr risk.
Så även om det är jättekul att han är så skicklig så är det ju som du vet ett extremt fall och på inget vis representabelt för hyrestagare över lag, eller så att ägt boende är mindre fördelaktigt relativt hyrt boende, bara för att just han får bo billigt i sambons pärons hus (alltså typ ändå ägt inom familjen) och är en av världens skickligaste aktieinvesterare.
Man har automatiskt en uppsida vs den som hyr (antar likvärdiga objekt). Sedan finns det såklart alltid speciella fall, där då vissa lyckas få overklig avkastning på sitt kapital. Men om han nu fick betala normal hyra för sin bostad hade han kanske inte heller haft så mkt kvar att investera.
Så med glimten i ögat är han kanske det sämsta exemplet i värden om du nu faktiskt vill påstå att det inte är fördelaktigt att äga boende
Men jag tycker inte heller det är märkligt, eller nödvändigtvis fel, att man får lägga olika delar av sin inkomst på boende, eller att ägt boende ökar i värde över tid. Vissa verkar tro jag är ngn rå-vänster... Så är det inte. Däremot tycker jag det är problematiskt med de enorma klyftor man byggt upp de senaste åren.
Han får gärna skicka aktietips löpande btw - tar gärna rygg på honom