• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Haha personligen kan jag lögga 10k, dvs 50% av min nettoinkomst på boende. Men kanske har mer internationellt synsätt. Och gillar att bo bra.
Det handlar ju bara om vad man prioriterar, jag lägger strax under 30% av min nettoinkomst och det är max för mig. Jag hade kunnat bo mycket billigare här ute men betalar gärna lite för högre standard.

För de pengarna får man högst en säng och del i ett kök vid det här laget. Det går inte hyra en lägenhet för de pengarna i andrahand i våra större städer+studenstäder.

Räknar man med värdeökningen (jag instämmer med dig @ANALOGUE att något är skevt här) så lägger många inte ens 1% av sin inkomst på boende. Man får ju betalt för att bo. Men hur ska man använda de pengarna på nåt annat sätt än att sälja och flytta till Lindesberg?
Fattar inte heller vad man ska hyra för 5k. En 1a kostar väl drygt 10 lök nu?

Ja det är billigt att äga boendet. Tror vi lägger 10% av nettolönen på boendet (avgift, ränta, el, bredband etc men inte inräknat amortering som ju är sparande). Det är mycket riktigt mindre än vad lägenheten stigit i värde. Ja det är ju rätt sjukt att vi har så låg kostnad och dessutom "tjänar" pengar, medans familjer tränger sig in i små hyreslägenheter för >50% av sin nettoinkomst utan att "tjäna".

Fattar inte heller vad man ska hyra för 5k. En 1a kostar väl drygt 10 lök nu?

Ja det är billigt att äga boendet. Tror vi lägger 10% av nettolönen på boendet (avgift, ränta, el, bredband etc men inte inräknat amortering som ju är sparande). Det är mycket riktigt mindre än vad lägenheten stigit i värde. Ja det är ju rätt sjukt att vi har så låg kostnad och dessutom "tjänar" pengar, medans familjer tränger sig in i små hyreslägenheter för >50% av sin nettoinkomst utan att "tjäna".

Jag har en kompis som hyr. Han har dragit in allt han tjänat på börsen istället. Mina fastighetsaffärer har gått bra, väldigt bra till och med. Hans aktier har gått betydligt bättre. Idag har han ett nettokapital som är 3-4 ggr större än mitt. På 10 år.

Bra jobbat av er båda och grattis!

Han har gjort något bra, jag har bara bott i Stockholm. :)

Jag ville bara försöka nyansera bilden lite. Att äga innebär inte att du autmatiskt har en uppsida mot någon som hyr. Det beror ju på vad du gör med dina pengar i övrigt (i den mån du har några). Och att investeringar, vilket ägande i en bostadsrättsförening de facto är (förhoppningsvis) ger avkastning är inte heller märkligt. Ska vi dra det hela vägen är det inte heller märkligt att vissa i ett samhälle behöver lägga betydligt mer av sin disponibla inkomst på boende jämfört med någon som har högre inkomst och/eller möjlighet att äga sitt (eftersom den senare förhoppningsvis har avkastning på sitt investerade kapital).

Jag ville bara försöka nyansera bilden lite. Att äga innebär inte att du autmatiskt har en uppsida mot någon som hyr. Det beror ju på vad du gör med dina pengar i övrigt (i den mån du har några). Och att investeringar, vilket ägande i en bostadsrättsförening de facto är (förhoppningsvis) ger avkastning är inte heller märkligt. Ska vi dra det hela vägen är det inte heller märkligt att vissa i ett samhälle behöver lägga betydligt mer av sin disponibla inkomst på boende jämfört med någon som har högre inkomst och/eller möjlighet att äga sitt (eftersom den senare förhoppningsvis har avkastning på sitt investerade kapital).
Under dessa tio år, vem har bott mest komfortabelt då? Det räknas väl också som ett värde? :)

Under dessa tio år, vem har bott mest komfortabelt då? Det räknas väl också som ett värde? :)

Där har du ju en poäng generellt sett. I det här fallet är hyresgivaren hans bättre hälfts (förmögna) föräldrar. Så de hyr en större etagevåning av dem till ett i sammanhanget väldigt förmånligt pris. Så aset vinner tyvärr även den tävlingen ...

Jo jag förstod det. Det är dock ett relativt unikt fall. Bostadsmarknaden är upp 100% på 10 år, så om du cashade 20% och bara bott i en bostad har du haft 500% avkastning på ditt kapital. Troligen mer i ditt fall mao.

Om han haft över 500% på börsen är han helt otroligt skicklig och jag lyfter verkligen på min hatt! Om han haft lika mkt hävstång som du har han tagit bisarr risk.

Så även om det är jättekul att han är så skicklig så är det ju som du vet ett extremt fall och på inget vis representabelt för hyrestagare över lag, eller så att ägt boende är mindre fördelaktigt relativt hyrt boende, bara för att just han får bo billigt i sambons pärons hus (alltså typ ändå ägt inom familjen) och är en av världens skickligaste aktieinvesterare.

Man har automatiskt en uppsida vs den som hyr (antar likvärdiga objekt). Sedan finns det såklart alltid speciella fall, där då vissa lyckas få overklig avkastning på sitt kapital. Men om han nu fick betala normal hyra för sin bostad hade han kanske inte heller haft så mkt kvar att investera.

Så med glimten i ögat är han kanske det sämsta exemplet i värden om du nu faktiskt vill påstå att det inte är fördelaktigt att äga boende ;)

Men jag tycker inte heller det är märkligt, eller nödvändigtvis fel, att man får lägga olika delar av sin inkomst på boende, eller att ägt boende ökar i värde över tid. Vissa verkar tro jag är ngn rå-vänster... Så är det inte. Däremot tycker jag det är problematiskt med de enorma klyftor man byggt upp de senaste åren.

Han får gärna skicka aktietips löpande btw - tar gärna rygg på honom :)

Bara att hyra och luta sig tillbaka...
1CF0CF8D-6453-4DC7-AC91-CACAE9B3D182.png

Jo jag förstod det. Det är dock ett relativt unikt fall. Bostadsmarknaden är upp 100% på 10 år, så om du cashade 20% och bara bott i en bostad har du haft 500% avkastning på ditt kapital. Troligen mer i ditt fall mao.

Om han haft över 500% på börsen är han helt otroligt skicklig och jag lyfter verkligen på min hatt! Om han haft lika mkt hävstång som du har han tagit bisarr risk.

Så även om det är jättekul att han är så skicklig så är det ju som du vet ett extremt fall och på inget vis representabelt för hyrestagare över lag, eller så att ägt boende är mindre fördelaktigt relativt hyrt boende, bara för att just han får bo billigt i sambons pärons hus (alltså typ ändå ägt inom familjen) och är en av världens skickligaste aktieinvesterare.

Man har automatiskt en uppsida vs den som hyr (antar likvärdiga objekt). Sedan finns det såklart alltid speciella fall, där då vissa lyckas få overklig avkastning på sitt kapital. Men om han nu fick betala normal hyra för sin bostad hade han kanske inte heller haft så mkt kvar att investera.

Så med glimten i ögat är han kanske det sämsta exemplet i värden om du nu faktiskt vill påstå att det inte är fördelaktigt att äga boende ;)

Men jag tycker inte heller det är märkligt, eller nödvändigtvis fel, att man får lägga olika delar av sin inkomst på boende, eller att ägt boende ökar i värde över tid. Vissa verkar tro jag är ngn rå-vänster... Så är det inte. Däremot tycker jag det är problematiskt med de enorma klyftor man byggt upp de senaste åren.

Ska inte svära på det men jag har för mig att hans portfölj är upp 1400%.

Frågade honom nu om hur hans portfölj gått de senaste 10 åren.

”Jag har dålig koll då jag bytt mäklare under tiden men gissar mellan 1500-2000%. Fördelen med bostad är dock att man tar en jävla massa lån och får hävstång på det sättet.”

För övrigt är jag mer vänster än höger i hjärtat. Jag gillar att vår skola och sjukvård är gratis. Jag gillar att vi aktivt arbetar för att hålla nere ojämlikheten. Men jag har gett upp. Vi är på väg utför i en slippery slope av Ayn Rand parat med identitetspolitik och ärligt talat finns inte en människa till vänster om Annie Lööf som kan eller vågar göra en klass-analys idag.

Däremot delar jag Ingves analys om räntepolitiken, den är och skall inte vara ett verktyg för fördelningsdito. Det är (som ni så klokt konstaterat i den här tråden) andra verktyg som bör användas.

Finns inga margin calls kvar i Sverige. Belåning så bägaren sprängs är nya normala. Det är den nya kortleken och staten skulle aldrig låta ngt ske. All prat om eventuella skatter, avdrag som ska bort osv är bara rökridåer för hålla folk hoppfulla..

”Jag har dålig koll då jag bytt mäklare under tiden men gissar mellan 1500-2000%. Fördelen med bostad är dock att man tar en jävla massa lån och får hävstång på det sättet.”

För övrigt är jag mer vänster än höger i hjärtat. Jag gillar att vår skola och sjukvård är gratis. Jag gillar att vi aktivt arbetar för att hålla nere ojämlikheten. Men jag har gett upp. Vi är på väg utför i en slippery slope av Ayn Rand parat med identitetspolitik och ärligt talat finns inte en människa till vänster om Annie Lööf som kan eller vågar göra en klass-analys idag.

Däremot delar jag Ingves analys om räntepolitiken, den är och skall inte vara ett verktyg för fördelningsdito. Det är (som ni så klokt konstaterat i den här tråden) andra verktyg som bör användas.

Helt otroligt! Vad skicklig!
Precis, samt att du om priset på bostaden faller har bostaden kvar, men du om portföljen faller inte har ngt kvar. Samma hävstång på börsen och du kan snabbt hamna i personlig konkurs. Han har ju uppenbart subventionerat boende men med normal hyra är en av de stora fördelarna med att äga den mycket lägre kostnaden. Hyresrätter är skattemässigt missgynnade vilket delvis bidrar till det.

Håller med Ingves om det jag också, även om jag ändå tycker de fört en knäpp politik, tillsammans med övriga centralbanker.

Men de har ett uppdrag och det innefattar inte på ngt vis att medvetet fördela resurser i samhället. Och om det blir en bieffekt av deras arbete får politikerna kompensera.

Naturligtvis delar vi åsikt om skola etc. Sedan tycker jag de senaste åren att man inte jobbat för att minska klyftor. Nästan tvärt om på många plan. Vilket ju bidragit till att klyftorna i Sverige har ökat i galen takt.

Senast ändrad:

Helt otroligt! Vad skicklig!
Precis, samt att du om priset på bostaden faller har bostaden kvar, men du om portföljen faller inte har ngt kvar. Samma hävstång på börsen och du kan snabbt hamna i personlig konkurs. Han har ju uppenbart subventionerat boende men med normal hyra är en av de stora fördelarna med att äga den mycket lägre kostnaden. Hyresrätter är skattemässigt missgynnade vilket delvis bidrar till det.

Håller med Ingves om det jag också, även om jag ändå tycker de fört en knäpp politik, tillsammans med övriga centralbanker.

Men de har ett uppdrag och det innefattar inte på ngt vis att medvetet fördela resurser i samhället. Och om det blir en bieffekt av deras arbete får politikerna kompensera.

Naturligtvis delar vi åsikt om skola etc. Sedan tycker jag de senaste åren att man inte jobbat för att minska klyftor. Nästan tvärt om på många plan. Vilket ju bidragit till att klyftorna i Sverige har ökat i galen takt.
Ruskigt bra investerat!

Precis som din kompis säger är en stor skillnad att folk handlar glatt på bostadsmarknaden med 3-6x hävstång. Väldigt få personer skulle göra detsamma på börsen. Visst kanske fastigheter har lite lägre risk men generellt är min killgissning att folk brutalt underskattar vilken risk de tar på bostadsmarknaden då "den har ju alltid gått upp". Vem skulle lägga in i princip alla sina livsbesparingar på Bull OMXS30 x5 och sova gott? Jag menar, börsen har ju också bara gått upp sista tiden. Så varför inte?

Hävstången fungerar precis likadant på bostadsmarknaden som på aktiemarknaden. Hävstång x3 och ~30% nedgång så har du torskat hela insatsen. Visst kan du bo kvar i bostaden då banken inte har rätt att tvångsförsälja längre, men du lär inte kunna flytta bolånet till annan bank och din bank lär inte vara så intresserad av att ge dig ränterabatt längre. Det kan bli en ännu mer knivig situation på bostadsmarknaden än på börsen då du faktiskt inte kan förlora mer än 100% på din börsinvestering innan mäklaren tvångsförsäljer. Bostaden kan ju fortsätta ner mer än 30% och då står du där med negativt eget kapital.

Fast hur många jämkar räntan egentligen? Skatteåterbäringen blir bara en trevlig extra inkomst.
Det är en väldigt bra poäng. Killgissning 2 från mig är att precis som du säger struntar typ 99,9% av alla personer med hyfsat god ekonomi i jämkningen och tar återbäringen som semesterpengar. Vad ränteavdraget däremot skulle kunna påverka är bankens kalkyler där de inkluderar ränteavdraget. Om folk får låna mindre pengar kommer det såklart återspeglas i priserna. Om man nu tror att folk lånar så mycket de kan, men mycket pekar väl på det.

Lite spännande siffror om läget på marknaden. Lägst utbud på flera år plus att hemmet plötsligt är mycket större del av ens vardag leder såklart till höga priser. Kommer nog stabilisera sig när coronan lagt sig och lite fler bostäder är till salu, men vem vet!

Nu är detta i USA men ändå en relevant story.
Köpte hus för två månader sedan och har sen dess bott kvar i min lägenhet under tiden som det renoveras. Igår ringde min mäklare som jag blev god vän med och frågade hur det gick med renoveringarna osv. Efter ett tag frågade han om jag var sugen på att sälja huset när jag blir klar då han har flertalet köpare intresserade som inte hittar något. Tydligen är det bara 9 hus till salu i staden i samma prisklass jag köpte för och alla är i dåligt skick, dåligt läge, mindre hus och/eller mindre tomt. 122 har sålts bara i februari. Blev erbjuden 20% mer än min totala investering (pris plus renovering). 20% på under två månader alltså. Helt bisarrt.

Känns som priserna skjutit iväg rätt ordentligt i Stockholm bara senaste två månaderna, är det en vanlig reaktion på när det knappt "ligger något ute"? Vad säger spåkulan om våren? Jag har varit i kontakt med några mäklare som har försäljningar som är "Redo". Deras svar är att säljarna inte är redo riktigt än, om det inte kommer ett riktigt bra bud (ja som allt annat då). Så man får känslan att alla laddar till våren och då bör väl rimligtvis utbudet öka.

Tack men man har ju inte gjort vinst förrän man säljer och jag kommer inte sälja 😉 Har ju ingenstans att flytta till, finns inget att köpa!
Grattis vad skönt för dig att du köpte innan och slapp betala 20% mer!

Om du nu säljer och hittar nytt måste du ju tyvärr ändå betala lika mkt för samma standard, så om du inte ska göra en exit är väl primärt nyttan att du just slipper betala de 20% extra som nästa får betala.

Känns som priserna skjutit iväg rätt ordentligt i Stockholm bara senaste två månaderna, är det en vanlig reaktion på när det knappt "ligger något ute"? Vad säger spåkulan om våren? Jag har varit i kontakt med några mäklare som har försäljningar som är "Redo". Deras svar är att säljarna inte är redo riktigt än, om det inte kommer ett riktigt bra bud (ja som allt annat då). Så man får känslan att alla laddar till våren och då bör väl rimligtvis utbudet öka.
Brukar bli bättre fart till våren. När vi letade var januari dött, Februari lite liv och i halvvägs i i mars fanns det en hel del objekt helt plötsligt. När vi väl hittade det vi ville ha så vart det en snabb affär.

Så generellt bör det vara mera av säljarens marknad före våren och köparens till våren (i vart fall tendenser av det)?
Den här våren kommer köparnas sinnen att börja konkurrera med fritidshus så snart solen värmer, tror jag. Coronarestriktionerna med förbud mot resor kommer att öka intresset för alternativa boenden. Gröna vågen är tillbaka framåt våren :)

Den här våren kommer köparnas sinnen att börja konkurrera med fritidshus så snart solen värmer, tror jag. Coronarestriktionerna med förbud mot resor kommer att öka intresset för alternativa boenden. Gröna vågen är tillbaka framåt våren :)
Jag tror fler kommer vilja röra sig ut från tullarna till nybyggda förorter med närhet till natur och för att prioritera större boarea. Kan dock inget om bostadsmarknaden. Funderar mest för att jag själv går i köptankar och då utbudet verkar rätt kasst nu. Pratade med en annan mäklare som sa att det är säljarens marknad mer än någonsin nu. Men visst de säger väl vad som helst för att få köpare att göra impulsköp.

Stämmer nog i mitt område iofs. Brukar finnas 2-5 lgh ute konstant, nu är det 0 och har varit i snart en vecka.
Och mäklarna ligger på med både reklamutskick och samtal som aldrig förr.
Ska ni sälja, glöm fan inte att pruta på provisionen!

Ligger rätt mkt på kommande va?
Tror ingen lgh hos oss är ute till salu men ett gäng på kommande, som alla släpper "före visning" om man bara betalar tillräckligt mkt överpris. Också objekt som de inte ens tänkt sälja i närtid. Polaren ringde på ett hus som var "kommande". Mäklaren förklarade att de skulle sälja om 2 år men om han var villig att betala ett pris som var ca 15% över nuvarande marknadspris kunde de flytta tidigare. Smått galet...

Jag tror fler kommer vilja röra sig ut från tullarna till nybyggda förorter med närhet till natur och för att prioritera större boarea. Kan dock inget om bostadsmarknaden. Funderar mest för att jag själv går i köptankar och då utbudet verkar rätt kasst nu. Pratade med en annan mäklare som sa att det är säljarens marknad mer än någonsin nu. Men visst de säger väl vad som helst för att få köpare att göra impulsköp.
Ja det är ju den analysen man hört om, och delvis själv dragit, men då borde väl innerstan falla, eller iaf inte stiga, medans det längre ut stiger.

Allt, stort som smått verkar ju stiga? Känns nästan mest som att dyra objekt stigit mest (även i %) oavsett om det är innerstan eller ej?

Stämmer nog i mitt område iofs. Brukar finnas 2-5 lgh ute konstant, nu är det 0 och har varit i snart en vecka.
Och mäklarna ligger på med både reklamutskick och samtal som aldrig förr.
Ska ni sälja, glöm fan inte att pruta på provisionen!
Vad är rimligt att betala? Att de gör sitt jobb utgår jag ifrån. Kan 60K inklusive styling, fotografering, annonsering på hemsida och hemmet vara en rimlig peng för ett professionellt utfört arbete?

Ligger rätt mkt på kommande va?
Tror ingen lgh hos oss är ute till salu men ett gäng på kommande, som alla släpper "före visning" om man bara betalar tillräckligt mkt överpris. Också objekt som de inte ens tänkt sälja i närtid. Polaren ringde på ett hus som var "kommande". Mäklaren förklarade att de skulle sälja om 2 år men om han var villig att betala ett pris som var ca 15% över nuvarande marknadspris kunde de flytta tidigare. Smått galet...

Ja det är ju den analysen man hört om, och delvis själv dragit, men då borde väl innerstan falla, eller iaf inte stiga, medans det längre ut stiger.

Allt, stort som smått verkar ju stiga? Känns nästan mest som att dyra objekt stigit mest (även i %) oavsett om det är innerstan eller ej?

Ja precis en hel del kommande och samma besked från mäklarna där vi har kollat, runt Stockholms inlopp. Finnboda, Nacka strand och Kvarnholmen.

Vad är rimligt att betala? Att de gör sitt jobb utgår jag ifrån. Kan 60K inklusive styling, fotografering, annonsering på hemsida och hemmet vara en rimlig peng för ett professionellt utfört arbete?
Beror ju helt på vad som säljs och resultat av denna försäljning? Vår mäklar tog en % av slutpriset samt 17K för stylingen. Men då pressade hon ut en bra jävla slant också hur den lägenheten.

Tillbaka
Topp