Galna budgivningar på vissa objekt har kommit till min kännedom. Så denna artikeln om marknaden är ingen överraskning:
Snittvillan har blivit 1,4 miljoner kronor dyrare på 36 månader i Storstockholm. SvD har kartlagt de nya bostadspriserna på hus och bostadsrätter. – Utbudet räcker inte till, säger Carina Norrbom, mäklare i Stockholmskommunen Nacka.
www.svd.se
"Det är dags för visning av en tio år gammal femrumsvilla. Det finns ingen källare, däremot pool och gästhus. Läget är naturnära, två mil från Stockholms city och prislappen 12,5 miljoner.
– Vi får se hur det går. Förut var tio miljoner den magiska gränsen för många köpare men nu är den ett par miljoner högre, säger Carina Norrbom som är franchisetagare för Skandiamäklarna i Nacka."
Det skulle vara väldigt intressant att se privatekonomin hos de som är spekulanter i den prisklassen. Inte så att det inte finns personer med mycket pengar, det intressanta är att det verkar finnas så många av dem.
Jag är av uppfattning att väldigt få klarar av att spara pengar, tex som ett visst par som jag känner, de levde på en lön, men tjänade två, i 10 år efter examen. Det ger ändå bara några miljoner med bra jobb.
Därtill är det inte så många som klarar av att bli rika på eget företagande, även om det också finns, men är relativt sällsynt i husköparåldern runt 30-40 år.
Några undantag är ju att ganska stora kretsar verkar ha blivit rika på olika framgångsrika företag, tex en hel del miljonärer har ju skapats via Spotify, Klarna och alla datorspels- och bettingbolag.
Så vad handlar detta om, vinster från tidigare boenden, företagsvinster och stenhård belåning? Tre miljoner x2 i räntefritt lån från Stockholmsföräldrar med egna villor?
Jag antar det finns många olika vägar, men hur ser de huvudsakligen ut?
@Criss Cross får gärna kommentera som fastighetsmäklare.