Du får sätta den högre upp på listan
Haha, läs nu detta! Ingen blixt överhuvudtaget.
Platsen för skapandet var balkongen. Placerade klockan på en vanlig tallrik, kameran på ett simpelt stativ och hällde sakta men säkert vatten från ett glas ned på klockan samtidigt som fingret placerades på "avtryckaren". 5min senare och 70st bilder fanns där helt plötsligt denna bild.
Använde en Sony NEX-5n tillsammans med en manuell Helios 44m-4 58mm med m42-nex adapter. Då objektivet inte slukar särskilt mycket ljus blev bakgrunden väldigt mörk med slutartid på 1/2500 så det blev i princip bara klockan kvar på bilden.
Det jag gillar med den första bilden som du citerade är just det att vattnet ser ut att komma rakt upp från urtavlan, i detta fall låg det vatten på urtavlan som när droppen träffade skickade upp allt i luften
Måste säga att jag själv blev ganska förvånad över resultatet. Bilderna nedan är tagna vid samma tillfälle.
Ser verkligen fram emot vad du kan åstadkomma med vatten
Tyvärr kan jag inte ge dig något tips då dessa bilder är tagna med rätt dåliga förutsättningar från början
Men har du tips på hur man enklare kan nå liknande resultat så är jag sugen på att få höra/se det. En pipett hade varit önskvärt men jag tog det jag hade.