• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

David

Bödeln
Tipset är att ha kameran på stativ och titta i sökaren och samtidigt vrida klockan i rätt vinkel, alltså, så den är exakt rakt fram.

Övning och noggrannhet alltså, som jag befarade.

Drog lite snabbt i färgerna också, hoppas du inte misstycker.

Hörrö, det är titan, inte stål! ;-)

Grym klocka, otroligt snygg och bra lume-bild dessutom.

Tack!
 

botvidsson

Cartier
Klockfoto del 3 - Att fota med endast en blixt

Då var det dags för en rackare till, tyvärr blev det lite långfilm denna gång. Har klippt ner den 6-7 timmar dock... :eek:
Mycket babbel och allmänt skitsnack i 18 min! Fram med kamerorna nu och knäpp kort!

OBS! länkar till vimeo.com funkar tyvärr ej längre.
För att lära dig mer om hur man fotograferar finns nu min nya kanal på youtube.com/botvidsson



PW: tudor

Direktlänk till vimeo
 
Senast ändrad:

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Ett förslag är att editera första inlägget eftersom med de nya filmerna så det är lätt att komma åt dem, för visst kommer berömet fortsätta många sidor framåt.
Tackar och bockar än en gång.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jeflar vad mycket jobb det ligger bakom en schysst bild. Fick rejält med inspiration att ta lite bilder och försöka få till gradienterna som jag inte hade en aning om att det är det som gör att bilden upplevs intressant. Stort tack att du orkar ta din tid och skapa dessa "tutorials".
 

Rikard

Omega
Kanske någon moderator kan hjälpa till med att editera tråden till botvidssons och oss andras lättnad. Vore som sagt supernajs och ha alla filmerna samlade i första inlägget. Eller kanske tom ge botvidsson editeringsrättigheter till detta inlägg så han kan fixa till den. Vet inte riktigt hur forumet är uppbyggt och om detta fungerar utan att ge honom full admin.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag äntligen fått se videorna och jag gillar det skarpt! Förutom att du är kunnig, pedagogisk och kortfattad som få, så gillar jag verkligen loungestämningen i videorna. Du verkar vara en skön snubbe! När kommer nästa del? :)
 

botvidsson

Cartier
Nu har jag äntligen fått se videorna och jag gillar det skarpt! Förutom att du är kunnig, pedagogisk och kortfattad som få, så gillar jag verkligen loungestämningen i videorna. Du verkar vara en skön snubbe! När kommer nästa del? :)

Wow, bugar och bockar. Att få kommentarer som dina gör verkligen att man blir sugen på att fortsätta.
Ska klura på ny video så fort som möjligt, dessvärre kommer det in störande element som - jobb.;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Komponerade ihop ett lumeshot alldeles nyss

Slutartid: 1/6
Bländarvärde: f5,6
ISO: 800

60NVvCW.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Se där, bra jobbat! Mer sånt.
Nån gång i livet ska jag också ha en sån där Seiko-rackare. Grym, men hög va?
Tackar! :) precis som du säger i dina filmer så är det sjukt svårt med klockfotografering... Sen vill man ju alltid ha vassare utrustning...

MM300 är en helt underbar dykare som jag skulle utan problem klara mig på som enda klocka om jag var en OWG. Den är hög, men definitivt inte Rolex DSSD-hög, sen bärs den som en mindre klocka.. Boettmåttet är trots allt 44mm.
 

botvidsson

Cartier
botvidsson
En Seiko Sumo SBDC001 är också det ett trevligt alternativ. Känns inte alls speciellt hög eller stor för den delen. Riktigt trevligt ur till en rimlig peng!
3HlTOk5.jpg

Sumon står också på listan, men först lite andra ur på tur :)

Sjukt cool bild, vad använder du för blixt? För att fånga vatten-splash så funkar väl bara på-kameran-blixtar eller svindyra.
Man måste blanda in vatten vid klockfoto, det är ju tydligt helt klart. Blir nästa klockfoto-film känner jag.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Sumon står också på listan, men först lite andra ur på tur :)

Sjukt cool bild, vad använder du för blixt? För att fånga vatten-splash så funkar väl bara på-kameran-blixtar eller svindyra.
Man måste blanda in vatten vid klockfoto, det är ju tydligt helt klart. Blir nästa klockfoto-film känner jag.


Du får sätta den högre upp på listan ;)

Haha, läs nu detta! Ingen blixt överhuvudtaget.
Platsen för skapandet var balkongen. Placerade klockan på en vanlig tallrik, kameran på ett simpelt stativ och hällde sakta men säkert vatten från ett glas ned på klockan samtidigt som fingret placerades på "avtryckaren". 5min senare och 70st bilder fanns där helt plötsligt denna bild.

Använde en Sony NEX-5n tillsammans med en manuell Helios 44m-4 58mm med m42-nex adapter. Då objektivet inte slukar särskilt mycket ljus blev bakgrunden väldigt mörk med slutartid på 1/2500 så det blev i princip bara klockan kvar på bilden.

Det jag gillar med den första bilden som du citerade är just det att vattnet ser ut att komma rakt upp från urtavlan, i detta fall låg det vatten på urtavlan som när droppen träffade skickade upp allt i luften :)

Måste säga att jag själv blev ganska förvånad över resultatet. Bilderna nedan är tagna vid samma tillfälle.

Ser verkligen fram emot vad du kan åstadkomma med vatten :) Tyvärr kan jag inte ge dig något tips då dessa bilder är tagna med rätt dåliga förutsättningar från början ;) Men har du tips på hur man enklare kan nå liknande resultat så är jag sugen på att få höra/se det. En pipett hade varit önskvärt men jag tog det jag hade.

LEbJ02y.jpg


m5fDabk.jpg
 

botvidsson

Cartier
Du får sätta den högre upp på listan ;)

Haha, läs nu detta! Ingen blixt överhuvudtaget.
Platsen för skapandet var balkongen. Placerade klockan på en vanlig tallrik, kameran på ett simpelt stativ och hällde sakta men säkert vatten från ett glas ned på klockan samtidigt som fingret placerades på "avtryckaren". 5min senare och 70st bilder fanns där helt plötsligt denna bild.

Använde en Sony NEX-5n tillsammans med en manuell Helios 44m-4 58mm med m42-nex adapter. Då objektivet inte slukar särskilt mycket ljus blev bakgrunden väldigt mörk med slutartid på 1/2500 så det blev i princip bara klockan kvar på bilden.

Det jag gillar med den första bilden som du citerade är just det att vattnet ser ut att komma rakt upp från urtavlan, i detta fall låg det vatten på urtavlan som när droppen träffade skickade upp allt i luften :)

Måste säga att jag själv blev ganska förvånad över resultatet. Bilderna nedan är tagna vid samma tillfälle.

Ser verkligen fram emot vad du kan åstadkomma med vatten :) Tyvärr kan jag inte ge dig något tips då dessa bilder är tagna med rätt dåliga förutsättningar från början ;) Men har du tips på hur man enklare kan nå liknande resultat så är jag sugen på att få höra/se det. En pipett hade varit önskvärt men jag tog det jag hade.

Oj, häftigt. Det är ju så, man MÅSTE inte ha dyra prylar för att få schysta bilder, är ju det som är så kul.
1/2500, ja det kommer man ju långt med för att "frysa" vatten-splash.

Först tänkte jag nog göra en lite lugnare klock-bild med vatten, vatten i alla dess former blir som sagt snyggt och spännande.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Oj, häftigt. Det är ju så, man MÅSTE inte ha dyra prylar för att få schysta bilder, är ju det som är så kul.
1/2500, ja det kommer man ju långt med för att "frysa" vatten-splash.

Först tänkte jag nog göra en lite lugnare klock-bild med vatten, vatten i alla dess former blir som sagt snyggt och spännande.


Som hobby blir det ganska svårt att försvara ekonomin i att köpa en dyr utrustning för sambon, finns risk att man får söka sig till soffan efter nått sånt :( Men i detta fall så var dagsljus fullt tillräckligt :)

Jag såg din tidigare bild där du bara lagt upp lite vatten framför klockan, en verandabild tror jag det var, riktigt snyggt blev det!

Ha du någon erfarenhet av äldre manuella objektiv som man bör kika lite närmare på? Skulle vilja ha något som slukar mer ljus :)
Har helt fastnat för de här äldre objektiven och helt och hållet lagt det mindre bra kit-objektivet åt sidan. Rätt roligt med de äldre också då man får mycket för små pengar :)
 

botvidsson

Cartier
Tänkte jag skulle slänga upp retuscheringen av den senaste Fortis x2-bilden.
Planen var att snacka på filmen, att förklara allt jag gjorde men det blev inte så, vet inte om sån't här är av intresse?
Visserligen är ju retuschering otroligt viktigt och alltid en riktigt stor del vid klockfoto så...

På kul kommer här "snabb-retushen" på Fortis-bilden, förmodligen ur-trist att glo på men ändå.

OBS! länkar till vimeo.com funkar tyvärr ej längre.
För att lära dig mer om hur man fotograferar finns nu min nya kanal på youtube.com/botvidsson



PW: tudor

 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tänkte jag skulle slänga upp retuscheringen av den senaste Fortis x2-bilden.
Planen var att snacka på filmen, att förklara allt jag gjorde men det blev inte så, vet inte om sån't här är av intresse?
Visserligen är ju retuschering otroligt viktigt och alltid en riktigt stor del vid klockfoto så...

På kul kommer här "snabb-retushen" på Fortis-bilden, förmodligen ur-trist att glo på men ändå.

SVIN INTRESSANT! MER AV DET :)

Edit: Hade önskat att den inte var lika speedad som nu då man nu inte ser vad du använder för verktyg i ps :) En annan gång kanske :) Tack för att du tar dig tid!
 

botvidsson

Cartier
SVIN INTRESSANT! MER AV DET :)

Edit: Hade önskat att den inte var lika speedad som nu då man nu inte ser vad du använder för verktyg i ps :) En annan gång kanske :) Tack för att du tar dig tid!

Ja vet, rätt så meningslöst men jag vill kolla av intresset lite bara. :) Retuschering ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Tänkte jag skulle slänga upp retuscheringen av den senaste Fortis x2-bilden.
Planen var att snacka på filmen, att förklara allt jag gjorde men det blev inte så, vet inte om sån't här är av intresse?
Visserligen är ju retuschering otroligt viktigt och alltid en riktigt stor del vid klockfoto så...

På kul kommer här "snabb-retushen" på Fortis-bilden, förmodligen ur-trist att glo på men ändå.

PW: tudor


Superbra tutorials!
Precis fått samma kamera som Donkii och börjar försöka lite smått. Dessa filmer kommer med perfekt timing.
Skulle gärna se något mer ingående med retuschering. Du kör ps i denna film va?
Som glad amatör, skulle man klara sig med lightroom tro? Eller behöver man ps?
 
Topp