• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

Gillade den där sista vattenbilden du tog! Riktigt snygg, ska tänka ut något liknande och testa. Förresten vart finns svart plexiglas att få tag på? Sett i en del danska butiker men dessa skivor har varit "menade" till just foto, kostade 500kr för 30x30cm. Borde ju finnas någon budget variant som är minst lika bra? :)

Gillade den där sista vattenbilden du tog! Riktigt snygg, ska tänka ut något liknande och testa. Förresten vart finns svart plexiglas att få tag på? Sett i en del danska butiker men dessa skivor har varit "menade" till just foto, kostade 500kr för 30x30cm. Borde ju finnas någon budget variant som är minst lika bra? :)

Hobbyaffärer borde väl ha tänker jag, kanske byggvaruhus också.
Har dålig koll på södra Sverige men efter en snabb-googling så fick jag upp de här lirarna www.stocksundet.se.
Ligger norr om Stockholm. De verkar ha spillbitar man kan köpa billigt, jag ska ta en sväng dit vid tillfälle. Rapport kommer om det är nå't att ha. Borde finnas samma typ av affärer över hela Sverige.

Liten teaser.

ks_lume_pelagos.jpg
Jädrar vilken grym bild!

Blev inspirerad av Donkii och blev tvungen att springa ut till studion och ta en snabb splash-bild. Totalt kaos, vatten överallt och nästan ingen skärpa men kul var det! :)

Förutsättningarna var inte de bästa 1/8000 sec, F/4.0, ISO2500! Aja baja...
Framöver blir det en seriös film om splash-foto... hoppas jag ;)

ks_splash.jpg

Senast ändrad:
Blev inspirerad av Donkii och blev tvungen att springa ut till studion och ta en snabb splash-bild. Totalt kaos, vatten överallt och nästan ingen skärpa men kul var det! :)

ks_splash.jpg

Skön bild! Det märks att du har ett objektiv som är lite fetare för just detta ändamål. Riktigt skarpa bilder trots de störande momenten runtom. Fortsätter du såhär kanske det snart är dags att sälja lite bilder till diverse tillverkare ;)

ks_splash.jpg
Riktigt grym bild...!

Nä fy fan... - nu måste jag iväg till våtmarken imorn om vädret är bra och fota fåglar...! Återkommer med bilder isåfall :)

Ta en video som vattenplask på klockorna, jag tror många skulle ha nytta av det som är ovana vid att fota mauellt på DSLRkameror, då det är ganska mycket inställningar och förberedelser vid sådana fotograferingar... :)

Körde handhållen så lite måste jag få röra mig ;) ligger instoppad i en stubbe faktiskt med mig springandes utanför :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Ah den e cool!

Hade du dratt upp ISOt något så hade du ju fått upp slutartiden lite och sluppit rörelseoskärpan ;)
Vid handhållet bör man nog inte gå under 1/100, och då ska man vara stadig på hand.

Nu blir jag sugen på att ta lite fler klockkort!

Ah den e cool!

Hade du dratt upp ISOt något så hade du ju fått upp slutartiden lite och sluppit rörelseoskärpan ;)
Vid handhållet bör man nog inte gå under 1/100, och då ska man vara stadig på hand.

Nu blir jag sugen på att ta lite fler klockkort!

Alldeles sant, men så är det att vara fresh :)

Hade dock i bakhuvudet det du sa om att du aldrig rörde ison.. Men såhär i efterhand så inser också jag att jag tog det på lite för stort allvar (;

Jag var skit taggad på att ta något kort jag också tills jag insåg att batteriet till kameran ligger hemma, 35 mil bort... Suuuck

Men som du ser är jag ganska stadig iallafall (; host host

Alldeles sant, men så är det att vara fresh :)

Hade dock i bakhuvudet det du sa om att du aldrig rörde ison.. Men såhär i efterhand så inser också jag att jag tog det på lite för stort allvar (;

Jag var skit taggad på att ta något kort jag också tills jag insåg att batteriet till kameran ligger hemma, 35 mil bort... Suuuck

Men som du ser är jag ganska stadig iallafall (; host host

Att aldrig röra ISO gäller bara vid studiofoto med externa blixtar. Annars är det fritt fram att go wild. Precis som jag gjorde men min splash-bild här uppe, blir ju brusigt men vem bryr sig... :)

Jag tyckte det funkade men då den blev förstorad så inser man misstaget :)

Sen är det rätt svårt faktiskt då nex 5an saknar sökare så man har endast displayen till sin hjälp så det gör också sitt till tyvärr.

Ska köpa nått batteri nu och gå lös :)

Sälja din Fortis btw (; ?

Jag tyckte det funkade men då den blev förstorad så inser man misstaget :)

Sen är det rätt svårt faktiskt då nex 5an saknar sökare så man har endast displayen till sin hjälp så det gör också sitt till tyvärr.

Ska köpa nått batteri nu och gå lös :)

Sälja din Fortis btw (; ?

Tänker du på GMTn?
Allt har ju sitt pris, vad får det kosta?

Tänkte precis på den :)
Helst så får det kosta gratis, men om du är intresserad av att sälja framöver är jag intresserad :)

Jag har ju två Fortis B-42 Marinemaster. En GMT och en Day/Date, har börjat fundera på att sälja men har lite svårt att släppa dem. Day/Date pga att det är min "första" klocka och GMT:n för att den är så jäla snygg och lite halv-rare då den inte tillverkas längre.

Men snart åker de nog ut till försäljning... håll ut!

Här kommer Klockfoto del 5 - Splash

Supersnabb fotografering utan för-test och idiotsnabb kludd-retuschering. Tyvärr ingen tutorial på retuschen den här gången heller. Inser att filmen blir så sjukt lång så jag vet inte hur man ska lösa detta. Kommer säkert på nå't...
Den här filmen är mer för att visa lite inställningar på kameran i manuellt läge för just splash-foto.

Och en grej, dra helst aldrig upp ISO:t som jag gjorde. Direkt får man brus i bilden. Går det att undvika så gör det.

Lägger numera upp alla tutorials på min hemsida så man kan se alla filmer på ett ställe: Klockfoto

OBS! länkar till vimeo.com funkar tyvärr ej längre.
För att lära dig mer om hur man fotograferar finns nu min nya kanal på youtube.com/botvidsson

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp