• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

Der Einsatzzeitmesser!

Blev tvungen att ta en snap shot på min nya fina Sinn EZM 3.

Bilden är fotad med lång slutartid om 5 sekunder och ljussatt endast med denna enkla LED-ficklampa för 20 dollars.
led_usa%2026-10-2013%2003:02:40.jpg

I ett kolsvart rum lyste jag genom ett diffuseringspapper från 4 olika vinklar och satte sedan ihop bilderna i photoshop.

Så här i efterhand känner jag att den blanka osthyveln som klockan ligger på kunde utgått, hade nå'n vision om att visa lite av boettens baksida. Blev bara rörigt. Men vadå, fuck it. Så här blev det:

ks_ezm3.jpg

Senast ändrad:
Der Einsatzzeitmesser!

Bilden är fotad med lång slutartid om 5 sekunder och ljussatt endast med denna enkla LED-ficklampa för 20 dollars.

I ett kolsvart rum lyste jag genom ett diffuseringspapper från 4 olika vinklar och satte sedan ihop bilderna i photoshop.

Så här i efterhand känner jag att den blanka osthyveln som klockan ligger på kunde utgått, hade nå'n vision om att visa lite av boettens baksida. Blev bara rörigt. Men vadå, fuck it. Så här blev det:

ks_ezm3.jpg
Toppklass som alltid! :)

Tack botvidsson!

Har bara blaskat i gamla mörkrum och har noll koll på digital teknik!
Tror dock att alla dina tips kan ändra en redan gammal räv!
Har en Fujifilm WP kompakt som jag plågar er med när jag visar mina klockor!

Efter ett loppis fynd(läs blixt), som jag parade ihop med min knappt använda Canon 40D obj. 17-55 mm f2.8, började jag se mig omkring på nätet efter några förslag på hur man skulle fota klockor, jag kollade bla här på KS och såg botvidssons videos. Jag är inte en van fotograf, så jag har inte så bra koll på det här med slutartider, ljussättning, reflektioner och andra faktorer som spelar in. Men detta blev i alla fall de första "riktiga" klockbilderna. Jag är tacksam för feedback, tips och/eller råd på hur jag kan förbättra mina bilder ytterligare.

khDI3i4.jpg

Ak9a5de.jpg

ZQiFsDK.jpg

G1CCOYf.jpg

GjHzfMX.jpg

uHMmXcz.jpg

HAHAHA vilket sammanträffande. Även jag testade mig på klockfoto för första gången i kväll, å på en likadan klocka :p
Först en bild tagen med vanliga hemma lampor, taklampa, skrivbordslampa och en ledlampa i kombination.

Bilden är endast beskuren, ingen annan efterbehandling är gjord.

f9pFmQL.jpg

Nästa försök var med blixt. Tanken var att ljussätta visarna så att dom blänkte/framhävde sin guldfärg. Märkte ganska snabbt att BBn med sitt välvda glas inte är lätt att fota. Hur jag än vände och vred på den blev det någon typ av reflex i glaset. Efter ett tag fick jag till denna bild som fortfarande är lite mjölig i glaset men jag tycker den är OK för första försöket, förutom det nedrans fingeravtrycket på glaset... Grrr. Ska nog investera i ett par sådana där vita bomullshandskar dom brukar köra med i klockbutikerna, inte så sexigt men det får jag leva med.
Endast beskuren och något kontrasthöjd.

p160fQG.jpg

Efter ett loppis fynd(läs blixt), som jag parade ihop med min knappt använda Canon 40D obj. 17-55 mm f2.8, började jag se mig omkring på nätet efter några förslag på hur man skulle fota klockor, jag kollade bla här på KS och såg botvidssons videos. Jag är inte en van fotograf, så jag har inte så bra koll på det här med slutartider, ljussättning, reflektioner och andra faktorer som spelar in. Men detta blev i alla fall de första "riktiga" klockbilderna. Jag är tacksam för feedback, tips och/eller råd på hur jag kan förbättra mina bilder ytterligare.

khDI3i4.jpg

Ak9a5de.jpg

ZQiFsDK.jpg

G1CCOYf.jpg

GjHzfMX.jpg

uHMmXcz.jpg

Hej,

Jag är som sagt inget proffs, men jag ska försöka mig på lite konstruktiv kritik.

- tänk på vart du sätter fokusen och hur långt skärpedjupet blir, så du framhäver det du vill att åskådaren ska se.
- försök att endast få med saker i bilden som tillför, dvs ta bort allt som stör. dvs komponera bilden så att det inte kommer med massa onödiga saker eller störande bakgrunder. Går inte det beskär bilden.

Hälsningar
/Ivo

Oj, här i tråden händer det grejer som man missat.

1. Undvik olika ljuskällor, typ glödlampa ihop med dagsljus. Då är det bättre med enbart dagsljus och istället reflektera upp med ett vitt papper, då får du bort det gula glödlampsljuset som jag personligen inte gillar.

2. Kör stativ och ställ fokus manuellt.

3. Kör så högt bländartal du kan, 2.8 = idiotkort skärpedjup.

4. Undvik reflektioner i glaset genom att flytta runt klockan och testa olika positioner. Tittar man på bild två så reflekteras bordet upp i glaset. Det finns en regel: Ingångsvinkeln från kameran är exakt samma som utgångsvinkeln. Vilket innebär att det som finns i utgångsvinkeln, i detta fall det ljusa bordet, reflekteras i glaset. Hade du lutat klockan lite bakåt så försvinner reflektionen. Om det nu är det man vill :)
En annan variant är att undvika ljust underlag.

Annars tycker jag det är en bra start, och snygg klocka!

khDI3i4.jpg

Ak9a5de.jpg

ZQiFsDK.jpg

G1CCOYf.jpg

GjHzfMX.jpg

uHMmXcz.jpg

HAHAHA vilket sammanträffande. Även jag testade mig på klockfoto för första gången i kväll, å på en likadan klocka :p
Först en bild tagen med vanliga hemma lampor, taklampa, skrivbordslampa och en ledlampa i kombination.

Bilden är endast beskuren, ingen annan efterbehandling är gjord.

f9pFmQL.jpg

Snygg skärpa på loggan!
Min enda önskan är lite mindre gult på tavlan.
Snyggt.

Nästa försök var med blixt. Tanken var att ljussätta visarna så att dom blänkte/framhävde sin guldfärg. Märkte ganska snabbt att BBn med sitt välvda glas inte är lätt att fota. Hur jag än vände och vred på den blev det någon typ av reflex i glaset. Efter ett tag fick jag till denna bild som fortfarande är lite mjölig i glaset men jag tycker den är OK för första försöket, förutom det nedrans fingeravtrycket på glaset... Grrr. Ska nog investera i ett par sådana där vita bomullshandskar dom brukar köra med i klockbutikerna, inte så sexigt men det får jag leva med.
Endast beskuren och något kontrasthöjd.

p160fQG.jpg

Riktigt jädra snyggt! Kontrast och färg.
Fingeravtryck! Mmm du såg det ja. Man lär sig hela tiden.
Glaset är svårt, tycker ändå att det funkar bra. Undra om du skulle kunna hålla upp en bit rund svart papper och skugga enbart glaset? Kan gli för mörkt men då skulle du ev. kunna reflektera upp ljuset här ifrån sett med nå't vitt.

Najs!

Bytte klocka. Upplevde det som lite lättare att slippa reflexer i glaset med den då glaset är planare.
Ingen efterbehandling.

81W2Tnc.jpg

Riktigt läcker! Snyggt.

Som vanligt med safirglas så blir det lätt blått/magenta, kan tycka att det tillför nå't positivt i din bild. Alternativt tar man bort det i redigeringen. Då blir det så här: http://www.botvidsson.se/waste/vk.jpg

Kaaaanske lite ljusare nertill, vitt papperframför klockan = lätt uppljusning. Pytte bara så det inte är totalt igensotat.

Riktigt läcker! Snyggt.

Som vanligt med safirglas så blir det lätt blått/magenta, kan tycka att det tillför nå't positivt i din bild. Alternativt tar man bort det i redigeringen. Då blir det så här: http://www.botvidsson.se/waste/vk.jpg

Kaaaanske lite ljusare nertill, vitt papperframför klockan = lätt uppljusning. Pytte bara så det inte är totalt igensotat.

Ja det har du rätt i, skulle behöva lite mer ljus på underdelen av klockan.

Tänkte inte så mycket på blåsticket förens du nämnde det och jag jämförde med din version, tycker det blev bättre utan. Hur tog du bort det? Ändrade du färgen på hela fotot eller bara lokalt där det var missfärgat?

Tack för bra tipps
/i

Der Einsatzzeitmesser!

ks_ezm3.jpg

Snyggt foto... Men helt vansinnigt snygg kombination av NATO-band och klocka :)

/i

Ja det har du rätt i, skulle behöva lite mer ljus på underdelen av klockan.

Tänkte inte så mycket på blåsticket förens du nämnde det och jag jämförde med din version, tycker det blev bättre utan. Hur tog du bort det? Ändrade du färgen på hela fotot eller bara lokalt där det var missfärgat?

Tack för bra tipps
/i

Gick in i photoshop/selctive color och drog i blue och cyan så det blev brunare bara precis där det var blått. Fubbade lite och målade på lite brunt med en brush i color-läget så magentan försvann också,

Tillbaka
Topp